Daar zijn we weer... Leuke aankopen gedaan, leuke tripjes gemaakt, en nu dus tijd voor de stuurwiel-swap.
Uiteindelijk, na veel problemen met het bestellen van onderdelen, en het erachter komen dat meer onderdelen vereist waren dan ik in beginsel had verwacht, zat het stuur in elkaar.
Leuke gimmick vond ik zelf de DSG extenders. Zitten erop geplakt met 3M tape. Er zullen mensen zijn die het mooi vinden, en mensen zijn die het verschrikkelijk vinden. Ik wilde het wel eens proberen. Heb mezelf wel voorgenomen dat bij de eerste de beste keer dat de extenders eraf vallen, ze er definitief af gaan!
Foto van de 'oude' situatie.
Ik kwam er achter, dat voor het lossen van de stuur moer/bout best wel specialistisch gereedschap nodig was. Althans een best forse dopbit (M12). Deze had ik niet en ging op zoek naar een alternatief. Met wat hulp van
@Jee13 bleek een T55 ook te volstaan. Op 6 punten minder grip dan de M12, maar er was geen speling voelbaar dus ik durfde het wel aan.
Airbag los gewipt, de - pool van de accu afgehaald, en de stuur moer/bout gelost.
Daar verscheen het streepje waar vaak over gesproken wordt, om het stuur weer precies in de goede positie terug te krijgen. Wat schetst mijn verbazing, er lijkt wel origineel een streepje op de stuurnaaf te staan. Ideaal, hoefde ik zelf geen streepje meer te zetten.... simply clever
.
Nieuw stuur erop, moer/bout teruggeplaatst, en vastdraaien maar! Eerder gehoord dat stuurtjes met ongeveer 40 á 45 Nm vastgezet moeten worden. Ervoor gekozen om hem ook op moment te zetten en wel op 40 Nm.
Nieuwe (diepere rand) airbag erop, de accu weer aangesloten, en het klusje was geklaard. Na het contact omdraaien tal van foutmeldingen, maar deze verdwenen al snel toen de motor enkele seconden liep.
En eentje in het donker, waarbij de stuurwielbediening groen van kleur is, en de DSG verlichting wit is (zoals dit bij de nieuwere types het geval is). Vind dit persoonlijk wel een leuke scheiding tussen de stuurwielbediening en de DSG flippers.
Super resultaat, echt een prachtig stuur. Ligt lekker in de hand, stuurt fijn, lekker materiaal. Kortom ik ben blij!
Toen was het tijd om de DSG flippers te laten coderen. Vol goede moed naar degene die dit voor me regelt toe gereden.
Helaas niets aan te passen in kanalen 16 en 19. Met de nodige hulplijnen achter de hand (waarvoor dank)
@Rainesh ,
@Jee13 , is het niet gelukt om ze aan te melden.
Er blijkt tóch een nieuwe(re) Gateway vereist te zijn om de DSG flippers aan te kunnen melden
.
De volgende foutmeldingen komen naar voren.
Goed balen dat er dus een nieuwe Gateway nodig zal zijn. Gelukkig zijn het de kosten niet heb ik al gezien.
Echter blijkt dat hier nog wel een stappenplan aan vast zit, wat verstandig is om te volgen:
1. Nieuwe(re) Gateway dan mijn huidige 5Q0907530E aanschaffen, bijv. deze welke veelvuldig op het internet wordt aangeboden:
https://www.hassingparts.nl/a-49469...s/vw-golf-vii-boordnet-bodycontrol-bcm-pq37h/
2. Oude Gateway gegevens kopiëren en op locatie VCDS mogelijkheid vervangen voor nieuwe Gateway.
3. Component protection verwijderen (wie kan dit en hoeveel kost dit? Of is dit bij aankoop er al af?).
4. Alle FeC's weer op de nieuwe Gateway + codings.
5. Genieten van de gecodeerde flippertjes
?
Al met al een hoop gepiel, maar we geven niet op! Iemand enig idee waar deze Gateway verstopt zit en of deze makkelijk te vervangen is?