Amundsen Het grote Amundsen-topic

cortrans

Forumguru
maar wat een geld voor een SD kaartje zeg......... Daar koop je al een Tomtom met livetime map updates voor tegenwoordig.....

Heb inmiddels de Amundsen+ V8 update gestalleerd, zag dat de Moordrecht afslag nu goed wordt weergegeven.
Even een andere vraag ik heb nog de sd kaart van versie v6 die wilde ik eigenlijk gaan gebruiken voor Mp3 muziek,
echter de kaart wordt niet o mijn pc of laptop herkend, doordat ze vermoedelijk met hidden files werken
en de software heel goed beveilingd is door de fabrikant om kopieeren te verkomen.
Is er een manier om deze sd kaart toch herkenbaar te maken cq te formatteren voor normaal gebruik?
Vast dank.

Yeti2015

Forumguru
In de handleiding van de Voice control Amundsen (die bij de activation key wordt geleverd) staat wat je moet doen.
Je heb nodig: 1. Vehicle diagnostic tester with the latest ODIS system release. 2. Battery charger (VAS 590X)
@Max kun je mij vertellen bij welke dealer ze dit gedaan hebben?
Ik ga volgende week naar mijn dealer om het te laten doen.
Als ze het al niet kunnen dan is het misschien mogelijk dat ze contact met jouw dealer opnemen.

Ok, voordat ik afgeschoten word voor het zoveelste keer hetzelfde vragen....:bloos:
Ik heb serieus gezocht of ik antwoorden kon vinden op mijn vragen, maar dat is
me helaas niet gelukt...
Dus ik hoop dat iemand hier het me in 'Jip en Janneke taal' uit kan leggen...:)

Ik rij in een Skoda Fabia 2 RS uit 2011 voorzien van het Amundsen+ systeem.
Op zich bevalt het systeem mij prima, alleen mis ik wel een bluetooth functie.
Nu heb ik al gekeken of er een mac adres op de sticker van de behuizing staat
zodat het eventueel softwarematig ingeschakeld kan worden, maar dit is helaas
niet het geval.

Nu rest mij volgens mij alleen nog de optie om een externe bluetooth module aan te
schaffen? Zou deze daarvoor geschikt zijn?

http://www.aliexpress.com/item/VW-V...62,searchweb201560_8,searchweb1451318400_6150

Ik kom deze ook voor een veelvoud tegen op marktplaats, alleen dansen momenteel de
onderdeelnummers me voor de ogen, dus ik weet niet meer welke de juiste is...:(

De enigste eisen waaraan de module moet voldoen zijn:

- Iphone 5s & 6s moeten te koppelen zijn.
- Audio streaming moet ondersteund worden zodat ik eindelijk weer naar Spotify kan luisteren...:rockon:

Verder zou ik graag weten welke opties de Amundsen+ nog meer ondersteund, ik heb bijvoorbeeld
wel parkeersensoren achter en climatronic, maar hiervan is niets terug te zien op het Amundsen scherm.
Wellicht dat dit helemaal niet mogelijk is in een Fabia, maar indien wel, dan moet ik dat ook hebben, hebben,
hebben natuurlijk....:D

Zelfde geldt voor een achteruitrij camera, die heb ik inmiddels al verschillende (wel aftermarket) gevonden, die
passend zouden zijn op de Fabia met de Amundsen+, maar echt 100% duidelijkheid krijg ik nergens...
Is dit mogelijk? Ook in combinatie met de losse bluetooth module? Want ik neem aan dat de aansluitingen
achterop het systeem op een gegeven moment vol raken? Of is dit een soort canbus, die je eenvoudig door
kunt lussen?

Al met al een hoop vragen, maar wellicht dat iemand mij hiermee kan/wil helpen.
Misschien dat het wel simpeler is om te switchen naar een Columbus? Ook die adviezen
zijn van harte welkom.

Als laatste ben ik benieuwd waar het Amundsen+ systeem de gegevens voor de navigatie vandaan haalt?
Er zit namelijk geen cd/dvd in de lader, maar ook geen SD kaart in de poort, dus ik ben nu wel heel benieuwd
waar hij het dan vandaan haalt? Bij mijn weten heeft hij geen harde schijf toch?

Alvast super bedankt voor de reacties!

Dank Peter-036 voor je reactie!
Alleen hoe kan ik mijn navigatiesoftware updaten dan?
Of schrijft hij die automatisch over naar de 'interne' sd zo gauw je die
software via de 'externe' sd aanbiedt? Want ik heb geen idee hoe oud de
software is, maar ik heb zo'n vermoeden uit 2011, gezien ik geregeld 'offroad'
aan het rijden ben...:bloos:

De parkeersensoren zijn helaas niet zichtbaar op het Amundsen scherm.
Zou dit software matig uitgeschakeld kunnen zijn?

Joske

Forumguru
of deze parkeersensoren zijn aftermarket geplaatst? en hebben enkel akoestisch signaal? OF verkeerd aangemeld in het canbus-systeem.

Je moet eens een foto maken van de sticker in je onderhoudsboekje of in je reservewielbak. Daar staan alle opties op die meegeleverd geweest zijn bij de auto. Als je die dan wilt ontcijferen kan je deze handige tool gebruiken: http://igorweb.org/equidec.aspx

cortrans

Forumguru
Volgens mij zit er op zowel de "oude" als de "nieuwe" Amundsen+ toch het "phone" knopje (zie foto)??? Dus moet hij ook Bleutooth hebben lijkt mij.
ik heb de oude Amundsen in mijn FII uit 10-2010, en daar werkt mijn iphone 5s ook prima op
257zvh4.jpg

@Peter-036

Duidelijk verhaal, dan zal ik tzt maar eens een update gaan scoren voor de navigatie...:pieker:
De parkeer sensoren werken overigens wel, maar ik heb alleen een akoestisch signaal.
Dus geen weergave op het Amundsen systeem, dus dit zal waarschijnlijk softwarematig
aangezet moeten worden.

@Joske

Bij mijn weten zijn het gewoon originele parkeersensoren. Die meegespoten zijn in de
carrosserie kleur van de auto. Foto maken heb ik net gedaan alleen ik hoop dat ik hem
geplaatst krijg... Computers is niet mijn ding zeg maar...:bloos:
IMG_2579_1.jpg

@cortrans

Dat knopje zit er wel inderdaad...
Maar dat heeft bij mij alleen de functie 'mute'. Het schijnt inderdaad dat de oudere Amundsen systemen
vaak deze optie wel hadden, al dan niet uitgeschakeld via vag-com.

Joske

Forumguru
je hebt de 7XO staan tussen je codes, dit wil zeggen:
7X0 = Without park distance control

sterkt alleen maar het vermoeden dat dit aftermarket is.

@Joske

Ik kwam er na het invoeren van al die code's ook achter inderdaad.
Maar ik heb net even een foto gemaakt van 1 van de sensoren in de bumper, maar
dat oogt niet echt 'aftermarket' toch?
IMG_2581.jpg

En ja hij is vies...:bloos:
Komt nog bij dat ik enkele weken terug een dashcam geïnstalleerd heb met een achter camera.
En toen heb ik zowat elk plastic deel uit de kofferbak gehad om de kabel netjes naar voren te leggen,
en ik kan niet zeggen dat er mij iets opgevallen is aan de bekabeling... En dat zie je toch al gauw of
er iets bijgeknutseld is. Maar goed, doet er verder ook niet toe, wellicht dat het met vagcom gewoon
in te schakelen valt. En anders heb ik vette pech :wavecry:, wellicht dat iemand nog een lichtje kan werpen
op het bluetooth verhaal?

Edit:

En @Joske heeft nog gelijk ook...
Net even de autoweek video's bekeken die in mijn voorstel topic staan, en daar had ie
nog geen parkeersensoren...:pieker:
Ook had hij daar nog een zwarte diffusor in de achterbumper zitten, die is nu meegespoten.
Dus ik denk dat er hij ooit iets heeft meegemaakt achter, waarna ze een
nieuwe bumper MET sensoren eronder geschroefd hebben.

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
En niet hebben aangesloten....

Wel vreemd dat je ook de climatronic niet ziet op de Amundsen trouwens.....

OT: weer erger ik mij aan de manier waarop die Autoweek-meneer achter het stuur zit. Volgens mij zit hij veel te dicht op het stuur, waardoor hij vanuit zijn polsen stuurt. Bij een ongeluk kun je dan niets. Weinig professioneel....

Jeroen0801

Nieuw lid
Afgelopen week m'n octavia combi 1.2 tsi edition business line gekregen. Kreeg op de Amundsen de bekende melding omtrent het ontsleutelen van de Smartlink functie. Net bericht gehad van de dealer dat dit €235 zal kosten.

Gebruikt iemand de Smartlink functie in combinatie met een iPhone en zou je het waard vinden om hier €235 voor te betalen?

kylimo

Senior Member
@FabiaRS

Je hebt de Amundsen+ inderdaad in een versie met en zonder bluetooth. Mijn Amundsen+ heeft wel bluetooth, maar moest toch geactiveerd worden nadat ik hem had ingebouwd. Degene die dat voor mij gedaan heeft, heeft ook mijn PDC ingebouwd. Ook dit moet aangesloten worden op het canbus systeem en ook geactiveerd worden op de Amundsen.
Vele mogelijkheden dus om uit te zoeken. Geen aandelen en ook niet echt in de buurt, maar bij http://www.cartronic.nl/ kunnen ze je zeker helpen. Natuurlijk zijn ze zeker niet de enige die dat kunnen.

Succes

GvA14TSI

Donateur
Ik rijd nu eental weken met de kaarten v8 in de Amundsen+. Met de oude versie werd, zeker op de snelweg, bijna continu de max. snelheid weergegeven, maar nu meer niet dan wel. Hebben meer mensen deze ervaring en wellicht een oplossing?

kylimo

Senior Member
Ik rijd met V7 en heb hetzelfde probleem. Zal het te maken hebben met de variabele snelheden op de snelwegen? Afhankelijk van het tijdstip 100, 120 of 130? De weergegeven snelheid kan dit niet wisselen denk ik.
Gewoon maar een idee en nooit onderzocht.

andrehj

Forumguru
Ik heb hetzelfde probleem met een Columbus. Vooral op de snelweg (waar je het met het idioot aantal maximumsnelheidswisselingen het hardst nodig hebt) zie ik bijna nooit de max snelheid in beeld. Daarom maar Sygic op mijn mobiel geïnstalleerd, zodat ik daarop continu de huidige max snelheid kan zien.

cortrans

Forumguru
^^^ Flitsmeister op je smartfone in ook een prima optie, die geeft ook de flitsers aan en de gemiddelde snelheid bij een traject controle

tlpeter

Actief lid
Ik heb pas een amundsen en deze geeft, op een enkele wijziging zoals de nieuwe A4, altijd de juiste snelheid aan.
Ik heb geen idee welke versie navigatie software er op staat (de laatste want er is geen nieuwere beschikbaar)

Bovenaan Onderaan