@
peterrapid Voor de keuze van je wax: bepaal eerst of je vaste wax of vloeibare wax wil. Vloeibaar is veel makkelijker verwerken, maar vaste wax heeft een iets langere standtijd.
Bij het filmpje dat H@RM heeft geplaatst hoef je eigenlijk alleen het volgende te onthouden:
- wool pad is voor hele grove lak correcties, zoals zwaar uitgebeten vogelpoep of diepe krassen, en dus ook in combinatie met een grof polijstmiddel, en gebruik je meestal plaatselijk (dus niet voor de complete auto)
- de gele pad is voor flinke lakcorrecties, maar kun je prima voor een hele auto gebruiken, en meestal ook in combinatie met grof polijstmiddel
- de oranje pad is net een stapje minder dan geel en wordt vaak of in combinatie met grof polijstmiddel (alleen machinaal) of middelgrof polijstmiddel (hand/machine) gebruikt.
- de witte pad is bedoeld voor het cleanen van de lak, of de fijnste polijststap
- de blauwe wordt hier benoemd voor glaze, maar dat kan ook prima met een rode of zwarte pad
- bij Chemical Guys is er blijkbaar verschil in structuur tussen een rode of een zwarte finishing pad, maar er zijn ook merken waar het enige onderscheid de kleur is.
Als beginner zou ik kiezen voor een oranje, witte en rode pad, en een zwarte is ook wel handig als je een glaze en een sealant of wax aan wil brengen. Een rode is prettiger dan een zwarte: er zijn eigenlijk geen rode waxen/sealants/glazes zover ik weet, dus altijd contrast tussen je pad en je middel, waardoor je beter kunt zien hoeveel middel er nog in je pad zit. Bovengenoemde geadviseerde kleuren pads zijn er zowel voor handmatig als machinaal gebruik.