Amundsen Het grote Amundsen-topic

Brightstar1981

Forumguru
Mss een domme vraag:bloos::dankje:
Maar zijn auto's waar er zo een haaienvinnetje op het dak staat altijd voorzien van een gps ?
Bij mijn superb is da ook zo'n klein attenneke :-p:deuk:

Brightstar1981

Forumguru
Niet altijd, er zijn ook imitatie antennes te koop, maar in theorie wel ja. Bij achteraf inbouw word er vaak gebruik gemaakt van een plak antenne ergens op het dashboard geplakt of zo

Hmm ja idd
bij mij Seat Ibizake was dit echt nog een attenne.
Nu bij mijn superb een piet van een paar cm:):yeah:

cortrans

Forumguru
De techniek gaat inderdaad steeds verder. Er zijn al auto's waar de gps antenne in de ruit verwerkt zit. Dan zit er helemaal geen antenne meer op het dak

Shabba

Forumguru
Stel ik wil mijn Amundsen + upgraden naar iets anders orig skoda met DAB, wat moet ik dan kopen?? Orig aub zodat de maxidot data/menu kan samenwerken..

Rallye

Forumguru
Volgens mij zijn er Amundsen+ met DAB, net als Columbussen (Columbi?).

Allé volgens een nonkel van mij zit er in airbag's een kleine hoeveelheid dynamiet/buskruit. Dat ze dit stelen kan ik ergens aannemen.
Maar ingebouwde gps-sen niet.

Waarom zou je buskruit willen stelen? Dat zit er overigens toch niet in:
"Stikstof
Als de microprocessor van de ECU onderweg via de sensoren de schok van een botsing herkent, stuurt deze een elektrisch signaal naar het ontstekingselement in de gasgenerator van de airbag. Een extra voorziening in de ECU zorgt ervoor dat het signaal ook effect heeft als onverhoopt de accu uitvalt. In de gasgenerator zit natriumazide in korrelvorm. Deze korrels komen tot ontbranding en produceren voornamelijk stikstof. Dat gas staat onder een druk van 2 tot 3 atmosfeer, vergelijkbaar met de spanning in de band van de auto. Die druk breekt het stuurhuis of een ander omhulsel open en een nylon zak komt naar buiten met een snelheid van 150 tot 200 kilometer per uur. Om te voorkomen dat bij gebrek aan ruimte de bestuurder wordt platgedrukt, zit er in de airbag een aantal gaten. Binnen 0,03 seconden is de zak volledig opgeblazen en na 0,2 seconden hij weer leeg. Ter vergelijking: één keer met de ogen knipperen duurt 0,1 seconde."

http://www.goeievraag.nl/vervoer/autos/vraag/140434/airbag

andrehj

Forumguru
Dat klopt niet. Elke Amundsen+ die DAB ondersteunt, ondersteunt ook DAB+.
Dat moet ook wel, want de Amundsen+ is er sinds 2011, en toen bestond DAB+ al lang. Dit staat bovendien in het instructieboekje (ook van 2011) netjes beschreven. Naast DAB en DAB+ wordt zelfs de DMB-standaard (wat dat ook mag zijn) ondersteund.

Rallye

Forumguru
@piair1982 : Ik ken het verschil tussen DAB en DAB+, maar gezien de leeftijd het systeem (een jaar of vier maximaal, toen de overgang van DAB naar DAB+ al vol in gang was) lijkt me dat de Amundsen (maar ook de Columbus) inderdaad, als er DAB in zit, met DAB+ geleverd is; ik heb ook nooit iets anders gelezen. Overigens zijn DABplus-ontvangers meestal ook geschikt voor DAB, en worden ze, ook door Skoda geadverteerd als "DAB", zonder plus. Zou dat verwarring bij jou kunnen veroorzaken?

Mocht het toch zo zijn dat er Amundsens geleverd zijn met een ontvanger voor enkel DAB, dus zonder plus, dan is het goed als je een link hebt, want dan moet de topicstarter uitkijken wat hij koopt.

andrehj

Forumguru
Dat hoeft niet. Er bestaan geen Amundsen+ ontvangers die alleen DAB kunnen. Als er een DAB-ontvanger in zit, wordt altijd ook DAB+ ondersteund.

cortrans

Forumguru
Stel...... Er blijkt iemand te zijn, die mijn Amundsen uit 10-2010 harder nodig heeft dan ik:wavecry:
Kan ik dan in mijn FII een nieuwe Amundsen+ met DAB+ plaatsen??? Die dan ook de gratis update's krijgt????

Rallye

Forumguru
Nee, want de gratis updates zijn niet voor de Amundsen of Amundsen+, maar voor de MIB Amundsen, zoals die bijvoorbeeld in de Octavia III zit.

Rallye

Forumguru
Klopt. Bij een niet-MIB Amundsen kosten de updates geld. Naar ik heb begrepen zijn er voor de Amundsen zonder MIB en zonder plus nog minder legale opties om kaarten te krijgen, maar de plus is beter beveiligd en voor de MIB zijn ze zoals gezegd (de eerste drie jaar?) gratis.....

andrehj

Forumguru
Voor beide niet-MIB Amundsen varianten (met of zonder plus) zijn momenteel geen "gratis" updates meer op het internet te vinden...

cortrans

Forumguru
klopt, volgens mij was versie V5 (jaartal 2013) de laatste die op CD te verkrijgen was. Nu kun je alleen nog maar de originele SD kaart kopen, die zodra hij in een Amundsen geplaatst wordt gelijk beveiligd is aan dat apparaat, en dus niet meer werkt op een andere apparaat.

Bovenaan Onderaan