Amundsen Het grote Amundsen-topic

ElScorpione

Forumguru
@Canon-Eye ik volg je argumentatie. Ik zeg ook niet dat een losse TomTom slechter is dan een applicatie voor je mobiele telefoon. Integendeel, ik denk dat een los apparaat zeker voordelen heeft. Er is echter ook een optie om het op je telefoon te zetten. De gebruiker moet dan maar kiezen welke optie de beste is. Ik gebruik het vooral als aanvulling op mijn Amundsen. In grote lijnen doet die het prima. Alleen in gebieden waar veel wijzigingen zijn, loop je achter de feiten aan. Dan is de TomTom weer bijzonder handig.

Het geklooi met mijn telefoon in een houder zetten ben ik ook al meer dan beu. Ik heb als nadeel dat mijn Skoda een Amundsen heeft met een achteraf ingebouwde carkit. Die geeft soms wel en soms niet de optie om een gesprek aan te nemen. Heel irritant. Dus ik moet mijn telefoon helaas nog wel binnen handbereik hebben.

Ik denk erover om op termijn ook een los TomTom apparaat aan te schaffen. Ik ben dan wel benieuwd hoe jij dat apparaat precies in de auto hebt staan. Heb je daar een speciale houder voor? Kun je daar eens een foto van posten? En hoe doe je dat met opladen? Als ik op reis ga kan ik niet de hele weg op een accu doen en moet er dus een snoer aan. Als je hem aan de linkerkant bij de A stijl hebt zitten, lijkt me dat lastig.

Canon-Eye

Forumguru
@ElScorpione, voor de snelheid een korte maar naar ik meen duidelijke omschrijving:

Ik heb de zuignaphouder van de ruit gehaald en met een stukje dubbelzijdige tape gewoon bovenop het dashboard geplakt. Kwestie van "droog" de plek uitzoeken waar ik 'm het prettigst vond zitten, dat is: (1) in de buurt van de "rechtuitkijklijn" en (2) toch zo weinig mogelijk nuttig zicht wegnemend. In mijn geval is dat dus links bovenop, tussen de klokkenbult en de A-stijl in. Hij ziet dus voor de linker benedenhoek van de voorruit, maar het enige wat daardoor uit beeld raakt is een klein stukje linker vangrail. Dat kan ik wel missen.
Wel zorgen dat er achter de TT genoeg ruimte overblijft om de ruit zonodig met een doek of zeem te kunnen afnemen zonder het apparaat weg te hoeven halen. En ook eerst effe die zuignapafdruk wegpoetsen natuurlijk. Het snoertje ligt onderlangs het tellerblok naar de middenconsole en valt zo niet op.

Er ligt in het dagelijks gebruik nog een donkerblauw petje overheen dat het geheel aan de aandacht onttrekt. En als ik dat petje een beetje verdraai, dan helpt de klep om de zon van het scherm te houden...

smutzkanone

Forumguru
Hou in de gaten dat de nieuwere tomtoms een andere "interface" hebben, dan de afgelopen 10 jaar.
het is deels gewenning,maar ik kan er na 3 maanden nog niet aan wennen en vind het een stap in de verkeerde richting van tomtom.
nog een nadeel, doordat ze de tomtoms steeds platter maken krijgen ze last met hun warmte huishouding.
Is het buiten 30 graden of is het koud en heb je de verwarming op de voorruit staan,krijg je af en toe de melding dat hij te warm is, maar vooral blijft hij ff hangen.dan ben jij al 2 keer een bocht om en hangt hij nog vast bij de vorige.

rick_l

Lid
@Rallye nee hij blijft om een telefoon vragen,ik heb alle knoppen al geprobeerd op den hendel zijkant en onderaan de handel !!,vorige week ook gehad maar toen na ritje met navigatie was alles weer normaal!!!
Nu niet.!!

Beetje late reactie (ik ontdek dit forum eigenlijk nu pas), maar bij de meeste nieuwere smartphones valt me op dat als je bluetooth erop aanzet, ze standaard op onzichtbaar staan.
Wellicht is dat met jouw telefoon ook aan de hand?

Dus al je de auto laat zoeken, zorg dat je telefoon ook zichtbaar is met bluetooth aan. Als hij eenmaal gekoppeld is, hoef je je daar geen zorgen meer over te maken.

even een vraagje, soms zie ik bij de verkeersmeldingen een rechthoek verschijnen met een rondje erin, van dit rondje is rechtsboven een partje zwart......iemand enig idee? kan er verder niets over vinden.....

Joske

Forumguru
Een grijze melding is een actuele verkeersgebeurtenis maar ligt niet op je route. Mss bedoel je dit? :)

Een grijze melding is een actuele verkeersgebeurtenis maar ligt niet op je route. Mss bedoel je dit? :)
zou kunnen, maar lijkt mij vreemd, de hele week al vlak voor Vught op de N65 richting Tilburg tussen 5.15 en 5.30 uur...........maar wat betekend dat rondje met dat partje eruit

rick_l

Lid
Het betekent dat je daar een snelheid hebt afhankelijk van het tijdstip.
wat ik gezien heb, geeft hij de max snelheid weer van de tijd dat jij er rijdt, maar zeker weet ik het niet. Je ziet het veel op Duitse wegen en op de A1 is het me ook al eens opgevallen.
wat me ook opviel is dat het niet consequent bij alle wegen getoond wete, maar dat kan aan mijn kaart versie liggen natuurlijk.

Het betekent dat je daar een snelheid hebt afhankelijk van het tijdstip.
wat ik gezien heb, geeft hij de max snelheid weer van de tijd dat jij er rijdt, maar zeker weet ik het niet. Je ziet het veel op Duitse wegen en op de A1 is het me ook al eens opgevallen.
wat me ook opviel is dat het niet consequent bij alle wegen getoond wete, maar dat kan aan mijn kaart versie liggen natuurlijk.
ok Rick_I, maar daar is het altijd 70 km/uur...........

lijkt hierop, maar dan zwartwit in een rechthoek, en niet groter dan 4 mm, die 4 punten zitten er ook aan.
Vanochtend geprobeerd foto te maken, lukt niet echt autorijden en zo`n klein dingetje op de navi te fotograferen.......

Bijlagen

• 130220151586.jpg
    130220151586.jpg
    638,3 KB · Weergaven: 71

CarloV

Nieuw lid
Onlangs een Skoda Fabia uit 2011 gekocht met Amundsen navigatie. Gisteren moest de oudste basketballen in Boxmeer (woon zelf in Helmond). Navigatie ingesteld en helaas alleen maar de kaart zichtbaar maar geen routebeschrijving. Meerdere keren opnieuw opgestart maar geen succes. Nadat we tijdje onderweg waren naar Boxmeer, met navigatie van de telefoon, gaf hij ineens de route weer. Vandaag weer geprobeerd, voer ik een straat in Helmond of Veghel in vindt hij vrij direct de route. Voor ik een straat in Eindhoven in krijg ik weer alleen de kaart maar geen route.

Doe ik zelf iets verkeerd? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gr. Carlo

EdK

Forumguru
Tsja niet naar Eindhoven gaan, moet je der zoeken.....:deuk:
Maar als de navi op bepaalt moment weer aangeeft, geeft hij dan wel zuiver aan waar je rijd of zit daar een flinke afwijking in ?
Want in laatste geval zou het zo maar kunnen wezen dat de GPS antenne kuren begint te vertonen......

CarloV

Nieuw lid
Hij geeft dan wel de route goed weer zonder afwijkingen. Het vreemde is dat hij een straat in Helmond wel direct vindt.

EdK

Forumguru
Ga er even van uit dat je zoekt op plaats en straatnaam en huisnummer
Maar wat als je op postcode met huisnummer zoekt ?
Heb je dan hetzelfde probleem ?

Testedoene

Forumguru
Vandaag mijn nieuwe O3 opgehaald, voorzien van een Amundsen.
Is het nog steeds zo dat er geen flitslocaties ingebracht kunnen worden of zijn er reeds mogelijkheden om grafisch de 'gevaarlijke plaatsen' in beeld te brengen?
Ik heb al zitten zoeken maar voorlopig heb ik nog niets gevonden...

CarloV

Nieuw lid
Gisteren van Helmond naar Eindhoven gereden. Toch maar even het adres erin gezet en na ca. 15 minuten rijden begon de navigatie plotseling te werken. Hebben er meer mensen last van of gehad?

Bovenaan Onderaan