Fabia II met Xenon

RefleCs

Forumguru
Ik zat al te denken aan 5000. Is net wat witter en kan me zo voorstellen dat als je dan de stadslichten en mistlampen vervangt voor leds je dan het meest mooie lichtbeeld hebt en een zeer goede lichtopbrengst.

Noord26

Forumguru
Mistlampen zou ik zeker niet vervangen, want de huidige LED's die geven een stuk minder licht als de standaard mistlampen. En bij mist heb je baat bij contrastverhoging en dat hangt samen met 'geel' licht. Je ziet ook wel eens Xenon 3000K als mistlampen. Dat werkt prima..

Staar je ook niet blind op de kleuren bij verschillende leveranciers. Heb wel eens 5000K gehad en dat leek meer 6/7000K; vn Pilot. Duidelijk blauw. Heb toen andere lampen gekregen bij omruil en alhoewel de sticker ook 5000K vermelde waren die wel wit zonder een tint blauw. Lince is wel goed wat betreft daadwerkelijke lichtkleuren. Ben zelf het meeste te spreken over 4300K. Duidelijk het meeste licht en ook prettig bij mist en regen door de zeer lichte gele tint. Afhankelijk van onder welke hoek je de koplamp-lens inkijkt zal het aanzicht varieren van geel tot blauw. Puur door de breking van het licht in de lens. Witter is niet altijd prettiger als je aan het rijden bent. :smirk:

Je hebt in ieder geval adaptor plaatjes nodig om ze vast te kunnen zetten in je koplamp. Dus als je besteld, vraag daar even na welke je moet hebben.

Noord26

Forumguru
Nee sorry ik heb geen foto. En op een foto komt het toch nooit lekker over.

Bovendien werk ik zelf met 35W ballasten icm 55W Xenon lampen. Dat zijn eigenlijk normale Xenon lampen welke meer kunnen hebben als normale lampen en normaal gesproken ook een 55W ballast krijgen. Maar de pasvorm is van de 55W variant fenomenaal te noemen met keramisch dik voetstuk. Ze krijgen nu 35W te verwerken, terwijl ze dus 55W aankunnen. Dit is positief voor de levensduur (alhoewel Xenon al een stuk langer mee gaat als halogeen) en de kleur en opbrengst zijn gelijk aan een normale 35W Xenon lamp. Daarnaast is een 55W weer een behoorlijke toename in warmte ontwikkeling, terwijl ze maar zeer gering meer licht geven als een 35W lamp. De overgang van (beide 35W) 4300K naar 6000K, in afname van lichtopbrengst, is - in mijn optiek - even groot als de afname in lichtopbrengst tussen 35W en 55W in 4300K..

RefleCs

Forumguru
Bedankt voor de info. Ik ga kijken wat ik ga doen met de mistlampen. Aangezien ik die zo weinig aan heb wellicht wat witte halogeen lampjes daarin. Stadslicht en kentekenverlichting ga ik dan wel vervangen voor led denk ik.

piair1982

Forumguru
En de knoop is doorgehakt, ik heb het licht gezien. ;)

De xenon is besteld! 6000 k.

Inbouw schijnt makkelijk te zijn. Ben benieuwd.....

RefleCs

Forumguru
Ik ben benieuwd naar je inbouw ervaring! Ik ga binnenkort ook voor een set kijken al gaat de Fotografie hobby nu even voor ;)

piair1982

Forumguru
Het is maar een naampje voor het beestje.
Deze is ook geschikt voor canbus en die andere niet zo zeer.

Met name de kleine ballast deed mij de doorslag geven.

Hoop dat ie in de koplamp unit past...

Maar dat zien we nog wel.

Noord26

Forumguru
Een ballast kan niet in de koplamp. Die moet er buiten geplaatst worden.

@Wanderer: goedkoper wil lang niet altijd zeggen beter. Persoonlijk zweer ik bij lince. Betere kwaliteit icm service kun je niet krijgen.

Derhalve zijn de aanbieders van xenon het afgelopen jaar explosief gestegen. En is het lastig om de oorsprong van het fabricaat te achterhalen. Welke veel invloed heeft op de kwaliteit.

piair1982

Forumguru
Deze werd mij aangeraden.

Zal het uiteindelijk wel merken. In ieder geval wordt er vlot en duidelijk gereageerd op mijn vragen. :)

piair1982

Forumguru
Weet iemand hoe de plus en min op de stekker zit bijna een fabia II facelift?

Er zit een bruine en een zwarte draad. Maar wat is plus en wat is min. Of heeft iemand een idee hoe ik dit kan vaststellen?

Noord26

Forumguru
Even proberen met je Xenon set. Het kan maar op 1 manier, als ze verkeerd om zitten zullen de lampen niet aan gaan. Altijd eerst 'losjes' aansluiten en proberen en dan pas volledig inbouwen is een algemeen advies en zeker aan te raden.

Dacht dat de bruine de plus was.

MacManiac78

Forumguru
Multimeter erop en je weet het. Anders met een lampje proberen. Minpool en chassis geeft geen licht. Pluspool en chassis geeft wel licht.

Doorgaans is zwart min... en bruin een geschakelde plus.

Bovenaan Onderaan