Amundsen Het grote Amundsen-topic

Philos

Actief lid
Tja, dat is een hele goede vraag. Ik heb 2 antwoorden. Beide aannames.
1. Pon weet het zelf niet en roept maar wat.
2. Pon heeft het bewust laten uitzetten omdat anders de 1100 duurdere columbus optie veel minder interessant wordt.

Ik heb via twitter de vraag nog een keer gesteld maar nu aan het webcare team, maar ook op andere fora is er erg veel verwarring.

Bakkertje

Forumguru
Even over het bericht, Audi is toch gewoon onderdeel van de VAG?
Dus volgens mij moet het niets uitmaken voor het kaartmateriaal, of ze moeten de updates enkel voor Audi beschikbaar stellen.

Verder heeft iedereen die een MIB toestel heeft gewoon recht op 3 jaar gratis updates.

Last but not least, mijn oude vertrouwde Superb uit 2011 wist nog steeds prima de weg te vinden. En ja op de A2 bij Utrecht was ie even lost, maar daar moest je gewoon zelf even opletten. Verder heeft ie mij met zijn 4 of 5 jaar oude kaarten altijd overal gebracht. Dus eerlijk gezegd vind ik de waarde van de updates niet zo groot. Ik heb liever dat de verkeersinformatie gewoon gratis opgehaald kan worden zonder abonnement. (is het bij Skoda trouwens ook zo dat je een abonnement moet afsluiten voor je online diensten??)

Skoda-MAN

Forumguru
Citaat
Analisten noemden de overname van HERE door het consortium, waar de afgelopen tijd al geruchten over de ronde deden, een streep door de rekening voor TomTom. Het bedrijf probeert steeds minder afhankelijk te worden van de grillige consumentenmarkt en zoekt groei in onder meer allianties met autobouwers op het gebied van ingebouwde navigatieapparatuur. Ook levert TomTom kaarten aan Daimler en Volkswagen, het moederbedrijf van Audi.

Zit er in een Audi dan TomTom? :pieker: Vraagje voor @Canon-Eye

Canon-Eye

Forumguru
Zit er in een Audi dan TomTom?
Geen idee - ik rij al 20 jaar geen Audi meer nadat het merk zich naar mijn smaak teveel "upmarket" ging positioneren (anders gezegd: de eerste A4 een BMW-kont én BMW-prijzen meegaf). Dat kontje is naderhand weer verdwenen, die prijzen niet.
Er zit er wel eentje in mijn Skoda en da's voor mij voldoende... :jaja:

mh5

Nieuw lid
Skoda rijders.

Na alles gelezen te hebben, lijkt mij dat er een hoop ontevreden klanten zijn bij het gebruik van de "oude" Amudsen navigatie. Zeker over de prijs van het updaten van dit systeem.
Ik heb er zelf een in een Yeti zitten van juni 2013.
Ben zelf ook helemaal niet tevreden over gebruiks vriendelijkheid en de actuele gegevens op de Amudsen.
Daarom heb ik brief naar Skoda Nederland geschreven.
Naar aanleiding van deze brief wordt je teruggebeld en trek je aan het kortste eind.
Met andere woorden, Skoda kan en wil niks voorje betekenen.
Wordt het niet eens tijd om een vuist te maken.
Laat eens wat horen over wat en hoe we dit kunnen bundelen.
Alleen heb je geen kans en wordt de prijs van updaten niet goedkoper en beter.

Laatst bewerkt:

Henk.W

Lid
Ook met het nieuwste systeem van Amundsen voor de Yeti die sneller is als de oude en de update gratis is, is het enige voordeel.
De dealer heeft voor mij alles uitgezocht wat voor mogelijkheden om er Dab+ in te zetten, dit is bij de Skoda Yeti niet mogelijk dit te doen.
Wel bij een andere firma maar dat komt je op zo'n 400€ en je bent dan ook nog je usb kwijt.
Het is gewoon een keuze van Pon wat er in komt en valt niet aan te tornen .
Ik kan mij voorstellen dat de mensen het gek vinden waarom de ene type Skoda het wel heeft en de andere type met amundsen niet.
Dit is de keuze van Pon wat in de fabriek geplaatst wordt.
Voor de Yeti is dan de keuze om het dure systeem te kiezen waar dan wel blijkbaar alles werkt of het (goedkope sys.) te kiezen.

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@Henk.W : wat is je probleem met Pon? Achteraf plaatsen van DAB+ is vrijwel nooit mogelijk met een af-fabriek-oplossing. After market (bijvoorbeeld via je MDI, zie http://www.acr-helmond.nl/accessoires/navigatie/dab-tuner/dension-dabu.html) wel. Daarover verbaas ik mij niet. Op min Octavia uit 2012 kan ook geen DAB+, tenzij after market. Op de huidige Yeti is DAB+ wel verkrijgbaar. Heb jij een oudere Yeti, of een foutje gemaakt bij het bestellen van een nieuwe?

Laatst bewerkt:

Henk.W

Lid
Omdat wij die kleur met dsg wilden hebben zat de nav.plus stoelverwarming als fabrieks optie er op en kon niet gewijzigd worden ondanks dat hij nog gemaakt moest worden. Wij waren de eerste Yeti met de aller nieuwste amundsen bij de dealer.

Bakkertje

Forumguru
Nope DAB is volgens mij geen optie op de speciale amundsen zoals deze in de Yeti zit.
Die Amundsen is een nieuw type maar dan met de 2 losse units in 1 behuizing. De updates en dergelijke zijn gelijk aan die van de O3.

@Henk.W Als je echt perse DAB wilt zou je nog contact op kunnen nemen met onderstaande firma. Die hebben een Columbus met DAB in de aanbieding, wellicht kun je iets regelen met ze.
Persoonlijk zou ik liever jouw Amundsen hebben met carkit en de gratis updates zonder DAB.
http://www.autopar.nl/skoda/yeti/tuning-retrofit/skoda-columbus-dab-nieuw-navigatiesysteem

Henk.W

Lid
Ik ben ook niet van plan om het te laten veranderen dat is mij het voor dat bedrag niet waart.

Eerst maar mij voorruit laten vervangen een klein steentje , putje bijna niet te zien maar een scheur van 30cm.

Rallye

Forumguru
@Henk.W : succes met de nieuwe voorruit!

Als ik het goed begrijp heb je dus een reeds bestelde auto aangeschaft en kon er daarom geen DAB meer bij? Dan begrijp ik nog je probleem met Pon niet. Zij bestellen op eigen risico een auto, in de samenstelling daarvan zijn ze geheel vrij. Jij besluit om die te kopen, zonder DAB, maar om andere extra's. Ik ben het met je eens dat DAB leuk geweest was, maar je hebt toch zelf besloten om hem te kopen?

Of was DAB bij DSG en stoelverwarming op het moment van bestellen niet leverbaar? Dat zou aan de febariek liggen, niet per sé aan Pon.

@Bakkertje : de configurator geeft geen foutmelding als ik de Amundsen met DAB bestel. Op dit moment is de Amundsen dus wel leverbaar met DAB, zie schermprint:
image.jpg

mh5

Nieuw lid
Beste Peter 0-36.
Wat betreft het niet goed werken van de navigatie dat is al na 6 maanden van de aankoopdatum gedaan.
Bij de garage en bij Pon.
Dus ruim twee jaar later dat klopt niet, maar dat kan jij niet weten.
Daarbij komt bij dat ik in de eerste twee jaar, naast de Skoda met een andere auto heb gereden.
Hierin ruim 18500 km gereden met een Garmin. Dus echt die kilometers met de navigatie.
Haast geen foutmeldingen en gebruiks vriendelijker. Heb dus wat vergelijkings materiaal.
Maar daar gaat het allemaal niet over.
Waar mij het om gaat is, dat als de klant problemen heeft, de auto is betaald dan is er niemand thuis.
Misschien vindt jij het normaal maximaal € 199.00 voor een updaten. Sorry t.o.v nieuwprijs is dit een zeer hoog bedrag. Daar komt bij dat ik nergens een prijs heb gehoord voor updaten bij aankoop.
Want ik vind dat de bezitters met een "oude " Amundsen het vel over de oren wordt getrokken.
Zeker als je teruggebeld wordt door Pon naar aanleiding van een brief.
Hier krijg je dan antwoorden op, waaruit blijkt dat de man zijn huiswerk niet heeft gemaakt, n.l. de brief niet goed gelezen.
En als je veel reist, kom je achter de fouten. Zelfs na de laatste update.
Dus met andere woorden als we niets doen blijven wij betalen.
mh5 15 augustus 2015

Weet iemand hoe je de rijgegevensgeheugens kunt resetten? Ik ga op vakantie en dan wil ik het geheugen "Lange tijd", dat in de wagenstatus te vinden is, op nul laten beginnen.

Bovenaan Onderaan