Geen sportonderstel op Greenline Businessline Combi

Rooie

Actief lid
Even de dealer gemaild. Die meld mij het volgende:

De Greenline zoals deze dit jaar wordt uitgeleverd beschikt niet over een verlaagd onderstel. De eerste lichting van de Greenline Hatchback zijn uitgeleverd met een verlaagd onderstel wat bij die lichting auto’s noodzakelijk was om de 87gram uitstoot te behalen. Bij de nieuwe lichting Greenline’s van het jaar 2014 was dit niet meer noodzakelijk gezien Skoda Auto zonder verlaagd onderstel de Octavia Greenline op 85Gram uitstoot wist te krijgen. Ook kregen wij van meerdere klanten de terugkoppeling de auto erg stug te vinden gezien de normale vering van de Octavia al ingesteld is om zware belading aan te kunnen en daardoor al iets stugger is. Zodoende is er vanuit de fabriek besloten de Greenline’s in 2014 op een standaardonderstel, ipv het verlaagde onderstel, uit te leveren wat het comfort en veerkarakter van de auto tegoeden is gekomen.
Bij het Functie pakket van de Octavia Combi is de neerklapbare voorstoel inbegrepen. Bij het functie pakket voor de Hatchback variant van de Octavia is dit niet het geval.
Het zit er bij de door u bestelde auto op.


Toch een iets andere uitleg dan dat ik hier gelezen heb.....

Dit vindt ik nog steeds geen reden om zonder overleg met de koper iets anders te leveren, dan dat je bent overeengekomen.
 

Jedewe

Forumguru
Als ik zo alles lees en het gebonk en druk probleem word veroorzaakt door het sportonderstel.....Doe mij dan maar het gewone onderstel ...;)
 

Antera

Donateur
Misschien een meelezende dealer... :thumbsup:

Nope had het nummer van zijn klant gekregen. Misschien iemand die meeleest. Maar de dealer wist niet welke veren hij moest monteren en heb hem duidelijk ook aangegeven dat het afhankelijk is van de aslasten. Hij zei dus hetzelfde als de auto die ik hier binnen heb staan. Daarop heb ik hem niet de garantie gegeven dat het hetzelfde is en dat ik alleen sets bestel/monteer als de stikker bekend is van de auto waar het onder moest.

hij riep al hele andere nummers dan er normaal gemonteerd worden dus de kans op montage van de foute veren is ook hier aanwezig.
 

Michiel2011

Nieuw lid
@Antera, ik heb vandaag mijn auto besteld. Jammer genoeg moeten de Eibachs door de dealer geplaatst worden van de LM. Ben benieuwd. Als ik dit zo lees, kan ik net zo goed nu al een afspraak bij jou inplannen om de zaken achteraf nog eens te controleren. :(
 

Antera

Donateur
@Michiel2011 Tja ik kan er niet garant voor staan maar lees en hoor nog steeds te veel verhalen helaas. Wil niet zeggen dat het bij jouw niet goed gaat maar vraag om de doos van Eibach van de veren die eronder gaan
 

Kiekerjan

Forumguru
Werd vandaag ook gebeld door de dealer. Een echt antwoord had hij niet, behalve dat er intussen meerdere klachten waren binnen gekomen. Loop volgende week nog maar eens contact zoeken met hen.

Ik krijg nog niet echt het gevoel dat hier serieus mee omgegaan wordt door PON.
 

Robijzer

Nieuw lid
Dat is nog eens toevallig. Ik krijg net deze reactie van Pon via mijn dealer. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.


Verbetering onderstel Octavia Greenline
Op 1 december jongstleden bent u middels DealerXtranet geïnformeerd over de verbetering van het onderstel op de Octavia Greenline (85 g/km). Naar aanleiding van een herhaling van dit schrijven van 14 februari zijn er enkele vragen ontstaan. Vandaar dat wij u graag middels dit schrijven informeren over de achtergrond van deze wijziging, om hiermee uw klanten te woord te kunnen staan.

ŠKODA probeert continu haar producten te verbeteren, en de verbetering van het onderstel van de Octavia Greenline is hier een voorbeeld van. Er zijn voor de Octavia Greenline met 85 g/km CO2-uitstoot namelijk enkele wijzigingen doorgevoerd aan het onderstel ten opzichte van de versie met 87 g/km versie (zonder trekgewicht). Dit heeft geresulteerd in een voor de Greenline met 85 g/km (met 1.000 kg trekgewicht) specifieke afstemming van het onderstel.

De belangrijkste redenen om het de verbetering door te voeren aan het onderstel van de Octavia Greenline zijn:

· Verhoogd rijcomfort (meer evenwichtige vering);

· Minder rijgeluiden;

· Verhoogd maximaal laadgewicht van 40kg;

· Maximaal trekgewicht van 1.000 kg;

Wij zijn blij dat ondanks de voordelen van 85 gram (14% bijtelling) en 1.000 kg trekgewicht het sportieve karakter van het vernieuwde Greenline onderstel behouden is.

Door de plotselinge wijziging kan het gebeurd zijn dat niet overal de prijslijsten zijn aangepast. Om onduidelijkheden over bovenstaande te vermijden worden de prijslijsten online aangepast en wordt sportonderstel vervangen door `Onderstel met dynamische afstelling'.

Om deze redenen raden zowel ŠKODA Auto als Pon Mobiel dan ook ten zeerste af om achteraf wijzigingen aan het onderstel aan te brengen.
 
Antera, daar gaat je handel.

Vandaag ook mijn dealer bij de aflevering gewezen op het ontbreken van het sportonderstel. Hij zou een en ander gaan uitzoeken.
 

jellemeer79

Actief lid
Heb precies dezelfde reactie gehad - als je terug bladerd in dit topic was er eerder een reactie van PON dat aangaf dat sportonderstel niet nodig was en dat er capaciteits problemen waren waardoor het niet geleverd kon worden.

Wist niet dat de duim van PON zo groot was om er zo'n groot stuk lulkoek uit te zuigen.


De eerdere reactie van PON:
Onderstel Greenline
Als gevolg van capaciteit restricties is het sportonderstel op de Octavia Greenline vanaf week 50 2013 vervangen door het onderstel van de reguliere Octavia’s. Het sportonderstel kan vooralsnog niet optioneel worden besteld op de Greenline uitvoeringen. Deze aanpassing heeft geen gevolgen voor het verbruik, de CO2-uitstoot of de prijs van de Greenline. Het maximaal laadgewicht, en daarmee het maximaal toelaatbaar totaal gewicht neemt als gevolg van deze wijziging met 40 kg toe. Dit heeft geen gevolgen voor het maximale trekgewicht.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan