Ik denk nou juist dat dát een vrij lastige operatie wordt.
Het zijn immers niet de (zeer vele!) betrokken autogebruikers die op frauduleuze wijze belastingvermindering hebben bewerkstelligd; integendeel, zij hebben geheel te goeder trouw gebruik gemaakt van een door de overheid zelf tot stand gebrachte gedrochtelijke
*) regeling waarvan vervolgens de (verzamelde) auto-industrie misbruik is gaan maken.
Nou ben ik ook maar een jurist van de kouwe grond, maar als de fiscus met zo'n verhaal bij mij zou komen, dan zou ik toch eens gaan (laten) zoeken onder het trefwoord "onbewuste dwaling"...
*) Het gedrochtelijke van de bijtellingsregeling zit 'm vooral in de nodeloze ingewikkeldheid ervan:
- het kon 30-40 jaar en langer geleden (toen we nog niet van CO2-uitstootmetingen hadden gehoord) al veel simpeler door bv. het gewicht van de auto als uitgangspunt te nemen - vast bedrag bijtellen per kilo gewicht van de auto zoals die bij aflevering daadwerkelijk wordt gewogen op een geijkte weegbrug. Wie groter (dus zwaarder) wil rijden, betaalt meer; elke kilo telt.
- het kan ook nu nog steeds veel simpeler door een vast bedrag per gram CO2-uitstoot te nemen, maar dan moet er dus wel Europabreed een realistische testmethodiek onder officieel toezicht worden toegepast. Dat stimuleert ook een schoner wagenpark: elke gram minder bespaart je geld, en de huidige inbochtenwringerij om nét dat ene extra grammetje er nog af te krijgen waarmee anders een "fatale" grens wordt overschreden is in één klap overbodig geworden.
Hoe gecompliceerder een regeling is, hoe lastiger het toezicht en hoe groter de fraudekans.
Ook hier kan het KISS-beginsel dus een prima uitwerking hebben.
<Edit>
Terzijde: ook de particuliere rijders zijn hierbij betrokken, voor zover zij (net als ik) hebben kunnen profiteren van de BPM-vrije aanschaf en houderschapsbelastingvrije periode.