Ervaringen Octavia PHEV

dvraemdo

Nieuw lid
@Jessedew , nogmaals bedankt voor het delen van je ervaringen en voor het advies. Met het sneller zijn van de O4 PHEV bedoelde ik eigenlijk tov mijn huidige O3 1.0 TSI. Hoewel die kleine driecylindertjes toch wel wat power hebben, denk ik dat ik het verschil nu wel zal merken in acceleratie en hernemingen (mogelijks ook wel een iets hoger brandstofverbruik op langere ritten, wegens zwaardere auto en gulzigere 1.4 TSI blok).

Ik ben deze week bij een Skoda garage langs gegaan, en sta op het punt om mij een tweedehands O4 Combi PHEV te kopen, 4 jaar oud en 50000 km op teller, die me in een vrij goede staat lijkt te bevinden. Echter, toen ik vroeg aan de verkoper of hij me de gegevens kon verstrekken over de staat van de batterij, begon hij over de garantie die je hebt op dat type batterijen (min. restcapaciteit van 70% na 8 jaar of 160k km), dus dat ik me daar weinig zorgen over hoef te maken.

Nu heb ik toch nog eens via mail gevraagd aan de verkoper of hij me alsnog die gegevens niet kan verstrekken. Ik zou ervan uitgaan dat ik daar tenslotte ook recht op heb? Volgens de garantiebepalingen garandeert de Skoda de min. capacteit bij nieuwe voertuigen, maar aangezien het hier over een tweedehands gaat (die via een officiële verdeler wordt aangeboden) zou ik er vanuit gaan dat er dan gemeten wordt wat er nog over blijft aan capaciteit? Kwestie dat ik tenslotte weet vanwaar ik vertrek. Ook al denk ik me niet te veel zorgen hoef te maken op veel degradatie na 4 jaar gebruik) zou ik ervan uitgaan dat dit bij tweedehandsverkoop, naast leeftijd en gereden km's gegevens mee zou mogen behoren tot de standaard gegevens bij overdracht? Of vraag ik nu te veel? ;)

Jessedew

Forumguru
Ik had ook een lange lijst van zaken, wat ik gecheckt wilde hebben, was hoogst ongebruikelijk, zei de verkoper. Maar heb ik schijt aan. (Je koopt geen pak melk) Mij is uiteindelijk gewoon een rapport verstrekt en een onderhouds uitdraai. Dit kan een officiële dealer gewoon, dat ze er geen zin in hebben is iets anders.

dvraemdo

Nieuw lid
Ja, had zo het gevoel dat de verkoper me beetje wou afschepen door te zwaaien met die garantiebepalingen... Maar ik ga geen plugin hybride kopen waarvan de batterij na vier jaar maar op 80% meer zit (ook al lijkt de kans hiertoe bijzonder klein). En zoals je al aanhaalt: het is idd geen pak melk, gaat over heel wat centen. Capaciteit vd batterij kan al heel wat uitmaken of ik de afstand woonst-werk bvb volledig op batterij haal. Indien niet, schaf ik me beter een ander type voertuig aan, denk ik dan.

Had al ergens gelezen (dacht op Reddit), dat je via een OBD scanner zelf ook die capaciteit vrij eenvoudig op kan vragen. Maar ja, dat kan ik dan alleen maar als de auto in m'n bezit is, en mogelijks al te laat is...

Laatst bewerkt door een moderator:

Jessedew

Forumguru
Ja bij mij ook, en als ze een auto willen verkopen, dan moeten ze dat gewoon fixen. Oke ik kreeg het bij aflevering, maar moet een standaard routine worden naar mijn idee.

dvraemdo

Nieuw lid
Heb gisteren nog telefoontje gekregen van de verkoper (na mijn uitgebreid mailtje ;) ), en hij gaat de 'gezondheid' van de batterij laten opvragen bij het onderhoud dat voor het afleveren plaats gaat vinden. Hij had daarvoor specifiek naar iemand van de onderhoudsdienst gebeld, en die vertelde dat het niet zo eenvoudig is als alleen maar aan de scanner hangen. Blijkbaar zouden die data dan eerst nog naar de importeur moeten verzonden worden, die dan een analyse doet en SOH (@ertromp, bedankt voor de juiste benaming mee te geven) terugstuurt naar de specifieke garage.

'k Durf niet te stellen dat het allemaal juist is wat hij vertelde (of verteld is geweest door de meer technische mensen), maar in ieder geval zou ik dus toch al iets meer moeten weten (ook al heb ik de auto tegen dan wsch wel al betaald). De kans dat een batterij op nog geen 4 jaar tijd al zo achteruit gegaan is lijkt me bijzonder klein, maar ik hoop toch boven de 95% SOH uit te komen, anders ga ik me daar wat ongemakkelijk bij voelen, vrees ik.

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Gezondheid van de accu kun je heel simpel uitlezen met obdeleven of vcds.
Maar ik zou me niet zo druk maken, die accu's doen het prima.

(19) Gateway - Live Data - search SOH and enter.
You will see the % of your SOH.

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 een ID3 heeft natuurlijk een hele andere accu dan een phev. Ook een ander prijskaartje als je hem zou willen vervangen. Accu voor de mijne (9.9 kWh) kost 3000 euro nieuw. Ik dacht dar de 13 kWh op 4000 zit

Jessedew

Forumguru
3000 euro vind ik (uiteraard veel geld) nog te overzien en zal tzt de moeite waard zijn om te vervangen. Althans mijn accu is nu 99%, als die ooit al 70% of minder haalt, of niet meer werkt, over een jaar of 10, (dat is ook maar de vraag, misschien is die dan nog prima) maar als je wilt of het noodzakelijk is, dan kan je die wel voor dat geld laten vervangen. Ik denk zelf dat dit dan nog maar 2k
kost tegen die tijd?

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 de Li-Ion techniek zal inderdaad hetzelfde zijn, het grote verschil is dat een PHEV accu anders en vaker geladen wordt dan die van een EV. De vorige generatie PHEV's heeft ook geen snellaad mogelijkheid bijvoorbeeld. Dat maakt dat de degradatie ook anders zal verlopen dan bij een volledig elektrische auto.

Meer capaciteit zal niet zomaar gaan vanwege de fysieke afmetingen. Ik denk ook dat de 13 kWh redelijk de max is gezien het aantal cellen. Dus ja ik zou in theorie een 13 kWh accu in kunnen bouwen, vraag me dan wel af of de rest van de modules dat zomaar accepteren.

Lang verhaal kort, mijn PHEV van de eerste generatie doet het na 156 dkm nog altijd prima en ik kan nog steeds 90% van mijn ritten volledig elektrisch doen. De accu gaat kapot angst lijkt me dan ook vaak niet nodig. Zeker niet gezien het feit dat de meeste die aan het zoeken zijn een auto op het oog hebben die nog gewoon onder de garantie valt voor de HV accu.

Bovenaan Onderaan