Amundsen Het grote Amundsen-topic

mzzls1

Senior Member
Goedenavond allen,

Ik heb vandaag gekeken of ik een update van mijn amudsen kon downloaden, maar de site geeft aan dat er geen updates zijn bij mijn vin nummer.

Vreemd, want ik heb dit nog nooit uitgevoerd en mijn Skoda Fabia greenline komt uit 2012.

De dealer zou het gedaan kunnen hebben, maar ben voor november geweest en de laatste update is van november 2014, volgens de site.

Iemand een idee?

Joske

Forumguru
Is voor de mib Amundsen.. Jij hebt vermoed ik, een Amundsen +. Die moet je betalend updaten dmv een SDkaart. Te verkrijgen bij je dealer, wel duur.

EdK

Forumguru
beste met zwerende vinger is om vinger in bakje warm water te doen met wat soda daarin.... ben je er zo vanaf...:maakmegek::dankje:

mzzls1

Senior Member
Ik ben net een Garmin navigatie gaan ophalen via marktplaats. Ideaal met lifetime mappen en digital traffic.

Kosten 90 euro en geen gezeik met updates.

andrehj

Forumguru
Dat klopt uiteraard, maar daar staan toch ook wat nadelen tegenover:
  • Veel langzamer opstarten, bij mijn Amundsen+ kan ik binnen een paar seconden na het aanzetten al een doel invoeren, dat is bij de Garmin die we in onze andere auto gebruiken toch wel heel anders, waardoor je eerst maar gaat rijden, en dan na een paar kilometer, als het ding eindelijk is opgestart, weer moet stoppen om het adres in te voeren. Of je gaat dit (onveilig!) tijdens het rijden proberen te doen.
  • Spraak is veel slechter verstaanbaar, bovendien wordt het overige geluid niet even gedempt.
  • Integratie in de auto ziet er toch veel mooier uit.

Heb zelf ook de Amundsen+ in mijn Yeti, had voorheen een TomTom in mijn 1.2 werkte prima maar
af fabriek is het mooier en zeker beter te verstaan.
Allen de kaart Updates zijn belachelijk duur, de recent uitgekomen v7 is dacht ik euro 199,00 terwijl
je op oa. de Octavia III en het mqb platform de updates gratis on line kunt downloaden.
Uitvoerig met Pon gecorrespondeerd, maar men doet hier niets aan.
Voor 1 Skoda update heb je een go500 TomTom met longlife update maps.

mzzls1

Senior Member
Tuurlijk is het trager en minder mooi.

Spraak vond ik prima en daarbij geeft deze zeer goed aan welke kant je moet hebben van een afslag.
handsfree bellen doe ik natuurlijk gewoon via het mooie, amudsen.

De prijs scheelt zoveel.

smutzkanone

Forumguru
ik weet niet of het al is behandeld.
Ik zit er sterk aan te denken om van de swing over te stappen op een amundsen +.
Waar ik mij bij de swing erg aan stoor is : als ik een cd speel en ik skip naar het volgende nummer,dan duurt het drie (3) seconden voor het volgende nummer begint. 3 volle seconden,ik heb al heel wat radio's "versleten"maar heb nog nooit meegemaakt dat het zo lang duurde tussen de nummers.Is dat een swing kwaal,of heeft de amundsen (+) dit ook?
Verder als ik de cd text aan heb staan kan ik niet naar een andere map skippen (mp3 schijf) omdat die optie dan niet beschikbaar is.Hoe zit dat met de amundsen (+)

Henk.W

Lid
Bij Onze Yeti met de Armundsen zit geen cd speler in, alleen plaats voor 2 sd kaarten.
Ik weet niet welk typen Armunsen in de nieuwe Yeti zit.

Canon-Eye

Forumguru
Voor 1 Skoda update heb je een go500 TomTom met longlife update maps.
Zojuist gelezen in de nieuwste Consumentengids dat TomTom ook ruimschoots het beste scoort voor wat betreft de waardering van de gebruikers, waarbij juistheid en snelheid van filemeldingen een belangrijke rol spelen; met Google Maps als redelijke tweede (zie plaatje hieronder).
Apple Kaarten bestaat ook, maar daar blijk je helemaal niets aan te hebben.

Voorlopig hou ik het wel bij mijn oude TT zonder verkeersinfo (is hier in het noorden ook vrijwel nooit nodig), maar mocht deze echt ooit vervangen moeten worden, dan komt er daarvan een modernere versie die ik - net als nu - met een steuntje bovenop het dashboard links bij de A-stijl plaats.
Ik heb nog maar heel weinig auto's - en zeker nog geen enkele Skoda - gezien waarin het scherm van de inbouwnavi zelfs maar in de buurt zit van de plek waar ik hem wegens zichtbaarheid én veiligheid wil hebben, dus dat is al voor mij al voldoende reden om zo'n ding niet te willen. En dan komt de prijs ervan daar nog bij: pure zakkenrollerij, zeker als de kaartupdates dan ook nog een vermogen kosten en twee jaar achter de feiten aanlopen...

Navi-test.jpg

ElScorpione

Forumguru
Voor verkeersmeldingen heb je bij TomTom wel een abonnement op TomTom Traffic nodig. Die kosten komen er dus nog eens bij. In je Skoda ontvang je verkeersmeldingen via TMC. Wellicht dat sommige losse TomTom apparaten ook die TMC functie hebben, maar TomTom op de smartphone in ieder geval niet.

Ik heb TomTom op mijn iPhone staan. Die heb ik namelijk altijd bij me. Voordelen ten opzichte van de Amundsen:
  • Makkelijk alternatieve routes plannen vanuit de kaartweergave
  • Mogelijkheid om deel van routes eenvoudig te mijden (zit bij de Amundsen tamelijk verstopt).
  • Actuele weergave van snelheid op de weg
  • Duidelijke rijstrookaanwijzigen
Eigenlijk heb je helemaal niks aan een Amundsen in je auto. Dure updates en niet actueel. Dat is voor mij de reden dat een navigatiesysteem in een toekomstige auto beslist geen must meer is.

Laatst had ik een kapotte GPS antenne. Daar vraagt de Skoda dealer maar liefst 295 euro voor! Ik heb het opgelost met een los exemplaar van 15 euro.

Dan heeft Renault het toch beter geregeld. Afgelopen weekend proefgereden in een Megane met het nieuwe R-Link systeem. Dat is gewoon TomTom en werkt heerlijk. Kaartupdates 4 keer per jaar tegen een zeer schappelijke prijs. En dan weet je tenminste dat je actueel materiaal hebt.

Hoe het met de nieuwe systemen in o.a. de nieuwe Octavia zit weet ik niet. Die kun je wel gratis updaten, maar de vraag is hoe actueel die kaarten zijn.....

Canon-Eye

Forumguru
Ik had het alleen over de TT apparaten. Navigatie op m'n telefoon wil ik niet, want ik wil daarop alleen internet via WiFi, dus bv. thuis, bij familie, etc. Ik heb totaal geen enkele behoefte aan internet onderweg.
Navigatie op de telefoon veronderstelt sowieso een databundel, dus kosten heb je ook in dat geval. En zeker als je dan ook nog een keer over die bundel heen gaat...

mzzls1

Senior Member
Bij nieuwe TomTom heb je geen extra kosten voor kaart update of verkeersinformatie. Niet als je een nieuwe hebt, dan is dat allemaal gratis, tot zover dat het natuurlijk in de aankoop prijs zit.

Ik neem, als de techniek niet veranderd, geen inbouw meer. Zo'n losse is echt nog het beste.

ElScorpione

Forumguru
Ik had het alleen over de TT apparaten. Navigatie op m'n telefoon wil ik niet, want ik wil daarop alleen internet via WiFi, dus bv. thuis, bij familie, etc. Ik heb totaal geen enkele behoefte aan internet onderweg.
Navigfatie op de telefoon veronderstelt sowieso een databundel, dus kosten heb je ook in dat geval. En zeker als je dan ook nog een keer over die bundel heen gaat...

Je hebt geen dataverbinding nodig om TomTom op je telefoon te gebruiken. Alle kaarten staan op je toestel zelf. Ik gebruik het tot grote tevredenheid en ben er vorige zomer zonder problemen (en zonder dataverbinding) mee naar Zuid Frankrijk gereden. Je zou dus prima TomTom op je telefoon kunnen gebruiken, zonder dat je te maken krijgt met kosten voor mobiel internet. En gezien de prijs van de TomTom app is dat een zeer interessante optie. Een los apparaat is duurder (maar heeft wel wat extra's zoals mzzls1 die noemt).

Ook TomTom op de smartphone heeft lifetime updates. Ik krijg regelmatig nieuwe kaarten aangeboden.

Voor navigatie van Google, Apple e.d. heb je wel een internetverbinding nodig. Dat vind ik dan ook meteen het grote nadeel van dat soort oplossingen.

mzzls1

Senior Member
@ElScorpione heeft jou versie op je tel ook verkeersinformatie?

Heb zelf pas een Garmin gekocht en die paste de reis aan, omdat er een ongeluk was gebeurd. Ideaal, op die manier verklein je de kans om in een file terecht te komen.

Canon-Eye

Forumguru
@ElScorpione Toch vind ik het in de auto niet praktisch, want dan moet ik dus de telefoon uit m'n zak halen en ergens aanhangen of insteken om er gebruik van te kunnen maken. En ik vond het nou juist zo'n zegen van de BT-verbinding dat-ie bij in- en uitstappen gewoon in mijn zak kan blijven zitten en toch automatisch contact met de carkit maakt en verbreekt.
Op die extra handelingen (met vergeetkans) zit ik niet te wachten.

Daarnaast zal voortdurend schermgebruik maken dat ik het ding nóg vaker moet gaan opladen dan nu reeds het geval is. Waar is de tijd gebleven dat m'n Nokia 3310 eens in de week of zo een nachtje aan de lader lag - m'n Galaxy moet vrijwel elke nacht. Veel onderweg zijn betekent dat-ie het niet eens meer een dag gaat volhouden, dus ook weer extra handelingen - want anders is-ie waarschijnlijk net leeg als je 'm echt nodig hebt...

Ik blijf dus gewoon bij een dedicated TT-apparaat - wat mij betreft veruit de beste oplossing. Alleen als ik in een vreemde stad loop, heeft de TT-smartphone oplossing het schijnbare voordeel dat ik geen extra apparaatje hoef mee te dragen. Maar dan laat ik de losse TT toch ook niet in de auto achter, dus per saldo maakt ook dit niks uit...

ElScorpione

Forumguru
@ElScorpione heeft jou versie op je tel ook verkeersinformatie?

Heb zelf pas een Garmin gekocht en die paste de reis aan, omdat er een ongeluk was gebeurd. Ideaal, op die manier verklein je de kans om in een file terecht te komen.

Nee, ik heb geen verkeersinformatie. Als ik dat wil, dan moet ik een abonnement op TomTom Traffic nemen. Dat kost 3,99 per maand of 23,99 per jaar. Ik denk dat daar vooral het prijsverschil met de losse apparaten vandaan komt. Bij de losse TomTom apparaten krijg je die service er bij en heb je dus ook geen kosten voor mobiele data.

Bovenaan Onderaan