Het grote auto-wassen topic

Zo... Even langs carclean gereden...

- Monello washandschoen
- Dodo Juice Shampoo
- Monello afdroogdoek
- Collinite No. 845 wax
- Monello wax pad
- Monello wax uitpoetsdoek
- Turtle wax clearvue rain repellent

Zojuist de auto van het Sahara zand ontdaan en Turtle wax clearvue op de ruiten gesmeerd...

Nu de volgende regenbui afwachten

Iemand nog tips voor het correct aanbrengen van Turtle clearvue? Ik heb de instructie gelezen maar ik heb nog niet helemaal het gewenste resultaat.

eriktv

Forumguru
Twee weken terug mijn oude auto (nu van schoonouders) weer eens gewassen. Helaas ben ik de enige die hem (eens in de paar maanden) wast. Maar... wel veel voldoening van mijn werk!!

Ben sinds een paar maanden een nieuwe hobby aan het ontwikkelen, dus wilde de uitdaging aan dat de auto minder snel vuil wordt. Had maar 3-4 uur de tijd, dus in sneltreinvaart:
  • Wassen met PB Slick & Suds
  • Wieldoppen met Non-Ferro
  • Kleien
  • Goed afspoelen (wat een luxe, oprit+tuinslang, wil ik ook! :dankje:)
  • PB EX-P
  • Collinite 845
Niet het maximale resultaat, maar ben benieuwd naar de standtijd!

image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Cordoba

Forumguru
@Richard van V Welke wash mitt heb je gekozen: de gewone, of the thick mitt?

Clearvue ken ik niet, maar zover ik weet is het vergelijkbaar met Rain-X, alleen schijnt het effect net iets minder goed te zijn. Met dergelijke middelen is het zo, dat je begint met de ramen met een normaal glasreinigingsmiddel te wassen en drogen met schone microvezeldoek, bij voorkeur een wafle doek (heeft een beter reinigend effect door het wafelpatroon). Vervolgens reinigen met ruitenreiniger op basis van alcohol, zo krijg je de ruiten beter schoon en vetvrij, en opnieuw met een schone wafeldoek nawrijven. Dan pas het middel aanbrengen en na even wachten uitwrijven.

Ik weet niet wat het effect is dat je verwacht had van Clearvue en wat je hebt ervaren.

Zojuist nog een rondje om de auto gelopen en wat schetst mijn verbazing...

Vlekken...

Het dak van de auto begint te condenseren en er worden allemaal vlekken zichtbaar. Wat heb ik nu niet goed gedaan? Het zijn waarschijnlijk kalk vlekken die ik slecht weg krijg met Shampoo (denk ik)

523cc445fe0ec0665295b5afdf20df4b.jpg

09da6e63104ac5270188781d7a2335d0.jpg

Wat denken jullie? Kleien??

De thick mitt gekocht. Fijn ding! Heel erg veel water opname!

Wat betreft clearvue had ik verwacht dat er nagenoeg geen druppeltje op de ruiten achter zou blijven. (verwachting misschien wat aan de hoge kant)

Ik heb de vloeistof op de ruiten gewreven en even laten drogen. Daarna (zoals op de instructie) vochtig gemaakt met plantenspuit en droog gewreven met keukenpapier.

Altos

Banned
Wat belangrijk is is de dosering van de shampoo, als je hier teveel van doseert kun je ook vlekken krijgen en de waxlaag sneller doen slijten, ook je beading en sheeting kan (soms tijdelijk) beinvloed worden.
Heb je de auto al eens ooit gekleid en of gepolijst en of een wax opgebracht?
Zo niet dan zullen het oude droogvlekken zijn in je waxlaag wat aangetast hebben, ten minste, zo lijkt het.
Is niets ernstigs hoor, zal met een licht polish zo weg zijn, don't worry.

Cordoba

Forumguru
Het kan vuil zijn van de regenbuien van de laatste dagen. Mijn auto valt op een afstandje op, door de enorme glans, sta je ernaast, schrik je je rot door alle vuil (uit de regenbuien van za/zo). Ik zou eerst gewoon een wasbeurt proberen. Overigens kan het ook zijn dat je teveel wax hebt aangebracht en niet goed uitgepoetst. Vervolgens met de regen en zon van de laatste dagen krijg je waterdruppels op de lak, en met de zon erop, kan dat als een brandglas werken, en kan de overmaat aan wax vloeibaar worden en 'samen klonteren' waardoor de wax weer heel zichtbaar wordt.

Eventueel na wassen, een plekje proberen uit te buffen, mogelijk dat dit je probleem oplost.

Overigens, heb je de 845 vóór aanbrengen ook au-bain-marie voorverwarmd? Dat helpt namelijk om de wax dunner aan te brengen.

Edit: ik zie dat Altos een andere theorie heeft, maar op basis van je foto is het gewoon heel lastig oordelen, maar Altos kan ook gelijk hebben.

Wat Clearvue e.d. betreft: pas bij ca. 50 km per uur begint het op de voorruit enigzins te werken (afhankelijk van automodel, en hoe schoon de ruit is), op de zijruiten werkt het wat eerder. Vanaf 70-80 km/u werkt het gewoon goed, en hou je goed zicht, vooral op provinciale wegen, bij tegemoetkomende vrachtwagens zie je veel meer dan met ruitenwissers (die heb ik in dergelijke situaties ook niet aan).

Altos

Banned
Mbt clearview, daar blijven weinig druppels achter afhankelijk van hoe en met wat je afspoeld, onder het rijden in de regen is mijn zijruit zo goed als droog, de voorrruit vanaf een km of 60 ook goed schoon maar logisch dat daar meer op blijft rollen

Ik heb eerder iets te weinig Shampoo gebruikt. Ik had bijna geen schuim vorming.
De auto is waarschijnlijk nog nooit gekleid.
Gepolijst denk ik ook niet.
2 weken geledenis de auto in de wax gezet (cartec perfect polish)
Daarna heb ik de auto een keer afgespoeld met hard water waardoor er kalk vlekken zijn ontstaan.

Denk je dat een polish voldoende is of zou ik eerst moeten kleien?

Nou, ik heb zo'n droogdoek gekocht van microvezel maar die moet denk ik nog even een nachtje in koud water want hij nam niet zo lekker het water op. Ik hield dus wel droogstrepen over.

Die kalk vlekken zijn echt opgedroogde druppels leidingwater (was niet in de gelegenheid om de druppels af te nemen)

Altos

Banned
Polish zal voldoende zijn voor de vlekken, kleien is vooral fijn voor het polijsten vind ik, een mooie schone ondergrond verzekerd je van geen extra krassen veroorzaken tijdens polijsten.
Ik geef de lak altijd een lichte polish na het kleine om eventuele marring te verwijderen en optimale glans te creëeren.

Cordoba

Forumguru
Vóór een polish áltijd kleien: doe je dat niet, dan is de kans groot dat je krassen maakt, en dat schijnt niet helemaal de bedoeling te zijn van een polish. Het aanbrengen van een wax, is een fluitje van een cent, maar de tijd gaat zitten in de goede voorbereiding (kleien, paint cleaner, en eventueel polijsten en met IPA/prep of vergelijkbaar middel het oppervlak klaar maken voor de wax (of andere laag).

Droogdoek, onverschillig welk merk, moet eerst 2-3 keer gewassen worden voor ie optimaal water opneemt. Verder moet je de auto eerst 'droogspoelen' met de slang, dan de vertikale vlakken drogen en dan pas de liggende vlakken (dak, motorkap), dan krijgt het water op de liggende vlakken namelijk ook de kans om weg te lopen, en redt je het makkelijk met je droogdoek.

Altos

Banned
In de toekomst kun je ook een fijne detailspray aanschaffen voor na het drogen.
Deze geeft wat extra glans en bescherming en neemt de overgebleven vingerafdrukken, waterdruppeltjes en vlekjes weg van na het drogen

Beetje wc eend doet wonderen op kalk . Daar boende ik vroeger de spiegel mee van ons schip (se achterkant van het schip noem je spiegel , wordt ook meestal superstrak geschilderd )

Cordoba

Forumguru
Wat clearvue betreft: de wijze waarop @Richard van V die heeft aangebracht, is één van de gebruikelijke methodes. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan nabehandelen met een doek in plaats van de plantenspuit.

Altos

Banned
Dus om het duidelijk te maken:

Kleien voor bewerken van de lak middels een polish of polijsten is zeer raadzaam.
Deze klei heeft glijmiddel nodig, hiervoor kun je detailspray gebruiken, welke je ook apart kunt gebruiken voor het opfrissen na het wassen.

Glans zit niet in een potje, bescherming wel. Hoe beter de voorbereiding, hoe mooier de glans, hoe beter je deze kunt beschermen met een wax, sealant of coating.

Rain x en tw clearview hebben ongeveer dezelfde werking, ik vind e de TW fijner maar da's persoonlijk natuurlijk.
Ik gebruik overigens geen keukenpapier om het af te nemen omdat ik het idee heb dat deze het spul weer teveel stript, wel gebruik ik dat voor het opbrengen met het ontvetten van de ruiten.
Ik breng deze spullen op met een make-up padje, sprenkel ze na enkele minuten nat en neem ze af met een glasdoek of microvezeldoek

Altos

Banned
Ook bedankt @Cordoba voor jou inzichten, volgens mij zitten we redelijk op 1 lijn qwa verwerking en gebruik.

@Richard van V , gebruik je eigen verstand voorop, wat je niks lijkt, doe je niet of heel voorzichtig, wat wel goed voeld voer je uit naar behoeven en bij vragen volt er vast een antwoord maar vergeet niet, zoveel vragen, zoveel meningen, er is niet één waarheid, wel veel advies.

Bovenaan Onderaan