Ik hoop dat met name de bijtelling in retrospect niet wordt gecorrigeerd. Anders zijn er velen in NL het haasje. Dan is opeens je auto te duur en loopt een fikse deuk op in de restwaarde.
En weer: bijtelling wordt gebaseerd op CO2-uitstoot, niet op stikstofuitstoot.
Nu zou het kunnen dat je (feitelijke) CO2-uitstoot omhoog gaat als de motor zo wordt aangepast dat hij onder alle omstandigheden aan de normen gaat voldoen, in plaats van alleen onder testomstandigheden. Dan nog lijkt het dat de leaserijder goed zit omdat de CO2-uitstoot op het moment van afgifte kenteken is vastgelegd. Mocht de fiscus toch (bij alle leaserijders die de "foute" software hebben), bijvoorbeeld met een beroep op de anti-chiptuning bepaling, je bijtelling willen verhogen, dan heb je een zaak tegen je dealer/Pon/VW.
Gezien de grote hoveelheid tijd en mankracht die dat de fiscus zou kosten, de relatief beperkte opbrengst en de zware bewijslast voor de fiscus, zie ik het niet gebeuren dat de bijtelling wordt aangepast.
Een eventueel nadeel bij de inruilprijs betaalt de leasemaatschappij, niet jij. Voor privérijders zouden de gevolgen ook dan het grootst zijn: lagere inruilwaarde (als een koper iets om de stikstofuitstoot zou geven), en bij aanpassing van het motormanagement een hoger verbruik. Ook in de BPM zit een anti-chiptuning bepaling trouwens, maar ook daar zie ik de fiscus geen mankracht in steken als auto's worden aangepast om de stikstofuitstoot te verminderen.....