Fabia II met Xenon

Peter_Octavia

Forumguru
Ik was het ook nog van plan om sproeiers te installeren. Best wel een klusje eigenlijk. Dus had maar voor me uitgeschoven gelukkig.

Dat kan ik in ieder geval van het lijstje afstrepen.
 

Buell

Lid
Dat is nl he ,de land van de wetjes en regeltjes,eerst met het 3e remlicht dat onnodig was de zijverlichting en nu de dagrijverlichting wat bijna lijkt of je mistlampen het doen, en ineens is het veiliger en bla bla, maar ondertussen de mensen een poot uitdraaien qua kosten en dan later een mooi verhaal erom heen breien.
@Noord, ik ga aankomend weekend het verder uitzoeken met de installatie
 

Bakkertje

Forumguru
http://www.raivereniging.nl/actueel...-inbouw-xenonkoplampen-wordt-makkelijker.aspx

Ik zeg dat is nog eens nieuws, eerst niet toen wel en nu hoeft het weer niet.

En onderstaande blijft gewoon van kracht:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:164:0092:0150:NL:tongue:DF

L
ang verhaal, maar wat ik eruit begrijp moet de behuizing nog altijd aan het keurmerk voldoen wil je ongestraft achteraf Xenon inbouwen. Volgens mij heb ik hier eens gelezen dat de lenslampen van de Octavia hieraan voldoen, dus daar zou je het in mogen bouwen. (en waarschijnlijk geldt dat dan ook voor de Superb en de Fabia met lanslampen).
 

wanderer

Senior Member
daar is vorig jaar al eens over geschreven HIER en nee dat keurmerk hoeft niet meer in het koplampglas aanwezig te zijn....dacht dat het in een folder van de RDW stond....
link werkt trouwens alleen in IE....

Verklaring koplamp codes: Xenon mag weer in alle koplampen!

Er bestaat nogal wat verwarring over het soort koplampen waar je xenonverlichting in mag voeren. Er waren voorheen strengere regels (wetgeving was ingegaan op 01-05-2009) maar deze zijn komen te vervallen. Xenonverlichting mag weer in alle koplampen gevoerd worden ongeacht de codes HC, HR, HCR, DC, DR of DCR. Tijdens een APK keuring wordt alleen het lichtbeeld getest. Goedkope xenon kits willen nog wel eens een slecht lichtbeeld (strooilicht) geven, je kunt daarom beter iets meer betalen en voor een goed merk als bv Pilot kiezen, dan weet je zeker dat je lichtbeeld goed is.
Bron: http://www.auto-tuning-guide.com/xenon.html



UPDATE : WETGEVING VANAF 1 OKTOBER 2009 LINK

Het is niet langer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met het voor die armatuur bestemde licht (art. 5.*55 RV). Om te voorkomen dat zaken moeten worden geseponeerd, is de feitcode N 553 inmiddels geblokkeerd in de Transactiemodule. De artikelen 5.2.55, achtste lid, 5.3.55, achtste lid, 5.3a.55, achtste lid, 5.5.55, achtste lid, en 5.12.55, zevende lid, vervallen.

Toelichting:
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.

Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.

Iemand bekend met deze firma? Zijn wel erg aantrekkelijk geprijsd DAAR
 
Ik wordt vaak gek van de aftermarket setjes in de golfjes etc. Zelfs een neiuwe Golf 6 heeft standaard geen hallogeenlenzen in zijn koplampenunit zitten. Best wel gaar!

Maar goed ik rijd al jaren in auto's met lenskappen en doordat ik nieuwe auto's rijd, mocht ik nooit xeon, maar mensen met reflectoren wel :S
Dat begreep ik nooit, ik heb de lenskappen die voor 95% verzorgen dat je niet andere weggebruikers verblind... Toch mag iemand met een 10 jaar oude Golf en reflectoren wel Xeon inbouwen en ik niet...

Nu heb ik dus een Fabia, met lenskappen H7. Hoe simpel is het inbouwen? En moet ik er zaken voor slopen?
Daar het een leaseauto is: APK?

Nu heb ik deze auto maar voor twee jaartjes, maar is het makkelijk weer terug te draaien?
Ik vind de Fabia H7 een belabberde lichtopbrengst hebben...
 

wanderer

Senior Member
eindelijk weer eens iemand die een FGL heeft met een ronduit belabberde lichtopbrengst......
bij mijn FGL knippert/trilt de verlichting met pozen zeer hinderlijk, bijzonder vermoeiend bij het rijden, volgens de dealer is hier notie van genomen en is er niets aan te doen.....en daar moet ik het maar mee doen.....
de normale lampjes zijn simpelweg weer terug te plaatsen...
en APK heb je pas na 3 jaar en zoals eerder aangegeven zouden al die xenon eisen vanaf april 2012 niet meer gelden.....
 

Noord26

Forumguru
Wanderer, trillende verlichting? Dat lijkt mij idd doodvermoeidend!

Niets te maken met bijladen van de dynamo; waarom kan er niets aan gedaan worden? Want dat lijkt mij niet bepaald veilig voor je oplettendheid in donkere situaties..
 

wanderer

Senior Member
volgens de dealer ligt het aan de speciale constructie van het oplaadcircuit/accu....omdat dit allemaal zo zuinig mogelijk moest zijn....heb wel een beetje verstand van electra/electronica, maar hierover kunnen ze me alles wijsmaken.....heb dit al eerder gemeld op dit forum en er bleken er meer te zijn met knipperende/flikkerende/trillende verlichting......er treed wel enigzins gewenning op maar het blijft vermoeiend rijden.....ook de lichtopbrengst varieert....soms lijkt het of het dimlicht volledig afwezig is (dat is niet zo).......daarom denk ik er sterk aan om met de nieuwe regelgeving toch maar xenon te monteren......
oh ja ook de binnenverlichting trilt mee.....
 

Noord26

Forumguru
Kan je Xenon van harte aanbevelen. Bij start/stop zag ik met halogeen nog een daling van de lichtopbrengst bij het starten van de auto, bij Xenon is dit totaal niet waarneembaar. Wellicht ook door de extra ballast (transformator) die je dan nodig hebt en dat op vangt?
 

Peter_Octavia

Forumguru
Huh...

Bij mijn is het juist erger met xenon met gebruik van start/stop.

Ze gaan zelfs even helemaal uit als de auto herstart??
 

Peter_Octavia

Forumguru
Zal dan wel perk merk verschillen. Ik heb trouwens het eigen label van xenonlamp erin zitten.

Nou komt het gebruik van start/stop bij niet zo vaak aan de orde. Eigenlijk bijna nooit op de dagelijkse woon- werkverkeer. Kan meestal wel doorrijden.

Ik zie het trouwens niet als onvolkomenheid. Heb er geen problemen mee.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Hierbij nog de foto's.

Op de de foto van de ballast zie je rechts de brede stekker aansluiting. Deze zit rechtstreeks vast aan de xenonlamp. Deze stekker kon niet door de standaard H7 lamphouder heen. De opening is te klein.
 

Bijlagen

  • achterzijdeunit.JPG
    achterzijdeunit.JPG
    243,4 KB · Weergaven: 93
  • Ballast.JPG
    Ballast.JPG
    252,1 KB · Weergaven: 91

Buell

Lid
Ik snap nu je punt, ik heb deze kabel losgehaald van het rubber.
Maar bij jou ging het plaatsen van de lamp met adapter geen probleem, als ik het ga doen krijg ik de adapter niet goed vast,als ik nu de rubberen afdekkap loshaal komt gelijk me lamp ook los,dus ik doe iets niet goed dus als iemand me op weg kan helpen of een tip heeft graag.
ik heb hier een foto van hoe het eruit ziet als je de adapter met de kabel zoals met de halogeen. dscn5827.jpg
 
Het is dus vrij veel gedoe om Xenon in te bouwen? Met balast enzo...
Ik denk dat ik dan maar verder ga kijken naar philips nightvision ofzo...
 

Noord26

Forumguru
Nee het is absoluut geen gedoe. Het is een kwestie van de stekkers in elkaar klikken. Dit kan maar 1 manier. Het wisselen van de lamp zelf is veruit het meeste werk. En dat moet je ook doen als je Nightvision neemt.
 

Noord26

Forumguru
Een Xenon lamp moet ontstoken worden met een zeer hoge spanning. Een ballast doet niets anders als tijdelijk de juiste voorspanning geven en vervolgens deze langzaam afbouwene naar de normale 12V waarop de lamp brandt. Een normale lamp met gloeidraad zet je meteen 12V op en werkt. Als je Xenon wel eens hebt gezien dat aangezet wordt, zie je dat het langzaam in enkele seconden meer licht gaat geven en ook dat de kleur nog wat veranderd.

Juist het zwakke punt bij een halogeenlamp is de gloeidraad. Omdat een Xenon die niet heeft, gaan de lampen over het algemeen een stuk langer mee.

1 klein nadeel is dat ze, vanwege de opstarttijd, niet geschikt zijn als grootlicht. Omdat je daar ook mee moet kunnen seinen.

Kijk anders eens op YouTube oid voor het opstarten van Xenon. De ballast zorgt puur voor de tijdelijke hogere spanning om te lamp daadwerkelijk aan te kunnen zetten.
 

MacManiac78

Forumguru
De ballasten zorgen voor een gewijzigde sinusgolf. Zo wordt +/- 12V omgezet en enkele kV's. Xenon/gasontladingslampen hebben nou eenmaal iets meer jus nodig.
De ballasten zijn vaak mooi weg te werken aan het subframe van de auto. Mogelijk zijn er dan wel wat verlengkabels nodig. Goedkope setjes vind je op eBay.
(Koop alleen GEEN Chinees spul! De solderingen van die ballasten zijn erg slordig en je wilt er geen klap van krijgen.) Bij de APK blijft de eis nog wel bestaan dat de xenonlampen bij grootlicht MOETEN blijven branden. Dit omdat xenonlampen een opstarttijd hebben en je dus na het terugzetten van groot naar dimlicht met geen of weinig licht kan komen te rijden.
 
Bovenaan Onderaan