Het grote VAG #Dieselgate topic

turboturbo

Forumguru
...dan krijg je eerder meest waarschijnlijk een gratis software update...
Eentje die misschien wel het vermogen (naar beneden?) bijstelt naar de tijdens de (gemanipuleerde) test vastgestelde uitstoot... :nailbiting:
 

MeneerB

Forumguru
@internetboarder, dat zijn alle 1.8 en 2.0 T(F)SI motoren tussen 2009 en 2012 maar dat is weer een ander probleem, veel vervelender zelfs voor de consument!

Mee eens, Van die software merk je als consument helemaal niets want de motor loopt zoals hij altijd heeft gelopen.
En een naheffing vanuit de overheid omdat je te weinig BPM hebt betaald (omdat de motor meer uitstoot of na de software update geheid meer CO2 gaat uitstoten) zie ik ook niet gebeuren.
Met een oliezuiper daarentegen wordt je continue getergd..

Dat probleem met de TFSI motoren is al zeker 3 a 4 jaar algemeen bekend. Komt radar wel wat laat mee. Dat probleem is één van de redenen dat ik toendertijd de (gebruikte) A4 TFSi's heb gelaten voor wat ze waren en mijn huidige Octavia met de TFSi opvolger heb gekocht.

Nu zo terug lezende lijk ik wel gek: Een oliezuipende TFSi blok in combinatie met een potentiele DSG (mis)bak(sel).
Als dat niet de kat op het spek binden is....
 

Rallye

Forumguru
Ik hoop dat met name de bijtelling in retrospect niet wordt gecorrigeerd. Anders zijn er velen in NL het haasje. Dan is opeens je auto te duur en loopt een fikse deuk op in de restwaarde.

En weer: bijtelling wordt gebaseerd op CO2-uitstoot, niet op stikstofuitstoot.

Nu zou het kunnen dat je (feitelijke) CO2-uitstoot omhoog gaat als de motor zo wordt aangepast dat hij onder alle omstandigheden aan de normen gaat voldoen, in plaats van alleen onder testomstandigheden. Dan nog lijkt het dat de leaserijder goed zit omdat de CO2-uitstoot op het moment van afgifte kenteken is vastgelegd. Mocht de fiscus toch (bij alle leaserijders die de "foute" software hebben), bijvoorbeeld met een beroep op de anti-chiptuning bepaling, je bijtelling willen verhogen, dan heb je een zaak tegen je dealer/Pon/VW.

Gezien de grote hoveelheid tijd en mankracht die dat de fiscus zou kosten, de relatief beperkte opbrengst en de zware bewijslast voor de fiscus, zie ik het niet gebeuren dat de bijtelling wordt aangepast.

Een eventueel nadeel bij de inruilprijs betaalt de leasemaatschappij, niet jij. Voor privérijders zouden de gevolgen ook dan het grootst zijn: lagere inruilwaarde (als een koper iets om de stikstofuitstoot zou geven), en bij aanpassing van het motormanagement een hoger verbruik. Ook in de BPM zit een anti-chiptuning bepaling trouwens, maar ook daar zie ik de fiscus geen mankracht in steken als auto's worden aangepast om de stikstofuitstoot te verminderen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Stel er komt een terugroep aktie, dan worden al deze autos voorzien van andere software.
Wat zou dat betekenen voor de mensen die er tuning software op hebben zitten?
Dat wordt overschreven als je het mij vraagt.
Verder is het denk ik ook de vraag of je verplicht bent om er andere software op te laten zetten.

Vragen vragen, feit is dat dit een mega strop voor VAG is.
 

Gerke

Forumguru
Helaas ook de GL dus :(
Wat merk je als consument hier van? Zolang je blijft rijden helemaal niets.
Maar bij inruil en verkoop is je auto dus in een klap geen euro meer waard.
Benieuwd of ze dat kunnen gaan compenseren of dat alles straks failliet is.
Victor Muller wrijft zich vast al in de handen, weer een autoconcern om voor een habbekrats te kopen
 

ElScorpione

Forumguru
Bij VAG Techniek heb je 2 jaar softwaregarantie. Dus als je auto voorzien wordt van een software update door de dealer, dan kun je daarna de tuning software zonder kosten terug laten zetten. Mits je binnen die 2 jaar zit uiteraard.
 

ElScorpione

Forumguru
Helaas ook de GL dus :(
Wat merk je als consument hier van? Zolang je blijft rijden helemaal niets.
Maar bij inruil en verkoop is je auto dus in een klap geen euro meer waard.
Benieuwd of ze dat kunnen gaan compenseren of dat alles straks failliet is.
Victor Muller wrijft zich vast al in de handen, weer een autoconcern om voor een habbekrats te kopen
Of je auto minder waard is, valt nog te bezien. Rijdt je auto ineens slechter? Is hij minder mooi? Zolang er geen financieel nadeel is voor de consument (in de vorm van wegenbelasting e.d.) denk ik dat het met die restwaarde wel meevalt. Misschien dat iemand die heel milieubewust is, je auto niet meer wil hebben. Maar die kans acht ik zeer klein. Milieu is in mijn ogen vrijwel nooit een argument om een auto wel of niet te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Badnews

Senior Member
Greenline toch niet? Dat is een 1.6 TDI met 110pk(81kw) en alleen de 105pk (77kw) staat in het lijstje van ertromp.
Alleen een 2.0TDI van 81kw staat op de lijst.

Of snap ik de lijst niet?
 

AndreM

Forumguru
Dus mijn 1.6 diesel 110pk GL BL van 2014 valt buiten het lijstje?

Vanmorgen op het nieuws:
Bij het ministerie is al jaren bekend dat de auto's van diverse merken niet voldoen aan de emissie eisen!
Wie volgt? ;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan