Bevindingen DSG-optimalisatie/tuning door TVS Varsseveld.
Nu ongeveer 1.5 week gereden met uitgevoerde tuning. De sportstand is nu gewoon goed bruikbaar met alleen een sportiever karakter en iets hogere toeren dan de D-stand, zonder dat de bak daar te lang in blijft hangen (dat was wel zo). Als je net wat sportiever wilt rijden, kan dat nu prima. De D-stand komt wat meer overeen met schakelmomenten die je met een handbak ook zou kiezen, zonder dat er natuurlijk teveel hoog in de toeren wordt gereden (het nieuwe rijden). Zoals gezegd, schakelt de bak van 1 naar 2 bij ongeveer 1400 toeren, had van mij nog wel iets meer mogen zijn, maar alla….. kan er wel mee leven. Volgens Rico was dit een standaard waarde bij deze tuning, dus neem aan dat dat bij anderen ook zo is…? De auto blijft nu gewoon- bij kruipen - in de 1 staan en schakelt niet zoals voorheen bij kruipen al op naar de tweede versnelling. De kickdownfunctie lijkt iets milder te reageren dan voorheen en komt iets minder snel in zo lijkt het. Bij stevig intrappen gaspedaal, schakelt de bak dan van 7 terug naar 5, prima.
Het valt me op dat de auto soms wat abrupt optrekt bij net iets teveel/te snel gas geven vanuit stilstand, weet overigens niet of dat perse iets met de tuning te maken heeft, alsof de koppeling wat te abrupt aangrijpt. Als de wegen glad zijn wel iets om rekening mee te houden, misschien dat de eco-stand instelling dan aan te raden is/valt ?
Zoals gezegd was ik erg in mijn nopjes toen Rico mij meedeelde dat de diagnose had uitgewezen dat de bak in topconditie verkeerde, ik constateerde zelfs een lichte verbazing bij hem over de staat van de bak. Deze vertoonde blijkbaar in het geheel geen sporen van enige slijtage.
1 puntje van kritiek, ik vond dat de communicatie over wat men ging doen en eventuele mogelijkheden die er waren wat beter had gekund daar hoort ook een betere uitleg over de adaptie bij.... Nog gevraagd of men de tuning kon beveiligen met een code zodat de dealer de tuning niet per ongeluk ongedaan kon maken met een eventuele update. Dit was niet mogelijk zei men. Al met al tevreden over de uitgevoerde werkzaamheden, blijf wel het prijskaartje aan de hoge kant vinden….
Zo, even de reactie op je ervaring zoals aangegeven.
Ik vind het nog steeds erg bizar dat je schakelmoment op 1400 toeren ligt.
Ik heb toestraks bij mijn DSG-bak even goed opgelet en dit is hetgeen ik constateerde:
Vanuit 1e versnelling optrekken naar 2 bij +/- 2400 toeren.
Van de 2 naar de 3 rond 2200 toeren, 3-4, 4-5, 5-6 eveneens rond de 2200 toeren.
Van de 6e naar de 7e gaat rond de 2000 toeren.
Het automatisch terugschakelen van versnelling gebeurt om en nabij de 1500 toeren.
Ik heb het idee dat de schakelmomenten natuurlijk ook afhankelijk zijn van de dosering van het gaspedaal.
Het gevoel wat je beschrijft met het gas geven vanuit stilstand kan ik me wel inbeelden. Dit is misschien nog een kwestie van wennen.
Ook ik kreeg het goede bericht na de diagnose dat de bak in uitstekende conditie is. Ze twijfelde zelfs of er een nieuwe bak onder hing. Maar bij navraag dealer/garage blijkt dit niet het geval.
De communicatie kan zeker beter, maar het lijkt me persoonlijk ook erg hectisch als je met meerdere auto's tegelijk bezig bent. De uitleg over adaptatie zou zeker beter mogen, desnoods mee rijden of zelf rijden. Het zelf lezen van een formuliertje en bij jezelf denken "waar ben ik in hemelsnaam mee bezig", was inderdaad minder.
Communicatie kan soms beter, mee eens!
Hoge prijs daar begrijp ik niets van
Groepsaankoop prijzen zijn schijnbaar leukere prijzen als de standaard forum korting
.
Ik begrijp dat er een hoop research aan alles vooraf gaat en ja er werken veel mensen die allemaal betaald moeten worden en ook het pand is niet gratis. 150 euro voor de diagnose die een halfuurtje duurde en 500 euro voor het geheel dat in twee uur klaar was, vind ik niet bepaald goedkoop. Maar natuurlijk was het mijn eigen keus om de tuning te laten uitvoeren en gelukkig kreeg ik 50 euro korting via dit forum...
Ik weet niet hoe lang de tuning bij jou heeft geduurd, maar bij mij heeft het een volle dag gekost. Dan vallen de kosten alles bij elkaar wel weer mee. Als je gaat kijken wat het bij collega tuners kost, scheelt dat amper iets.
Dan heb je natuurlijk nog wel het verschil tussen beunhaas tuners & 'de grote jongens'.