Het grote Columbus topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

nomad

Senior Member
Dat klopt, de unit gaat aan zodra de auto ontgrendeld wordt en na het eruit halen van de contactsleutel blijft hij in stanby modus gedurende een minuut of 15 a 20 volgens mij. En gaat daarna pas echt uit.
Klopt. Als je na het verlaten van de auto kort erna weer instapt zie je meestal het groene skoda logo niet. Als de auto langer heeft stilgestaan zie je dat wel. Dan is ie echt uit geweest.

Bartez

Lid
Als ik naar dat eerste plaatje kijk, moet je dus Byte 7 bit 7 (dus helemaal links) van die 1 een 0 maken.
Opgelost.

Juist....alleen kan een VAS kast niet direct de bits aanpassen....alleen de hexadecimalen....iemand enig idee hoe ik bovenstaande code als hexadecimaal kan verkrijgen?

Overigens staat er in de volgende handleiding (als ik het goed begrijp):

http://www.my-gti.com/1234/volkswagen-rns-510-microphone-connection-for-voice-control

Wat er dus aangepast moet worden is het volgende:

Byte 3, Bit 1 op '1' zetten om microphone diagnistics te activeren

Byte 7, bit 1 op '0' zetten om voice control te activeren (1 = deactiveren)

Byte 7, bit 7 op '1' zetten om BAP te activeren. (BAP is toch de weergevan van audio, navigatie in maxidot en bediening van de pijlen op je stuur?)

Als ik nu naar de code van mij auto kijk (zie plaatje in bijlage)

Dat is het toch zo dat er 8 getallen nullen of eenen staan waarbij de eerst bit '0' is en de laatste bit '7', zeg maar dit: bit 0,1,2,3,4,5,6,7?

Dan is Byte 3 bij mij 00000000

En Byte 7 is 10000011

Als ik nu het bovenstaande verhaal kijk, moet ik bij Byte 3 de 2e '0' aanpassen van '0' naar '1' (bit 1 is dat als ik het goed begrijp) en bij Byte 7 moet ik de 2e '0' laten staan om voice control te activeren en de laatste '1' moet '1' blijven....

Al met al staat alleen Byte 3 niet goed, maar volgens mij kloppen de settings van Byte 7 volledig met de handleiding en zou voice control moeten werken.....of zit ik er nu helemaal naast???? Overigens doet voice control het niet als ik mijn taal op engels zet....dus ergens gaat er iets niet goed voor mijn gevoel....

Hopelijk is het nog een beetje te volgen.....

Bijlagen

• codeerscherm2.JPG
    codeerscherm2.JPG
    59,2 KB · Weergaven: 22

nomad

Senior Member
Komt ie he...

Start calc.exe.
View | Programmer
Voer binaire code in 10000011
Druk op hex.
Voila. Meer verklap ik niet.

enne... bits lezen we van rechts naar links. Dus bit 0 staat helemaal rechts en bit 7 helemaal links.

Bartez

Lid
Komt ie he...

Start calc.exe.
View | Programmer
Druk op hex.

enne... bits lezen we van rechts naar links. Dus bit 0 staat helemaal rechts en bit 7 helemaal links.

Kijk...da's nog eens handig om te weten!!!

Juist....alleen kan een VAS kast niet direct de bits aanpassen....alleen de hexadecimalen....iemand enig idee hoe ik bovenstaande code als hexadecimaal kan verkrijgen?

http://www.my-gti.com/1234/volkswagen-rns-510-microphone-connection-for-voice-control

Byte 7, bit 7 op '1' zetten om BAP te activeren. (BAP is toch de weergevan van audio, navigatie in maxidot en bediening van de pijlen op je stuur?)

Dat is het toch zo dat er 8 getallen nullen of eenen staan waarbij de eerst bit '0' is en de laatste bit '7', zeg maar dit: bit 0,1,2,3,4,5,6,7?

En Byte 7 is 10000011

Als ik nu het bovenstaande verhaal kijk, moet ik bij Byte 3 de 2e '0' aanpassen van '0' naar '1' (bit 1 is dat als ik het goed begrijp) en bij Byte 7 moet ik de 2e '0' laten staan om voice control te activeren en de laatste '1' moet '1' blijven....

Al met al staat alleen Byte 3 niet goed, maar volgens mij kloppen de settings van Byte 7 volledig met de handleiding en zou voice control moeten werken.....of zit ik er nu helemaal naast???? Overigens doet voice control het niet als ik mijn taal op engels zet....dus ergens gaat er iets niet goed voor mijn gevoel....

Resultaat in mijn geval dus, wetende dat de Bits als volgt gelezen dienen te worden: 7 6 5 4 3 2 1 0

Byte 3 : 00000010 HEX: 2

Byte 7 : 10000001 HEX: 81

Toch?

Kan iemand mij (via PM?) helpen aan de 1104 firmware voor de Columbus? Ik had 2664 draaien, en wilde terug naar 1100. Dat is dus de VW-versie, en ergens in het downgrade proces is het misgegaan. Ik heb geen toegang meer tot mijn HDD-muziek (wel de kaart, niet de muziek).

Ik wil dus terug naar 1104, maar ik kan deze nergens vinden... Anyone? :smiley29:

WillemJan

Forumguru
Goedenavond,

Ik heb ook nog een Columbus vraag. Is het mogelijk dat de GPS tijd op zowel de Columbus als op de MFD wordt weergegeven?
Mijn TomTom laat bijvoorbeeld de GPS tijd zien...

Met vriendelijke groeten... Willem-Jan

Goedenavond,

Ik heb ook nog een Columbus vraag. Is het mogelijk dat de GPS tijd op zowel de Columbus als op de MFD wordt weergegeven?
Mijn TomTom laat bijvoorbeeld de GPS tijd zien...

Met vriendelijke groeten... Willem-Jan

Welke tijd bedoel je precies..?

De aankomst tijd.? want die staat toch standaard in zowel je MFD als in je Columbus navigatie scherm, tenzij je net als ik laatst de datum van je Columbus fout hebt staan dan geeft hij geen aankomsttijd op je Columbus scherm via de setup even de datum goed zetten en het werkte weer goed..

nomad

Senior Member
Kan iemand mij (via PM?) helpen aan de 1104 firmware voor de Columbus? Ik had 2664 draaien, en wilde terug naar 1100. Dat is dus de VW-versie, en ergens in het downgrade proces is het misgegaan. Ik heb geen toegang meer tot mijn HDD-muziek (wel de kaart, niet de muziek).

Ik wil dus terug naar 1104, maar ik kan deze nergens vinden... Anyone? :smiley29:
Als je 1100 of 1104 hebt gedraaid ben je volgens mij alles kwijt van je harddisk, dus ook al je muziek. Kijk eens of je een MP3 vanaf SD er naartoe kan kopieren ?

nomad

Senior Member
Na montage van de officiele microfoon aan de Columbus werkt VoiceControl nu ook prima. Erg relaxed om alles met stembesturing te doen in plaats van op het schermpje te kijken.

WillemJan

Forumguru
Welke tijd bedoel je precies..?

De aankomst tijd.? want die staat toch standaard in zowel je MFD als in je Columbus navigatie scherm, tenzij je net als ik laatst de datum van je Columbus fout hebt staan dan geeft hij geen aankomsttijd op je Columbus scherm via de setup even de datum goed zetten en het werkte weer goed..
De tijd van de GPS... Mijn TomTom bijvoorbeeld haalt de tijd uit de GPS signalen. Zo ook de GPS die in het vliegtuig zit waar ik mede-eigenaar van ben. Het irriteert me dat de tijd die op de Columbus en MFD wordt weergegeven niet goed staat.
Volledigheidshalve: ik heb het dus niet over de (verwachte) aankomsttijd...
Thnx... Willem-Jan

Bartez

Lid
Na montage van de officiele microfoon aan de Columbus werkt VoiceControl nu ook prima. Erg relaxed om alles met stembesturing te doen in plaats van op het schermpje te kijken.

Bedoel je het omzetten van de microfoon volgens die handleiding op my-gti???

Binnenkort laat ik de dealer via de VASkast de Bytes en Buts omzetten....weet nu hoe het werkt (zie onder) en als het goed is moet het bij mij dan ook werken...de microfoon hebben ze al omgebouwd namelijk en weet nu hoe ze met VAS kunnen programeren in de Bits....ben dus benieuwd...

nomad

Senior Member
Ik heb niet op my-gti gekeken.
Gewoon zelf aangesloten. Zo moeilijk is dat niet.
Heb nu twee microfoons ingebouwd. 1 voor mijn carkit en 1 voor voicecontrol.
Omdat ik geen af-fabriek BT heb.

Bartez

Lid
Ik heb niet op my-gti gekeken.
Gewoon zelf aangesloten. Zo moeilijk is dat niet.
Heb nu twee microfoons ingebouwd. 1 voor mijn carkit en 1 voor voicecontrol.
Omdat ik geen af-fabriek BT heb.

Aha....heb ik wel en deze hebben ze voor mij omgeleid volgens de handleiding....dus maar 1 microfoon....ben benieuwd....

Klaasje

Forumguru
werkt het ook in nederlands ?
dacht tot nu toe alleen met engelse spraak

nomad

Senior Member
Nee voorlopig alleen maar engels, duits, italiaans en spaans.

Dus ik schreeuw wat af in het duits nu.

Als je 1100 of 1104 hebt gedraaid ben je volgens mij alles kwijt van je harddisk, dus ook al je muziek. Kijk eens of je een MP3 vanaf SD er naartoe kan kopieren ?

potver, dat was het. Ik schrok me al :1884: dat ik geen toegang meer had tot mijn HDD, maar als deze leeg is kun je hem dus ook niet benaderen... Pfoei... Ik heb nu 1024 draaien, maar zou nog steeds wel 1104 willen hebben :winkie:

Wat overigens wel vreemd is, en daarom had ik niet gedacht dat de muziek weg was, is dat de kaarten er nog wel gewoon op staan...

Bartez

Lid
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nomad
Komt ie he...

Start calc.exe.
View | Programmer
Druk op hex.

Kijk...da's nog eens handig om te weten!!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartez

En Byte 7 is 10000011

Resultaat in mijn geval dus, wetende dat de Bits als volgt gelezen dienen te worden: 7 6 5 4 3 2 1 0

Byte 3 : 00000010 HEX: 2

Byte 7 : 10000001 HEX: 81

Toch?

is er iemand die dit kan bevestigen voor de zekerheid??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan