Fabia II met Xenon

Noord26

Forumguru
Gelukkig heb je een TSI ipv een TDI. Daar heb je tenminste nog wat ruimte onder de kap, bij de koplampen. Best wel een verschil tussen de beiden zag ik zaterdag bij JD.

Er zal een wereld voor je opengaan met Xenon..

;)

piair1982

Forumguru
Haha ja idd. ;)

Kreeg trouwens de tip van een monteur om de massa rechtstreeks op de minpool van de accu te leggen. Dit ter voorkoming van storingen op o.a. de ruitenwissermotor.

Schijnt dat de eerste serie canbus golf v en a3 sportback daar veel problemen hadden...

Noord26

Forumguru
Dat hangt af of je een set hebt welke geen piekspanning geeft bij inschakelen. Goede sets vangen dat op in de ballasten en voorkomen de belasting op het canbus systeem. Niet elke set geschikt voor canbus heeft deze eigenschap. Meestal aangeduid als 'slow inrush current'.

piair1982

Forumguru
Helaas zijn de adapters nog niet binnen....

Staan on backorder. Hopelijk maandag of dinsdag binnen.

Dus nog een weekje wachten...

Noord26

Forumguru
Niet iedereen is natuurlijk gezegend met een carport of garage natuurlijk.. Overigens is het hier als sinds 10:00h droog.

piair1982

Forumguru
Inmiddels er achter dat de bruine draad min is en de zwarte draad de plus.

Ik heb nieuwe afdekdoppen besteld om deze aan te passen..

Nu nog een goede plek voor de ballasten. Deze zal ik met dubbelzijdig tape bevestigen.

Overigens een goede site gevonden met een stap voor stap uitleg.
Xenon Inbouwen - Xenon Verlichting Inbouw Handleiding

Wat ik nog niet gevonden heb is de manier van plaatsen. Omdat je de lamp er ook ondersteboven in kan stoppen. Dit zal ik proefondervindelijk moet doen.

piair1982

Forumguru
Ze zitten erin! Nu nog bij n8 kijken of het goed is.

Helaas moest ik het beugeltje van de originele aansluiting gebruiken en aanpassen. Zal vanavond wat foto's plaatsen.

Uiteindelijk met anderhalf uur gemonteerd.

Edit: filmpje.

[video=youtube;iCy4btwJ0jA]https://www.youtube.com/watch?v=iCy4btwJ0jA[/video]

piair1982

Forumguru
How to: Monteer Xenon in je auto. deel 1.

Zoals beloofd een how to.

Deel 1
Als eerste moet je dus een goede xenonset bestellen, ik heb de mijne via navaudio.nl besteld. +/-70 euro.
Let er bij de fabia II facelift op dat deze set is voorzien voor CANBUS.

Ik heb voor mijn koplampen gekozen voor H7 6000K wit met een blauwige tint.

Stap 1: Neem de stofkappen uit je auto en maak een gat van +/- 24 mm in het midden:

stap1.jpg

Denkbeeldig recht achter de aansluiting van de lamp.
stap2.jpg

Dan stop je de lamp er achter. Let op dat je hem goed doet.
stap3.jpg

Dan ga je naar je auto. Eventueel kun je je accu loshalen.
Eerst check je wel even met een multimeter welke draad op de lamp + of - is. In mijn geval is de bruine draad massa en de zwarte de plus.

Neem de lamp uit de fitting, in mijn geval een slag linksom.
stap4.jpg stap5.jpg
Kijk goed welke klem er gebruikt wordt. Degene die bij mij xenonset kwamen hadden de verkeerde nokjes dus moest ik de bestaande aanpassen.

Verder in deel 2

piair1982

Forumguru
How to: inbouw Xenon deel 2

Deel 2
Nogmaals een foto van het framepje dat op de originele stekker zit.
stap6.jpg
Deze moest ik dus van de stekker verwijderen en aanpassen. (Doorknippen)
stap7.jpg

Aansluitend zet je de xenonlampen weer op de plek, je klikt ze met behulp van dit framepje zo op de plek.
Let op dat je in geen geval het glas van de lamp aanraakt.

Dan steek je de plus en de min in de juiste aansluiting. Daarna heb ik met tape de originele stekker afgeplakt om losschieten te voorkomen.
Ik ben begonnen aan de rechterzijde vanwege de grotere werkruimte. Als laatste de linker. Omdat de accu in de weg zit als je grote handen hebt.

Als laatste sluit je de ballasten aan, dit is simpelweg vastklikken, kan maar op 1 manier.
Daarna werk je ze weg met tiewraps of zelftappers of tape.

Ik heb voor tape gekozen.
stap8.jpg stap9.jpg
respectievelijk rechts en links de accu.

Laatste check is of de lampen nog goed staan.
stap10.jpg

Deel 3 het eindresultaat

piair1982

Forumguru
How to: Xenon inbouw Deel 3 het eindresultaat

stap11.jpg

En dan heb je xenon in je auto!

Mijn advies is om wel je lampen nog een keer af te stellen met een lampafsteller. Bij een garage of bij je dealer.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben :xyxthumbs:

Succes en bij vragen help ik jullie graag!!!

Peter_Octavia

Forumguru
Mooi verslag.

Vraag me alleen af of het wel een goed idee is om de ballasten met tape vast te zetten. Voor mijn gevoel gaat dit een keer loskomen met misschien grote gevolgen. De mijne zitten met tiewraps vast.

Grt.

piair1982

Forumguru
Thnxz, ja dit is een tijdelijke oplossing.
Had geen dubbelzijdig tape voorhanden en ducttape is altijd handig ;)

RefleCs

Forumguru
Ben benieuwd naar je ervaring zodra je eens in het donker hebt gereden. Of het inderdaad zoveel scheelt.

piair1982

Forumguru
@peter_octavia Waar heb jij dan de ballasten bevestigd?

Update, vandaag was er een lamp losgesprongen.
Nu bleek dat de haken op de lampgat fitting houder iets te ver naar buiten gebogen zaten. Deze heb ik door ze iets te buigen naar binnen kunnen verhelpen.

Helaas moest de accu er uit. Nu werkt het automatisch raam openen niet. Je moet de knop vasthouden....

Peter_Octavia

Forumguru
@Pair1982,

Ik heb 1 ballast aan de accubak opgehangen (gaatje geboord) en de andere weet ik zo niet te omschrijven vandaar ook even van beide een foto. Ze zitten wel in de bijgeleverde ophangbeugels opgehangen en dus niet zoals eerder vermeld met tiewraps.

Voor de ramen: Alle ramen met de hand een keer op en neer laten gaan. Daarna zal het weer normaal moeten werken.

Bijlagen

• Ballast Accubak.JPG
    Ballast Accubak.JPG
    233 KB · Weergaven: 104
  • Ballast.JPG
    Ballast.JPG
    252,1 KB · Weergaven: 100
Bovenaan Onderaan