Ervaringen Octavia PHEV

Vandaag ff 2x 100km weggereden.. heen gewoon in D in hybride.. bij aankomst nog 41% accu over.. 110-115… terug was na 19.00 uur en de koters waren flink moe na een lange dag pretpark dus mooi met 140-145 naar huis in de S stand.

en nu viel me eigenlijk pas op dat hij veel meer “bij de les“ is in de S stand.
toerental was gewoon normaal, ging gewoon keurig bij 110 ofzo naar zn 6. Niet zoals de O3 die in zn 4 blijft hangen met 100.. :sterretjes:
maar kon goed merken dat hij veel vlotter rijd. Je ziet de electromotor ook veel meer mee doen.. ondanks dat hield hij de accu constant op 5km resterend.. heb niet naar het percentage gekeken maar toen ik bijna thuis was en hem al een paar minuten in D had staan (en even later eenmaal in de stad op EV only) stond er nog iets van 11% dacht ik. Laatste stukje vervolgens leeg gereden.. en inmiddels aan de laadpaal.

Vraag me af of dit vlotte samenspel nou alleen iets voor de RS iV is of ook voor de reguliere 204pk versie?
Of is het gedrag het zelfde maar heeft de RS met 245pk gewoon net ff wat meer sjoegge..?
 

Patron

Senior Member
Zover ik weet is het dezelfde motor alleen softwarematig teruggetuned. Maar in de S reageert ie soms wel wat beter dan in D. Waar mijn vrouw dan weer niet tegenkan is dat hij in S veel meer op de motor remt, wat ze meer als schokken ervaart dan in D.
 

canth

Actief lid
ik heb de 204pk versie en jouw bevindingen komen helemaal overeen met die van mij. In sport mode houdt de auto de accu op rond de 11%. Zo is de maximale kracht van de elektrische aandrijving altijd beschikbaar. Na een stukje accelereren merk je ook dat het benzine verbruik weer even wat stijgt omdat de batterij weer wordt bijgeladen. Enige verschil tussen de RS en de normale versie (behalve uitrusting) is dat de electrische aandrijving meer vermogen levert. Maar dat doet hij wel voor een kortere tijd. Ik heb ergens gelezen dat de normale versie tot 12 seconden boost en de RS maar 7 seconden. De RS levert dan wel (behoorlijk) wat extra vermogen.
Het remmen op de motor bent ik inderdaad wat minder fan van, ik hou van uitrollen. En nog een laatste observatie: wanneer je even snel wil inhalen heeft de software de neiging om te ver terug te schakelen. Je hebt dan een loeiende motor waarbij heel snel weer moet worden opgeschakeld. Wanneer ik mijn actie aan zie komen schakel ik zelf vaak handmatig één of twee versnellingen terug en druk dan het gaspedaal in. Dat gaat nog steeds als de brandweer, maar zonder geloei. Moet wel denken om na de inhaal actie op te schakelen, anders heb je alsnog geloei :)
 

Jessedew

Senior Member
Ik heb een Octsvia 3, maar wel 3 modussen waar ik uit kan kiezen, eco normal en sport en in de sport rijdt de auto duidelijk agressiever en veranderd de sturing ook iets tov de andere standen. Gebruik de S stand altijd bij caravan ritjes
 
Bovenaan Onderaan