De Kodiaq is boven m'n budget. En ook wel hoog, voor mijn keukenraam, passat gte vorige model is ook wel een kandidaat, 30k is wel de max dat ik uit wil geven aan een auto.
Ik zat ff te rekenen, als ik een phev zou kopen, ergens in 2025, ga ik sowieso in 2026 de volle mep mrb betalen. Tov een e-tsi is dat € 235 of 264 (phev) per 3 maanden. Phev is 1500 kilo en e-tsi 1400. Alleen een phev is qua brandstof verbruik wel stukje gunstiger, ik neem aan dat tenminste 1 op 50 haalbaar is in mij geval., verspreid over het jaar, 1 op 83 komt uit de nedc test namelijk. Die acht ik niet heel representatief dus ga iets lager zitten. Verder ben ik dan nog naar schatting 700kwh u aan stroom kwijt. Ik heb zonnepanelen dus kan gratis laden, maar obv 40 cent kwh is dat 280 euro.
Een e-tsi kost dan, qua rijden. 940 mrb per jaar en 1325 aan benzine x 12500 km. = € 2265
Een phev kost pak m beet 450 aan benzine, 1056 mrb en 280 stroom = € 1786.
De phev is, vrij conservatief berekend, dus qua rijden, obv 2026, nog steeds 500 euro per jaar goedkoper, of mis ik iets in m'n berekening.
Vraag is, wat doet de accu over 5 jaar etc, is er nog restwaarde, wat is dan de minst slechte investering, een e-tsi (hoef je niet te laden, scheelt ook gedoe) of de phev. Phev lijkt ruimer voorradig te zijn qua occasions en ook rijker uitgerust.