Het grote VAG #Dieselgate topic

nisuthai

Forumguru
Op dit moment is het een Hot item dit schandaal maar als je een jaar verder bent en het blijkt dat de meeste andere merken buiten de VAG groep om ook dit soort schandalen hebben, dan zijn we deze hausse allang al vergeten en is alles weer normaal. er zal heus wel koortsachtig achter de schermen nu even gezocht worden om dit schandaal weer weg te poetsen en als dan dat opgelost is dan is er in feite niets meer aan de hand.
 

spikehome

Forumguru
Ben benieuwd wat dit gaat doen met de waarde van je auto.
Voor leasrijders maakt het niet uit.
Maar ik denk dat de waarde 2e hands wel eens flink kan gaan dalen.
 

CDK

Forumguru
Waardedaling vanwege uitstoot zie ik zo snel niet gebeuren, waardedaling ivm 1.8 / 2.0 T(F)SI olieslurpen wel daarentegen :jaja:
 

CDK

Forumguru
Sorry @RogerS :bloos: jij kan wel aantonen dat jouw auto straks gemodificeerd is, dus daar zou ik in jouw geval minder ernstige zorgen om maken. ;)
 

punicajack

Actief lid
Ik zie dat mijn motor er ook bij staat, tenminste wat ik aan het vermogen zie. Ik ben er nooit helemaal uit wat nou het grote verschil is tussen de greenline en greentech, want ze zouden dezelfde motor hebben, maar de fabrieksopgave uitsloot is van de greentech hoger.

Ik ben niet echt angstig op wat er komen gaat, maar ik ben heel erg benieuwd of er onderzoeken gestart gaan worden naar andere auto merken. Ik zit niet helemaal in de cijfertjes, maar ik kan me niet voorstellen dat de prestaties van die VAG-motoren nou zoveel beter waren met lagere waarden als de vergelijkbare motoren van andere fabrikanten.

edit: hier heb je het al
http://www.nu.nl/internet/4135070/milieudefensie-wil-dieselautos-laten-hacken.html

Ik durf wel te zeggen dat iedereen weet dat de fabrieksopgaven nooit gehaald worden, want daar worden heel veel trucjes uitgehaald om al het verbruik zo laag mogelijk te houden. Er is nu alleen een groot bewijs gevonden. Een flinke beerput is dit en het imago van Volkswagen en VAG is nu al flink beschadigd.
 
Laatst bewerkt:

Spoetnik

Forumguru
Wat doet zo'n software update. Als dat inhoud dat je er straks 20 seconden over doet om op 100 KM p/u te komen en de wagen een top heeft van 130 KM heb je en een wagen waar je direct klaar mee bent en tevens onverkoopbaar is. De rijeigenschappen gaan veranderen lijkt me.
 

emiel10

Senior Member
Greenline toch niet? Dat is een 1.6 TDI met 110pk(81kw) en alleen de 105pk (77kw) staat in het lijstje van ertromp.
Alleen een 2.0TDI van 81kw staat op de lijst.

Of snap ik de lijst niet?

De 1.2TDI staat wel in de eerder geposte lijst van motoren waarmee gesjoemeld is.
 

Visitor538

Senior Member
Het is misschien wat egoïstisch maar het zal me een worst zijn wat hij uitstoot, zolang hij maar blijft rijden.
En straks bij een APK kan men moeilijk 100.000de auto's afkeuren.
Dan komen ze wel weer met een ontheffing voor auto's die geproduceerd zijn voor xx.xx.2015
Want geloof maar dat de auto's die vandaag en gisteren en morgen van de band rollen bij de VW groep nog steeds de sjoemel software hebben. Eerst zal die voorraad op moeten.
 

Visitor538

Senior Member
Dat de VW-groep een waardedaling heeft op de beurzen is begrijpelijk omdat de beleggers vrezen voor hun investering.
Maar als je tevreden bent met wat de auto betreft. Of het nu VW of Audi of Seat of Skoda etc betreft.
Een storm in een glas water.
Lees de krant er maar op na, de koper is niet geintreseerd in de uitstoot maar of zijn auto wel op tijd geleverd gaat worden.
Ik stap echt niet over naar zo'n Jap of Franse bak.
En stond ik vandaag voor de keuze aanschaffen of niet zou ik mijn Yeti zo weer bestellen als ze hem met zekerheid konden leveren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nu zou het kunnen dat je (feitelijke) CO2-uitstoot omhoog gaat
De feitelijke CO2-uitstoot houdt rechtstreeks verband met het brandstofverbruik. Immers, als er meer koolwaterstoffen worden opgestookt, leidt dat ook volautomatisch tot meer CO2.

Het is wel de vraag of de verschillen in verbruik (even los van de NOx-uitstoot) tussen de laboratoriumtests en real life omstandigheden te wijten zijn aan gesjoemel met het motormanagement(*), of aan de gebrekkige regelgeving rond de tests die blijkbaar toestaat dat naden worden afgeplakt, spiegels ingeklapt, andere banden worden gebruikt etc. Immers, als dat allemaal niet is verboden, dan moet je niet raar kijken dat een autofabrikant de grenzen opzoekt.
Als je gaat solliciteren dan kam je je haar, je kleedt je netjes aan en je poetst je schoenen - en dat is in essentie eigenlijk hetzelfde: je doet je nèt effe iets netter voor dan in het leven van alledag...

Dat gezegd zijnde: indien en voor zover de belastingdienst in dit kader al iets zou willen terugvorderen van de ten onrechte verstrekte lagere bijtelling en BPM-kortingen, dan zal deze daarvoor toch eerder bij de autofabrikanten aankloppen dan bij de individuele gebruikers. Die laatste waren immers sowieso te goeder trouw en dat is zo te zien niet het geval bij de makers. Bovendien zijn er ettelijke honderdduizenden van die gebruikers en autofabrikanten zijn veel minder in aantal dus ook makkelijker aan te spreken.

(*) Edit
Hier bedoel ik dan dus de van fabriekswege ingebakken "testherkenning" - het achteraf aanpassen van het motormanagement in opdracht van de gebruiker (kortweg: chiptuning) zou ook onder deze noemer kunnen vallen, maar dat is een weliswaar verwante, maar toch andere discussie die niet onder deze topictitel past.
 
Laatst bewerkt:

punicajack

Actief lid
Het is misschien wat egoïstisch maar het zal me een worst zijn wat hij uitstoot, zolang hij maar blijft rijden.

Maar er zijn mensen die dat wel interesseren en mede daar hun keus op gebaseerd hebben. Ik ben nou niet echt mileubewust, maar als ik de keuze heb tussen 2 gelijkwaardige producten en ik kan kiezen voor een schonere, doe ik dat. Blijkt dat niet te kloppen, zou ik me bedonderd voelen.

Ik denk dat het effect wel zou moeten meevallen, maar als autos teruggeroepen worden en geupdated kan het zijn dat ze anders rijden.

Genoeg redenen om er een mening over te hebben.
 

Oenoud

Forumguru
Aan de sticker te zien ben ik volgens het geplaatste overzicht ook guilty :bloos:
Nou ja we zullen wel zien hoe dit afloopt.

image.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Berry1912

Forumguru
Ik zie wel heil in de regeling in Amerika. Om de boete te ontlopen neemt VAG gewoon alle auto's terug en geven de eigenaren daarvan gewoon een http://www.skoda.nl/modellen/nieuwe-superb-combi. Zijn ze minder kwijt dan de 33.000 euro per auto boete. :D

Het bedrijf kan een hoge boete krijgen
Als in de VS wordt bewezen dat Volkswagen opzettelijk de Clean Air Act heeft overtreden, dan hangt het concern een boete van 37.500 dollar (ruim 33.000 euro) per auto boven het hoofd. Dat bedrag kan met 482.000 auto's oplopen tot meer dan 18 miljard dollar (16 miljard euro).
 

Visitor538

Senior Member
Maar er zijn mensen die dat wel interesseren en mede daar hun keus op gebaseerd hebben. Ik ben nou niet echt mileubewust, maar als ik de keuze heb tussen 2 gelijkwaardige producten en ik kan kiezen voor een schonere, doe ik dat. Blijkt dat niet te kloppen, zou ik me bedonderd voelen.

Zoals je al zegt als ik de keuze heb uit 2 gelijkwaardige producten!
Maar dit is achteraf.
Dus als jouw Octavia een van de gevallen zou zijn ga je hem dan versneld verkopen?
Denk het niet.

Eerst maar eens afwachten wat ze gaan doen.
 
Bovenaan Onderaan