Het grote VAG #Dieselgate topic

BcB

Forumguru
Moeilijke materie allemaal. Maar lees hier inderdaad dat men meer brandstof zal gaan verbruiken. Die gigantische rookwolk achter de oranje golf in relatie met het doodshoofd maakt bijna dat ik mij schuldig voel. Bijna hoor.. image.jpg
 
'k Ben heel erg benieuwd tot hoeveel extra brandstofverbruik dit gaat leiden en of daar nog weer 'tegenmaatregelen' op mogelijk zijn.
 

BcB

Forumguru
Ja hier ben ik ook erg benieuwd naar. Maar nog meer wat deze ellende allemaal voor de eindgebruiker gaat betekenen in de zin van terug roep acties, imago van het merk en bijvoorbeeld inruilwaarde. Blijkt dus dat ik al die tijd in een soort doomsday machine heb gereden? Dat ouderen uit hun scootmobiel vielen en mussen van hun tak pleurden was dus geen toeval als ik voorbij kwam, maar gruwelijke hoeveelheden stikstofdioxiden waren hier debet aan. Kan wel zeggen dat ik mij belazerd voel door onze vrienden van VAG. Het wachten is op de eerste verbodsbordjes in grote steden, verboden voor VAG groep automobielen?
 

hemi24

Forumguru
Zouden de tuners zo langzamerhand ook niet een beetje zenuwachtig worden?!?

Als men VW grote claims en boetes kan geven, is het natuurlijk slechts een kwestie van tijd, totdat er iemand eens vraagtekens bij tuning gaat stellen...
 

Skoda-MAN

Forumguru
Komt allemaal wel goed, over een half jaar of eerder praat niemand er meer over en in die tussentijd zijn er vast wel weer andere nare nieuwsberichten geweest.
De media is nu eenmaal sensatie belust en maken zonder blikken of blozen een beetje bedrijf kapot zodat ze weer over werkeloosheid kunnen schrijven. :mad::deuk:
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar op de BPM wel...
Ja, maar dat is nou weer niet van toepassing op de bestaande auto's waar @OctaviaWest kennelijk op doelde, want het onderstaande ging vooraf aan de eerdere quote:
Ofwel gaan ze je motor dichtdraaien zodat hij voldoet aan de normen en nog even veel vermogen heeft als een Citroën 2PK uit de jaren '50, ofwel gaan ze het testalgoritme eruit halen zodat je nauwelijks nog door de keuring raakt
Verder is BPM geen verkeersbelasting maar een aankoopbelasting -soort opvolger van de zg. weeldebelasting uit vroeger tijden.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Dat ouderen uit hun scootmobiel vielen en mussen van hun tak pleurden was dus geen toeval als ik voorbij kwam

Er zal zich bij jou wel een slimme advocaat melden voor letselschade en de dierenbescherming, groen links en de partij voor de dieren zorgen ervoor dat je voortaan in een trapauto mag rijden. :maakmegek:
 
  • Leuk
Waarderingen: BcB
In Belgie zijn er wel mqb platform (oa O3) die de motor in kwestie hebben, ttz oa 1.6 tdi 105pk euro 5. Deze motor is onlangs uit het gamma verdwenen...
 

Berry1912

Forumguru
Kwam in de zoektocht naar meer info nog een leuk stukje tegen van begin dit jaar.

vr 06 feb 2015, 10:03
'Diesel schoon'
Onvoorstelbaar dat minister Mansveld de diesel in de ban wil doen, zegt R.H.M. Metzelaar. "De moderne diesel is zo schoon dat de benzinemotor nu eigenlijk de viespeuk is", betoogt hij.


R.H.M. Metzelaar schrijft:

Jaren geleden moest die vieze diesel worden aangepakt. Het resultaat waren geavanceerde inspuitsystemen met zeer kleine roetdeeltjes in de uitlaatgassen tot gevolg.

Dit bleek nog schadelijker dan oude diesels, omdat deze deeltjes (fijnstof) veel verder in de longen kunnen doordringen en daar blijven zitten. Verkeerde beslissing? De diesel moest weer schoner en de moderne diesel (en die nog gaan komen) zijn zo schoon met hun roetfilters en NOx-reductie dat eigenlijk de benzinemotor nu de viespeuk is. Daarnaast produceert een diesel minder CO2 per liter, waar ook nog eens meer kilometers mee gereden kan worden. Onvoorstelbaar dat minister Mansveld de diesel in de ban wil doen. Laat de minister haar beslissing nemen op basis van informatie van technici en niet van milieu-analfabeten.
 

Monteurtje

Forumguru
Vergeet niet dat voor leaserijders die wel het volle pond hebben betaald (25%) "ongetwijfeld een beroep op het gelijkheidsbeginsel gaan doen om zo nog wat belasting terug te krijgen.

De bijtelling wordt gebaseerd op de CO2 uitstoot. En NIET op de NOx uitstoot.
 

Wouter1

Forumguru
Dwingen? Altijd mooi woord, waar ik spontaan van in de aanval schiet :-)

Met een privé auto zullen ze het er wel 'stiekem' op zetten - je weet toch niet wat er onder de motorkap gebeurt. Wel van te voren aangeven dat je hier geen toestemming voor geeft (het is en blijft je eigen auto).

Ik denk niet dat men gedwongen kan worden om op een eventuele terugroepactie in te gaan. Er is n.l. geen sprake van een defect of gebrek, bovendien is de veiligheid niet in gevaar... Er rijden immers nog genoeg andere diezeltjes rond die ook niet voldoen aan euro 5.

Eventueel zou men met de dealer overeen kunnen komen om de terugroepactie uitlaat voeren inclusief registratie, en vervolgens direct ongedaan laten maken.
Al betwijfel ik of de dealer hier aan mee wil werken.
Ik hoop in elk geval dat mijn 1.2 TDI niet getroffen wordt, want een eventuele software update valt door een tuner denk ik niet te corrigeren...
 
Bovenaan Onderaan