Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

RogerS

Forumguru
@Bakkertje: Nou dan zou ik ook maar niet meer bij een Skoda dealer kopen. Want volgens mij installeren veel dealers "als klanten service" de kaarten op de Columbus bij aflevering. Dat is ook niet 100% legaal als je de originele navigatie DVD's er niet bij krijgt....

nomad

Senior Member
Beetje vaag die advertentie. Allemaal lovende woorden, terwijl hij niks bijzonders doet. De meeste problemen kun je zelf prima oplossen als je goed nadenkt en wat technische kennis hebt.

hemi24

Forumguru
je bedoelt waarschijnlijk of de nokia E5 gaat werken met je bluetooth module?

carkit communiceert met je mobiel en de Columbus fungeert alleen maar als interface...

dus één en ander hangt meer af met het type carkit wat er in je pre FL gemonteerd is.

MarcoO2

Forumguru
Ja, dat klinkt logisch. Dat bedoelde ik ook eigenlijk... was niet zo helder denk ik. Iemand enig idee hoe/ waaraan ik kan zien wat voor carkit er in mijn O2 zit?

hemi24

Forumguru
Gaat je huidige / voorgaande telefoon in "externe sim-modus" dan heb je een rsap-carkit. Als de E5 ook remote sim access ondersteund, moet het geen probleem zijn.

TL@

Forumguru
Kan je playlists maken voor de Columbus? Zowel voor bestanden op een DVD als de interne harde schijf als een externe harde schijf?

of heb ik echt een iPod nodig om met playlists te kunnen werken?

Skody

Actief lid
Heb versie 7.0 van de kaarten op de Columbus inmiddels. Wegen die al lang zijn aangelegd zijn er echter nog steeds niet in opgenomen. Vraag me even af wat er nu eigenlijk aan veranderd is. Had even gehoopt dat de gehele A2 e.d. inmiddels er wel op zou staan, maar nee je rijdt nog steeds door de weilanden :-). Volgens mij krijgen de kaartenmakers toch tekeningen van RWS aangeleverd of kan iemand uitleggen hoe dit gaat?

Lordje

Actief lid
@Skody: Dat de VW groep geen geld wil uithalen en altijd maar oude mappen aankoopt en niet de nieuwste zoals BMW dat doet. Het is ronduit belachelijk dat ze nu een nieuwe versie brengen met mappen van een jaar geleden.....

hemi24

Forumguru
Blijft belachelijk: voor het geld wat je voor de VAG-kaarte betaald, koop je een compleet los systeem waar alle wegen die over een half jaar gereed komen al op staan..! En dan mag je over een half jaar ook nog een gratis update doen!!!

Okee, met een tomtom heb je niet zo'n geweldig geïntegreerd systeem, maar heb je wel kaarten die 2-jaar verser zijn!!! Plus dat je eenvoudig zelf POI's kunt toevoegen!

Mijn auto is nog geen anderhalf jaar oud en ik heb nu al: V3, V5, V6.1 en V7... :mad:

TL@

Forumguru
En je hebt rijbaan begeleiding en flitspalen.

Daarom dat ik zo graag de Zenec had gehad maar de dealer en leasemaatschappij wilden niet meewerken. Heb ik de Columbus maar genomen (was maar 200€ duurder dan een Bolero), als het toch tegenvalt, gebruik ik mijn losse gps toch maar terug.

Darkside

Forumguru
Rijbaan begelijding zit gewoon op de columbus. Ik krijg keurig netjes te zien welke van de 4 banen ik moet rijden bij afslagen etc.
(ok het staat klein boven in het scherm, maar heb daar geen problemen mee).
Wel is het idd slecht dat het kaart materiaal niet up to date is.

D

Deleted member 3195

Even een vraagje over de columbus.
Ik zie op internet RNS510 SW3810 worden genoemd. Weet iemand hier al voordelen van?

De firmware 38xx is bedoelt voor de nieuwe Columbus versie D te herkennen aan de Traffic knop waar bij versie D geen Traffic maar TMC staat, als je deze firmware instaleerd op een A \ B of C versie werken je Poi's niet meer omdat de firmware 38xx de indeling van de HDD aangepast (hij wordt opnieuw geformateerd) van 2 naar 3 partities (Kaartdata \ MP3's \ Poi data) als je firmware 38xx wilt gebruiken op een Columbus A \ B of C moet je wachten tot kaartdata 7.1 uit is welke schijnbaar in Maart \ April uitkomt deze kan wel omgaan met de 3de (Poi data) partitie.

D

Deleted member 3195

Reuze bedankt voor de info. We laten alles even met rust :)
Wel kaart materiaal 7.0 er op gezet en zowaar er staan meer straten op alhier.

TL@

Forumguru
Rijbaan begelijding zit gewoon op de columbus. Ik krijg keurig netjes te zien welke van de 4 banen ik moet rijden bij afslagen etc.
(ok het staat klein boven in het scherm, maar heb daar geen problemen mee).
Wel is het idd slecht dat het kaart materiaal niet up to date is.

Dat is geweldig nieuws. Ik heb even gespeeld met een RNS-510 in een Golf en daar werkte het niet.

Weet er iemand hoe je playlists maakt op de Columbus?

MarcoO2

Forumguru
rijnbaanbegeleiding kun je zelf in- en uitschakelen, misschien dat het daarom in die golf niet werkte?

Klaasje

Forumguru
De firmware 38xx is bedoelt voor de nieuwe Columbus versie D te herkennen aan de Traffic knop waar bij versie D geen Traffic maar TMC staat, als je deze firmware instaleerd op een A \ B of C versie werken je Poi's niet meer omdat de firmware 38xx de indeling van de HDD aangepast (hij wordt opnieuw geformateerd) van 2 naar 3 partities (Kaartdata \ MP3's \ Poi data) als je firmware 38xx wilt gebruiken op een Columbus A \ B of C moet je wachten tot kaartdata 7.1 uit is welke schijnbaar in Maart \ April uitkomt deze kan wel omgaan met de 3de (Poi data) partitie.

Worden de nieuwste Octavia's Elegance BSL uitgeleverd met nieuwste Columbus ?
Is het dan nu ook mogelijk om zelf je POI's toe te voegen angezien hij deze op een eigen partitie zet.
VAG kennende zullen ze wel eerst weer de oude systemen opmaken :(

Bovenaan Onderaan