Het grote Detailing Stappenplan Topic

Rob

Forumguru

@Corné de Kluijver , Even je tekst uit een ander topic hierheen geplakkert. Gaat over GYEON Bathe+.
http://www.skodaforum.nl/forum/i/kinderziektes-octavia-iii.19386/page-52#post-445231

Waar moet ik dit product plaatsen in het detailing stappenplan?
- vervanger voor shampoo bij de periodieke wasbeurt? (in mijn geval Mequair's Gold Class Carwash)
- toepassen na poetsbeurt?
- toepassen voorafgaand aan poetsbeurt?
- Vergelijkbaar met een sealant?
 

CDK

Forumguru
@Corné de Kluijver , Even je tekst uit een ander topic hierheen geplakkert. Gaat over GYEON Bathe+.
http://www.skodaforum.nl/forum/i/kinderziektes-octavia-iii.19386/page-52#post-445231

Waar moet ik dit product plaatsen in het detailing stappenplan?
- vervanger voor shampoo bij de periodieke wasbeurt? (in mijn geval Mequair's Gold Class Carwash)
- toepassen na poetsbeurt?
- toepassen voorafgaand aan poetsbeurt?
- Vergelijkbaar met een sealant?

in het stappenplan kan je hem eigenlijk niet plaatsen, je gebruikt deze shampoo ipv jouw Meguiars Gold Class Carwash gewoon als shampoo voor de wasbeurten tussen de detailing beurten in, als je gaat kleien en polijsten strip je de lak van z'n beschermende laag(jes), voor zo'n detailbeurt gebruik ik gewoon een gewone (goedkope) autoshampo, de Gyeon Q2M Bathe + laat een laagje achter en dat wil je juist niet als je direct erna gaat kleien, dit is dus puur voor tussen de poetsbeurten door te gebruiken en persoonlijk ben ik aangenaam verrast door dit product.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

H@RM

Senior Member
Is inderdaad een handige geheugensteun.
Snap alleen niet dat mensen zo graag met Monello (lees menzerna) polijsten. Op VAG lakken prachtig resulaat maar vreselijk temperatuur en luchtvochtigheid gevoelig
 

Cordoba

Forumguru
Het schemaatje dat Corné heeft geplaatst in post #63 is zeker voor beginners een aardige handleiding, maar voor ervaren detailers wat beperkt (de 'black finishing pad', kun je bijvoorbeeld zo omwisselen voor de 'red finishing pad', moet je in elk geval van boven naar beneden werken, maar hoef je niet alle vermelde pads bij een aangegeven grofheid te gebruiken).

Verder een aanvulling: voor het aanbrengen van glaze/sealant/wax gebruik ik een rode of zwarte finishing pad, en meestal standje 3 of 3,5 voor de DAP. Normaal gesproken gebruik je één pad per polijstgrofte, alleen als je een woolpad gebruikt is het vaak raadzaam om eerst nog met een foampad (geel of oranje) dezelfde grofheid te polijsten.
 

smutzkanone

Forumguru
doe ik ook, is maar net waar je voorkeur ligt. als je denkt dat je met de hand makkelijker/sneller/nauwkeuriger bent, doe je het handmatig, en anders machinaal.
 

Desperado

Forumguru
En wat ook belangrijk is denk ik; je hoeft niet alle pads gebruiken.
Een lijstje afhankelijk van hoe slecht de auto is is denk ik wel handig.
Bij een verwaarloosde auto gebruik je meer spullen als bij een nette bijgehouden auto.
 

smutzkanone

Forumguru
Daar is geen lijstje van te maken, want dat is auto afhankelijk.
Een verwaarloosde kia lak heeft veel minder correctie nodig dan een verwaarloosde VAG lak.
Ik heb afgelopen week op een opel movano diepe krassen compleet weggekregen met een handpadje en ssr3, terwijl ik op mijn fabia daar amper de swirls mee wegkrijg.
Daarom is het gewoon belangrijk om een testspot te maken.
Ervaring speelt ook een grote rol.Je weet dan na de eerste pass eigenlijk al welke stappen (pads of polisch) je over kan slaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Ik heb op de clinic de wax handmatig aangebracht?

Is afhankelijk van je voorkeur, en wat mij betreft ook van de wax/sealant die je gebruikt. Ik heb bijv. gemerkt dat ik met de DAP de Collinite 845 veel dunner en gelijkmatiger op kan brengen (alleen de 'onmogelijke' hoekjes doe ik dan nog met de hand), dat dun opbrengen heeft niet alleen een positieve invloed op het verbruik van je middel (kosten), maar ook op de snelheid van het hazen, en het snel en makkelijk uitbuffen.
 

H@RM

Senior Member
@Joske

De Poorboy's SSR serie is voor een beginner, die buiten detailt nogsteeds een goede lijn waar ook prima resultaat mee te behalen is. Het grote voordeel hiervan is dat het niet zo kritisch is met de luchtvochtigheid en de omgevingstemperatuur. Ook nog gewoon in de volle zon te gebruiken. (al is dat met een zwarte auto geen aanrader)

Wat de voorkeur geniet voor mij kan voor iemand anders weer een drama product zijn. Het is een kwestie van proberen (ik weet het. dat kost héél veel geld). Want niet ieder product werkt even goed met elke lak

Praktijk gericht voorbeeld;
Afgelopen zomer een Saab 9-3 gedaan. Menzerna ->gummen, Scholl Consepts-> gummen, Rupes-> gummen, Poorboy's SSR van een paar jaar oud -> strakke correctie


Om het nog maar weer eens over een voorkeur te hebben het volgende voorbeeld;
@Cordoba brengt zijn glaze/sealant/wax aan op stand 3-3,5 (3900-4250 RPM DAP500 V1-V2)
Ik zei de gek doet dat op stand 2 (3200 RPM DAP500 V1-V2)

Net even snel als voorbeeld opgezocht de chemicalguys jetseal mag je tot stand 4,5 (4950RPM!!!!!!!) exentrische aanbrengen. Niet dat je die snelheid nodig hebt omdat je een polijstkorrel af moet breken. Maar het kan blijkbaar toch.

Ik hou mijn snelheid zo laag mogelijk om frictie en warmte generatie zo laag mogelijk te houden. En ik kan mij niet voorstellen dat dergelijke snelheden als stand 4,5 de structuur van het product niet afbreken. Vandaar voor mij weer stand 2. Waarmee ik niet wil zeggen dat @Cordoba het fout of niet goed doet



En wat ook belangrijk is denk ik; je hoeft niet alle pads gebruiken.
Een lijstje afhankelijk van hoe slecht de auto is is denk ik wel handig.
Bij een verwaarloosde auto gebruik je meer spullen als bij een nette bijgehouden auto.

Dat hangt er weer net van af welke spullen je gebruikt. Je kan met 2 pads en 2-3 polijstmiddelen echt heel ver komen op verwaarloosde auto's (machinaal verwerkt)


@De grote doordenkers der Skodaforum
Kom maar weer door met de grappen over standjes :maakmegek:
 

Cordoba

Forumguru


Om het nog maar weer eens over een voorkeur te hebben het volgende voorbeeld;
[USER=4782]@Cordoba
brengt zijn glaze/sealant/wax aan op stand 3-3,5 (3900-4250 RPM DAP500 V1-V2)
Ik zei de gek doet dat op stand 2 (3200 RPM DAP500 V1-V2)

Net even snel als voorbeeld opgezocht de chemicalguys jetseal mag je tot stand 4,5 (4950RPM!!!!!!!) exentrische aanbrengen. Niet dat je die snelheid nodig hebt omdat je een polijstkorrel af moet breken. Maar het kan blijkbaar toch.

Ik hou mijn snelheid zo laag mogelijk om frictie en warmte generatie zo laag mogelijk te houden. En ik kan mij niet voorstellen dat dergelijke snelheden als stand 4,5 de structuur van het product niet afbreken. Vandaar voor mij weer stand 2. Waarmee ik niet wil zeggen dat @Cordoba het fout of niet goed doet

Dat hangt er weer net van af welke spullen je gebruikt. Je kan met 2 pads en 2-3 polijstmiddelen echt heel ver komen op verwaarloosde auto's (machinaal verwerkt)
[/USER]

Gewoon taggen werkt niet met je forumnaam H@rm, dus naar even het belangrijkste deel van je post gequote. Ik heb allereerst een DAP900V2 en dus geen DAP500, verder is het toerental dat ik opgaf een max, dat kan ook 2,5 zijn i.p.v. 3,5 daarbij kies ik voor elke volgende laag meestal een net iets lagere snelheid. Overigens heeft een iets hogere stand bij een vloeibare wax zoals Collinite 845, het voordeel dat je de temperatuur iets hoger houdt, en dat kan ook helpen om de wax dunner aan te brengen.


@turboturbo Wat het handmatig aanbrengen van een wax op een clinic: ik denk dat, dit goed is voor beginners, om te beseffen dat je niet alles met de machine moet doen. Bij de demo bij VAGtechniek, had ik ook vooraf al een deel van de stappen handmatig ingepland, alleen werd dat een stapje eerder door kuren van mijn DAP. Overigens is het wel zo, zoveel detailers, zoveel voorkeuren meningen. Daarbij is het zo, dat ook ervaren detailers soms principiële fouten maken, maar toch tot een goed eindresultaat komen. Detailen is een combinatie van kennis, ervaring, en voorkeuren, het zijn geen meerkeuzevragen waarbij er maar steeds één antwoord goed is.
 
Laatst bewerkt:

H@RM

Senior Member
Toerentallen van de 500 en 900 blijken dezelfde te zijn. Dacht altijd dat die van de 900 hoger lagen.

De #845 blijft inderdaad een apart geval om te verwerken
 
Laatst bewerkt:

dirkkroneman

Forumguru
Wat ik wel weet als leek dat ik echt geen idee heb waar jullie het allemaal over hebben :tongue: Ik heb er al wel ontzettend veel over gelezen en wel een en ander gezien (clinics in Nuenen) maar blijkt maar weer dat je gewoon ervaring op moet gaan doen om te weten waar je over praat ;)
 

turboturbo

Forumguru
Zo is het, Dirk. Alleen dan merk je: 'hè - het is eigenlijk helemaal niet moeilijk. En ook niet heel veel werk.

Zo dacht ik altijd dat kleien een klote klusje zou zijn. Maar je roetsjt zó over de motorkap heen (is met meest vies) en de rest gaat een stuk sneller omdat er minder af te halen is (en bumpers = plastic hecht minder vuil aan vergeleken met het plaatwerk).

En het doet niet eens zeer aan je vingers en je hoeft niet hard te duwen etc. :jaja:
 

Kippie-style

Forumguru
Hier nog een handigheidje als geheugensteun. ;)

Bekijk bijlage 33057
Heb je dit al geprobeerd @Corné.
Ik wel en de mezzo stap maakt geen verschil het is meer een nadeel omdat de mezzo niet fijn uitpoetst en je bent veel langer bezig omdat die stap ertussen komt.
Toentertijd zeiden ze bij carclean dat je in principe de mezzo niet meer gebruiken hoeft, dit omdat de veloce als ware de inizio forza en mezzo stap ineen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan