Amundsen Het grote Amundsen-topic

ChrisVanMeer

Senior Member
Vandaag iets raars, ik start de auto en normaal gaat dan de Amundsen ook aan. Dit was in dit geval niet zo, nja even aantikken en hij ging aan.
Maar wat blijkt, de stuurbediening aan de linkerkant werkt niet meer...ook zie ik geen BlueTooth symbooltje meer (terwijl mijn telefoon wel verbonden is), als ik op het Phone knopje druk, dan wordt het geluid ook ge-mute...

Ook in het MFD menu (wat tussen de toerenteller en kmteller in zit), zie ik ook geen richting meer waar ik naartoe rij, dat had ik eerst wel (S, E, W etc). Ook als ik de sleutel uit het contact haal, gaat de radio ook niet automatisch meer gelijk uit. Eigenlijk redelijk dezelfde problemen als hier: klik.

Vanochtend gelijk naar de dealer gereden, die kon het zo niet vinden. Volgende week donderdag terugkomen en dan de auto daar een dag laten staan, gaan ze het uitzoeken. Ik snap er niets van...heeft iemand dit wel eens meegemaakt?

Betreft een O2CFL uit 2011 met een Amundsen NAV.

Laatst bewerkt:

ChrisVanMeer

Senior Member
Niemand een idee?
Het lijkt wel alsof de Amundsen geen verbinding meer heeft met de boordcomputer.
Het volume verminderen bij het afremmen van hoge snelheid (GALA) werkt ook niet meer en ook de grafische weergave van het achteruitrijden met de parkeersensoren werkt niet meer. De piepjes blijf ik wel horen.

Ook in het MFD mis ik de opties Nav en Media, die er eerst wel zaten.
Dus lijkt me dat de verbinding tussen de Amundsen en de boordcomputer weg is, waardoor ik die opties in het MFD mis, de stuurbediening niet werkt en ook GALA dan niet werkt.

Kan toch niet te maken hebben met de andere lichtschakelaar (met auto functie)?
Die heb ik de dag daarvoor geplaatst, daarna werkte alles een volle dag prima (met lampen continue op AUTO).

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Je geeft zelf al een ingang. Probeer eens de oude schakelaar terug te zetten?
En heb je ook foutmeldingen in VCDS of VCP?

RoGEK

Senior Member
Het lijkt alsof je communicatie over canbus niet meer lekker gaat (BAP protocol)

Meestal helpt een soft-reset van het device.
Ik weet alleen niet hoe dat bij een amundsen gaat

Bij een rns510/columbus kan je dat met 2 toetsen.
Een andere optie is uiteraard even de zekering van de radio los trekken.

Mocht diet niet werken dan zul je echt verder zoeken.
Als je een amundsen hebt ( niet de + ) dan zal je niks kunnen instellen mbt het bap of ddp protocol met vcds en zou het gewoon direct moeten werken.

ChrisVanMeer

Senior Member
Dat kan ik zeker proberen.
Ik zit alleen te denken of ik daarna dan ook een code in moet geven, want die heb ik volgens mij niet...

RoGEK

Senior Member
Dat kan ik zeker proberen.
Ik zit alleen te denken of ik daarna dan ook een code in moet geven, want die heb ik volgens mij niet...

Dat is dan even een gokje.
Normaal is het geen probleem, dan zijn auto en radio aan mekaar geleerd.
In dit geval ( waarbij je display en carkit ook niet communiceren ) zou het zomaar kunnen zijn dat je ook de code moet invoeren......

ChrisVanMeer

Senior Member
Hmm straks eerst maar eens de dealer bellen om sowieso de code op te vragen voordat ik er wat aan ga doen...

Benieuwd of ze me die ook gelijk (of dezelfde dag) kunnen geven...ik verwacht ergens dat ze daarvoor moeten bellen met een bedrijf wat niet op zaterdag open is...

ChrisVanMeer

Senior Member
Ja hoor, rij ik achteruit de oprit op en waarempel, ik zie de streepjes op het display van het achteruit rijden. Ik had de radio toen uit staan, die aan gezet en plop, alles weer terug, alle opties in het MFD, stuurbediening die weer werkt.

Ik snap er niets van...precies hetzelfde als de peroon in de link uit een vorige post van mij.
Self-reset interval??

Ik krijg dinsdag mijn nieuwe Skoda Superb S3 (!)

Kan ik mijn opgeslagen reisbestemmingen in mijn huidige amundsen systeem ook op een sd card opslaan en importeren in de navigatie van de nieuwe Superb?

M289

Lid
Voor zij die hem nog niet hebben, de RNS 315 / RNS Amundsen+ West Europa v8 (2016) is nog in de aanbieding bij Zijm.nl. Afgelopen vrijdag besteld en zaterdag in huis. Nu vandaag m'n mooie Yeti (modeljaar 2012) ophalen :D en ik kan direct de upgrade uitvoeren. Er staat nu nog versie EUR_W_0031 op. Volgens mij niet sinds uitlevering bijgewerkt :facepalm:
http://zijm.nl/product/navigatie-update-rns-315-west-europa-v8/

Bij de Volkswagen shop is de prijs helaas weer € 199 :tongue:
( https://shop.volkswagen.nl/auto-acc...866AH-navigatie-update-rns-315-west-europa-v8 )

Bakkertje

Forumguru
goede tip @M289 99 euro is nog een prijs om de upgrade te overwegen inderdaad..

euro_w_0031 had ik in mijn 2011 Superb volgens mij, dus die is inderdaad al wat "ouder"

• Leuk
Waarderingen: M289

M289

Lid
Ik zie online bij vw.techliterature.com dat er meerdere software updates voor de RNS 315 beschikbaar zijn.
Ik ga binnenkort eens langs bij een Škoda dealer (ik dacht aan Heron Auto Purmerend) om te vragen wat de mogelijkheden zijn. Wellicht zijn er ook nog andere systeem updates beschikbaar?

Bijlagen

• RNS315_Updates_20160404.png
    RNS315_Updates_20160404.png
    197,7 KB · Weergaven: 43

andrehj

Forumguru
Hm, dat is wel interessant. Die site kende ik nog niet. Ik vraag me alleen af of de versies van de RNS315 zonder meer op een Amundsen+ kunnen worden geflashed zonder de Skoda-kleuren te verliezen...

Bovenaan Onderaan