Columbus Het grote MIB Columbus-topic (new Columbus)

Frank C

Forumguru
Zal wel een appje op de mobiel worden, of een TomTom tegen de voorruit:banghead:, want de Columbus navi wint ook met de laatste update mijn vertrouwen nog niet

Mee eens. Nothing beats TomTom (teleatlas maps). En dan hebben we het nog niet eens over de soms "onlogische" routes van Columbus. Als ik bv van huis naar de zaak rij wil ie me altijd om laten rijden zelfs als ik bijna op de bestemming ben:(. Zelfde euvel heb ik met Sygic die op mijn mobiel staat. De Here app is ook niet beter.

Maar goed al met al werkt Columbus voor 95% prima. En het grote touchscreen is erg fijn.

StefanN

Forumguru
De infrastructuur verandert dermate snel en vaak dat de navigatie software vooralsnog bij allemaal achterloopt. De één is alleen wat sneller (redelijk )up to date dan de ander

Groet Stefan

Mitico

Actief lid
Navigon op mijn iPhone heeft me nog nooit in de steek gelaten en kan prima dienst doen als de Columbus het even niet meer weet....

StefanN

Forumguru
Mijn sygic snapt de nieuwe A4 bij schiedam ook al maar als je ,net als ik, veel in nieuwe wijken in aanbouw komt is ook deze de weg weleens kwijt

Groet Stefan

ElScorpione

Forumguru
Ik ben juist helemaal niet te spreken over TomTom. Ik heb een tijdje de app op mijn iPhone gehad en TomTom stuurde me juist via allerlei omwegen naar de bestemming, terwijl de (toen nog Amundsen) het veel beter deed. Ook in Frankrijk werd ik door TomTom eens door een (gelukkig droog) moerasgebied gestuurd. Gelukkig hield mijn degelijke Skoda het, maar de weg daar had meer weg van een maanlandschap. Mijn Columbus doet het prima. Ik ben er juist heel tevreden over en vind het nog steeds een voordeel dat er een ingebouwd systeem in de auto zit. Dat heb je altijd bij je. Ik houd niet van losse apparaten aan de voorruit of het dashboard. En voor die ene keer dat Columbus dan misschien een niet zo logische weg kiest, je komt uiteindelijk altijd op je bestemming.

Laatst bewerkt:
De infrastructuur verandert dermate snel en vaak dat de navigatie software vooralsnog bij allemaal achterloopt. De één is alleen wat sneller (redelijk )up to date dan de ander
Dat ben ik eens en zo'n nieuwe snelweg als de A4 missen kan ik nog wel begrijpen (hoewel nieuw inmiddels ook al 8 maanden, en dus minimaal 1 update verder is) snelwegen die al langer dan 3 jaar zijn omgelegd nog niet meenemen vind ik ronduit slecht in een duur systeem als de Columbus. Bovendien beschikken de navi mannen en vrouwen ook al over info van wegen die in de komende periode op de planning staan zodat de software tijdig aangepast kan worden

En voor die ene keer dat Columbus dan misschien een niet zo logische weg kiest, je komt uiteindelijk altijd op je bestemming.
Niet zo'n logische weg kan ik goed mee leven. Compleet de verkeerde kant op vind ik wel vervelend. Komend vanaf Amsterdam richting Utrecht kanaleneiland stuurt hij je naar Den Haag, als je dat volgt ben je zo 20 min later op je afspraak omdat je mag keren bij de Meern. Vanaf de A1 naar Den Haag doen we via Haarlem als het aan Columbus ligt en vanaf de A29 via het Vaanplein levert een rondje ring van de zaak op, want je gaat steevast de verkeerde kant op.

Ik vind de Colymbus in basis een heel mooi systeem, maar voor de navi in NL draait Waze. Die is goed up to date (alleen niet geschikt voor buitenland ivm dataverkeer...)

Dat is vreemd. Zal dan toch maar eens vragen bij de dealer, want het komt nu toch welnopvallend vaak voor dat de navi er echt naast zit. Als dat bij jullie niet is dan gaat er iets mis of doe ik iets verkeerd (nooit uitsluiten :maakmegek:)

ElScorpione

Forumguru
De kaartupdates staan trouwens nog steeds niet op het update portal (althans, bij mij niet). Gelukkig hebben we de VW versie nog....

Pendragon

Donateur
Vandaag eens extra op de kaart gelet, maar veel nieuwer is hij niet. Afslag A10 Watergraafsmeer is bijvoorbeeld nog steeds oud, terwijl dat al 1,5 jaar geloof ik veranderd is.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

DoubleJ

Senior Member
Heb nog niet veel kunnen ontdekken waar het fout gaat met de Navikaart. Als optie kan je ook via bv. Android Auto Google Maps gebruiken, of over een paar maanden Waze ;). Werkt soepel vind ik.
IMG-20160713-WA0000.jpg

Zie dat iedereen druk is met updates van kaarten, sla ik waarschijnlijk even over met de huidige auto, nieuwe komt over 3 maanden.

Ik had recent een probleem met de Columbus dat het volume het in het geheel niet meer deed (met een trucje via het systeem menu was dit tijdelijk te omzeilen) na een update bij de dealer probleem verholpen.

Nu een ander, misschien nog wel vreemder, probleem. Volume lijkt regelmatig (lees: volslagen random) geknepen te worden. Kan volume omhoog draaien wat ik wil maar blijft op relatief laag niveau. Bij een volgende rit of na een telefoongesprek kan het zomaar weer terug naar 'normaal' zijn waarbij maximaal volume ook echt maximaal is. Let op kan, dit is dus niet altijd het geval.

Wederom afspraak met dealer gemaakt maar mijn vraag is of jullie hier ervaring mee hebben of een mogelijke oplossing via het systeem menu.

Bovenaan Onderaan