Fabia II met Xenon

Maar is het nu wel of niet nodig om het direct op de accu aan te sluiten, of gebruik je uitsluitend de stekker die nu gebruikt wordt voor de halogeen lamp?
Moeten er daarnaast gaten geboord worden in de koplampunit? Of is er geen enkele modificatie vereist?

Het gaat hier om een leaseauto, vandaar de vraag...

Ow en hebben jullie een linkje naar de setjes die jullie gekocht hebben?
 

MacManiac78

Forumguru
De xenonverlichting heeft iets meer draden nodig dan de standaardverlichting.

2 draden moeten van de ballast naar de lamp.
2 draden (+ & - [massa]) van de accu naar de ballast
(1 of 2 draden) van de kabelboom van de auto naar de ballast

Bekijk eens wat plaatjes op het internet.
Je moet het zo zien.
Lichtschakelaar --> relais --> spanning van de accu --> ballast --> lamp
 

wanderer

Senior Member
een interessant artikel vond ik HIER op internet (met excuses als de link al eerder geplaatst is, maar deze draad is ook zo lang)
 

MacManiac78

Forumguru
Dit is EEN voorbeeld van installatie: http://www.pilotxenonkit.nl/xenon-inbouwen.html
Er zijn ook kits die een directe aansluiting op de accu eisen. Hierdoor lopen er wel meer draden door de motorruimte.
Maar deze schakeling is minder gevoelig voor spanningsval. Dus lampen vallen minder snel uit, gaan minder snel knipperen, etc.
Hiervan een ander voorbeeld.
http://www.scooter-freaks.nl/techcenter-0
Als je xenon gaat inbouwen, neem hoogwaardig dubbel geïsoleerde draden. Isoleer alle solderingen dubbel. Doe dit NIET met isolatietape! (Dit isoleert wel, maar houd geen vocht tegen, waardoor het los (kan) gaat zitten, wat vervolgens kan lijden tot slechte isolatie. (Of zoals ik eens zag, de tape van deze stekkersoldeerder was tussen zijn draaiende delen gekomen.:shocked:)
Als je weet wat je wil en hoe het moet, is het inbouwen HEEL simpel. Als je het niet weet, of je vind jezelf zo handig niet..... Laat het dan doen door een expert. (Niet door 'een mannetje' die het wel effuh doet foah wehnag.)
PS... Ik zeg niet dat 1 van beide sets goed of slecht is. Plaatjes dienen slechts ter illustratie.
Weet van te voren dat de gehele bumper en koplampen gedemonteerd moeten worden. Denk goed na hoe je de kabels laat lopen, hoe en waar je de ballasten gaat monteren. Isoleer liever TE vaak dan TE weinig. Ballasten geven erg veel stroom door! (Je bent niet de eerste met verschroeide bedrading.)
 

Noord26

Forumguru
De bumper en koplampen hoeven er echt niet af hoor. En als je moet gaan solderen met een set zou ik die set meteen laten liggen. Het is puur stekkerwerk zonder aanpassingen aan de originele bedrading. Zo kun je ook in 10 min de originele halogeen weer terug zetten, wanneer het ooit nodig zou moeten zijn. Ook sets met aansluitingen direct op de accu vind ik geen goed plan. Zo veel extra kabels, icm een sterk uitgevoerd start/stop systeem op dezelfde accu, extra zekeringen nodig. Nee doe mij maar een set welke gebruikt maakt van de originele bedrading en veiligheidsystemen van de auto.

ps. Dat ene voorbeeld van de scooter met een dergelijke lamp is wel een beetje het ultieme voorbeeld van Xenon icm een reflector en veel te veel strooilicht. Ik raadt sterk aan om Xenon alleen icm projector lampen te monteren.
 

Noord26

Forumguru
Setje van mij komt van Lince vandaan. Dezelfde kwaliteit als Pilot, zonder label. Al diverse sets van gebruikt (inbouwen bij vrienden) en ooit 1x een defect mee gehad. Daarop werd zeer snel en adequaat gereageerd.

Je moet een doorvoer maken door de rubberen dop heen. Of je daar een gaatje of sleuf in maakt verschilt in peroonlijke voorkeur. Van boren is geen sprake bij een rubberen dop, een scherp mesje is voldoende. Zelf heb ik er een sneetje in gemaakt. Tot op heden nog 0,0 last van condensvorming.
 

MacManiac78

Forumguru
Vraagje:
Blijft jullie XENON (dimlicht) aanstaan als je grootlicht opzet? Of gaat dit dan toch uit?
Als het uitgaat, is het alsnog APK afkeur.
Xenon moet namelijk blijven branden, omdat het een opstarttijd kent.
Theoretisch zou je in het donker (even) geheel zonder licht kunnen rijden als je dan van grootlicht naar dimlicht terugschakeld.
 

Noord26

Forumguru
De Fabia heeft H7 verlichting. Dat wil zeggen 1 lamp uit elke lichtbron, geen H4 waar er 2 gloeidraden in 1 lamp zitten. Je vervangt alleen de H7 van de dimlichten, de lichten voor grootlicht blijven de normale H7 lampen. Je seint ook met je grootlichten, dus gewoon met halogeen. En nee ze blijven natuurlijk gewoon branden. Heb hier nog nooit iets over gehoord.

Zou wat zijn als je dimlichten uit zouden gaan bij grootlicht gebruiken zeg..
 

Canon-Eye

Forumguru
Zou wat zijn als je dimlichten uit zouden gaan bij grootlicht gebruiken zeg..
Zó gek is dat anders niet.

Ik kan me nog genoeg auto's herinneren waarbij er inderdaad sprake was van fysieke overschakeling van dimlicht naar grootlicht v.v. - óók bij het geven van een lichtsignaal. De laatste waarvan ik het zeker weet was mijn VW Polo uit 1995; daarvóór was het volgens mij zelfs vrij gebruikelijk. Het grootlicht kwam er niet bij, maar overduidelijk in plaats van.
 

Noord26

Forumguru
Dit topic gaat over een Fabia II en die zijn pas sinds 2008 op de markt?

Het is 2012, geen '95. Scheelt 17 jaar. En daarnaast heb ik nog een oude Citroen AX als eerste auto gehad uit '89 waarbij dit ook niet was.
 

RefleCs

Forumguru
Ik zit er ook over te denken om xenon te (laten) plaatsen. Hoe zit dat nou eigenlijk met de H7 lampen en grootlicht. (ben nog echt een n00b met xenon)
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is 2012, geen '95
Ik heb ook een kalender, hoor.
Waar het me om gaat is de bewering die ik citeerde (hier niet opnieuw herhaald) - alsof zo'n omschakeling het ergste is wat je kan bedenken.

Ik zie niet wat daar mis mee is. Een grootlichtsignaal bv. komt stúkken duidelijker over als het dimlicht daarbij even uitgaat.
Als tegenligger kun je tegenwoordig niet of nauwelijks het verschil zien tussen een bewust gegeven seintje of het over een verkeersdrempel rijden. Dat heet dan zeker 'vooruitgang'? Me zolen...
 

Noord26

Forumguru
Het is natuurlijk niet voor niets verplicht geworden dat bij grootlicht je dimlicht moet blijven branden, zelfs apk afkeur. Vlak voor je auto zal er geen licht meer schijnen.

Helemaal mee eens dat je weinig verschil ziet tussen een drempel of een signaal met grootlicht. Maar het is bij wet verboden om zonder dreigend gevaar grootlicht als seinmiddel te gebruiken. Er gelden exact dezelfde regels voor als de claxon, alhoewel grootlicht als 'minder erg' door veel weggebruikers wordt gehanteerd.

@ RefleCs: Xenon is een aanrader in een courante lichtkleur. Zeker icm de lens-koplampen. Geen verschil tussen af-fabriek en aftermarket Xenon hierdoor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vlak voor je auto zal er geen licht meer schijnen.
Nou, dát valt wel mee hoor. Ook de pure grootlichtbundel zal het wegdek vanaf een meter of 10 voor je wel aanlichten, en zéker alle objecten die daar bovenuit steken. Ik vind het een nogal theoretisch 'probleem', opgelost achter een bureau zonder al te lang na te denken over consequenties als extra stroomverbruik. Immers, er brandt extra 110W of zo aan (dim)licht dat strikt genomen niet nodig is.
En dan anderzijds weer wel de DRL verplicht stellen om stroom te besparen, zodat men overdag geen dimlicht meer nodig heeft om goed zichtbaar te zijn (waar ik het overigens wel mee eens ben, maar dat is een ander onderwerp).

Maar het is bij wet verboden om zonder dreigend gevaar grootlicht als seinmiddel te gebruiken.
Tuurlijk, maar het netto resultaat is hoe dan ook dat ik niet of nauwelijks kan determineren of iemand mij wil waarschuwen voor dreigend gevaar (*) danwel slechts over een drempel rijdt.

(*) of misschien voor m'n verblindende verlichting, bv. als ik iets zwaars achterin heb gelegd en vergeten zou zijn om de handbediende koplampverstelling te gebruiken. Niets menselijks is mij vreemd...
 

MarcoO2

Forumguru
Ik moet zeggen dat ik jouw probleem niet herken. 't Is voor een oplettende bestuurder toch vrij makkelijk te herleiden of iemand bewust naar jou seint, of dat hij over een drempel rijdt? Het hele gedrag van de betreffende auto en diens bestuurder is anders.
 

RefleCs

Forumguru
Wat zijn de ervaringen met de verschillende merken en prijsklasses van aftermarket xenon en waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een setje. Ik vermoed dat inbouwen zelf wel redelijk goed zal gaan. Wat ik me nog wel afvraag, aangezien het een lease auto betreft, is moet ik ergens in snijden of boren? Want dan wordt het lastiger imho.
 

Noord26

Forumguru
Enige wat er aangepast moet worden is dat er een doorvoer in de rubberen afdekking moet komen van de koplamp aan de achterzijde. Bij de 1.2 TDi (zoals ik heb) zit de motorkap behoorlijk vol en heb je weinig ruimte om achter de koplamp te komen. Vermoed dat het bij de 1.2 TSI wel beter zal gaan.

Ervaringen verschillen per merk of het wel of geen goed materiaal is. Zelfs bij Pilot (welke de meest bekende is) zet ik veelal vraagtekens. Heb goede ervaring met de kwaliteit, service en prijs van Lince.
 

RefleCs

Forumguru
Ok dus ik moet even zorgen dat ik een setje van die rubbers op reserve heb liggen zodra ik de xenon weer uit wil bouwen om de auto in te leveren. Dat moet niet zo'n probleem zijn gok ik zo. Als dat alles is aan aanpassingen dan kan ik er nog prima mee leven. Nog maar eens even merk ervaringen horen. Ik ga alvast eens op zoek naar wat Lince te bieden heeft.

Mooi aanbod heeft Lince. Erg interessant kwa prijs ook. Ga er eens goed over nadenken. Nu nog bedenken wat voor kleur..... keuzes keuzes.
 

Noord26

Forumguru
Kleuren 4300 en 5000K geven het meeste licht en komen vrijwel overeen met af-fabrieks Xenon. Kies je hoger wordt het als snel minder qua lichtopbrengst- meer looks.
 
Bovenaan Onderaan