Het grote VAG #Dieselgate topic

elsinga

Forumguru
Ben benieuwd in hoeverre het vermogen achteruit gaat na de software upgrade. Ik heb namelijk een 2.0 TDI O3 geleased vanwege dat vermogen. En de leasemaatschappij heeft een leasebedrag bepaald aan de hand van verbruik cijfers.
 

ElScorpione

Forumguru
Ben benieuwd in hoeverre het vermogen achteruit gaat na de software upgrade. Ik heb namelijk een 2.0 TDI O3 geleased vanwege dat vermogen. En de leasemaatschappij heeft een leasebedrag bepaald aan de hand van verbruik cijfers.
Dan heb jij waarschijnlijk een 150PK volgens de euro6 norm en die zou geen sjoemelsoftware bevatten volgens mij.
 

dj.verhulst

Forumguru
Terugroepacties - en zeker zo'n "High Profile" als deze - gebeuren op basis van RDW-gegevens, zodat men altijd de actuele eigenaar van elke auto kan bereiken.
Dus wees maar (niet) bang, je komt heus wel aan de beurt... ;)


ik vraag me af wat ze kunnen doen als je gewoon niet komt,, trekken ze dan via de RWD je kenteken in ?
of een dikke bekeuring,, zou wel nieuw zijn...
 
Geen aantoonbare schade?? Ik heb 3000 € méér betaald voor een wagen waarvan ik dacht dat hij zéér zuinig en zéér milieuvriendelijk was. Maar dat is hij NIET ! En ja ik ben een groene jongen, een échte ! (Ik zal jullie maar voor zijn zeker :-)
Aantoonbare schade is misschien wel een verkeerde woordkeuze, wat vinden jullie van "bedrieglijke handelspraktijken" ?
 
Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
@fyedi je hebt gelijk maar als je echt zo groen was waarom gekozen voor een pure verbrandingsmotor tov hybride, CNG of volledig elektrisch ? En met hetgeen nu aan het uitkomen is betreft alle fabrikanten hun reele uitstoot en verbruik, welke alternatieven had je dan genomen tov de nu gekozen Skoda ? Als je normverbruik verschilde tov de gegeven waarden bij aankoop heb je dan al reeds geklaagd bij je dealer, en bij nee, waarom klaag je nu pas ? Wil je niet afschepen hoor met je klacht, maar heb soms de indruk dat iedereen die eigenlijk tevreden was van VAG (en het nog zou zijn mocht deze affaire niet aan het licht komen) nu ineens groen is geworden en ergens meer dan een software-update er probeert uit te wringen. Ik vind het ook niet leuk dat mijn merk VAG in opspraak komt en eigenlijk als grootste fabrikant en met zo een grote iconische geschiedenis de overheden heeft besodemieterd, maar mijn auto rijd perfect en ik denk dat mijn uitstoot vergelijkbaar is met alle andere vergelijkbare merken en modellen.
 

abelsj

Forumguru
Volgens de laatste berichten zit er in geen enkele O3 de ea189 motor. Daar de o3 op het mqb platform staat heeft hij altijd de ea288 serie onder de kap, zelfs degene met euro 5 uitstoot.
 

Monteurtje

Forumguru
Een vraagje voor de techneuten onder ons: De controle op uitlaatemissies op de jaarlijkse autokeuring moet dit toch ook zien, of werkt de software dan? En wat met nieuwe software die de wagen niet meer door de keuring krijgt?

Ik weet niet of je inmiddels al antwoord hebt op deze vraag. Want staan zoveel dingen door elkaar heen in dit topic. Dat het niet heel overzichtelijk meer is.
Maar het antwoord op je vraag is, NEE dit komt niet aan het licht met APK.
Bij auto's vanaf 01-01-2006 hoeft in eerste instantie geen roetmeting of viergastest (benzinemotoren) uitgevoerd worden.
Deze auto worden eerst via EOBD uitgelezen of een goed functionerend uitlaatgaswaarschuwingslampje. Moet uit zijn en dan op de tester ook aangeven dat die UIT is.
Mag geen storing hebben die tot direct afkeur leidt.
Staat er een andere storing in, dan roetmeten/viergastest
En de readinesstest moet volledig afgerond zijn. Is dat niet het geval. Roetmeten/viergastest.
Bij een goed functionerende motor zonder storing is die readiness test meestal in orde.
Dus voor APK is de auto op dat punt goed gekeurd.
 

ElScorpione

Forumguru
Het gaat hier voornamelijk om CO2 en NOx. Dat meten ze bij de APK (diesel) niet. Alleen een roetmeting als de readyness faalt (wat in mijn geval zo is omdat EGR en DPF weg zijn)
 

Fean

Forumguru
Ik denk nou juist dat dát een vrij lastige operatie wordt.
Het zijn immers niet de (zeer vele!) betrokken autogebruikers die op frauduleuze wijze belastingvermindering hebben bewerkstelligd; integendeel, zij hebben geheel te goeder trouw gebruik gemaakt van een door de overheid zelf tot stand gebrachte gedrochtelijke*) regeling waarvan vervolgens de (verzamelde) auto-industrie misbruik is gaan maken.

Nou ben ik ook maar een jurist van de kouwe grond, maar als de fiscus met zo'n verhaal bij mij zou komen, dan zou ik toch eens gaan (laten) zoeken onder het trefwoord "onbewuste dwaling"...

*) Het gedrochtelijke van de bijtellingsregeling zit 'm vooral in de nodeloze ingewikkeldheid ervan:
  • het kon 30-40 jaar en langer geleden (toen we nog niet van CO2-uitstootmetingen hadden gehoord) al veel simpeler door bv. het gewicht van de auto als uitgangspunt te nemen - vast bedrag bijtellen per kilo gewicht van de auto zoals die bij aflevering daadwerkelijk wordt gewogen op een geijkte weegbrug. Wie groter (dus zwaarder) wil rijden, betaalt meer; elke kilo telt.
  • het kan ook nu nog steeds veel simpeler door een vast bedrag per gram CO2-uitstoot te nemen, maar dan moet er dus wel Europabreed een realistische testmethodiek onder officieel toezicht worden toegepast. Dat stimuleert ook een schoner wagenpark: elke gram minder bespaart je geld, en de huidige inbochtenwringerij om nét dat ene extra grammetje er nog af te krijgen waarmee anders een "fatale" grens wordt overschreden is in één klap overbodig geworden.
Hoe gecompliceerder een regeling is, hoe lastiger het toezicht en hoe groter de fraudekans.
Ook hier kan het KISS-beginsel dus een prima uitwerking hebben.

<Edit>
Terzijde: ook de particuliere rijders zijn hierbij betrokken, voor zover zij (net als ik) hebben kunnen profiteren van de BPM-vrije aanschaf en houderschapsbelastingvrije periode.

Het is "onbewuste dwaling",.. niets meer niets minder. Iets met "op z'n kop slaan" of zoiets toch? Verbruik, C02, NOx-uitstoot hebben wel degelijk een verband.

Kans bestaat wel degelijk dat de fiscus een schadeclaim bij Volkswagen gaat indienen. Pon daarentegen betreft hier (jammerlijk) geen blaam,... maar ze zullen het goed voelen. Voor die monopolistische uitzuiger heb ik minder medeleven... voor dealers daarentegen.. je zou het maar zijn. Behoorlijk spannend en vooral erg zuur.
 
Laatst bewerkt:

ElScorpione

Forumguru
Nog niet. Zou er nu wel eens van kunnen komen natuurlijk...
Dat is inderdaad een kwestie van tijd. De grote vraag is tegen welke norm je dan meet. Want een auto die niet is aangepast haalt die norm namelijk ook niet. Ik ben overigens wel eens benieuwd wat een gemodificeerde auto mu daadwerkelijk meer uitstoot dan een standaard versie.
 

Canon-Eye

Forumguru
De grote vraag is tegen welke norm je dan meet. Want een auto die niet is aangepast haalt die norm namelijk ook niet.
Élke auto die nu rondrijdt is getest volgens de oude methode en de huidige normen, dus dat klopt in geen enkel geval. Voor nieuwe auto's geldt dan dat ze direct na invoering volledig aan de norm zullen moeten voldoen, wwnt anders geen typegoedkeuring.
Voor het bestaande wagenpark zal dan wel een overgangstermijn komen, een soort uitsterfbeleid, met over een x-aantal jaren bijkomende wegpestmaatregelen door aanscherping van de toegangseisen voor milieuzones.

Ik kan het hele scenario zó uittekenen...
 

Fean

Forumguru
Vergeet niet dat voor leaserijders die wel het volle pond hebben betaald (25%) "ongetwijfeld een beroep op het gelijkheidsbeginsel gaan doen om zo nog wat belasting terug te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

jberends

Nieuw lid
Hier een duidelijk overzicht welke motorcode die je terug kunt lezen op de sticker bij het reservewiel of in het serviceplan gekoppeld is aan die code EA189

Bekijk bijlage 42406

Lijkt erop dat de OIII greenline 2014 geen EA189 motor heeft volgens het lijstje. Dit is namelijk een 1.6 TDI met 81 kw.

Ik ga morgen ook even op de sticker kijken in mijn onderhoudsboekje Pagina 1.
 

Tafkah

Forumguru
OIII dan niet, maar mijn SII (1.6 TDI) is dat wel...
Ben benieuwd wat ze er precies gaan aanpassen en wat dat voor effect op de performance heeft. Ivm sleurhut heb ik iedere pk/nm nodig... wil niets kwijtraken!!!
 
Bovenaan Onderaan