Fabia II met Xenon

Massimo

Nieuw lid
Ja ik heb alles geprobeerd, en moet zeggen het resultaat is echt tof. Ik weet niet precies wat de specificaties zijn van de H7 grootlicht lamp. Die zou ik even op Xenonlamp.nl moeten opzoeken.
Wanneer ik op een verlichte weg rij met Xenon aan en daarbij groot licht inschakel is het resultaat niet echt je van het. Wanneer er straatverlichting ontbreekt is het resultaat er zeker, echter is het bereik van de Xenon dermate groot/ver dat de bundel alleen breder wordt en niet echt verder reikt..
 

Noord26

Forumguru
Ik doelde er eigenlijk op dat het een bekend euvel is wanneer je Xenon monteert in de dimlichten en dan icm normale H7 verlichting als grootlicht je een foutmelding 'lamp kapot' op je dashboard kunt krijgen. Dit is bij jou dus niet het geval begrijp ik? Je hebt niets aangepast met VCDS aan de auto?
 

Massimo

Nieuw lid
Noord,

Ik had de dag van de installatie en de dagen erna nergens last van, en heb menig maal al mijn lichten getest.
Tot vandaag.. Ik moets in het kader van moederdag naar mijn schoonmoeder en plots tijdens het rijden op de A12 ging het lampje op het dashboard branden. Omdat ik de dagen ervoor nergens last van had dacht ik dat ik misschien een defect lampje had. BIj aankomst heb ik mijn vrouw achter het stuur gezet en alles gecontroleerd. Alle lampjes deden het.

En bij het uit en direct weer inschakelen van de motor was het lampje ook weer uit. prima dacht ik.. toen we weggingen heb ik nog een keer alles getest en alles deed het en het lampje ging ook niet branden.

Totdat ik weer op de A12 reed... Ik heb iedere keer tijdens het rijden geen ander licht aangehad als mijn dagrijverlichting ( LED ).. het is heel vreemd, het lampje gaat dus niet direct branden, maar heel soms, en bij uit en inschakelen van de motor is het weer weg.

Ik heb het toen ik thuis was nogmaals geprobeerd, en alle lampen aan en uit gehad en dit meerdere keren achter elkaar.

Ik heb geen idee waar het aan kan liggen, het valt me wel op dat het twee keer gebeurde bij snelweg snelheden.

Weet jij misschien of de boordcomputer de lampen ook controleerd terwijl deze niet aanstaan, dan kan het inderdaad ook aan het grote licht liggen. Ik kreeg hier dan ook extra ballasten bij, misschien is dit niet voor niks geweest ;)

Ik heb niks aangepast in het "systeem"van de auto

Gr Massimo
 

Antera

Donateur
klopt inderdaad de lampcontrole word nagenoeg constant gedaan voor diverse lampen niet allemaal sommige alleen bij aan zetten contact.

reden waarom op de snelweg is denk ik toevallig maar lastig te achterhalen
 

Chatslet

Forumguru
Ik volg de discussie hier al een tijdje en niets lijkt te helpen tegen dit probleem behalve dan met VCDS de lampcontrole uitzetten. Dit is ook een van de redenen waarom ik een VCDS kabel heb aangeschaft. Ik wil ook met ledjes en xenon aan de gang en wil dat dus bij voorkeur zonder storing doen. Ik heb van de meeste lamcontoles voor de Fabia 2 (greenline) al gevonden hoe ze met VCDS uit moeten, dat is van zo'n beetje alle lampen behalve de stadslichten. Of het allemaal gaat lukken weet ik pas volgende maand als mijn auto is geleverd. Ik ga dan gewoon per lamp testen door de controle uit te zetten en het lampje er uit te halen. Dan weet ik in ieder geval voor welke lampen ik wel/geen can-bus ledjes moet halen en in prijs scheelt dat behoorlijk, zo'n 20 euro voor een can bus led tegen 2 a 3 euro voor een normaal ledje. Mijn bevindingen zet ik uiteraard op dit forum.
 

Noord26

Forumguru
@ Massimo:

Ik heb zelf nog nooit gezien dat de lamp-controle ging branden als de lampen niet gebruikt werden. Heb in het verleden een kapotte H7 lamp gehad en een stadslichtje, maar bij beiden werd dat pas gemeld toen ik ze inschakelde via de lichtknop. Antera is ruim bekend met VCDS en over de exacte werking van de lamp-controle kan ik je helaas niet vertellen.

Bij een Polo 1.2 Tdi met after-market ingebouwde Xenon is het schijnbaar mogelijk om via VCDS aan de boordcomputer door te geven dat er Xenon ingebouwd is. Dit liet de persoon waar ik langs ben geweest (de heer Jela uit Bodegraven) voor aanpassingen namelijk zien op zijn eigen Polo BM, en dat het niet op de Fabia zat. Voor zo ver ik weet ontkom je niet aan het uitschakelen van de dimlicht-controle bij een Fabia GL als je Xenon erin hebt zitten.

Met LED's heb ik geen ervaring.

@ Chatslet: zo'n kabel kost toch een vermogen? In ieder geval heel wat meer als het verschil tussen een normale of een CanBus-led?
 

Chatslet

Forumguru
Ik was voor de kabel 60 euro kwijt, na ontvangst de nieuwste VCDS gedownload en geinstalleerd en na het in pluggen van de kabel werkt alles gewoon. Ik heb hem eerst op mijn Ford Mondeo getest, daar kan ik alleen de OBD2 diagnose tools gebruiken om temperatuur, toerental etc... uit te lezen omdat het natuurlijk geen VAG auto is. Ook heb ik bij een collega op zijn Seat Ibiza Ecomotive met behulp van stap voor stap instructies die hij op het Seat forum heeft gevonden comfort locking en unlocking aan gezet en dat ging gewoon perfekt. Als je ook geinteresseerd bent in zo'n kabel, stuur dan maar even een PM ofzo dan stuur ik je even het linkje waar ik hem vandaan hebt want dat zal hier vast niet gepost mogen worden.
 

Massimo

Nieuw lid
@Noord,

Ik heb afgelopen dagen alle 54 pagina's van deze discussie gelezen. Ik begreep, dit staat ook in je laatste post, dat je bij dhr Jela in bodegraven bent langsgeweest om de boordcomputer te laten uitlezen en aanpassen.
Kan je mij vertellen wat deze aanpassingen in de boordcomputer kosten en hoe lang dit ongeveer duurt. Bodegraven is voor mij niet zo heel ver rijden, dus dat zou voor mij ook een optie zijn.

Gr Massimo
 

Noord26

Forumguru
Volgens mij kost het €30,- ongeacht het aantal aanpassingen dat je wilt laten doen. Het is in 10min gebeurd. Alleen is het aan te raden om even een blokje daar om te rijden om te testen wat je hebt laten veranderen. Pas dan zal hij je laten gaan.. :)
 

Noord26

Forumguru
Klopt, maar over het algemeen rekent iemand die aanpassingen voor je doet in VCDS een vast bedrag; ongeacht het aantal aanpassingen.
 

MacManiac78

Forumguru
De een rekent een uurprijs, de ander een vast bedrag.
Ik reken weer anders, namelijk kilometers, €10,- voor de 1e VCDS aanpassing en €2,50 voor de daarop volgende(n).
Zo blijft het leuk, voor beide partijen.
 

Chatslet

Forumguru
Tja, ik heb nu zo'n kabel en als ik er straks wat handiger mee ben ga ik er geen handel van maken. Uiteraard wil ik er wel mensen mee helpen maar ik zou het moeilijk vinden om er echt wat voor te rekenen. Misschien een kratje bier oid...
 

Massimo

Nieuw lid
@Noord,

Bedankt voor de info, ik zie dat er meer skoda bezitters handig zijn met dat VCDS.. Goeie zaak. MacMania78 kan er zelf ook mee overweg zie ik,.. Ik ga het even bekijken, over het algemeen stoor ik me niet zo aan dat lampje.. Het vreemde is alleen dat hij de ene keer pas na 100Km gaat branden en de andere keer meteen al... Heel vreemd, dus een blokje om na aanpassingen zegt me niet zo veel ben ik bang.
 

MacManiac78

Forumguru
Een rondje lampen alle lampen aan/uit doet wonderen, zelfcheck doet de auto ook, maar deze kan hiermee versneld worden doorgelopen. Anders kent VCDS deze check opties ook.
 

Massimo

Nieuw lid
@ MacManiac,

Ik ben je nu alweer kwijt, dat zegt overigens meer over mezelf....

Ik ga denk ik even rondneuzen wie in de buurt van Den Haag overweg kan met dat VCDS en maak dan een afspraakje, of ik blijf gewoon rondrijden met een lampje wat zo nu en dan brandt op het dashboard

Aan de andere kant lees ik dat de Fabia meer kan met de boordcomputer als wat er nu werkt, en dat dit allemaal via de boordcomp. geactiveerd kan worden...

Greetz
 
Bovenaan Onderaan