Ervaringen Octavia PHEV

Vandaag ff 2x 100km weggereden.. heen gewoon in D in hybride.. bij aankomst nog 41% accu over.. 110-115… terug was na 19.00 uur en de koters waren flink moe na een lange dag pretpark dus mooi met 140-145 naar huis in de S stand.

en nu viel me eigenlijk pas op dat hij veel meer “bij de les“ is in de S stand.
toerental was gewoon normaal, ging gewoon keurig bij 110 ofzo naar zn 6. Niet zoals de O3 die in zn 4 blijft hangen met 100.. :sterretjes:
maar kon goed merken dat hij veel vlotter rijd. Je ziet de electromotor ook veel meer mee doen.. ondanks dat hield hij de accu constant op 5km resterend.. heb niet naar het percentage gekeken maar toen ik bijna thuis was en hem al een paar minuten in D had staan (en even later eenmaal in de stad op EV only) stond er nog iets van 11% dacht ik. Laatste stukje vervolgens leeg gereden.. en inmiddels aan de laadpaal.

Vraag me af of dit vlotte samenspel nou alleen iets voor de RS iV is of ook voor de reguliere 204pk versie?
Of is het gedrag het zelfde maar heeft de RS met 245pk gewoon net ff wat meer sjoegge..?
 

Patron

Senior Member
Zover ik weet is het dezelfde motor alleen softwarematig teruggetuned. Maar in de S reageert ie soms wel wat beter dan in D. Waar mijn vrouw dan weer niet tegenkan is dat hij in S veel meer op de motor remt, wat ze meer als schokken ervaart dan in D.
 

canth

Actief lid
ik heb de 204pk versie en jouw bevindingen komen helemaal overeen met die van mij. In sport mode houdt de auto de accu op rond de 11%. Zo is de maximale kracht van de elektrische aandrijving altijd beschikbaar. Na een stukje accelereren merk je ook dat het benzine verbruik weer even wat stijgt omdat de batterij weer wordt bijgeladen. Enige verschil tussen de RS en de normale versie (behalve uitrusting) is dat de electrische aandrijving meer vermogen levert. Maar dat doet hij wel voor een kortere tijd. Ik heb ergens gelezen dat de normale versie tot 12 seconden boost en de RS maar 7 seconden. De RS levert dan wel (behoorlijk) wat extra vermogen.
Het remmen op de motor bent ik inderdaad wat minder fan van, ik hou van uitrollen. En nog een laatste observatie: wanneer je even snel wil inhalen heeft de software de neiging om te ver terug te schakelen. Je hebt dan een loeiende motor waarbij heel snel weer moet worden opgeschakeld. Wanneer ik mijn actie aan zie komen schakel ik zelf vaak handmatig één of twee versnellingen terug en druk dan het gaspedaal in. Dat gaat nog steeds als de brandweer, maar zonder geloei. Moet wel denken om na de inhaal actie op te schakelen, anders heb je alsnog geloei :)
 

Jessedew

Senior Member
Ik heb een Octsvia 3, maar wel 3 modussen waar ik uit kan kiezen, eco normal en sport en in de sport rijdt de auto duidelijk agressiever en veranderd de sturing ook iets tov de andere standen. Gebruik de S stand altijd bij caravan ritjes
 

johanl

Senior Member
Op de hybride stand en met een volle tank en accu? 800km ongeveer. Op de EV stand met een volle accu buiten de wintermaanden zo'n 60-65km.
 
Ja maar dat is dan als je de accu in de tussentijd vaker oplaad totdat je je tank leeg hebt. Niet hoe ver je komt met één lading.

60-65 haal ik niet. Veel korte stukjes doe ik maar dat is funnest voor de range..
 
Ik merk wel verschil in bereik bij de huidige temperatuur. Vier weken terug was dit 65 (en zelfs een keer 70) op de teller, nu haal ik net aan de 57km wat betreft afstand.
 

PizzaPieter

Donateur
Heb niet alles gelezen (zie t nu pas), maar heb als leenauto deze Octavia meegekregen om met caravan naar huis te rijden (1350kg beladen, 678cm lang).

Dikke shit en nu wil ik hem ook.

Ook zónder accu meer dan voldoende power (heb zelf 1.4 150pk Seat Leon) en omdat ie op allerlei manieren de batterij weer beetje oplaadt, heb je bij een inhaalmanoeuvre weer wat extra's.

Met deze Octavia behoorlijk hellingen gehad en bij Parijs/Antwerpen ook flink moeten acceleren vanwege de incapabele medeweggebruikers, maar dat was met een glimlach op mn gezicht. Heerlijke auto
 

Bijlagen

  • IMG-20240808-WA0021.jpg
    IMG-20240808-WA0021.jpg
    158,3 KB · Weergaven: 43
  • IMG-20240808-WA0012.jpeg
    IMG-20240808-WA0012.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 44
  • IMG-20240920-WA0000.jpg
    IMG-20240920-WA0000.jpg
    627,2 KB · Weergaven: 44

Jessedew

Senior Member
Jij vind het ook icm een caravan wel echt een verbetering?. Ik weet namelijk nog steeds interesse of ik nou een e tsi wil over een phev
 
Laatst bewerkt door een moderator:

PizzaPieter

Donateur
100 een verbetering, terwijl ik met de 1.4 150pk niks te klagen heb! Daarmee ben ik al verwend.

De e-TSI begrijp ik niet, snap t concept nog niet.

De PHEV was echt een beuker
 

Patron

Senior Member
Mijn vorige was een O3 met 150pk en rij nu 3,5 jaar met de PHEV. Met de caravan is het echt wel lekker die extra paarden, zeker de berg op. Enige nadeel is wel de wat kleinere benzinetank.

@PizzaPieter de e-tsi of etec voor Skoda heeft een hele kleine accu die helpt met wegtrekken. Je zal er alleen nooit elektrisch mee kunnen rijden.
 

Jessedew

Senior Member
Nee klopt idd, dat weet ik, heb een werk auto van Ford die ik weleens gebruik is ook zo'n hybride met een hele kleine accu, rijdt verder niet elektrisch idd. Maar phev wordt momenteel niet meer gemaakt door Skoda toch? Waarom ze dan alleen de e tsi aanbieden? Slechte verkopen misschien? Vwb caravan is de auto iets zwaarder, dus betere balans icm te trekken object ook denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen de ovtavia momenteel niet.. maar huidige kodiaq superb / vw passat is wel in phev en nog wel een paar meer modellen van vw en seat/cupra.
 

Jessedew

Senior Member
De Kodiaq is boven m'n budget. En ook wel hoog, voor mijn keukenraam, passat gte vorige model is ook wel een kandidaat, 30k is wel de max dat ik uit wil geven aan een auto.


Ik zat ff te rekenen, als ik een phev zou kopen, ergens in 2025, ga ik sowieso in 2026 de volle mep mrb betalen. Tov een e-tsi is dat € 235 of 264 (phev) per 3 maanden. Phev is 1500 kilo en e-tsi 1400. Alleen een phev is qua brandstof verbruik wel stukje gunstiger, ik neem aan dat tenminste 1 op 50 haalbaar is in mij geval., verspreid over het jaar, 1 op 83 komt uit de nedc test namelijk. Die acht ik niet heel representatief dus ga iets lager zitten. Verder ben ik dan nog naar schatting 700kwh u aan stroom kwijt. Ik heb zonnepanelen dus kan gratis laden, maar obv 40 cent kwh is dat 280 euro.

Een e-tsi kost dan, qua rijden. 940 mrb per jaar en 1325 aan benzine x 12500 km. = € 2265
Een phev kost pak m beet 450 aan benzine, 1056 mrb en 280 stroom = € 1786.

De phev is, vrij conservatief berekend, dus qua rijden, obv 2026, nog steeds 500 euro per jaar goedkoper, of mis ik iets in m'n berekening.

Vraag is, wat doet de accu over 5 jaar etc, is er nog restwaarde, wat is dan de minst slechte investering, een e-tsi (hoef je niet te laden, scheelt ook gedoe) of de phev. Phev lijkt ruimer voorradig te zijn qua occasions en ook rijker uitgerust.
 
De volgnde wordt bij mij gewoon een EV. Ik gebruik de phev vooral veel als een ev. Ga ik een nieuwere phev kopen met 100+ km bereik dan gebruik ik m denk ik alleen nog maar áls een EV. Niet helemaal de bedoeling. Vergeet niet dat phev jaarlijks oliewissel moet. Geen LL beurten bij phev.
 

Patron

Senior Member
Qua stabiliteit is de phev echt wel beter met de caravan t.o.v. de e-tsi. Het ligt eraan wat voor afstanden je rijdt maar gemiddeld in een jaar rijdt ik 3,3 liter op 100km.
Jammer genoeg dat de huidige Octavia geen phev heeft daarom heb ik nu ook voor de Kodiaq gekozen. Er is genoeg alternatief binnen de VW stal met de golf/passat/leon en daar ligt ook die nieuwe accu in.
 

ertromp

Forumguru
Alleen moet je fors toegeven op de ruimte in je kofferbak met een Golf of een Leon of Passat PHEV. Wat me opviel afgelopen zomer langs de Autobahn is veel gevallen lekkeband maar geen reservewiel meer. Is in veel PHEV's gewoon geen ruimte meer voor
 
Bovenaan Onderaan