HarrieSkoda: Octavia O3 1.2 TSI - DSG7

HarrieSkoda

Forumguru
@Rainesh ; top ik houd het in gedachten :thumbsup:.

@EdK ; ik heb nog niet de leeftijd bereikt dat ik hulpmiddelen voor de ogen nodig heb :D. Maar je zou het haast nodig hebben met zo’n ieniemini torx bitje...
 

HarrieSkoda

Forumguru
Daar zijn we weer... Leuke aankopen gedaan, leuke tripjes gemaakt, en nu dus tijd voor de stuurwiel-swap.

Uiteindelijk, na veel problemen met het bestellen van onderdelen, en het erachter komen dat meer onderdelen vereist waren dan ik in beginsel had verwacht, zat het stuur in elkaar.

Leuke gimmick vond ik zelf de DSG extenders. Zitten erop geplakt met 3M tape. Er zullen mensen zijn die het mooi vinden, en mensen zijn die het verschrikkelijk vinden. Ik wilde het wel eens proberen. Heb mezelf wel voorgenomen dat bij de eerste de beste keer dat de extenders eraf vallen, ze er definitief af gaan!

1k0.jpg


Foto van de 'oude' situatie.
1k0.jpg


Ik kwam er achter, dat voor het lossen van de stuur moer/bout best wel specialistisch gereedschap nodig was. Althans een best forse dopbit (M12). Deze had ik niet en ging op zoek naar een alternatief. Met wat hulp van @Jee13 bleek een T55 ook te volstaan. Op 6 punten minder grip dan de M12, maar er was geen speling voelbaar dus ik durfde het wel aan.
1k0.jpg


1k0.jpg


Airbag los gewipt, de - pool van de accu afgehaald, en de stuur moer/bout gelost.
1k0.jpg


Daar verscheen het streepje waar vaak over gesproken wordt, om het stuur weer precies in de goede positie terug te krijgen. Wat schetst mijn verbazing, er lijkt wel origineel een streepje op de stuurnaaf te staan. Ideaal, hoefde ik zelf geen streepje meer te zetten.... simply clever :D.
1k0.jpg


Nieuw stuur erop, moer/bout teruggeplaatst, en vastdraaien maar! Eerder gehoord dat stuurtjes met ongeveer 40 á 45 Nm vastgezet moeten worden. Ervoor gekozen om hem ook op moment te zetten en wel op 40 Nm.
1k0.jpg


Nieuwe (diepere rand) airbag erop, de accu weer aangesloten, en het klusje was geklaard. Na het contact omdraaien tal van foutmeldingen, maar deze verdwenen al snel toen de motor enkele seconden liep.
1k0.jpg


En eentje in het donker, waarbij de stuurwielbediening groen van kleur is, en de DSG verlichting wit is (zoals dit bij de nieuwere types het geval is). Vind dit persoonlijk wel een leuke scheiding tussen de stuurwielbediening en de DSG flippers.
1k0.jpg


Super resultaat, echt een prachtig stuur. Ligt lekker in de hand, stuurt fijn, lekker materiaal. Kortom ik ben blij!

Toen was het tijd om de DSG flippers te laten coderen. Vol goede moed naar degene die dit voor me regelt toe gereden.
Helaas niets aan te passen in kanalen 16 en 19. Met de nodige hulplijnen achter de hand (waarvoor dank) @Rainesh , @Jee13 , is het niet gelukt om ze aan te melden.

Er blijkt tóch een nieuwe(re) Gateway vereist te zijn om de DSG flippers aan te kunnen melden :banghead::banghead:.

De volgende foutmeldingen komen naar voren.
1k0.jpg


1k0.jpg


Goed balen dat er dus een nieuwe Gateway nodig zal zijn. Gelukkig zijn het de kosten niet heb ik al gezien.
Echter blijkt dat hier nog wel een stappenplan aan vast zit, wat verstandig is om te volgen:

1. Nieuwe(re) Gateway dan mijn huidige 5Q0907530E aanschaffen, bijv. deze welke veelvuldig op het internet wordt aangeboden: https://www.hassingparts.nl/a-49469...s/vw-golf-vii-boordnet-bodycontrol-bcm-pq37h/
2. Oude Gateway gegevens kopiëren en op locatie VCDS mogelijkheid vervangen voor nieuwe Gateway.
3. Component protection verwijderen (wie kan dit en hoeveel kost dit? Of is dit bij aankoop er al af?).
4. Alle FeC's weer op de nieuwe Gateway + codings.
5. Genieten van de gecodeerde flippertjes :cheer:?

Al met al een hoop gepiel, maar we geven niet op! Iemand enig idee waar deze Gateway verstopt zit en of deze makkelijk te vervangen is?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Thnx @Rallye . Het zal even puzzelen worden, maar uiteindelijk komt alles goed.

Nee, die gaat er niet komen. Dat vind ik echt een verschrikkelijk ding eerlijk gezegd :arghh:.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
De module zit links achter in het dashboard dus eigenlijk zo'n beetje achter je lichtschakelaar. Je zult de dashboardbeplating er af moeten halen.

gateway MQB.jpg
Dit is wel een voorbeeld voor een Leon maar de positie is bij een Golf 7 of een O3 precies hetzelfde
 

ertromp

Forumguru
En voor die stuurwielbout eigenlijk toch echt een veeltand 12mm gebruiken want met zo'n improvisatieoplossing zul je nooit goed de vereiste Nm's ingesteld hebben
 

robzie

Senior Member
Daar zijn we weer... Leuke aankopen gedaan, leuke tripjes gemaakt, en nu dus tijd voor de stuurwiel-swap.


1k0.jpg

Er blijkt tóch een nieuwe(re) Gateway vereist te zijn om de DSG flippers aan te kunnen melden :banghead::banghead:.
Een hoop vooronderzoek gedaan, resultaat ziet er perfect uit (muv die extenders = weghalen:tegek:) en dan nog "pech" dat die nieuwe gateway erin moet.
Succes met deze laatste stap!
 

HarrieSkoda

Forumguru
@ertromp ; Tussen de M12 en T55 zat weinig verschil. Op de T55 géén speling gevoeld, zat er echt goed strak in. Durfde ik wel aan.

Heb jij dit ooit gedaan, een Gateway 'upgrade'? Ben er best wel bang voor als er iets mis gaat, dat de auto niet meer start of iets dergelijks en dat ik een heel eind verder van huis ben?

Een ander lid, of iemand die je kent, die deze Gateway swap ooit gedaan heeft? Ik kom graag met diegene in contact!

@robzie ; Het zal eens een keer meezitten... dus niet. Hopelijk is het een klusje wat redelijk goed te doen is, zonder al te veel risico's.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zojuist even ondersteboven de auto ingedoken. De Gateway blijkt (gelukkig) op een andere plek te zitten.
Volgens mij een best gunstige plaats én zonder al te veel los te hoeven halen.

Als je de stuurkogel als referentiepunt neemt, kun je ongeveer inschatten hoe hij zit.
Zo te zien met 2 clipjes (links en rechts), en dan de rode stekker!

1k0.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@EdK ; ik heb nog niet de leeftijd bereikt dat ik hulpmiddelen voor de ogen nodig heb :D. Maar je zou het haast nodig hebben met zo’n ieniemini torx bitje...

T8 is toch niet zo klein? Op het werk heb ik af en toe T5 nodig. Overigens bij dergelijke afmetingen gebruik ik geen bitjes meer, maar complete tools (schroevendraaier of inbussleutel met torx-uiteinde).
 

HarrieSkoda

Forumguru
Het moet niet gekker worden......

Wat blijkt; het afgevlakte FL stuur (2018) heeft witte stuurwielbediening en witte DSG flippers.
Omdat deze stuurwielbediening afwijkende functies heeft, dan mijn PFL Octavia (2013), was ik genoodzaakt om andere groene stuurwielbediening aan te schaffen met dezelfde functies als mijn huidige stuur + DSG inputs.

Uiteindelijk dus witte DSG shifters en groene (juiste) stuurwielbediening met DSG inputs, zoals ik in een eerdere post omschreef vond ik er dit wel OK uitzien.

En eentje in het donker, waarbij de stuurwielbediening groen van kleur is, en de DSG verlichting wit is (zoals dit bij de nieuwere types het geval is). Vind dit persoonlijk wel een leuke scheiding tussen de stuurwielbediening en de DSG flippers.
1k0.jpg

Nu nam ik contact op met een verkoper uit Tsjechië, waar ik verschillende onderdelen gekocht heb, en legde hem het verhaal uit dat we het niet gecodeerd kregen, met dit als antwoord:

1k0.jpg


1k0.jpg


Klinkt dit plausibel? Dus witte DSG flippers werken NIET samen met groene stuurwielbediening vanwege andere resistors? Wellicht een goedkopere en makkelijkere oplossing dan het wisselen en inleren van een nieuwe gateway, maar ik kan het haast niet geloven....

En dan nog de vraag of iemand een artikelnummer heeft van de GROEN kleurige DSG flippers, zodat ik de zoektocht kan beginnen.....
 
Bovenaan Onderaan