Fabia II met Xenon

piair1982

Forumguru
Ramen doen het weer. Gekke is dat het controle lampje voor kapotte verlichting nu brandt sinds ik de accu los gehad heb. Misschien is die zijn instelling vergeten.

zal mijn dealer vragen om de lampcheck uit te schakelen opnieuw.

Overigens wat een bult licht in vergelijking met standaard H7 gloeiende spijkers.

Ben blij dat ik ze erin heb gezet. ;)
 

MacManiac78

Forumguru
Lampstoring? Met can-bus xenon? Met can-bus moet de lamp-check gewoon aan kunnen blijven staan.

Loop even een aantal zaken voor jezelf langs:
Werken alle lampen wel? (los contact?)
In welke volgorde heb je de accupolen losgehaald en vast gezet?
Heb je de accu verwijderd toen je de sleutel in het contact had?
[De laatste 2 dingen (verkeerd) doen, geeft schade op componenten.]
Heb je iets met Ross-Tech veranderd?

Ik zou anderen willen adviseren om de gaten in de stofkappen met een gatenzaag te maken. Hierdoor past de rubber mof beter en is de kans op vocht in je koplamp vrijwel uitgesloten. Condens in je koplamp wil je echt voorkomen.

Ik heb op dit forum ergens gelezen dat iemand de ballasten in de koplamp gedaan had, paste dat niet?
 

Noord26

Forumguru
Bij inschakelen van je dimlicht moet het lampje idd niet gaan branden. Het is een bekend euvel dat het wel gaat branden wanneer je grootlicht gebruikt icm Xenon. Heb bij mijzelf de CanBus check van de dimlichten ook uit gezet.
 

piair1982

Forumguru
Helaas.....

Het setje blijft storingen geven. En na ellenlang email contact met de leverancier gaat deze set retour. Ze bieden me nu voor geringe meerprijs een einzelmann setje aan die volgens hun gegarandeerd probleemloos is.

Weet niet wat ik doen zal....
 

Noord26

Forumguru
Even bellen met Lince.. :eek:

Al een leverancier zegt dat de geleverde set geen storingen zou moeten geven, terwijl de set dat wel doet zou ik er geen zaken meer mee willen doen. Ook als je lang contact hebt moeten hebben via email om tot een 'oplossing' te komen tekent een beetje de service van het bedrijf. Een bedrijf met echte service zou meteen voorgesteld hebben de set terug te sturen en aan u over hebben gelaten om te kiezen tussen een andere set of je geld terug. Dit voorspelt niet veel goeds als je ooit aanspraak moet maken op garantie..
 

wanderer

Senior Member
op de Einzelmann site staat niet de meest recente wettelijke voorschriften.....hoe betrouwbaar is dan de andere ronkende informatie?
 

Antera

Donateur
sorry dat ik het zeg maar zou de set retour doen als ze als zo lastig deden met de eerst set. Ik heb altijd als iemand klachten had dit probleem opgelost. Het is namelijk zo dat deze auto's gevoelig zijn en dat ze niet alle pikken zonder storingen. Wij hebben tot op heden een set die altijd zonder storingen werkt zelfs op de zeer lastige golf 5. Denk dat je daar ook zeker goed mee bent door eventueel deze te plaatsen

de keus is natuurlijk aan jezelf.
 

Chatslet

Forumguru
Noord26, Jij lijkt expert te zijn op dit gebied dus even een vraagje hier over, zodra ik mijn Fabia Greenline binnen krijg wil ik ook Xenon gaan plaatsen in dimlicht en mistlampen en daar waar mogelijk ledjes in de overige verlichting. Nu heb ik al een werkende VCDS kabel liggen maar wat raad jij me aan? Gewoon een simpel setje aanschaffen en lampen controle uit schakelen? Of toch in een wat duurder can-bus setje investeren en de lampen controle aan laten? En werkt lampen controle uberhaubt wel met Xenon? En hoe zit het met led verlichting? Is het beter om daar waar mogelijk lampcontroles uit te schakelen en zo veel mogelijk normale leds te plaatsen? Of zijn can-bus leds beter? En welke lamp controles kunnen er nu precies wel en niet uit bij de Fabia Greenline.
Sorry voor het grote aantal vragen maar ik ga liever bij een expert te rade dan dat ik later misschien iets stoms doe waardoor er dingen stuk gaan.
 

Noord26

Forumguru
Hej,

Een expert ben ik zeker niet hoor, heb alleen wel veel ervaring met verschillende merken en inbouwen in diverse auto's. Daar steek je automatisch veel van op.

Bij Xenon kun je niet aan de buitenkant zien of het een goed of slechte kwaliteit betreft. Het algemene verhaal van duurder is beter gaat voor aftermarket-Xenon totaal niet op. Dus ja een simpel setje kan perfect zijn. Genoeg mensen gehad die persee Pilot Xenon wilde en dat merk deed het niet beter qua uitvalpercentage als een goedkoophuismerk. Zelf heb ik goede ervaringen met Lince en met Rojac. Rijdt al geruime tijd rond met 55W lampen (Rojac) 4300K icm 35W ballasten (Lince). Deze combinatie van hoger wattage lampen en normale ballasten resulteerd erin dat de lampen in theorie langer mee zouden moeten gaan, omdat ze niet voluit hoeven te branden. Tot op heden nog geen defecte lamp gehad na anderhalf jaar.

Een duurder setje met CanBus-check gaat het probleem van lamp-controle niet oplossen. Je zal bij het inschakelen van je dimlicht niets merken. Maar als je grootlicht gebruikt of je mistlampen (voor- en achterzijde) krijg je een foutmelding op je dashboard. Dus je ontkomt er niet aan om de lamp-controle van je dimlichten uit te zetten. Sterke aanrader is wel om te kiezen voor een setje waarbij vermeld staat dat het een gedoseerde opstartspanning geeft. Dit is in feite bij een CanBus setje het geval. En het kost ook weinig tot niets extra bovenop een normale set.

Xenon in mistlampen kan ik geen goed woord over kwijt. Als het zeer hard regent of dichte mist aanwezig is heb je juist meer baat bij een hoog contrast. En het gelige licht van een normale lichtlamp geeft die verhoging in contrast. Je zal niets meer zien met Xenon in de lampen (of je moet 3000K kiezen). Daarnaast is het zeer verblindend voor tegenliggers als het wegdek lekker vochtig is en iemand besluit om Xenon in zijn mistlampen te zetten. Echt een no-go. Datzelfde geldt voor de lichtkleuren van 6000K of hoger. De lichtopbrengst is al meteen een stuk minder als de normale 4300K en ook het contrast is volledig weg ivm ontbreken van de rode en gele tinten.

Led zie ik de meerwaarde ook nog niet in. De normale lampjes geven voldoende licht voor het interieur en op kentekenplaten boeit het mij niet, want die zie ik zelf toch niet als ik rijd. Daarnaast moet je bij vele LED's alsnog een weerstand erbij plaatsen om het storingsvrij te kunnen laten werken en die weerstand wordt gloeiend heet. Ook geen aanrader in mijn optiek. Er zijn hier op het forum wel genoeg mensen aanwezig die meer ervaring met LED's hebben.

ps. Vergeet niet om de adaptors erbij te bestellen om de lampen vast te kunnen zetten..
 

piair1982

Forumguru
Reactie leverancier: 110 euro bijbetaling dan de juiste set.

Ammehoela, ben geen schooljongen!

Ben benieuwd naar hun tegenvoorstel. Mag nog niet eens langskomen om het ter plekke op te lossen.
 

Noord26

Forumguru
Setje voldoet niet aan verwachtingen: terugsturen en geld terug vragen/eisen.

€110,- bijbetalen? Je haalt een goede set voor €65,- H7 bij Lince. ;)
 

Chatslet

Forumguru
Dank voor je advies, dat wordt dus Can-bus balasten bestellen en lampencontrole uit zetten. Wat mistlichten betreft, ik heb hier in mijn Fiesta toen Xenon in gehad, dat was een beetje geel/oranje en dat was met mist ideaal, volgens mij was dat toen ook 3000k. Wat de kleur voor de dimlichten betreft, daar ben ik nog niet over uit, 6000k vind ik mooi maar hoger wil ik niet gaan. Misschien 5000k. Led verlichting wil ik graag omdat het er anders zo "half af" uit ziet maar wat je al aan gaf can bus leds hebben een weerstand. Ik heb wel dit documentje gevonden, gaat over de Seat Ibiza Ecomotive Download
Daar staan o.a. de volgende lampcontroles in die uitgeschakeld kunnen worden:

Backuplight (Achteruitrijverlichting)
License plate light (Kentekenverlichting)
Low Beam (Dimlicht)
Rear fog light (mistlicht achter)
Daytime running lichts (dag rij verlichting)
Turn lights (richtingaanwijzers)
Fog lights (mistlichten voor)
Tail lights (Achterlichten)
Brake Lights (remlichten)

Wat er alleen ontbreekt is sidelight/parkinglight oftewel stadslicht. Ben jij hier al mee bezig geweest en weet je of het uberhaubt effect heeft? En wat zijn de consequenties als de lampcontrole uitgezet wordt? Behalve dan dat je geen waarschuwing krijgt bij een kapot lampje?

En welke adapters heb ik precies nodig? Ik heb er bij Lince.nl een aantal zien staan maar niet specifiek voor de Fabia of kijk ik er overheen?
 

Noord26

Forumguru
Hoe bedoel dat je graag LED's wilt omdat het er anders 'half af' uit ziet? Want skoda's met af-fabriek Xenon hebben ook gewoon de normale 5w steeklampjes ipv LED's. Daaraan zie ik juist meteen dat het aftermarket is.

Heb zelf 3000/4300/5000 en 6000K gehad. Tussen verschillende leveranciers van lampen zitten ook behoorlijk wat kleurafwijkingen. De set die ik nu heb is opgegeven voor 4300K, maar ziet er uit als 5000K. In mijn optiek de perfecte kleur. Waar auto's eerst afgeleverd werden vanuit de fabriek met 4300K is dat tegenwoordig 4700-4900K. Dit geeft het meeste licht. Ga je hoger als 6000K wordt het als snel te blauw en ik merkte gewoon dat het zicht ook al een stuk minder werd. Natuurlijk nog steeds heel wat meer als bij halogeen. Maar als je gaat voor de meeste lichtopbrengst ipv 'kijk mij eens met Xenon': 4300 of 5000K nemen. De sets met 6000K pik je er ook zo uit op de weg. Veel te blauw.

Door de projector koplampen is het maar net onder welke hoek je de koplamp bekijkt of ze er wit, geel of blauw uit zien bij 4300K. Beetje regenboog-effect. Bij 6000K is vooral het licht op de weg te blauw als je in af-fabrieks auto's met Xenon hebt gereden. Dat merk je pas goed als het zicht minder wordt door mist of hevige regenval. Wederom te maken met contrastverhogende kleuren. Bij 6000K zit er geen geel-tint meer in en dat merk je dan zeker.
 

piair1982

Forumguru
Ze haken niet achter de bestaande haakjes. Zie mijn foto's op eerdere pagina's.

De staan hol en niet bol zoals het origineel zit.
 

Massimo

Nieuw lid
Hallo allemaal.
Ik ben totaal nieuw hier, en heb mij enigzins verdiept op het forum.
Even in het kort iets over mezelf. Ik ben sinds een maand ook bezitter van een Skoda Fabia Combi Greenline. ( dat is ook de reden dat ik nieuw ben ). Moet zeggen dat hij me goed bevalt, met name het verbruik. Ik reed tot vorige maand in een Mitsubishi Outlander 3.0 V6 4x4 ( Us model ) Heerlijke wagen met alle denkbare opties, echter de 450 euro benzine welke de Outlader wegslurpte per maand was minder.
Ik heb me afgelopen dagen ingelezen in deze discussie over de Xenon, dit omdat ik zelf ook Xenon wilde inbouwen.
Moet zeggen dat ik niet veel wijzer werd op het forum, wel de bumper eraf, niet de bumper eraf, 5000K, 6000K etc.
Wat heb ik nu gedaan.
Ik heb bij Xenonlamp.nl alle lampen voor de voorzijde besteld. Ik moet zeggen, echt een aanrader. De service is top en je wordt echt uitstekend geadviseerd. Uiteindelijke heb ik van hun eigen private label de 8000K slim ballast besteld. Ik heb gekozen voor de 8000K omdat ik dacht dat deze lichte blauwe uitslag mooi zou staan bij de blauwe kleur van mijn auto.
Verder heb ik voor de dagrijverlichting LED besteld, grootlicht in H7 in LED en het stadlicht in LED ( w5w )
Gisteren heb ik mijn Fabia onder handen genomen en ben begonnen met het demonteren van de bumper. Gaandeweg kwam ik erachter dat deze bumper wel heel veel montagepuntjes kent, en besloot ik maar om het zwikkie weer vast te maken. Ik wilde namelijk de koplampen er in zijn geheel uithalen om alle lampjes mooi aan te sluiten.
Uiteindelijk ben ik, nadat de bumper weer vast zat, begonnen met de dagrijverlichting in de bumper. Dit was echt een eitje. Je moet overigens niet bang zijn om het rooster te slopen want je moet best kracht zetten om het stukje rooster weg te halen ( zie instructieboekje ). Het resultaat is echt super. Een hele mooie strakke LED uitstraling welke een super resultaat en lichtopbrengst geeft.
Het grootlicht en stadslicht was even iets lastiger. Uiteindelijk heb ik met een torcs bitje de schroefjes waarachter de H7 lamp zich klemt iets losser gedraaid en kon ik de LED lamp er zo in vastklikken.
Als laatste maar de Xenon, Gezien het feit dat ik grote handen heb heeft het geresulteerd in een hele hoop vloeken en tieren, maar uiteindelijke heb ik alles zonder demontage van onderdelen erin gekregen. Het handige luikje in de wielkast heeft Skoda goed gedaan. Ik haalde het klepje hier weg en kon vervolgens, wel de met de nodige moeite, de xenon lampen in de unit plaatsen.
Ik heb overigens gewoon de klipjes van de originele lamp gebruikt. Deze heb ik in een hoekje losgeknipt, de draden er doorheen en even een heel klein TIG laspuntje erop. Hoppa, als nieuw, alles zat vast.
Voordat ik de ballasten vast ging maken heb ik het geheel even getest. Helaas. Storing, de linker Xenon deed het niet. Vervolgens heb ik even gecontroleerd of er misschien een kapotte ballast bij zat. Dus even de ballasten omgewisseld. Helaas, weer de linker welke het niet deed. Uiteindelijk heb ik de Xenon lamp losgekoppeld en deze andersom aangesloten. Contact aangezet en hoppa, geen storing, alles deed het. De Ballasten heb ik met de meegeleverde beugels aan de chassisbalk aan de voorzijde vastgemaakt en zijn volledig uit het zicht.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat, vooral de dagrijverlichting. Die is echt mooi.
Denk alleen dat ipv een 8000K een 6000K ruim voldoende is als je een blauwe gloed wilt. De plaatjes zijn minder blauw als de werkelijkheid, maar uiteindelijk een mooi resultaat voor een amateur, en totaal slechts 5 uurtjes bezig geweest. Hier zitten dan wel drie uur bumper losmaken, lampuntis losmaken en steeds meer schroefjes tegenkomen bij ( achteraf allemaal voor niets )
De lampen zijn overigens allemaal Canbus lampen, en geven geen van allen storing in de boordcomputer. Xenonlapm had er voor de zekerheid nog extra ballastjes bij geleverd mocht er wel storing optreden. Deze heb ik niet nodig gehad en zal ik binnenkort retour sturen. Ik heb ze tenslotte gratis erbij gekregen.
Ik zal proberen binnenkort even wat foto's te posten van het resultaat,
Gr Massimo
 

Chatslet

Forumguru
Goed om te horen dat het allemaal is gelukt met de led verlichting. Maar grootlicht led? Komt daar wel genoeg licht uit?
 
Bovenaan Onderaan