Het grote Detailing Stappenplan Topic

Desperado

Forumguru
Wat mij vooral interessant lijkt is ook wat je nodig hebt in diverse gradaties. De één wil grag simpel wassen en poetsen, de ander wil er een dag of langer aan werken. En aangezien er over de levering van een o3 ook gruwelijk veel pagina's volgeblaat worden lijkt me dat voor de cleaning dat ook best mag.
 

peterrapid

Forumguru
En als ik mag toevoegen ook graag een beetje welke producten ? want ik geef eerlijk toe in al die waxen zie ik het bos niet meer door de bomen en alle filmpjes beloven prachtresultaten van 15€ tot 2000€ want ik probeer een lijstje samen te stellen maar is heel moeilijk voor beginner gewoon al die verschillende pads waar gebruik je dewelke ? :sterretjes:
 

H@RM

Senior Member
@peterrapid

De glans word voor 95% bepaald door de voorbereiding. Een wax van €2000 hoeft niet per definitie beter te zijn dan een wax van €15 euro. Het is maar net wat je er van verwacht en bereid bent om er voor te betalen.

Extreem voorbeeld:
Als je $8500 overmaakt krijg je 2 potten van Zymol Royal Glaze. met levenslange refil. Maar volgens mij moeten de potten bij de auto blijven want het is "speciaal voor de lak samengesteld".

Er zijn hele mooie waxen zonder "premium gevoel" voor heel veel minder.
Bedenk wat voor jou belangrijk is en maak op basis daarvan een keuze


Gaat het om handpads of machine pads? En wat wil je gaan doen
 

peterrapid

Forumguru
Wel ik had een filmpje gezien over Chemical guys lava wax ... ja ik wil een goede bescherming, ja ik wil een diepe glans, ja ik wil dat de lak eruit springt, ja ik wil dat er veel kleuren in weerspiegelen, ja ik wil dit bijna moeiteloos doen maar NEEN ik wil geen 75€ eraan uitgeven want da mot gdvd heel speciale wax zijn :D
 

H@RM

Senior Member
Op basis van de kleur van de avatar zou ik je eerder een wax voor donkere lakken aanraden.
Bv een Poorboy's natty's paste wax bleu is al een hele leuke wax voor niet te veel geld.

Wil je een product met een langere standtijd dan ben je al snel genoodzaakt om naar een hybride wax, synthetische beschermlaag (lees sealent daar overheen kan ook altijd nog een wax voor de looks) of een coating te gaan (al daar niet semi permanent)
 

Desperado

Forumguru
En als dat nou met uitgebreide uitleg in een apart topic komt kan iedereen er wat mee. Wat mij betreft mogen het ook meerdere topics worden.
 

Cordoba

Forumguru
@peterrapid Voor de keuze van je wax: bepaal eerst of je vaste wax of vloeibare wax wil. Vloeibaar is veel makkelijker verwerken, maar vaste wax heeft een iets langere standtijd.

Bij het filmpje dat H@RM heeft geplaatst hoef je eigenlijk alleen het volgende te onthouden:
- wool pad is voor hele grove lak correcties, zoals zwaar uitgebeten vogelpoep of diepe krassen, en dus ook in combinatie met een grof polijstmiddel, en gebruik je meestal plaatselijk (dus niet voor de complete auto)
- de gele pad is voor flinke lakcorrecties, maar kun je prima voor een hele auto gebruiken, en meestal ook in combinatie met grof polijstmiddel
- de oranje pad is net een stapje minder dan geel en wordt vaak of in combinatie met grof polijstmiddel (alleen machinaal) of middelgrof polijstmiddel (hand/machine) gebruikt.
- de witte pad is bedoeld voor het cleanen van de lak, of de fijnste polijststap
- de blauwe wordt hier benoemd voor glaze, maar dat kan ook prima met een rode of zwarte pad
- bij Chemical Guys is er blijkbaar verschil in structuur tussen een rode of een zwarte finishing pad, maar er zijn ook merken waar het enige onderscheid de kleur is.

Als beginner zou ik kiezen voor een oranje, witte en rode pad, en een zwarte is ook wel handig als je een glaze en een sealant of wax aan wil brengen. Een rode is prettiger dan een zwarte: er zijn eigenlijk geen rode waxen/sealants/glazes zover ik weet, dus altijd contrast tussen je pad en je middel, waardoor je beter kunt zien hoeveel middel er nog in je pad zit. Bovengenoemde geadviseerde kleuren pads zijn er zowel voor handmatig als machinaal gebruik.
 

peterrapid

Forumguru
Thx guys is goeie info, ben nu aan het kijken voor een polijstmachine met bijgaande pads. Dus als je aanbevelingen hebt laat maar weten
 

Cordoba

Forumguru
Zie mijn advies in post #48, maar als je toch zaterdag naar de meeting komt: ik heb een heel stel pads bij me (voor de demo) en Steve staat er met zijn shop, dus kun je ook het een en ander bekijken en vragen. Mijn ervaring is, dat je met zaken IRL een veel beter beeld krijgt, en als je je vooraf een beetje hebt voorbereid, begrijp je veel meer van wat je dan IRL ziet. Als je alles alleen via internet moet doen, is het toch een beetje inschatten wat anderen nu precies bedoelen.

Als je eenmaal de basispads hebt, kun je die zelf naar behoefte uitbreiden.
 

Rob

Forumguru
Wat is nou eigenlijk een goede tijd om, in mijn geval, de Mequiars Gold Class Carnauba liquid wax te laten zitten alvorens uit te wrijven?

Momenteel hanteer ik m'n eigen richtlijn :pardon:.....
Eerst linker voorportier opzetten, daarna linker achterportier opzetten, hierna 2 minuutjes neuspulken en dan beginnen met linksvoor uit te wrijven.. Al met al staat linksvoor dan zo'n 5-8 minuten te wachten denk ik.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Ik ben van het idee dat de wax er niet lang genoeg kan opzitten alvorens uit te poetsen :).

Als het wit uitslaat is het goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Rob

Forumguru
Ik ben van het idee dat de wax er niet lang genoeg kan opzitten alvorens uit te poetsen :).

Als het wit uitslaat is het goed.

Aha... Duidelijk. Met als gevolg dat het steeds zwaarder wordt om uit te poetsen en je uit pure ellende vanzelf een machine gaat aanschaffen :D
 

Joske

Forumguru
Aha... Duidelijk. Met als gevolg dat het steeds zwaarder wordt om uit te poetsen en je uit pure ellende vanzelf een machine gaat aanschaffen :D
dat icm een nek die er aan is voor het leven ;)

alle gekheid op een stokje.. ik heb eens enkel de motorkap gedaan van een Faab, met de hand.. ja, liever niet meer toch :D

1. je gebruikt meestal te veel (met de hand)
2. je bent veel langer bezig
3. je wordt er moe van en al je spieren doen pijn (spieren waar je niet eens het bestaan van afwist)
4. uitpoetsen gaat veeeel makkelijker met DAP
5. ik vond het behaalde resultaat (kan ook aan mijn onkunde liggen natuurlijk) met de DAP veel beter dan met de hand


(je ziet, gelijk gebrainwashed door die detailing-guru's é :D )
 

Rob

Forumguru
Haha! Ja je hebt gelijk. :thumbsup:

De volgende keer zal ik nog wat meer geduld betrachten tussen opbrengen en uitpoetsen.
Ondertussen ga ik me alvast eens verdiepen in de leverbare machinerie. :D
 

smutzkanone

Forumguru
wanneer je wax af kunt nemen?
Swipe testje doen.
met je vinger over de aangebrachte waxlaag gaan(over de lak dus) blijf je een vettig spoor zien,moet je nog wachten, gaat de wax er netjes vanaf dan kun je hem afnemen
 

H@RM

Senior Member
Kleine aanvulling. Tenzij de handleiding anders vermeld.
Sommige producten moeten langer curen terwijl uit jouw swipetest zou blijken dat je het al af kunt nemen
 
Bovenaan Onderaan