Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

ChevyVette

Nieuw lid
euh nee? Ik kijk naar de prijs van het navigatie systeem. Daar verwacht ik iets meer van. Als ze bij de VW groep kijken naar het merk "oh, het is maar een skoda" dan is dit gelijk mijn laatste.

hemi24

Forumguru
Jammer, maar ook met je Touareg of Pheaton van meer dan 100.000 euro ga je bij Eindhoven de mist in, want die navigeert op exact dezelfde kaart.

Skody

Actief lid
Ik vind persoonlijk dat t er niet om gaat of je in een Volkswagen Touareg rijdt of in een Skoda. Beiden betalen evenveel voor een update die gewoon jaren achterloopt! Uiteraard kan je niet de straten er in hebben die nog maar net een enkele week / maand klaar zijn, alhoewel naar ik begrijp sommige navigatiesystemen dit toch al aardig redden. Maar om nou weer een 'nieuwe' versie uit te brengen onder het mom dat 100% dekking wordt aangeboden, komt bij mij toch enigszins als oplichting over. Wat mij betreft boycotten die handel en er voor zorgen dat je gratis kunt updaten.

ChevyVette

Nieuw lid
TomTom heeft dat o.a. dat de kaarten gelijk bijgewerkt kunnen worden d.m.v. een kleine update. Dat een radio in je auto dat niet doet kan ik me best voorstellen maar een nieuwe cd waar een knooppunt nog niet goed op staat..... Dat bij Eindhoven ligt er al weer een maand of 6. (de rotonde hier in de buurt ligt er al 2! jaar en staat er nog niet op)

andrehj

Forumguru
Voor een Skoda is dit misschien nog acceptabel, maar als je in het bezit bent van een VW Pheaton of een Touareg, (of nog beter een Bentley), kan ik me voorstellen dat je toch wat meer verwacht...
Voor een Skoda is dat OOK NIET acceptabel. Zo'n Columbus kost bijna 2000 euro. En dan loopt ie met z'n kaartmateriaal minimaal een half jaar (en vaak nog veel langer) achter, terwijl een navigatiesysteempje van 100 euro gewoon wel bij de tijd is... Dat gaat toch nergens over! Voor mij iig een reden om geen Columbus te nemen.

Ronnie

Forumguru
Columbus gebruikt nu toch Navtec kaartmateriaal?
Ik moet zeggen, mijn "oude MCD DX" (VW RNS van Blaupunkt) gebruikt nu al 2011, elk nieuw straatje staat erop hoor....

hemi24

Forumguru
Columbus gebruikt nu toch Navtec kaartmateriaal?

Ja, en...?!?

Als VAG geen goede deal maakt met Navteq, blijf je opgescheept zitten met oudere rotzooi!
Er zijn ook mensen die omgebouwde BMW kaarten gebruiken voor de Columbus en daarvan is het wegennet recenter, terwijl dat dezelfde leverancier is!!!

Kun je ook op marktplaats vinden, dan krijg je heel west en oost europa op 3 DVD's...

hemi24

Forumguru
't is bij Navteq net als bij VAG: als je veel geld besteedt krijg je een superlatieve Veyron en als je weinig geld achterlaat krijg je een bescheiden basic fabia/ibiza/polo.

Rijden doen ze allemaal, verschil zit in de beleving en de uitrusting...

Skody

Actief lid
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @<gebruikersnaam>. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Maar dan moeten ze er ook een lagere prijs voor vragen...... en dat gebeurt dan weer niet !

heavy

Actief lid
Ik heb een Yota Verso gereden met af fabriek navigatie, dat was helemaal het top punt !! stuurde me op de A2 richting huis een afslag verder er af dan waar ik de afrit moet nemen, onder de snelweg door, invoegen op de zelfde A2, en dan de afslag nemen naar "huis" !!?? De afslagen liggen niet ver van elkaar, maar je gaat wel twijfelen aan de kwaliteit van het systeem, zeker als je er op vertrouwd richting vakantie adres.
Het was dus gewoon een fout op de kaart, de afslag aan de west kant van de A2 bestaat niet op de kaart, en de afslag aan de oost kant wel.
Tevens gebeurde het regelmatig dat ik bij een knooppunt ( o.a. Deil ) van de hoofdrijbaan werd gestuurd, waarna ik vrolijk na het knooppunt weer de hoofdrijbaan op werd gestuurd.
Hierover mijn beklag gedaan bij de importeur, zij stelde voor een update te kopen, kortom de af fabriek navigatie is niet altijd de beste, een TomTom kloon van het kruitvat is soms beter / recenter met de kaarten.

even een heel andere vraag dan de navigatie functie, hoe kan ik de muziek van de hdd wissen, bijna gelukt alleen de allerlaaste wil niet, dan krijg ik de melding dat een audio bestand wat afgespeeld wordt niet kan worden gewist, weet alleen niet hoe ik er anders bij moet komen dan via de media knop/functie

hemi24

Forumguru
Misschien even een muziek CD erin? Via "selectie" kun je dan zover terug dat je de HDD kunt aanklikken, terwijl je muziek van de cd speelt, zo zou je ook het laatste muziekbestand van je harde schijf moeten kunnen wissen?!?

Hier ben ik het niet mee eens, ik heb zelf ook een los garmin navigatie deze gebruikt ook navteq kaarten.
Deze zijn altijd erg actueel.

EdK

Forumguru
sterker nog Navteq is wereldmarktleider mbt navigatie
Is niet zoals TT (teleatlas ) alleen met automotieve kaarten bezig maar ver ervoor ook al met nautische gebeuren een grote speler op de navigatie markt !

En mijn ervaring is dat met Navteq er meer ondersteuning is naar 3e leveranciers die hun kaarten gebruiken dan dat teleatlas dat doet.
Had een JVC NX 7000 met teleatlas kaarten en in de bijna 4 jaar maar één kaart update geweest
En nu een Kenwood DNX 9260 BT met navtech (garmin ) software en kaarten en wordt gewoon meegenomen in de periodieke kaart updates !
Dus in mijn ogen een groot pluspunt in deze !

TL@

Forumguru
De updates van je navigatietoestel liggen volledig aan de leverancier van het toestel, niet aan de kaartleverancier.

Ik heb altijd iGO gebruikt, vroeger waren dat Teleatlas kaarten, 3 maal per jaar een update, nu is het Navteq, ook 3 maal per jaar een update.

Beide leveranciers hebben al eens een weg die er niet op staat, maar over het algemeen zijn de kaarten van gelijke kwaliteit. Enkel de POI's vind ik persoonlijk beter bij Teleatlas.

De kaarten van Tsechië zijn slecht van beide leveranciers maar iGO biedt ook kaarten van lokale leveranciers. Die van CEDA zijn enorm goed. Alle wegen met lokale snelheden stonden er goed op, we zijn wel enkel in de Bohemen gebleven.

jopla

Nieuw lid
Een vraag ivm de mix-functie bij het afspelen van muziek:
Ik heb heel wat muziek op mijn hdd en een sd-kaart opgeslaan, in mapjes volgens de zanger/groep.
als je muziek afspeelt van de hdd of een sd-kaart, dan speelt hij bij mix de nummers van de huidige map willekeurig door elkaar. Ik wil echter dat alle nummers van de hdd of de sd door elkaar worden gespeeld, maar ik kan niet vinden hoe dat moet. Mij lijkt dat zelfs niet mogelijk, maar misschien ben ik fout???

Bovenaan Onderaan