Nu zou het kunnen dat je (feitelijke) CO2-uitstoot omhoog gaat
De feitelijke CO
2-uitstoot houdt rechtstreeks verband met het brandstofverbruik. Immers, als er meer
koolwater
stoffen worden opgestookt, leidt dat ook volautomatisch tot meer CO
2.
Het is wel de vraag of de verschillen in
verbruik (even los van de NO
x-uitstoot) tussen de laboratoriumtests en real life omstandigheden te wijten zijn aan gesjoemel met het motormanagement
(*), of aan de gebrekkige regelgeving rond de tests die blijkbaar toestaat dat naden worden afgeplakt, spiegels ingeklapt, andere banden worden gebruikt etc. Immers, als dat allemaal niet is verboden, dan moet je niet raar kijken dat een autofabrikant de grenzen opzoekt.
Als je gaat solliciteren dan kam je je haar, je kleedt je netjes aan en je poetst je schoenen - en dat is in essentie eigenlijk hetzelfde: je doet je nèt effe iets netter voor dan in het leven van alledag...
Dat gezegd zijnde:
indien en voor zover de belastingdienst in dit kader al iets zou willen terugvorderen van de ten onrechte verstrekte lagere bijtelling en BPM-kortingen, dan zal deze daarvoor toch eerder bij de autofabrikanten aankloppen dan bij de individuele gebruikers. Die laatste waren immers sowieso te goeder trouw en dat is zo te zien niet het geval bij de makers. Bovendien zijn er ettelijke honderdduizenden van die gebruikers en autofabrikanten zijn veel minder in aantal dus ook makkelijker aan te spreken.
(*) Edit
Hier bedoel ik dan dus de van fabriekswege ingebakken "testherkenning" - het achteraf aanpassen van het motormanagement in opdracht van de gebruiker (kortweg: chiptuning) zou ook onder deze noemer kunnen vallen, maar dat is een weliswaar verwante, maar toch andere discussie die niet onder deze topictitel past.