Het duurde even, maar hierbij hoop ik zo volledig mogelijk antwoord te geven op de vragen en suggesties, waarvoor super bedankt!
Ik denk dat ik onderschat heb wat er aan kennis of ervaring bij komt kijken.
Ik heb gebruikt:
- de oranje pad (hij lijkt in kunstlicht roze of ik ben kleurenblind, maar idd het is de oranje)
- Monello Raffini veloce Premium compound cutting factor 5/5 gloss 2.8/5
Wat de swirls betreft; daar heb ik geen last van (althans vwb het gedeelte dat ik heb gepolijst, de motorkap, niet)
Ik heb alleen de motorkap met de DAP gedaan, bij wijze van test, met bovengenoemde producten. Dus dat de rest van de auto nog onder de swirls zit (wasstraat etc), klopt.
Daarvoor heb ik de auto uitgebreid gewassen en uitgebreid gekleid met een zeer stevige grijze klei. Waarmee ik overigens ontzettend veel troep van de lak heb gehaald. Dus wat jouw vraag betreft
@Cordoba of de lak wel schoon was: ik zou durven stellen van wel. Ik ben net zolang door gegaan met kleien totdat de klei helemaal zonder weerstand over de lak glijd. De tip om daarna nog een keer met non-ferro te sprayen en te reinigen zal ik eens uitproberen.
Zelf heb ik het idee dat ik met het polijsten iets niet goed heb gedaan. Als met 'pass' bedoeld wordt hoevaak je over hetzelfde stukje lak gaat, dan is het antwoord ruim 4 x.
Ik neem een oppervlakte van ong 40 x 40 cm waarop ik eerst de polijstpasta 'stempel', daarna even op snelheid 1 de pasta goed uitsmeren. Dan op stand 3, soms 4 (ik heb wat afgewisseld om te kijken of het effect had, stand 4 leek meer trillingvrij te zijn) en dan telkens in banen eerst horizontaal en dan verticaal het vlak afwerken. En dat 2 x per vlak: dus een keer horizontaal, verticaal, weer horizontaal en dan weer verticaal.
En dan bij het nieuwe volgende vlak iets laten overlappen.
Voorzover ik me kan herinneren; zoals ik geleerd heb op de clinic.
Ik merkte dat na die 4 x banen trekken de polijstpasta (?) gebrokkeld onder het pad uit begon te zwaaien dus ik vroeg me af wat dat betekent: te lang gedraaid? Te weinig polijstpasta? (Ik doe 5 'doperwtjes' per keer) Te hard geduwd? Te langzaam od te snel gegaan?
Foto's maken heb ik aldus geprobeerd maar is verdraaide lastig, merkte ik wel. Ik heb die knijper gebruikt om op te focussen maar ik zie dat je daar een stukje tape voor moet gebruiken oid (is platter) Ik zal volgende keer proberen. De auto zit bovendien nu onder de muggen dus van wat het was, kan ik niets meer laten zien nu.....
Ik ga nu de hele auto in delen doen, dus volgende keer weer beginnen met de motorkap (uiteraard weer eerst wassen en kleien) en die daarna iig nabehandeling met wax zodat de lak niet onbescherm is zoals nu (heb de hele auto gewassen en gekleid maar op de motorkap na verder niks meer gedaan en er zit nu dus ook geen wax op)
Ik hoop dat ik zo een beetje vollediger ben dan ik mijn vorige posts.