andrehj
Forumguru
maar ik heb e.e.a. berekend en het is voor mij al aantrekkelijk vanaf 11.000 km per jaar om te gaan dieselen. En dan heb ik de 1.8/2.0 TSI tegenover de 2.0 TDI gezet
Ik heb mijn omslagpunt-berekeningssheet er nog maar eens bijgepakt, waarin de 1.8 TSI dsg naar de 2.0 TDI (170 pk) dsg wordt gezet, en op basis van deze cijfers (bedragen per jaar):
- Verbruik benzine 6.9 (mijn werkelijke verbruik, iets onder de fabrieksopgave)
- Verbruik diesel 5.9 (met dezelfde factor gecorrigeerd fabrieksverbruik).
- 50 euro extra per jaar aan kosten voor apk en onderhoud voor de diesel
- 22 euro hogere verzekering voor de diesel, door de hogere nieuwwaarde
- 788 euro wegenbelasting voor benzine (Gelderland, 1351-1450 kg)
- 1648 euro wegenbelasting voor diesel (Gelderland, 1451-1550 kg)
- Benzineprijs € 1,574
- Dieselprijs € 1,304
- Gelijke afschrijving
kom ik op een omslagpunt van 29.000 km per jaar.
En dan heb ik dus nog geen extra afschrijving van de diesel meegenomen. BIj een nieuwe auto moet je op de diesel ook nog € 5600 extra afschrijven. Wanneer je dat uitsmeert over 10 jaar, gaat het omslagpunt al naar 46.353 km.
Kortom, ik snap niet hoe je aan 11.000 km komt.
Voor mij persoonlijk ligt het omslagpunt zelfs op 65.000 km, omdat ik hier vlak over de grens voor € 1.44 benzine tank, terwijl het tanken van diesel daar niet interessant is.