Een leuk relaas van de service en vakkennis van Skoda Center Utrecht
Ik stelde half jaar geleden een vraag aan ze met betrekking tot de begrenzing van mijn auto (kom in 6e versnelling niet verder dan 4000 toeren en 215 km/h). Mijn vraag: waarom zit deze begrenzer erop, en kan deze begrenzer eventueel eraf gehaald worden?
Na een maandje wachten, nog maar eens een keer aan de bel trekken. "Ja, ik vraag het voor je na, ik bel je terug". Enfin, ik word niet teruggebeld. Dus ik bel nu maar het algemene nummer, krijg het meisje van de receptie aan de telefoon, vertel mijn verhaal wederom, en zij belooft dat ze me terugbelt.
En jawel, een dag later gaat de telefoon. SCU aan de lijn. Ze hadden met Pon gebeld en Pon gaf aan dat alle VAG auto's bij 250 km/h begrenst worden. Tsja, waarschijnlijk had ze me verkeerd verstaan. Dat kan gebeuren, is geen probleem. Maar dat zowel bij de SCU als bij PON denken dat er een af fabriek Skoda is die 250 echte kilometers gaat. Kent uw producten denk ik dan....
Anyways, ik vertel tegen dat meisje dat dit niet helemaal het geval is en ze belooft opnieuw te bellen. Word ik door een collega van de verkoop teruggebeld. En zijn boodschap luidt: "je mag de begrenzer niet verwijderen. Dan vervalt je garantie". Kort maar krachtig. Waarom deze begrenzer erop zat, kon hij me niet vertellen. Niet echt een inhoudelijk antwoord, met een ontevreden gevoel bleef ik achter. Nu is de kwestie van de begrenzer niet echt iets om je dagelijks druk over te maken, dus met een goede uitleg had ik het wel geaccepteerd. Er zijn ergere dingen in het leven.
Nu bleef het toch een beetje kriebelen, want ik word sjago als ik onkundig te woord wordt gestaan. Dus ik nog maar eens bij een andere verkoper de vraag stellen, of hij toch eens wil uitzoeken over het waarom van de begrenzer. Ik gaf ook aan dat ik met het vorige antwoord niet tevreden was. "Ik verwacht wat meer van mijn dealer." Dat was hij met me eens en hij beloofde mij terug te bellen. Het zal je niet verbazen, wachten wachten wachten. En geen antwoord.
De irritatie inmiddels opgelopen, dus maar eens een mailtje naar algemene adres van SCU gestuurd. Na een week antwoord. "Als u uw auto verder wilt opvoeren, verliest u garantie. Wat een bizar antwoord! Stel ik een vraag over een begrenzer en krijg ik terug dat ik mijn auto niet mag opvoeren. Dat vraag ik toch niet?!? Nu nog geirriteerder stelde ik dus in mijn reply voor de zoveelste keer mijn oorspronkelijke vraag.
Na een week, mailtje van een mevrouw van de PON klantenservice. Zij ontkent het bestaan van een begrenzer en vertelt dat ik waarschijnlijk in 5e versnelling topsnelheid moet halen.
Hieruit trek ik twee conclusies:
a) Ze noemen me nog net geen fantast, of leugenaar, maar feitelijk komt dat er wel op neer, want ze ontkennen het probleem. Verzin ik dit dan alles? Dit probleem heb ik zowel met windmee, heuvelaf etc etc meerdere, meerdere keren waargenomen (op de Autobahn natuurlijk). Ben ik dan gek?
b) Ze doen geen enkele moeite om de vraag te beantwoorden. Zo weet ik van een paar Duitse fora dat meer mensen met een 1.9 TDI of 2.0 TDI (8-klepper) een begrenzer ervaren. De theorie daar, waarschijnlijk te maken met roetfilter. Op zich een te billijken antwoord. Maar is het voor PON zo lastig om deze vraag even bij de fabrikant uit te zetten? Schijnbaar wel. Waarschijnlijk hebben ze de vraag uberhaupt niet uitgezet bij een kenner, want de suggestie dat de auto in V zijn topsnelheid moet halen is bv ook absurd. Je haalt de 200 km/h niet eens in V.
Sowieso vreemd dat ik een paar maanden eerder nog van de SCU te horen kreeg dat ik de begrenzer er niet af mocht halen, omwille van de garantie. Dus dan betekent toch dat de begrenzer er toch op zit? De SCU vertelde toen dat ze de vraag hadden gesteld bij Pon.
Boos inmiddels, stuur ik een kribbig mailtje naar Pon en naar de SCU terug (die stonden in de CC lijst), dat ik het gevoel heb dat ze mijn vraag niet serieus nemen en dat ze schijnbaar voor het makkelijke antwoord gaan. Afsluitend heb ik te kennen gegeven dat er voor bedrag X meer moois op de markt is als ik over 1,5 jaar weer opnieuw mag gaan shoppen.
Op mijn laatste mail heb ik geen antwoord meer gekregen, aftersales werkt dus nog niet zo goed. Ik ga er dus maar vanuit dat ze me niet graag als klant terugzien en overweeg mijn auto maar eens bij een andere dealer laten onderhouden.
Als ik dit zo teruglees, gaat het inhoudelijk gezien om niks, met onderhand elk inhoudelijk antwoord was voor mij de vraag afgedaan. Maar ja, als een dealer niet bereid is een vraag te beantwoorden? Ik vind dat je meer mag verwachten van een dealer.
Het is overigens niet de eerste keer dat ze bij SCU vragen niet of niet goed beantwoorden. Toen het de eerste keer met de tuning mis was gegaan, werden mijn vragen en klachten ook niet opgepikt. Een fikse, formele brief, deed eindelijk wat alarmbellen rinkelen. Toen is het overigens wel goed afgehandeld.
Afsluitend, een leuk voorbeeld van productkennis bij de SCU. Een tijdje terug al eens een andere vraag gemaild aan deze dealer
"Hallo, ik ga volgende week op vakantie met 4 volwassenen. Wat is de geadviseerde bandenspanning, rekening houdend met (zeer) hoge Autobahn snelheden?"
Antwoord van SCU. Afhankelijk van uw snelheid, bevelen we ergens tussen de 2,2 en 2,4 bar aan. Need i say more?