Hallo allemaal.
Ik ben totaal nieuw hier, en heb mij enigzins verdiept op het forum.
Even in het kort iets over mezelf. Ik ben sinds een maand ook bezitter van een Skoda Fabia Combi Greenline. ( dat is ook de reden dat ik nieuw ben ). Moet zeggen dat hij me goed bevalt, met name het verbruik. Ik reed tot vorige maand in een Mitsubishi Outlander 3.0 V6 4x4 ( Us model ) Heerlijke wagen met alle denkbare opties, echter de 450 euro benzine welke de Outlader wegslurpte per maand was minder.
Ik heb me afgelopen dagen ingelezen in deze discussie over de Xenon, dit omdat ik zelf ook Xenon wilde inbouwen.
Moet zeggen dat ik niet veel wijzer werd op het forum, wel de bumper eraf, niet de bumper eraf, 5000K, 6000K etc.
Wat heb ik nu gedaan.
Ik heb bij Xenonlamp.nl alle lampen voor de voorzijde besteld. Ik moet zeggen, echt een aanrader. De service is top en je wordt echt uitstekend geadviseerd. Uiteindelijke heb ik van hun eigen private label de 8000K slim ballast besteld. Ik heb gekozen voor de 8000K omdat ik dacht dat deze lichte blauwe uitslag mooi zou staan bij de blauwe kleur van mijn auto.
Verder heb ik voor de dagrijverlichting LED besteld, grootlicht in H7 in LED en het stadlicht in LED ( w5w )
Gisteren heb ik mijn Fabia onder handen genomen en ben begonnen met het demonteren van de bumper. Gaandeweg kwam ik erachter dat deze bumper wel heel veel montagepuntjes kent, en besloot ik maar om het zwikkie weer vast te maken. Ik wilde namelijk de koplampen er in zijn geheel uithalen om alle lampjes mooi aan te sluiten.
Uiteindelijk ben ik, nadat de bumper weer vast zat, begonnen met de dagrijverlichting in de bumper. Dit was echt een eitje. Je moet overigens niet bang zijn om het rooster te slopen want je moet best kracht zetten om het stukje rooster weg te halen ( zie instructieboekje ). Het resultaat is echt super. Een hele mooie strakke LED uitstraling welke een super resultaat en lichtopbrengst geeft.
Het grootlicht en stadslicht was even iets lastiger. Uiteindelijk heb ik met een torcs bitje de schroefjes waarachter de H7 lamp zich klemt iets losser gedraaid en kon ik de LED lamp er zo in vastklikken.
Als laatste maar de Xenon, Gezien het feit dat ik grote handen heb heeft het geresulteerd in een hele hoop vloeken en tieren, maar uiteindelijke heb ik alles zonder demontage van onderdelen erin gekregen. Het handige luikje in de wielkast heeft Skoda goed gedaan. Ik haalde het klepje hier weg en kon vervolgens, wel de met de nodige moeite, de xenon lampen in de unit plaatsen.
Ik heb overigens gewoon de klipjes van de originele lamp gebruikt. Deze heb ik in een hoekje losgeknipt, de draden er doorheen en even een heel klein TIG laspuntje erop. Hoppa, als nieuw, alles zat vast.
Voordat ik de ballasten vast ging maken heb ik het geheel even getest. Helaas. Storing, de linker Xenon deed het niet. Vervolgens heb ik even gecontroleerd of er misschien een kapotte ballast bij zat. Dus even de ballasten omgewisseld. Helaas, weer de linker welke het niet deed. Uiteindelijk heb ik de Xenon lamp losgekoppeld en deze andersom aangesloten. Contact aangezet en hoppa, geen storing, alles deed het. De Ballasten heb ik met de meegeleverde beugels aan de chassisbalk aan de voorzijde vastgemaakt en zijn volledig uit het zicht.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat, vooral de dagrijverlichting. Die is echt mooi.
Denk alleen dat ipv een 8000K een 6000K ruim voldoende is als je een blauwe gloed wilt. De plaatjes zijn minder blauw als de werkelijkheid, maar uiteindelijk een mooi resultaat voor een amateur, en totaal slechts 5 uurtjes bezig geweest. Hier zitten dan wel drie uur bumper losmaken, lampuntis losmaken en steeds meer schroefjes tegenkomen bij ( achteraf allemaal voor niets )
De lampen zijn overigens allemaal Canbus lampen, en geven geen van allen storing in de boordcomputer. Xenonlapm had er voor de zekerheid nog extra ballastjes bij geleverd mocht er wel storing optreden. Deze heb ik niet nodig gehad en zal ik binnenkort retour sturen. Ik heb ze tenslotte gratis erbij gekregen.
Ik zal proberen binnenkort even wat foto's te posten van het resultaat,
Gr Massimo