Het grote VAG #Dieselgate topic

laagvlieger

Forumguru

En ja hoor:

Dear Customer,

We regret to inform you that the software in question has been installed in your vehicle. We apologize for this situation and are doing everything in our power to remedy it as soon as possible. The important thing for you to know is that your vehicle is completely safe and roadworthy!


...
 

Joske

Forumguru
Minder fijn stof uitstoten deed jij toch al voorheen @kansberg? :laugh:

opletten dat ze je roetfilterregeneratie er niet terug in programmeren é, of tis met de vlam uit de pijp!
letterlijk dan :deuk:

maxresdefault.jpg
 

MarcoO2

Forumguru
Nog niet zeker van de kosten:
Bij nieuwe software ga ik hem op de testbank zetten om te zien of ik hetzelfde vermogen haal die ik zou moeten hebben. Indien niet stel ik de fabrikant verantwoordelijk. Iemand een adres in de buurt van maldegem om de test uit te voeren?
Dan moet je 'm om te beginnen ook vóóraf op diezelfde bank laten rollen. Alleen zo kan je hard maken dat je er qua vermogen op achteruti gaat (en hoeveel). Het opgegeven fabrieksvermogen wordt ongetwijfeld op een andere manier vastgesteld en kan je dus niet één op één vergelijken.

Sowieso: hoe denk je dat te gaan doen? Wat ga je claimen en op welke grondslag?
 

yves1966

Forumguru
Dan moet je 'm om te beginnen ook vóóraf op diezelfde bank laten rollen. Alleen zo kan je hard maken dat je er qua vermogen op achteruti gaat (en hoeveel). Het opgegeven fabrieksvermogen wordt ongetwijfeld op een andere manier vastgesteld en kan je dus niet één op één vergelijken.

Sowieso: hoe denk je dat te gaan doen? Wat ga je claimen en op welke grondslag?
Op basis van de specs bij aankoop natuurlijk. Ik weet ook dat met de jaren de pk's minder worden, maar na 2,5 jaar mag je niet veel onder de 105 zitten op de 1.6 TDI zoals besteld.
 

MarcoO2

Forumguru
Maar wat ga je claimen dan? En op welke juridische grondslag?

De auto heeft X pk op basis van een bepaalde test. Als jij 2,5 jaar later een heel andere test uitvoert, heb je gewoon geen zaak. Er zijn zoveel meetmethoden - met elk een andere uitkomst. Als je voor en na de software-update laat rollen, heb je wel een punt als je er op achteruit gaat. Maar dan nog moet je wel een heel goed antwoord hebben op de twee vragen hierboven...
 

Bakkertje

Forumguru
Ik vraag me sowieso af in hoeverre ze (ik weet niet eens wie ze zijn) zouden kunnen dwingen om je auto aan te laten passen?
Voor de apk hoeft het niet..
 

MarcoO2

Forumguru
Het zou je hooguit verlies van garantie kunnen opleveren, denk ik, als je de aanwijzingen niet opvolgt. Maar dat zou nog een leuke discussie kunnen worden, als je bij de rechter komt...
 

Pollewop

Forumguru
Op basis van de specs bij aankoop natuurlijk. Ik weet ook dat met de jaren de pk's minder worden, maar na 2,5 jaar mag je niet veel onder de 105 zitten op de 1.6 TDI zoals besteld.

Met een gewone, enkelvoudige meting heb je, m.i., juridisch niets in handen. Je zult een z.g Delta meting moeten doen. Dus na de update tov voor de update. Zelfs als het verschil negatief is zal het lastig worden om je gelijk te halen.
Stel voor de update is het vermogen 115 pk en na de update 100 pk, dan is het altijd nog in de buurt van het opgegeven vermogen. Daarnaast kan de Dealer, want die is in eerste instantie aansprakelijk, aanvoeren dat het vermogen: A. Niet aan de krukas is gemeten, en B. De auto 2,5 jaar oud is... Ergo, het wordt volgens mij erg lastig als je naar een rechter stapt... Tevens zou de Rechter kunnen oordelen dat het maatschappelijk belang (schonere lucht) zwaarder weegt als wat extra vermogen...
Succes...:)
 

peterrapid

Forumguru
Mocht ik een van die betrokken wagens rijden (heb ik gehad met de Seat) en ik zou geïnvesteerd hebben in allerlei tuning dan zou ik NIKS laten doen en die update aan mij laten voorbij gaan maar ik heb makkelijk praten natuurlijk en we weten ook nog niet de eventuele juridische, financiële en overheidsgevolgen die dit met zich meebrengen. Ik kan enkel voor jullie duimen en hopen dat Vag met transparante eerlijke info komt welke gevolgen zo een update heeft op vermogen, motor, levenstermijn en verbruik.
 
Bovenaan Onderaan