Het grote auto-wassen topic

eriktv

Forumguru
Hoogezand inderdaad. Zat vol goede voornemens, totdat ik een buurman 10 minuten lang hoorde bikken op z'n voorruit.:mad: Helaas ijzel i.p.v. sneeuw...

B@s0302

Senior Member
Had ook liever sneeuw gehad maar nu weleens de kans om voor het eerst "echt" mn standkachel te testen!

turboturbo

Forumguru
@eriktv wees dan maar juist blij dat je het net voor de vorst een keer gedaan had!

Je zal zeker merken dat de auto makkelijker schoon te krijgen is vermoed ik.

Hoe heb je dat handmatig polijsten gedaan? Ik wil voor m'n zwarte Octavie die vol zit met swirls een DAP gaan aanschaffen komend voorjaar.

B@s0302

Senior Member
Krijg net een mail met een aanbieding over het stomen van je auto? Iemand hier ervaring mee?

eriktv

Forumguru
@turboturbo gewoon met een pad inwrijven totdat het vaselineachtig wordt en dan met mf-doek uitpoetsen. Ik merk geen groot verschil over de grote oppervlaktes, maar lichte krasjes verdwenen wel zichtbaar. Zit hem in de lakkleur neem ik aan.

Altos

Banned
Elke moderne lak is zeer mooi te krijgen mits de juiste middelen gebruikt worden. Met de hand gaat zeker goed maar duurt lang voor je het juiste resultaat hebt.
Met een Dap kan er weinig fout gaan, maar gaat zoveel maal sneller en efficienter dan met de hand, zeker bij hardere lak (vag) zijn swirls bijvoorbeeld moeilijk te verwijderen zonder dap en juiste pad met polijstmiddel of compound. Verminderen of verstoppen (glaze) lukt altijd wel maar na zoveel tijd worden ze tocb weer zichtbaar waardoor polijsten en op de juiste manier wassen de enige oplossing is in de strijd tegen swirls en maximale diepte en glans van de lak.
Een glaze gebruik ik alleen bij hele donkere lak (diepte) en alleen voor een wax, niet voor een sealant ivm standtijd en hechting van de sealant of coating. Glaze is nl een filler die maskeert en dan is je lak niet schoon genoeg voor juiste hechting bij dat product.

Blijven wassen mannen!!!

Taffy

Forumguru
Nadat de kerstman,ondanks al mijn nadrukkelijke verzoeken (=lijstjes), niet aan m'n wensen had voldaan....:cry:
Zelf maar n bestelling geplaatst bij carclean.nl , vanmiddag binnen.
Overstappend naar nieuwe merken voor mij, op de Meguiars na, ben ik benieuwd .. Bekijk bijlage 45137

Vandaag m'n tijdens de wekelijkse wasbeurt wat van de bestelde producten gebruikt.
Allereerst de droogdoek, wat n weergaloos ding !! Voorheen gebruikte ik 2 watertowels om de auto droog te krijgen en nu..... je gaat met de doek langs de auto en klaar !! Geweldig gewoon
Was nog wel wat aan t hannesen met de grootte van de doek, voor m'n gevoel was ik met n 2 persoons dekbed aan t werk , maar dat zal wel beter gaan op termijn.
En toen de Superb in de was gezet met Collonite 845, gebruiksgemak is hetzelfde als Meguiar's Ultimate. Inderdaad flinterdun opbrengen en uitpoetsen, gaat gemakkelijk.
En de shine is wel iets anders als van Meg Ultimate,of misschien de wens de vader van ....?
Wel wetlook maar minder extreem, overdreven. M'n achterlicht lijkt wat dieper rood.
Het is wat moeilijk onder woorden te brengen maar ik ben n happy man :jaja:

Cordoba

Forumguru
@Taffy gebruik van die grote doek, is een kwestie van vouwen voor je 'm gebruikt. Ik vouw 'm in beide richtingen in 3-en, zodat je steeds 1/9 van de doek hebt: lekker compact, en geen last dat er een slip van je doek over straat sleept. Anderen vouwen 'm in 6-en (2x3) of in 4-en (2x2). Als de doek een keer of 3 gewassen is, bereikt ie pas de volledige absorptie die ie kan halen.

turboturbo

Forumguru
Ik gebruik al jaren zo'n houten afwasborstel.
Krassen maakt ie niet, de haren zijn zachter dan van zo'n plastic borstel.

Goofy@5E

Forumguru
Gebruik nooit een velgen borstel, mf doek voor de hoekjes al de rest gaat eraf met de hoge druk in combinatie met velgen reiniger, en de hardnekkige prop torxpapier met wat wasbenzine op

Altos

Banned
Ik heb mijn wielen in de wax staan dus alleen een sopje en een spons is voldoende om deze schoon te maken, geen velgenreiniger, wasbenzine, borstels of iets dergelijks, gewoon hetzelfde sopje als de auto maar dan in een aparte emmer en al het vuil, modder, remstof en andere viezigheid spoelt er zo af.
De wax/sealant blijft zo'n 5 maanden zitten dus da's makkelijk. (eigen ervaring, niet vanuit de fabrikant)
Voor het velgbed gebruik ik een wheelwoolie of ik haal de wielen eraf (elke half jaar) en geef ze weer een lichte polish en waxbeurt.

Belgianr26

Forumguru
Ik heb mijn wielen in de wax staan dus alleen een sopje en een spons is voldoende om deze schoon te maken, geen velgenreiniger, wasbenzine, borstels of iets dergelijks, gewoon hetzelfde sopje als de auto maar dan in een aparte emmer en al het vuil, modder, remstof en andere viezigheid spoelt er zo af.
De wax/sealant blijft zo'n 5 maanden zitten dus da's makkelijk. (eigen ervaring, niet vanuit de fabrikant)
Voor het velgbed gebruik ik een wheelwoolie of ik haal de wielen eraf (elke half jaar) en geef ze weer een lichte polish en waxbeurt.
Mijn velgen staan ook in de wax maar ik zocht een borstel om het velgbed te doen. Ik net de wheelwoolie aangeschaft. Voorheen had in de ez detailbrush maar die was na lang gebruiken versleten.

Stimpy68

Actief lid
De zomervelgen van mijn Audi stonden in de Gyeon Rim coating, voorheen gebruikte ik altijd Poorboys WheelSealant. De Gyeon is echt geweldig, na 2 seizoenen nog steeds erg makkelijk schoonmaken (ik rij ongeveer 500km per week). Enige wat ik nodig heb is een sopje met velgenborstel, mijn velgenreiniger staat al jaren ongebruikt op de plank.
Voor de Octavia moet ik nog zomervelgen aanschaffen, deze gaan ook weer in de Gyeon Rim, en de wintervelgen krijgen een uitgebreide reiniging en de coating.
Zelfde geldt overigens ook voor Gyeon View coating voor de ruiten. Heeft het 2 jaar uitgehouden op de Audi (echt weg is het nooit geweest), dat is heel wat beter dan Rain-X en soortgelijke producten die ik hiervoor gebruikte.

Altos

Banned
@Stimpy68
Moeten de Gyeon Rim en View ook nog apart uitharden (24uur)?
Lijkt me fijn niet iedere 6 weken rain x te hoeven smeren.
Nog makkelijker schoon te maken wielen zijn altijd fijn!

Stimpy68

Actief lid
Ja het beste is dat de coating goed kan uitharden. Bij velgen is dat makkelijker dan bij de voorruit. Weet het niet exact meer hoe lang het was bij beide.

Bovenaan Onderaan