Het grote VAG #Dieselgate topic

peterrapid

Forumguru
Wow jullie zijn hier allemaal slimmer dan VAG, dacht dat de oplossing op 7/10 ging gegeven worden door VAG aangaande wat voor aanpassingen allemaal gingen gebeuren. Jullie hebben inside-info ? Ipv zomaar lukraak te gissen wacht eventjes af tot 7/10 om te oordelen, misschien is het allemaal wel zo erg niet hoor.
 

OctaviaWest

Actief lid
misschien is het allemaal wel zo erg niet hoor.

Er zal niet te juichen vallen. Misschien dat er wel duizenden euro's per voertuig in de staatskas zullen verdwijnen, maar ik zie niet meteen gebeuren dat de solitaire rijder schadeloos wordt gesteld, integendeel. Ik hoop, niettemin, dat ik helemaal verkeerd ben...
 

Canon-Eye

Forumguru
De 1.2 TDI is al niet vooruit te duwen
Met permissie, maar dit vind ik nou echt onzin.
Natuurlijk is het geen racemonster, maar ik merk bij alle wat langere ritten dat-ie moeiteloos mee kan onder alle verkeersomstandigheden. Ook op de 130-stukken draai ik gewoon mee met 135 gps-km/u (sneller dan de meesten - er komen dan toch niet heel veel inhalers meer voorbij) en dan moet hij echt op de cruisecontrol om te voorkomen dat ik onbedoeld nog sneller ga rijden.
n dan gaan ze de software aanpassen zodat de juiste uitstootwaarde behaald wordt.
Ten eerste weet nog niemand van ons wat er precies gaat gebeuren. Ergens in de vele artikelen over dit onderwerp heb ik opgepikt dat het sjoemelen daarin bestond dat in testsituaties de injectie van AdBlue wordt aangezet c.q. versterkt om de NOx-uitstoot binnen de norm te krijgen. Maar wellicht heeft de Autoweekredacteur gelijk die stelt dat het weghalen van de betreffende coderegel geen invloed zal hebben op de rijprestaties en hoeft er alleen een groter AdBlue reservoir te worden geplaatst...

Kortom, ik stel voor dat we met z'n allen effe niet zo vreselijk gaan zitten z**ken zolang er geen volledige duidelijkheid is over de daadwerkelijke effecten.
Niet piepen vóór je geslagen wordt, dus.
E.e.a. geldt in het bijzonder voor de types achter die Stichting (die zouden toch eigenlijk geen winstoogmerk moeten hebben?) Audiclaim/Volkswagenclaim. Ik snap trouwens ook niet waarom zij zich op de importeur richten. Díe heeft toch de fraude niet gepleegd of gefaciliteerd? Ze zijn m.i. eerder ook als slachtoffer te betitelen en hebben, net als de dealers, ook wel reden om VAG aan te spreken...
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Precies, al die commotie rondom wat er mogelijk aangepast zal gaan worden. Eerst maar eens zien.
Tegelijkertijd hebben de eerste mensen met een claim al verenigd onder leiding van een advocaat die hier weer brood in ziet. Erg triest weer allemaal en het lijken wel Amerikaanse praktijken.
Het gaat dan over vermeende waardevermindering en verwacht hoger verbruik. Beide zijn nog helemaal niet aan te tonen, maar toch ligt er al een claim bij Pon.. Ik ben in dergelijke gevallen best voorstander van lik op suk, u probeert ten onrechte ons een poot uit te draaien, dan krijgt u zelf een evengrote claim aan de broek als compensatie. Kijken of de goudzoekers dan nog steeds massaal in de rij staan om te claimen.
 

MacManiac78

Forumguru
Ik kreeg eind vorige week wel een mailtje van de dealer (Hoogenboom) met het verzoek om de kilometerstand van m'n auto door te geven. Ik heb geen idee of dat iets met deze perikelen te maken heeft, maar vond het wel toevallig. Temeer daar m'n auto daar gewoon in onderhoud is en ze dus de km-stand al wel weten.

Als reden gaven ze op "Om u op het juiste moment te kunnen informeren over en uit te nodigen voor onderhoud aan uw auto, vragen wij u om de huidige kilometerstand (bij benadering) van uw ŠKODA Octavia met kenteken XX-XXX-X aan ons door te geven.", vreemd, ik heb daar geen uitnodiging voor nodig, ik bel ze zelf wel voor een afspraak als het nodig is, gaat al jaren prima.



---

Waarschijnlijk omdat er uit de berekening rolt dat je de leeftijd heeft waarop de auto de grootste afschrijving gehad heeft. 3 jaar is +/- 50% afschrijving. Dan wordt de auto weer interessant om in te kopen, zeker als jij weer een nieuwe koopt. Voor hun win-win.
 

laagvlieger

Forumguru
En zelfs al zou de aanpassing het rijgedrag en verbruik in negatieve zin uitpakken, wie kan een particuliere rijder verplichten om in te gaan op die terugroepactie? Stel dat die particulier al jaren het onderhoud in een onafhankelijke garage laat uitvoeren? Gewoon geen voet meer binnenzetten bij een VAG-dealer wat betreft onderhoud dus.

Eerst even de kat uit de boom kijken!
 

MacManiac78

Forumguru
"en hoeft er alleen een groter AdBlue reservoir te worden geplaatst......" Grappig, maar de 1.2 TDI heeft geen AdBlue inspuiting. Als AdBlue zal worden toegepast moet die tank worden geplaats en de inspuiting ervan gerealiseerd worden. Die inspuiting moet via de ECU geregeld worden. Dit alles heeft een veel groter prijskaartje dan even de waardes omlaag schroeven binnen de ECU, dus..... wat denk jij, voor welke optie zal er gekozen worden?
 

CharlesTucker

Forumguru
@MacManiac78 , dat zou zo maar kunnen, maar wees daar als dealer dan gewoon eerlijk in, in plaats van dit soort rare mailtjes (zeker op het moment dat er nogal wat commotie is over die Dieselmotoren). Dit geeft me het gevoel dat je inmiddels (sinds de overname van Swarttouw door Hoogenboom) een nummer bent in plaats van een klant. Wat dat betreft mag ik de verkoper die mij de auto verkocht (nog in de Swarttouw-tijd) wel, die zegt gewoon eerlijk dat ie me graag een nieuwe wil verkopen :).

Overigens moet ik wel kompleet zijn, als ik de auto voor onderhoud breng voel ik me nog steeds klant daar, en geen nummer. Qua sfeer (en personeel) is er weinig veranderd sindsdien. Maar rare mailings zit ik niet op te wachten, zo kreeg ik al heel snel na de overname een mailtje met de vraag of het niet eens tijd werd de Octavia in te ruilen, alsof ze serieus verwachten dat je als particuliere koper iedere 2 jaar of zo een nieuwe Octavia koopt.

En meer on topic, wat betreft eventuele terugroep acties betreft, inderdaad gewoon afwachten. Voorlopig kan m'n auto er nog wel een paar maanden tegen qua onderhoud, de eerstvolgende beurt zal zo'n beetje januari/februari worden (180.000 km), tegen die tijd zal ook wel duidelijk zijn wat er eventueel zal moeten gebeuren.
 
... wie kan een particuliere rijder verplichten om in te gaan op die terugroepactie? ....

Da's heel eenvoudig. Keuringseis bij APK en registratie bij 't RDW.

Hoewel ik me ook niet happy voel en er nog geen goed gevoel heb ten aanzien van de vraag of ik er financieel of qua rijprestaties zonder kleerscheuren vanaf ga komen, is het inderdaad goed om eerst af te wachten wat er gaat gebeuren en hoe de reacties op de aanpassing zijn.

Een interessante vraag is hoe je kunt bepalen wat impact is. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die zeggen dat de prestaties enorm zijn afgenomen en/of het verbruik explosief is gestegen.

We gaan het zien!
 

Bakkertje

Forumguru
Da's heel eenvoudig. Keuringseis bij APK en registratie bij 't RDW.

Ik ben geen keurmeester, maar volgens mij wordt er bij Diesels enkel een roetmeting gedaan en geen NOx meting.
Dus voor de apk maakt het niets uit.
(als ik het mis heb laat ik me graag corrigeren ;) )
 

Canon-Eye

Forumguru
Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die zeggen dat de prestaties enorm zijn afgenomen en/of het verbruik explosief is gestegen.
Prestatieverschil lijkt me lastig te bewijzen.
Verbruik kan ik makkelijk aantonen aan de hand van mijn gedetailleerde excelletje. En de achterliggende bonnetjes met alle genoteerde tankstanden en gemiddelden uit de maxidot vanaf dag 1 zitten ook nog op de prikker, die is nog lang niet vol.
Bewijs genoeg dus - ALS er ooit al iets bewezen zou moeten worden. Maar dat staat nog te bezien... :arghh:
 
Laatst bewerkt:

KJvO

Forumguru
Ik zie nu dat onze 2 Skoda's beiden de motorcode EA189 hebben....
Weinig kans dat ik de de software laat updaten :nono:
 
Laatst bewerkt:

OctaviaWest

Actief lid
De Belgische invoerder meldt me per mail dat mijn Octavia 3 1.6 TDI 105pk DSG, geleverd in september 2013, NIET is uitgerust met de software in kwestie.

Dus wellicht zijn ook alle andere Belgische O3's 1.6 TDI die rond of na deze periode zijn gekocht niet betrokken. Wie zekerheid wil kan het hier (http://www.customercare.dieteren.be/nl/contact-mijn-wagen) opvragen op basis van het chassisnummer.
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
dat zou zo maar kunnen, maar wees daar als dealer dan gewoon eerlijk in, in plaats van dit soort rare mailtjes

Ik heb een benzine autootje en kreeg een drie weken geleden ook een mail of ik de km stand wilde opgeven en dat gaan ze gebruiken om tijdig een uitnodiging te sturen voor de onderhoudswerkzaamheden van de auto.
Veel mensen vergeten het onderhoud en maken op het laatste moment een afspraak
HEEL ONSCHULDIG DUS
 

Skoda-MAN

Forumguru
Prestatieverschil lijkt me lastig te bewijzen.
Verbruik kan ik makkelijk aantonen aan de hand van mijn gedetailleerde excelletje. E

En uit nijd en om geld los te peuteren ga je anders rijden als voorheen, extra fel optrekken en tot het laatste moment het gas er op houden enz.
 

Canon-Eye

Forumguru
uit nijd en om geld los te peuteren
Lijkt me niet.
Zolang het ding ongeveer doet wat ik ervan verwacht en gewend ben, word ik sowieso niet nijdig - en anders ook niet zo snel trouwens. Zoals al betoogd, eerst maar eens zien hoe het allemaal uitpakt.

Bovendien, dat onnodige gescheur kost meer dan alleen geld: extra slijtage en reparaties aan de auto zijn dan ook te verwachten.
Verder is het niet gezond vanwege de ermee gepaard gaande extra stress.
Goed voor de cardiologenbranche misschien, maar ik rij liever een beetje ontspannen rond... :)

Dus of ik per saldo met zo'n "investering" iets zou opschieten, waag ik voorlopig te betwijfelen.
 
Bovenaan Onderaan