Het grote Columbus Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcoO2

Forumguru
Heeft iemand ooit al eens geprobeerd een USB HDD aan de columbus te hangen..?

En zo ja werkt dit goed, zou je vanaf deze USB HDD videoclips DVD films enz. kunnen afspelen.

Volgend jaar krijg ik m'n nieuwe O2 met Columbus en ben toch wel benieuwd of dat dat gaat werken, er zijn tegenwoordig namelijk erg kleine USB HDD's te koop die gemakkelijk in de armsteun van de O2 passen.

Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen... in de armsteun zit wel een aux-ingang, maar da's gewoon een 3.5mm jack en geen usb-ingang.

Juist da's waar ook er zit een USB maar een Jack aansluiting in de armsteun.

Hmm., hier moet is eens op gaan brainstormen, iig bedankt voor de tip.

er zit toch gewoon een 20 of 30gb HD IN de Columbus???
Waarom zou je er Nòg 1 willen hebben :icon_smile_question

er zit toch gewoon een 20 of 30gb HD IN de Columbus???
Waarom zou je er Nòg 1 willen hebben :icon_smile_question

Klopt, maar van die 30gig is al 10 gig in gebruik door de EU kaarten en dan gaat van de overgebleven 20 gig ook nog eens het besturingssysteem af en dat vindt ik tegenwoordig wel erg weinig, ook duurt het overhevelen van bestanden naar de interne HDD een eeuwigheid terwijl ik een externe HDD zo aan m'n PC kan hangen en binnen enkele minuten kan vullen met muziek\films enz. enz..

Ik heb zo al meer dan 100 gig aan videoclips op m'n NAS staan en da's toch wel leuk om die in de auto af te kunnen spelen, ook wil ik voor m'n dochter wat speelfilms enzo beschikbaar hebben zonder gelijk naar DVD's\CD's te moeten grijpen.

De TV vrijschakeling en hoofdsteun monitor moet ik uiteraard ook nog kopen maar goed dat zie ik wel wanneer ik de auto heb ivm kleur bekleding\hoofdsteun enzo.

USB 5V spanning.

Misschien goed om te weten.

Een USB poort op een PC kan over het algemeen 500mA aan stroom leveren. Daarboven wordt de poort uitgeschakeld. :regels:
Ben eens met een Alfa in de weer geweest die veel minder leverde. Ik weet niet hoe het met de Columbus zit.
En die externe USB HD's willen wel eens heel dicht bij die 500 mA zitten. Dus als je er één uitzoekt neem er dan één met een laag stroomverbruik.
Dan doet de HD het aan de PC prima maar niet aan de Columbus.
Kom je niet voor verrassingen te staan.

TV vrijschakeling heb ik nog liggen!!!

Klopt, maar van die 30gig is al 10 gig in gebruik door de EU kaarten en dan gaat van de overgebleven 20 gig ook nog eens het besturingssysteem af en dat vindt ik tegenwoordig wel erg weinig, ook duurt het overhevelen van bestanden naar de interne HDD een eeuwigheid terwijl ik een externe HDD zo aan m'n PC kan hangen en binnen enkele minuten kan vullen met muziekfilms enz. enz..

Ik heb zo al meer dan 100 gig aan videoclips op m'n NAS staan en da's toch wel leuk om die in de auto af te kunnen spelen, ook wil ik voor m'n dochter wat speelfilms enzo beschikbaar hebben zonder gelijk naar DVD'sCD's te moeten grijpen.

De TV vrijschakeling en hoofdsteun monitor moet ik uiteraard ook nog kopen maar goed dat zie ik wel wanneer ik de auto heb ivm kleur bekledinghoofdsteun enzo.

Wat voor een harddisk zit er eigenlijk in een Columbus? ATA of SATA of IDE? Dan zou je misschien zo'n ding kunnen cloonen naar een veel grotere. Voor rond de 75 euries heb je een 2.5" 320MB SATA. Lijkt me groot genoeg.

Wat voor een harddisk?

Ik heb wat zitten googlen en kwam via andere fora op

http://www.hitachigst.com/portal/site/en/products/endurastar/

Deze zou erin moeten zitten. Deze Hitachi is een 2.5" en kan veel G's en hoge/lage temperaturen hebben. Het is een zogenaamde Automotive drive. Er zit een Parallel ATA interface op en dat wil zegen dat de maximale grote die je er als vervanger in kan zetten 120Gig is. Maar dan heb je niet het temperatuur bereik en de G-krachten. Maar aangezien we hier een gematigd klimaat en goede wegen hebben zal dat niet zo'n vaart lopen denk ik.

Stelt er iemand zijn Columbus beschikbaar om eens te kijken of er een image van zijn HD te trekken is? Ik denk dat niemand dat wil. Iemand een defecte Columbus gezien op marktplaats?

Enkhuizen

Senior Member
er zijn al mensen die dat gedaan hebben, ik geloof dat het op navigatieforum was, was wel met de vw variant, de rns510. Was uit mijn hoofd niet zo simpel als even klonen en gaan...

Bartez

Lid
waarschijnlijk is het al eens voorbij gekomen, maar in de Bolero is het mogelijk een 16GB kaartje te plaatsen. Kan iemand mij vertellenw at het maximum is voor de columbus?

Zijn er daarnaast nog grote verschillen tussen de columbus en de Bolero, behalve de navigatie dan?

van inkel

Forumguru
waarschijnlijk is het al eens voorbij gekomen, maar in de Bolero is het mogelijk een 16GB kaartje te plaatsen. Kan iemand mij vertellenw at het maximum is voor de columbus?

Het grootste sd kaartje wat ik met m'n Columbus kan gebruiken is een 2GB, mijn 4GB (Ultra II dus geen SDHD) pikt ie niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan