Het grote Columbus topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

WillemJan

Forumguru
Allen,

Ik heb nog 2 vragen:
- Hoe kan ik achterhalen welke firmware op de Columbus is ge-installeerd?
- Hoe kan ik de kaartversie achterhalen indien de kaarten op de HD zijn ge-installeerd?

Thnx... Willem-Jan

nomad

Senior Member
Allen,

Ik heb nog 2 vragen:
- Hoe kan ik achterhalen welke firmware op de Columbus is ge-installeerd?
- Hoe kan ik de kaartversie achterhalen indien de kaarten op de HD zijn ge-installeerd?

Thnx... Willem-Jan
Dat zijn nu precies de zaken die je in het diagnosemenu kan zien, indien geactiveerd.

McDeanski

Nieuw lid
Reset GPS

Heren,

Ik heb zojuist na een inbraak een nieuwe RNS ingebouwd gekregen en alles functioneerd behalve mijn navigatie. Ik zit echt ruimt 15 km uit koers en heb geen idee hoe ik dit goed moet krijgen, als ik navigeer naar mijn huisadres dan sta ik voor de deur maar de columbus denkt dat ik bijna 15km verderop sta ergens in een weiland. Iemand een idee hoe je de boel kan resetten en/of calibreren?

Groet,

Rob

McDeanski

Nieuw lid
Heb de firmware willen updaten naar 2660 volgens werkwijze op:
http://www.my-gti.com/1198/volkswagen-rns-510-firmware-upgrade-to-version-2660-2662-2664-2666-2668

Zoals aangegeven moet je voor Skoda een wisseltruc van bestanden uitvoeren om stuurbedienig werkend te houden. Dit heb ik gedaan en de boel liep hopeloos vast. Het systeem begon met updaten en aan het eind werkte niks meer en het systeem bleef aan en bleef vragen om SWL (software load?). :1884: :shocked: :mad:
Omdat ik bang werd voor een lege accu leek het mij verstandig om dan maar de originele (niet volledig werkende) versie te branden en installeren. Daarna zou ik wel verder zien.

Zo gezegd zo gedaan. Tot mijn grote vreugde bleek alles uitstekend te werken inclusief stuurwielbediening en bluetooth telefoon. Enkel voor voice control moet ik bij de dealer langs.
Ik vermoed dat bij mij wel alles werkt omdat ik een behoorlijk nieuwe auto bezit, een Skoda Octavia II uit 2009, dus die met facelift en "Superb stuur". Ik vermoed dat de wisseltruc dus niet nodig is als je zo'n nieuw stuurwiel bezit.

WillemJan heeft in zijn bericht van 2 september 2009, 21:43 dus gelijk!

Conclusie: bezit je een Octavia II modeljaar 2009 dan kun je de software ongewijzigd installeren! :yeah:

-

Dank voor je bericht, ik heb een nieuwe Octavia II (juli 2009) en ook eerst de wissel uitgevoerd vd bestanden maar daarna geen werkend stuurwiel. Ga morgen de originele firmware update erop zetten.
Heb jij trouwens enig idee (of dezelfde ervaring) waarom de GPS je eerste in Duitsland positioneerd?

Neptukker

Forumguru
(...)
Heb jij trouwens enig idee (of dezelfde ervaring) waarom de GPS je eerste in Duitsland positioneerd?
Geen ervaring mee, woon wel 10 km van duitsland af maar geloof niet of dit uitmaakt. :grin:

Vandaag was navi wel in de war maar dat kwam omdat er heel veel gedraaid en gekeerd was in een parkeergarage met heeeeeel veeeeel dekken zonder GPS ontvangst uiteraard. Was grappig om te zien dat het systeem niet meer wist waar het was en maar wat raak gokte in de buurt.

p.s. op duitse fora lees je ook dat voor het nieuwe model niks omgewisselt hoeft te worden. Ik weet nagenoeg zeker dat alles weer bij jou gaat werken.

McDeanski

Nieuw lid
Vanmorgen de originele firmware zonder edit en wisseling van bestanden uitgevoerd via eject-i-setup en daarna keurig een werkende systeem inclusief stuurbediening! Mijn Octavia II is van 1 juli 2009 dus ook een "facelift" uitvoering.

Ga zo nog even de GPS testen en kijken of deze nu wel weer weet waar ik ben!

cloink

Actief lid
Voor al diegene die op eBay of marktplaats of wherever een goedkope Columbus op de kop willen tikken:

http://briskoda.net/ice-security-insurance/those-looking-skoda-rns510-ebay/134292/7/#post1820864

en meerbepaald

http://briskoda.net/ice-security-in...-2666-2662-2668-2664-a/155343/12/#post1820550

Hetgeen we allemaal wel weten, maar nu nog even toegelicht. Dit zijn dus hoegenaamd geen "refurbished" toestellen, maar gewoon gestolen. Nu weten we in elk geval waar ze zoal heen gaan... :icon_smile_dead:

nomad

Senior Member
Voor al diegene die op eBay of marktplaats of wherever een goedkope Columbus op de kop willen tikken:

http://briskoda.net/ice-security-insurance/those-looking-skoda-rns510-ebay/134292/7/#post1820864

en meerbepaald

http://briskoda.net/ice-security-in...-2666-2662-2668-2664-a/155343/12/#post1820550

Hetgeen we allemaal wel weten, maar nu nog even toegelicht. Dit zijn dus hoegenaamd geen "refurbished" toestellen, maar gewoon gestolen. Nu weten we in elk geval waar ze zoal heen gaan... :icon_smile_dead:

Daarnaast zorgen dit soort systemen voor de bekende Can gateway error als je ze probeert te upgraden met de laatste firmware en dan heb je een hele dure boekenlegger :bye:

Na een update vanaf firmware 1024 naar de nieuwste ben ik niet mijn kaarten en muziek kwijt zoals overal geschreven wordt! De nieuwe firmware draait prima, al is het niet helemaal feilloos.

- Mijn standaardvolume staat op 10 (er zijn geen cijfers, maar als voorbeeld), als ik radio luister op 12 en vervolgens mute en weer un-mute, dan staat het niveau op 10 ipv 12. Da's niet zo erg als de radio eerst harder stond, maar andersom wel...
- Mijn telefoonboek wordt niet meer getoond met de BT carkit, en ook de snelkeuzes zijn leeg
- De snelheidslimieten kloppen lang niet overal als ze al worden aangegeven (de oorzaak is de V3 kaart en niet de firmware, maar het is wel vervelend)

Morgen verder testen, maar het ontbreken van een telefoonboek en snelkeuzes is wel erg irritant!

Na een update vanaf firmware 1024 naar de nieuwste ben ik niet mijn kaarten en muziek kwijt zoals overal geschreven wordt! De nieuwe firmware draait prima, al is het niet helemaal feilloos.

- Mijn telefoonboek wordt niet meer getoond met de BT carkit, en ook de snelkeuzes zijn leeg

Morgen verder testen, maar het ontbreken van een telefoonboek en snelkeuzes is wel erg irritant!

Dit is precies het probleem wat ik heb. Alleen met een van mijn twee mobiele telefoons. Mijn samsug werkt prima, maar met mijn HTC touch pro met Windows 6.1 heb ik het beschreven probleem.
Van alles gebrobeerd maar nog geen oplossing gevonden.

De oplossing hiervoor is simpel, gewoon even je telefoonboek updaten via je Maxidot (via je stuur dus) dan staat je telefoonboek weer in je Columbus, de sneltoetsen in je Columbus zul je wel even opnieuw moeten ingeven maar dat zijn er maar 6 ofzo, dus dat moet niet echt een probleem zijn.

Het enigste waar ik nu tegenaan loop is dat je Maxidot geen 'wis telefoonboek' functie heeft waardoor ik alle nummers nu 2x in m'n Maxidot heb staan (1x in m'n Columbus), dus als iemand daar nog een oplossing voor heeft houd ik mij aanbevolen...

Mijn gebruikte telefoon is overigens een HTC Touch Pro 2 met Windows Mobile 6.5. Ik zal morgen mijn Nokia eens proberen.
edit: dit was een reply op oawinkel.

@digital8: ik zal het morgen proberen. Het vreemde was dat er helemaal geen snelkeuzetoetsen in beeld stonden, en er stond dat er geen netwerk was (wel 3 streepjes).

Nou zit ik net te denken.., de telefoon van mijn vrouw heeft natuurlijk veel dezelfde nummers erin staan als ik misschien dat het daardoor lijkt dat 'alle' nummers er dubbel in staan., hmmm., morgen even controleren waarschijnlijk staan de nummers van m'n vrouw nu wel in m'n Maxidot maar niet in m'n Columbus....

Zowel m'n vrouw als ik hebben een Nokia 6300i...

nokia6300iblack.png

Nou zit ik net te denken.., de telefoon van mijn vrouw heeft natuurlijk veel dezelfde nummers erin staan als ik misschien dat het daardoor lijkt dat 'alle' nummers er dubbel in staan., hmmm., morgen even controleren.

De telefoonboeken van 2 telefoons zijn strikt gescheiden, en zijn dus echt gekoppeld aan 1 toestel.

Oke., nou dan is het duidelijk dan staat alles er dubbel in.

Ik zag namelijk een aantal familieleden en de alarmcentrale van de zaak enzo er dubbel in staan., dus dan zal ik m'n telefoon waarschijnlijk uit m'n maxidot moeten verwijderen en daarna opnieuw aanmelden ofzo, mooi klusje voor morgen...

De reden dat telefoonnummers dubbel in je Maxidot staan komt waarschijnlijk doordat 1 contactpersoon meerdere telefoonnummers heeft. In dat geval komt hij dus ook meerdere keren terug in de lijst.

De problemen met mijn HTC Touch Pro 2 zijn wel vervelender. Ik heb geen toegang tot mijn telefoonboek en snelkeuzes via de Columbus. Sterker nog, er staat zelfs dat er geen gebruiker verbonden is. Ik kan wel gewoon bellen en gebeld worden, en het telefoonboek is wel bereikbaar via de Maxidot. Erg vreemd...

Mijn Nokia 6300 werkt overigens probleemloos, daar werkt alles zoals het hoort

Edwin

Lid
De reden dat telefoonnummers dubbel in je Maxidot staan komt waarschijnlijk doordat 1 contactpersoon meerdere telefoonnummers heeft. In dat geval komt hij dus ook meerdere keren terug in de lijst.

De problemen met mijn HTC Touch Pro 2 zijn wel vervelender. Ik heb geen toegang tot mijn telefoonboek en snelkeuzes via de Columbus. Sterker nog, er staat zelfs dat er geen gebruiker verbonden is. Ik kan wel gewoon bellen en gebeld worden, en het telefoonboek is wel bereikbaar via de Maxidot. Erg vreemd...

Mijn Nokia 6300 werkt overigens probleemloos, daar werkt alles zoals het hoort
In mijn geval stonden veel contactpersonen er ook dubbel in, de oplossing was om alleen contacten uit de telefoon te pakken (en niet telefoon en SIM). Dit geldt voor een Nokia E51.

De nieuwe firmware heeft een heel irritant probleem: de fix van de GPS komt soms pas na een minuut of langer. Als ik in een parkeergarage sta, dan denkt de GPS dat ik in Regensburg ofzo zit, en pas 1-2 minuten na het verlaten van de parkeergarage heeft hij een fix.

De oude firmware onthield de laatste positie (ook in een garage), en ik heb nooit gemerkt dat er geen fix was...

Heel irritant dit, ik zou bijna terugwillen naar oudere maar stabielere firmware.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan