Fabia II met Xenon

Chatslet

Forumguru
Dank je, dat aanbod hou ik zeker in gedachten. Ik ga nog een poging wagen maar als het dan niet lukt dan maak ik zeker van je aanbod gebruik. Een stukje rijden vind ik geen probleem, zeker niet met zo'n zuinige auto.
 

MacManiac78

Forumguru
Misschien dat het een idee is om een nieuw setje clips te bestellen bij de dealer en de 'oude' te modificeren. Zodat je bij terugbouwen toch een complete set hebt.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb al wat bedacht. Ik ga het clipje niet aan passen maar de Xenon lamp zelf. Als ik dat rubberen afdek gevalletje van de xenon lampen door knip en de draadjes er uit haal dan heb ik de lamp los met de 2 hoogspanningsdraadjes waar 2 kleine stekkertjes op zitten. Deze passen wel door het clipje heen. De losse 12 volt aansluiting kan ik dan weer los op de balast en de originele lampaansluiting aansluiten. Als ik dan ook nog 2 verlengkabeltjes voor de hoogspanningsdraadjes score en die samen met de 12 volt aansluiting door de originele rubberen afsluit dop haal en netjes af kit dan is het allemaal plug and play en water dicht. Als er dan een lamp en vervangen moet worden dan is het een kwestie van deze los halen van het rubberen afdek plaatje en omwisselen. Ik ga van de week nog eens een poging wagen en dan post ik wel wat plaatjes.
 

piair1982

Forumguru
Hoe maak je de draden weer vast? Kroonsteentje is niet aan te bevelen. Plus veel kans op storingen...
Beste is dan solderen.
Nogmaals ik zou nix doorknippen van de originele bedrading.
T.z.t. kun je dat stalen clipje ook van de sloop halen ;)

Maar succes met je onderneming! Ben benieuwd.
 

Chatslet

Forumguru
Nee, ik knip niet in de draden. Als je de Xenon lamp pakt zit daar een rubber dopje aan de draden, er lopen vier draden door dat dopje. Als je die draden volgt, lopen er maar twee daadwerkelijk naar de Xenon lamp en dat zijn die twee draden met die losse ronde plugjes. De andere twee draden, die lopen van de brede plug die je in de balast stopt naar die twee pennetjes die je in de originele H7 aansluiting steekt. Als je dat rubberen dopje stuk knipt kun je de draden er uit halen. Je hebt dan dus de Xenon lamp met daar aan die twee draadjes met de ronde plugjes en een los kabeltje met daar aan de brede plug die je in de de balast stopt en aan de andere kant in de H7 aansluiting. Je hoeft dus niet de knipen of te solderen in de draden.
 

piair1982

Forumguru
Ik snap het wel, maar begrijp het niet ;)

Maar als het is wat ik denk dat je bedoelt, dan is het zeker de moeite en extra werk waard. :)
 

Chatslet

Forumguru
Vandaag dan toch nog een poging gewaagd. Aan de bestuurderskant zit de Xenon lamp er in met de originele beugel zonder dat ik die heb moeten aanpassen. Aan de bijrijderskant is het me niet gelukt, ik kom er gewoon niet bij. Behuiting van de brandstoffilter zit in de weg waardoor ik er met mijn hand niet goed tussen kan en dus ook geen kracht kan zetten om de lamp er in te draaien. Losdraaien van die behuizing zou het makkelijkste zijn maar ik heb daar niet de juiste bitjes voor. Iemand nog tips?
 

Ronnie

Forumguru
Is vrij speciaal gereedschap, ik denk dat je bij de betere automaterialenzaak meer kans hebt......
 

andrehj

Forumguru
Deze bits heten XZN, maar worden ook wel veeltand genoemd. Ik heb een setje bij een automaterialenhandel gekocht voor het interieur van mijn S2. (o.a. de stoelen, de gordels, de achterbank en de bagagerails zitten er mee vast)
 

EdK

Forumguru
Inderdaad heet dat XZN
Stoelgeleiders bij Yeti hebben die ook

En zoek maar niet in een bouwmarkt maar rij maar meteen naar een Brezan of concurent
en zorg voor gevulde portomonee of pinpas
 

Chatslet

Forumguru
We hebben een autospeciaalzaak een paar straten verder dus gaat lukken. Wel belachelijk dat het zo in elkaar zit. Je zal eens een lampje moeten wisselen, mag je je halve auto uit elkaar halen.
 
Bovenaan Onderaan