Het grote VAG #Dieselgate topic

Oenoud

Forumguru
Ik vraag mij wel af hoeveel invloed deze sjoemel software heeft op de vermogensuitdraai van een rollenbank bij tuners en dergelijke.
Aangezien deze software pas in werking treedt als aan een paar voorwaarden wordt voldaan.
Wat ik gelezen heb zijn die voorwaarden oa:

Plaatsing op een rollenbank. Dus de wielen rijden wel maar de auto beweegt niet.
Geen stuurbewegingen
Geen of slechte gps ontvangst. Omdat de auto vaak binnen op een rollenbank geplaatst wordt.
En zo waren er nog een paar.

Kortom alle voorwaarden die van toepassing zijn bij een vermogenstest op een rollenbank bij een tuner.
Stel voor dat die software het vermogen van de auto knijpt om aan de schonere uitstoot te voldoen.
Hoe betrouwbaar is zo'n uitdraai dan nog?
Of heeft dat geen invloed op de prestaties van de auto?
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoe betrouwbaar is zo'n uitdraai dan nog?
Net als bij het opgegeven en feitelijke verbruik: "elke overeenkomst met de werkelijkheid berust op toeval". ;)
Dus de absolute getallen zijn vermoedelijk niet betrouwbaar.

Maar: omdat de rollenbankomstandigheden vóór en na het tunen hetzelfde zijn, mag je er m.i. wel van uitgaan dat je een reële aanwijzing krijgt over de relatieve toename van vermogen en koppel.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik vraag mij wel af hoeveel invloed deze sjoemel software heeft op de vermogensuitdraai van een rollenbank bij tuners en dergelijke.
Aangezien deze software pas in werking treedt als aan een paar voorwaarden wordt voldaan.
Wat ik gelezen heb zijn die voorwaarden oa:

Plaatsing op een rollenbank. Dus de wielen rijden wel maar de auto beweegt niet.
Geen stuurbewegingen
Geen of slechte gps ontvangst. Omdat de auto vaak binnen op een rollenbank geplaatst wordt.
En zo waren er nog een paar.

Kortom alle voorwaarden die van toepassing zijn bij een vermogenstest op een rollenbank bij een tuner.
Stel voor dat die software het vermogen van de auto knijpt om aan de schonere uitstoot te voldoen.
Hoe betrouwbaar is zo'n uitdraai dan nog?
Of heeft dat geen invloed op de prestaties van de auto?

Mogelijk alleen op de run die plaatsvindt voor het tunen. Het zou zomaar kunnen zijn dat na tuning die software zijn werk niet meer doe. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de tuners hier over denken. Dus @Vagtechniek ??
 

johnboy

Donateur
...dan krijg je eerder meest waarschijnlijk een gratis software update...
Eentje die misschien wel het vermogen (naar beneden?) bijstelt naar de tijdens de (gemanipuleerde) test vastgestelde uitstoot... :nailbiting:

Tja, en dan heb je net 3 weken geleden chip op maat gedaan bij TVS. Ben ik blij dat ik sinds lange tijd weer een diesel heb :mad:. Eerst nog maar even afwachten op berichten en navraag doen bij TVS.
 

Rallye

Forumguru
De feitelijke CO2-uitstoot houdt rechtstreeks verband met het brandstofverbruik. Immers, als er meer koolwaterstoffen worden opgestookt, leidt dat ook volautomatisch tot meer CO2.

Mijn "zou kunnen" in post #200 slaat op het gerucht dat de aanpassing van het motormanagement om de NOX-uitstoot te verminderen er toe "zou kunnen" leiden dat de auto meer gaat verbruiken en dus meer CO2 gaat uitstoten. Niet op het evt. ontbreken van een verband tussen verbruik en CO2-uitstoot. Dat verband is er gewoon, zoals jij ook zegt.

Jouw idee dat de fiscus zou moeten aankloppen bij de autofabrikant om de gemiste bijtelling terug te halen (als de CO2-uitstoot omhoog zou gaan door de voorgenomen aanpassing aan het motormanagement) heeft geen wettelijke basis. Bijtelling betaalt degene aan wie de auto ter beschikking gesteld is. Nogmaals: ik acht de kans niet groot dat de fiscus iets zou gaan doen, maar als de bijtelling bij leaserijders wordt nagevorderd of verhoogd, moeten zij dat geld op hun beurt bij hun dealer/Pon/VAG gaan halen.
 
Laatst bewerkt:

Spoetnik

Forumguru
http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consume...us-jaagt-niet-op-eigenaar-sjoemeldiesel.dhtml
Mensen met een dieselauto waarmee gesjoemeld is om 'm schoner te laten lijken, hoeven niet bang te zijn dat de fiscus achter hen aan komt. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën zei dat dinsdag bij RTLZ.
Leaserijders met schone diesels hebben soms fiscale voordelen gehad die naar nu blijkt gebaseerd kunnen zijn op gemanipuleerde metingen over de uitstoot. Deze mensen hebben te goeder trouw gehandeld en zijn bedrogen door de autofabrikanten, aldus Dijsselbloem. De fiscus gaat de rekening niet bij hen neerleggen, benadrukte hij
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
als de bijtelling bij leaserijders wordt nagevorderd of verhoogd
Ik denk nou juist dat dát een vrij lastige operatie wordt.
Het zijn immers niet de (zeer vele!) betrokken autogebruikers die op frauduleuze wijze belastingvermindering hebben bewerkstelligd; integendeel, zij hebben geheel te goeder trouw gebruik gemaakt van een door de overheid zelf tot stand gebrachte gedrochtelijke*) regeling waarvan vervolgens de (verzamelde) auto-industrie misbruik is gaan maken.

Nou ben ik ook maar een jurist van de kouwe grond, maar als de fiscus met zo'n verhaal bij mij zou komen, dan zou ik toch eens gaan (laten) zoeken onder het trefwoord "onbewuste dwaling"...

*) Het gedrochtelijke van de bijtellingsregeling zit 'm vooral in de nodeloze ingewikkeldheid ervan:
  • het kon 30-40 jaar en langer geleden (toen we nog niet van CO2-uitstootmetingen hadden gehoord) al veel simpeler door bv. het gewicht van de auto als uitgangspunt te nemen - vast bedrag bijtellen per kilo gewicht van de auto zoals die bij aflevering daadwerkelijk wordt gewogen op een geijkte weegbrug. Wie groter (dus zwaarder) wil rijden, betaalt meer; elke kilo telt.
  • het kan ook nu nog steeds veel simpeler door een vast bedrag per gram CO2-uitstoot te nemen, maar dan moet er dus wel Europabreed een realistische testmethodiek onder officieel toezicht worden toegepast. Dat stimuleert ook een schoner wagenpark: elke gram minder bespaart je geld, en de huidige inbochtenwringerij om nét dat ene extra grammetje er nog af te krijgen waarmee anders een "fatale" grens wordt overschreden is in één klap overbodig geworden.
Hoe gecompliceerder een regeling is, hoe lastiger het toezicht en hoe groter de fraudekans.
Ook hier kan het KISS-beginsel dus een prima uitwerking hebben.

<Edit>
Terzijde: ook de particuliere rijders zijn hierbij betrokken, voor zover zij (net als ik) hebben kunnen profiteren van de BPM-vrije aanschaf en houderschapsbelastingvrije periode.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
http://www.tdiclaim.nl

Het grote graaien is begonnen. Dubieuze club, net als audiclaim.
het is GEWOON audiclaim... maar een andere naam ;)

Over ons
Uw belangen zullen worden behartigd door Stichting AudiClaim. Deze is aanvankelijk opgericht om de schade veroorzaakt door VOLKSWAGEN met betrekking tot defecte TSFI motoren te verhalen. Echter, op verzoek van gedupeerden heeft de stichting besloten om zich tevens open te stellen voor claims op het gebied van de emissiefraude. Dit doet zij onder de naam TDICLAIM...
 

dj.verhulst

Forumguru
heb het wel gezien zo

ze gaan dus nieuwe software uitrollen die de EGR actiever maakt waar door de eisen wel word gehaald en het verbruik stijgt en vermogen daalt, met het helemaal uitschakelen van de EGR word je TDI zuiniger en sneller.

heb dat bij een paar TDI's gedaan het effect is goed merkbaar, dus ik verwacht dat mensen wel wat zullen merken.

daar in Wolfsburg denk ik dat ze niet zo blij zijn, eerst die TSI distributie kettingen, nu dat diesel gedoe,, en tegelijk zuiger veren problemen met de 1.8 en 2.0 TSI en TFSI waar Pon de mensen gewoon in de kou laat staan.
en in de VS moesten ze al 128 K wagens kosteloos repareren, Pon zit nog in de ontken fase.....

Denk trouwens dat wel meer merken in de problemen komen met de uitstoot...
 

Spoetnik

Forumguru
Het grote graaien is begonnen. Dubieuze club, net als audiclaim.


Heb die advocaat ook zitten bekijken. Hij kwam voor die claim met die TFSI motoren en schakelde gelijk even door naar een claim die ze dan ook wel even in gingen inbrengen omtrent de vuile diesels. No cure no pay maar ze willen wel straks 20% hebben.

Deed me een beetje denken aan die Jacobse. Zo'n gladde aal die zijn schoonmoeder nog zou verkopen.

 

peterrapid

Forumguru
Zou die claim toch maar beter laten voor wat het is, mocht een organisatie als vb. test-aankoop in België zoiets in mekaar steken zou het voor de desbetreffende mensen die deze problemen hebben toch meer vertrouwen geven in 1 een correcte uitkomst en 2 mocht er schadevergoeding worden uitgekeerd dat deze correct verdeeld wordt. Dit is bijna zoals in Amerika waar rechtszaken aanspannen in groep omdat er teweinig blaadjes op een wc-rol zitten schering en inslag is. (niet dat ik dit ok vind hé maar die fabrikant heeft door die rechtszaak gewoon 2 fabrieken en 800 man op straat gezet). Ik denk ook een beetje aan alle arbeiders van VW die waarschijnlijk de echte dupe van dit alles gaan worden dus mijn gedachten gaan vooral uit naar die mensen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco

ElScorpione

Forumguru
En wat als je nou weigert om die update te laten installeren? Of als je niet opgeroepen wordt? Er zijn namelijk ook zat diesels die niet (meer) in onderhoud zijn bij de officiele dealer.
 

ElScorpione

Forumguru
Je zult toch eerst aantoonbaar schade moeten hebben eer je iets kunt claimen. Cashen op de inschrijving?
Inderdaad! Wat dat betreft werkt ons rechtsysteem toch iets anders dan in Amerika. Het moet om werkelijk geleden schade gaan. En vooralsnog zie ik die niet.
 

dj.verhulst

Forumguru
als je bij een beurt komt zullen ze hem er gewoon bij doen ,, of je het leuk vind of niet
maar als je niet naar een dealer komt , mogelijk dat ze brieven gaan sturen.
het komt wel op je kenteken te staan, dat er nog een terug roep actie opstaat.

maar of ze je kunnen dwingen ? denk dat veel mensen die ervan balen van de negatieve effecten gewoon bij een tuner de effecten laten te niet doen doen en met een bak extra vermogen naar huis rijden
 
Bovenaan Onderaan