Het grote VAG #Dieselgate topic

Linksom of rechtsom, ik wil die aanpassing helemaal niet. De O3 rijdt prima zoals hij is. (mocht dat een verdacht model zijn)
Je zal maar chiptuning hebben en teruggeroepen worden, wat zal er dan gebeuren?
 
Nieuw milieueffektrapport noodzakelijk voor Uplace en Antwerpse en Brusselse ring dank zij het Volkswagen-gefoefel.
 

24qv

Actief lid
"De Amerikaanse stad Houston wil een schadevergoeding van 100 miljoen dollar (zo'n 90 miljoen euro) van Volkswagen. Volgens het bestuur is de vervuiling erger geworden door de fraude van de Duitse autobouwer met de uitstoottests."

Als dat zo doorgaat, zeker in de VS, zie ik VAG nog wel eens omvallen.

/* alu hoedje mode ON

Allemaal een vooropgezet plan, zodat de Chinezen VAG voor een prikkie kunnen overnemen

/* alu hoedje mode OFF
 

24qv

Actief lid
Vergeet niet dat voor leaserijders die wel het volle pond hebben betaald (25%) "ongetwijfeld een beroep op het gelijkheidsbeginsel gaan doen om zo nog wat belasting terug te krijgen.
He, daar had ik nog niet aan gedacht........ /* rechtsbijstand polis erbij pakt */
 

laagvlieger

Forumguru
Amerika zal er alles aan doen om het VW zo zuur mogelijk te maken. Ze zijn in het algemeen al niet tuk op buitenlandse producten, advocaten hebben ze er in overvloed en van mega rechtszaken kunnen ze wat.
 

punicajack

Actief lid
Ik volg het topic, maar heb niet elke post gelezen. Heeft iemand al meer info gegeven over het technische aspect van het "schandaal"? Als dat zo is, vergeet dan mijn post maar. Het is duidelijk dat het om de NOx waardes gaat, maar ik begreep nog niet echt waarom dat zo speciaal is bij de VAG diesels, en diesels uberhaupt, maar goed. Ik kwam deze sites tegen en begrijp het nu meer, maar ik hou me aanbevolen voor meer info als iemand dat heeft, of correcties als ik het verkeerd geinterpreteerd heb.

https://groenlinks.nl/nieuws/acht-vragen-en-antwoorden-over-dieselgate-bij-volkswagen

http://www.wired.com/2015/09/vw-owners-arent-going-like-fixes-diesels/

http://www.carpartsdirect.nl/assortiment/egr-kleppen

Kort samengevat. NOx onstaat uit een reactie met zuurstof en stikstof bij hoge temperaturen en omdat dieselmotoren meer lucht (78% stikstof, 21% zuurstof) aangevoerd krijgen onstaat er verhoudingsgewijs meer NOx dan bij benzine motoren. Dit is te compenseren door de EGR en verscheidene katalysatoren. Maar de meest effectieve manier om het tot een absoluut minimum te reduceren is een reactie met een soort ureum oplossing (Adblue bijvoorbeeld), een systeem blijkbaar gebruikt door mercedes en bmw o.a. Effectief maar redelijk kostbaar. Als ik het goed begrijp hebben de VAG motoren dit systeem, maar wordt alleen ingeschakeld tijdens de testrun en daardoor hoeft het een veel kleiner systeem te zijn en goedkoper.

Hoe ze het dan gaan oplossen is wel mijn vraag, lijkt erop dat de EGR meer op zijn donder gaat krijgen...
 

24qv

Actief lid
En wat als je nou weigert om die update te laten installeren? Of als je niet opgeroepen wordt? Er zijn namelijk ook zat diesels die niet (meer) in onderhoud zijn bij de officiele dealer.

Dwingen? Altijd mooi woord, waar ik spontaan van in de aanval schiet :-)

Met een privé auto zullen ze het er wel 'stiekem' op zetten - je weet toch niet wat er onder de motorkap gebeurt. Wel van te voren aangeven dat je hier geen toestemming voor geeft (het is en blijft je eigen auto).

Als dan na een grote of kleine beurt het vermogen 'opeens' merkbaar veel minder is, teruggaan de dealer, klachtenprocedure starten, al dan niet met rechtsbijstand: aangetekende brief sturen naar dealer met twee opties 1) naar oude toestand terugbrengen 2) restitutie van het aankoop bedrag eisen. Consumentenbond inschakelen, Brief naar Pon schrijven, Kassa mailen (www.vw-vermogensclaim.nl is nog vrij zie ik).

Tja, als je een leaseauto hebt, heb je niet veel te willen naar de garage, behalve klagen naar de leasemaatschappij en werkgever dat dit niet (meer) de auto is waar je een proefrit in gemaakt hebt, besteld hebt, misleid bent en dientengevolge per direct de auto wil inleveren.

Volgens mij allemaal zaken waar ze niet op zitten te wachten nu.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ik kreeg eind vorige week wel een mailtje van de dealer (Hoogenboom) met het verzoek om de kilometerstand van m'n auto door te geven. Ik heb geen idee of dat iets met deze perikelen te maken heeft, maar vond het wel toevallig. Temeer daar m'n auto daar gewoon in onderhoud is en ze dus de km-stand al wel weten.

Als reden gaven ze op "Om u op het juiste moment te kunnen informeren over en uit te nodigen voor onderhoud aan uw auto, vragen wij u om de huidige kilometerstand (bij benadering) van uw ŠKODA Octavia met kenteken XX-XXX-X aan ons door te geven.", vreemd, ik heb daar geen uitnodiging voor nodig, ik bel ze zelf wel voor een afspraak als het nodig is, gaat al jaren prima.
 

peterrapid

Forumguru
@OctaviaWest je hebt een O3 op MQB platform dus je bent geen winnaar en mag direct doorgaan naar start :D geen zorgen je bent niet bij de gelukkigen die volgens sommige bronnen een volledige nieuwe gaan krijgen :deuk:
 

OctaviaWest

Actief lid
Okay, maar ik wou graag weten waar op mijn voertuig de motorcode staat vermeld. Kan iemand me wat wijzer maken?

BTW, nobody gaat een nieuwe krijgen. Dat geloof je toch niet. Ofwel gaan ze je motor dichtdraaien zodat hij voldoet aan de normen en nog even veel vermogen heeft als een Citroën 2PK uit de jaren '50, ofwel gaan ze het testalgoritme eruit halen zodat je nauwelijks nog door de keuring raakt en evenveel verkeersbelasting moet betalen als iemand met een 3-liter 6-cilinder. De gewone man trekt altijd aan het kortste eind.
 
Laatst bewerkt:

Berry1912

Forumguru
Volg met belangstelling het topic omdat ik (denk ik) ook een van de vervuilers ben.
Wat ik echter graag zou willen weten is wat er gaat gebeuren als de software door de dealer gaat worden aangepast.
Ik bedoel dan meer, wat ga ik er in de praktijk van merken. Is er bv vermogensverlies? Krijg ik nu een lekkere vette dieselwalm uit mn ovale sierpijpje? Ga ik nu maar 850km op een volle tank diesel rijden?

Als die laatste twee het geval is dan laat ik hem maar gelijk tot 250pk tunen, als het toch vuil moet dan maar goed.:jaja:
 
Okay, maar ik wou graag weten waar op mijn voertuig de motorcode staat vermeld. Kan iemand me wat wijzer maken?

BTW, nobody gaat een nieuwe krijgen. Dat geloof je toch niet. Ofwel gaan ze je motor dichtdraaien zodat hij voldoet aan de normen en nog even veel vermogen heeft als een Citroën 2PK uit de jaren '50, ofwel gaan ze het testalgoritme eruit halen zodat je nauwelijks nog door de keuring raakt en evenveel verkeersbelasting moet betalen als iemand met een 3-liter 6-cilinder. De gewone man trekt altijd aan het kortste eind.

De motorcode schijnt ergens in het blok gegraveerd te zijn. Ik weet niet waar, zou je evt. aan de dealer kunnen vragen.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Motorcode staat op de eerste bladzijde van het onderhoudsboekje en op de sticker onder de mat in de buurt van de reservewielbak., in iedergeval ergens in de kofferruimte.
Op die sticker staan alle codes zoals jou auto is samengesteld.
De betekenis van de codes kan je hier opvragen : http://vag-codes.info
 

Skoda-MAN

Forumguru
Het kan wel eens zo zijn dat de software updates door de RDW gecontroleerd gaan worden als terug roep acties en dus verplicht zijn.
De software helmaal dichtgetimmerd is en (voorlopig) niet meer te benaderen is door derden tot er een hacker gevonden is.
 
Bovenaan Onderaan