Amundsen Het grote Amundsen-topic

AndreM

Forumguru
Ow, sorry @Kiekerjan,
ik was vergeten erbij te vermelden dat ik, met mijn Sony Xperia Z, ook niets hoor via mijn speakers als er een e-mail of wat dan ook binnen komt.
Wel hoor ik een meldingsgeluid van een e-mail uit mijn telefoon komen.
En dat is wel prettig zo, anders hoor je steeds door je muziek signalen die je eigenlijk niet wil horen.

ElScorpione

Forumguru
Ik vraag me af hoe je met de Amundsen een alternatieve route kunt instellen. Je kunt via het i-tje een routelijst opvragen en dan kun je delen van je route blokkeren. Ik heb nog niet getest of dat ook echt goed werkt. Iemand hier ervaring mee?

Bakkertje

Forumguru
@ElScorpione ja dat werkt prima. Houd er alleen wel rekening mee dat meerdere mensen dat doen en mijn ervaring is dat het in NL vrij weinig uitmaakt of je in de file aansluit of een alternatieve route gaat rijden (want dat doen meer mensen ;) ).

ElScorpione

Forumguru
Dank @Bakkertje. Gaat mij er meer om dat ik soms een andere route verkies boven de route die de Amundsen zelf bepaald. Bijvoorbeeld Luik-Brussel-Gent vanuit de Ardennen in plaats van Luik-Antwerpen. Of richting Zuid Frankrijk niet via de boulevard peripherique maar via de A86. Dan wil je dat wel vantevoren in kunnen stellen. Ik ga het eens uitproberen!

Bakkertje

Forumguru
Ah die manier. Wat ik dan meestal doe is een tussenstop programmeren, bijvoorbeeld Brussel als je via Brussel-Gent wilt rijden. Vervolgens als je op de route zit en bijna bij Brussel bent, de tussenstop verwijderen en dan heb je (met een extra route berekening) het gewenste resultaat.
Heel fraai is het niet, maar het werkt wel. Zelf vorige week nog gedaan op de weg terug vanuit het Gardameer. Standaard word je over Zwitserland gestuurd, maar ik rijd liever door Oostenrijk.

ElScorpione

Forumguru
Dat is inderdaad ook een (minder omslachtige) optie. Zo deed ik het tot nu ook meestal, maar vroeg me af of het ook op een andere manier kan. Ik vind het jammer dat de Amundsen geen optie heeft om een alternatieve route te berekenen.

Bakkertje

Forumguru
Momenteel rijd ik in een Passat met de tweede generatie van het MIB Amundsen (die bij VW Discover media heet) systeem. Die kan ik 3 routes laten berekenen, in het onderstaande filmpje op 3:42 (in het filmpje is het trouwens een eerste generatie MIB navigatie en daarmee kan het blijkbaar ook)

Als je die optie aanzet rekent ie 3 routes uit en laat ze met 3 kleuren zien in een kaartweergave en vervolgens kun je 1 van de routes kiezen. Bij de voorgaande modellen zit deze optie er niet in. Tenminste ik heb het nooit kunnen vinden op de Amundsen+ in m'n Superb..

Joske

Forumguru
Als je die optie aanzet rekent ie 3 routes uit en laat ze met 3 kleuren zien in een kaartweergave
klopt, doet de MIB Columbus idd zo, maar dan nog vind ik ze niet handig. Ik gebruik het principe van een tussenstop ook al van in het begin, wegens het meestal niet akkoord gaan met wat de Navi voorstelt van route :pieker: ;)

Skoda-MAN

Forumguru
Je kan inderdaad met Amundsen mib 3 routes laten bereken en dan kiezen.
Ik kijk vooraf nog wel eens op een elektronische kaart en buig dan heel eigenwijs van de Amundsen route af en dan berekend die de route die ik wil verder, na soms nog een paar keer gemompeld te hebben dat je moet omdraaien.

reeseend

Forumguru
Bekijk media item 1801Op de foto is mijn huidige situatie van Radio.
Nu zit ik te denken aan een Amundsen 315+ en volgens mij heb ik dan ook een ander ombouwframe nodig.
Weet iemand welk type ik moet hebben? Is er verschil tussen een frame voor een Amundsen en een Columbus?

Joske

Forumguru
@reeseend

Volgens mij blijft de unit even groot (aangezien het "gat" niet groter of kleiner wordt afhankelijk van de unit ;) ) Dus met 1 pasvorm moet het wel lukken. Is eerder afhankelijk van je knoppen onderaan dacht ik. :)

Joske

Forumguru
Ik heb even snel gekeken in ETKA, deze tekening geeft alvast een idee.. (je hebt het ook in het alugrijs) Dit zijn zeker niet ALLE mogelijke artikelnummers. Maar ik vermoed adhv je foto dat het wel een nummer 10 zal moeten zijn. Juist nog even kijken naar de uitvoering. (RS, Scout, etc..-)

Dus mits wat meer info (bouwjaar, uitvoering) en welke kleur je wilt kan ik het misschien wel vinden:

Naamloos.jpg

Rallye

Forumguru
De Amundsen+/RNS315 is redelijk verouderd en heeft bovendien dure nieuwe kaarten nodig. Dan kun je ook een Amundsen zonder plus/RNS310 monteren (goedkopere kaarten), of beter nog, eens kijken naar een Zenec o.i.d.

Bovenaan Onderaan