Het grote auto-wassen topic

Altos

Banned
Vandaag de auto gewassen met HubiWash van Hubikote.
Geur: Calippo ijsje, verbruik: 30ml op 10 liter water.
Ik vind hem wat prijzig voor een shampoo maar dacht, ik test hem eens.
Glijd soepel over de lak maar mag niet opdrogen, snel afspoelen dus en met een droogdoek drogen.
Zo te zien zit er iets van een glansversterker in vermoed ik.
Zie hier het resultaat...
DSC_0055.JPG DSC_0057.JPG DSC_0061.JPG DSC_0067.JPG

Bijlagen

• DSC_0079.JPG
    DSC_0079.JPG
    1,9 MB · Weergaven: 38
  • DSC_0068.JPG
    DSC_0068.JPG
    1,5 MB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:

Altos

Banned
Ik spoel de auto af met regenwater uit de regenton. (Met de gieter) ik zeem nooit.
Da's idd ook een goede manier.
Ik loop na het wassen even met een open straal uit de slang rond de auto.
Ik zeem ook niet, ik dep met de droogdoek de laatste druppels van de schone lak af.
Een leren zeem of ander soort trekt de wax er weer snel af en geeft micromarring en swirls.
Omdat mijn auto's altijd in een vorm van bescherming staan (wax of coating) is bij het naspoelen 90% van het water weg door sheeting en de druppeltjes die er nog op liggen haal ik weg d.m.v. bovenstaande aktie.
De wielen droog ik ook met een andere droogdoek en zo is de auto elke week weer zuiver zonder veel moeite.

Ik was de auto meestal met simpele aktion wasmiddel en een scheutje azijn erbij. Eens in de 4 maanden was ik hem met pre clean van duclon marine en een keer per jaar zet ik hem in de was met twee componentenwas van duclon marine, heeft hetzelfde effect als waxoil alleen blijft waxoil langer zitten.

Verder spoel de auto na de wasbeurt gewoon af en laat hem staan, ik heb een paar jaar geleden een waterontharder laten plaatsen en opgedroogde druppels is echt verleden tijd

Auto is nu inmiddels drie jaar oud en wordt over enkele wken ingeruild, heb wel complimenten gekregen van lm dat ie zo strak in de lak staat

Altos

Banned
Ik heb er sinds deze week weer een nieuw speeltje bij, of eigenlijk 2.
Een waterontharder (0 ppm) en een Metropolitan Side Kick, een soort mini bladblazer maar dan veel geconcentreerder en daardoor krachtigere luchtstroom.
Gisteren de Octavia mee gedroogd, echt super!
Hoe minder de lak wordt aangeraakt, hoe minder de kans op swirls en krasjes!
Ik ben er blij mee iig.

Ik heb ook wel eens gehoord dat je glansmiddel van de vaatwasser kunt gebruiken. Scheutje glansmiddel bij het sop en het zou meer glans geven.

Ik ben tijdens het lezen van dit topic toch tot de conclussie gekomen dat mijn huis tuin en keukenmiddeltje op zich wel goed werkt maar door verder te lezen op meerdere sites mbt wassen en cleanen en de producten zoals div shampoo's en inwekers er toch wel heel veel winst en resultaat te halen is met goeie producten. Over twee weken krijg ik mijn nieuwe skoda binnen en ga me nu toch eens focussen op welke producten ik voor optimaal resultaat kan gaan gebruiken om de auto in goede conditie te gaan houden.
Ik kwam oa op carclean.nl terecht zijn er nog meer adviezen waar ik eens kan snuffelen?

Altos

Banned
@Ome leon Carclean is wel een actief forum (ik zit daar zelf ook op) met veel raad en daad, als je daar alles gelezen hebt weet al heel veel ;) Verder is het vooral een kwestie van bepalen hoe ver je wil gaan en wanneer je tevreden bent.
De een wast hem niet, de ander vind de wasstraat goed genoeg of zelfs "superschoon", sommigen vinden het met de hand wassen prettig en dan heb je de detailers zoals ik zelf die de auto van top tot teen blijven verwennen met wax, coatings, kunststof voeding, foam, waterafstotende ruiten en nog veel meer, net wat eenieder wil dus.
Wat voor de een teveel werk is, is voor de ander te weinig resultaat...

@ElScorpione ik heb hier nog niet van gehoord, het ziet er op het eerste gezicht uit als een van de zovelen WaxOyl, WaxGuard achtige, maar omdat ik het niet ken kan ik daar gen harde uitspraken over doen.
Wil je voor weinig geld een makkelijke bescherming op je auto kijk dan eens naar Sonax Polymer Netshield, Gyeon of Nanolex of IGreenLover coatings of een mooie wax.
Gyeon, Nanolex en IGreenLover zijn wat duurder afhankelijk van welke je kiest, dit is dan ook een echte "glas coating" welke echt een beschermende laag achterlaat welke wel lang blijft zitten.
De Sonax en bijvoorbeeld Poorboy's World E-XP (van onderstaand testje) zijn makkelijk zelf op te brengen zonder enige kennis van detailen, alleen het spul, een goede microfiber doek en een applicatiepad zijn nodig.
Een normale wax hoeft ook niet veel te kosten, geeft je auto meer glans, beschermd tegen straatvuil en laat de auto makkelijker wassen omdat vuil veel minder hecht. (ook voor wielen dus)

Deze producten stijgen ver boven de behandelingen uit welke de dealer je kan aanbieden en als je zelf aan de slag wil/kan bespaar je ook nog eens een stuk meer geld uit met een veel beter resultaat.
Ook kun je je auto professioneel laten detailen wat echt anders gebeurd dan een gemiddeld poetsbedrijf doet, kosten zijn vergelijkbaar maar het resultaat en de mogelijkheden zijn veel nauwkeuriger.

Deze info is overigens niet uit de lucht gegrepen maar gebaseerd op eigen ervaring gecombineerd met de ervaring en testen van derden.
Aanvulling, een testje met WaxOyl (als linkjes niet mogen dan sorry):https://forum.carclean.nl/threads/test-waxoyl-100-lakpantser.6589/

@Altos

Ik vind het eigenlijk best facinerend wat er allemaal mogelijk is, ik heb er in ieder geval nooit zo bij stil gestaan.
Na ondertussen al redelijk wat gelezen te hebben ik ik kijk nogmaals naar jouw bovenstaande afbeeldingen rest mij nog maar een ding te zeggen : RESPECT

Ik kan me voorstellen dat het een soort hobby is geworden, Topwerk

Cordoba

Forumguru
Ik was de auto meestal met simpele aktion wasmiddel en een scheutje azijn erbij. Eens in de 4 maanden was ik hem met pre clean van duclon marine en een keer per jaar zet ik hem in de was met twee componentenwas van duclon marine, heeft hetzelfde effect als waxoil alleen blijft waxoil langer zitten.

Nóg korter dan Waxoyl? Dus na 4 weken is die Duclon Marine verdwenen?:nailbiting:

In aanvulling op Altos: er zijn meer fora, maar die zijn óf veel minder actief (vooral gericht op verkoop, niet zozeer op uitwisseling van ervaringen), óf het zijn sites die vaak heel erg ver gaan, en voor een beginner eigenlijk nauwelijks te lezen/begrijpen. Als je in de buurt van Carclean woont, kun je er ook gewoon naar toe rijden tijdens openingstijden (niet op zaterdag) en het personeel zal je beslist helpen om een goede keuze te maken.

Laatst bewerkt:

Zjaak

Actief lid
Voorheen was ik een echte "zemelaar" maar na het gebruik van een droogdoek ben ik over!
Zeempjes kunnen in de afvalbak. :yeah:

Heren @Altos en @Renzo4000, en anderen uiteraard,

Ik heb sinds een paar dagen een rode Rapid Spaceback. Hij staat nog bij een bevriende monteur in de garage en die bied mij aan om voor 150 euro de auto te poetsen en te polijsten. Ik denk dat dit een goede deal is, maar wat is jullie oordeel hierover?

En dan vraag 2, kunnen jullie me een lijstje sturen (pm/reactie) met producten en volgorde van wassen hoe ik op een goede manier de auto kan onderhouden na het polijsten? Ik ben echt een leek op dit gebied want ik waste mijn vorige Toyota met allesreiniger en afdrogen met een microvezel doek (op advies van mijn vrouw, daarvoor dus een theedoek)...

Ik heb dus heel dit topic globaal doorgelezen maar er staat zo gigantisch veel informatie met merken en soorten dat ik de draad kwijt raak. Ik heb in ieder geval al interesse in de Poorboys world super slick en sud en diverse gyeon producten maar ik heb dus echt geen flauw idee wat ik moet kopen om op een betaalbare manier mijn auto netjes te houden.

Zelf ben ik voor mijn beroep 6 weken op zee dus de was frequentie zal op 6 weken liggen. Ik denk dat jullie met deze informatie mij vast wel kunnen voorzien van een passend advies.

Ps, mijn vrouw naast mij zit ook bijna te kwijlen van de bizarre glans van de groene fabia van Altos! Complimenten!

EDIT: Oja, ik zou graag rustig aan beginnen maar wel steeds verder opbouwen met als uiteindelijk resultaat de zelfde glans als die Rally groene faab van @Altos

Stimpy68

Actief lid
Weet je ook wat die bevriende monteur doet qua poetsen/polijsten. Er is nogal een verschil tussen poetsen en detailen ;)
Beetje algemeen lijstje is het volgende :

- Auto voorwassen (afspuiten, eventueel foamen) om ergste vuil al los te maken
- Velgen wassen (aparte emmer e.d. gebruiken ivm remstof!)
- Auto wassen met 2 emmer methode, een wollen of microvezel washandschoen gebruiken
- Auto afspoelen
- Drogen

Een lijstje met producten is altijd lastig, zoveel mensen zoveel meningen en ervaringen. Zelf gebruik ik een merino wollen washandschoen en Dodo Juice shampoo. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Poorboy's is een goede keuze wat shampoo betreft. Mocht je in de buurt wonen van Carclean ga gerust even langs voor advies op maat/budget. je gaat echt niet weg met zaken die je niet nodig zou hebben.

Bovenaan Onderaan