Het grote VAG #Dieselgate topic

Frank

Forumguru
Als je het artikel van vandaag/gisterenavond leest, vallen een paar dingen me op:

- ze bekijken land per land: maw: ze gaan het fixen tot het binnen de normen van dat land valt, op moment van de introductie. Geen NOx testen in land X? Dan moet onze fix geen rekening te houden met NOx voor dat land. Vraag me wel af hoever het juridisch afdwingbaar is als een bepaalde NOx uitstoot in de brochure stond...

- in een aantal gevallen moeten ook injectoren en katalysator vervangen worden: wat ik al dacht: hoger verbruik ga je niet hebben (tuurlijk niet, verbruik en CO2 zijn onderdeel van de norm die ze moeten halen), maar hogere slijtage wel. Ik veronderstel dat de componenten vervangen worden door stevigere (en zuinigere). Dit verklaart direct ook mijn volgend punt:

- ze starten pas ik januari 2016. Maw: paar maand ontwikkeling, reken op zeker een maand administratie (want het wordt ook model per model: je Skoda 1.6tdi krijgt misschien andere behandeling dan een Vw 1.6tdi met dezelfde motor). Ik gok ook dat het tot na de zomer 2016 zal zijn eer iedereen (die wil) aan de beurt komt...
 

MacManiac78

Forumguru
Ik zit eraan te denken eens met de auto naar een tuner te rijden, hem daar vooraf op de bank uit te laten rollen en achteraf nogmaals.... Als daar een wezenlijk verschil tussen zit, dan kijk ik of ik stappen ga ondernemen. Misschien dat het interessant wordt om daar dan collectief eens mee naar een advocaat te stappen.
 

Tafkah

Forumguru
Ik zit eraan te denken eens met de auto naar een tuner te rijden, hem daar vooraf op de bank uit te laten rollen en achteraf nogmaals.....

Ik heb hier eens over zitten nadenken, maar gezien het feit dat VW diesels op de bank over het algemeen meer PK's produceren dan opgegeven in de folder, EN het feit dat een banktest, gezien de sjoemelsoftware niet betrouwbaar is, ik mij afvraag of dit voldoende 'bewijs' oplevert voor een zaak...

Verder ben ik ook benieuwd hoe men zal gaan met de NLse belastingwetgeving voor lease auto's: mijn 2014 SII heeft strengere CO2 normen dan dezelfde auto uit 2013. Hoewel deze discussie gaat over NOx, zal iedere aanpassing ook effect hebben op CO2. En bij mijn auto zijn die strenger dan bij voorgaande jaren.

Al met al: ben benieuwd en wacht rustig af...
 

Joske

Forumguru
verwijderen van een DPF zal eerder een stijging van de NOx betekenen dan een daling.. ik hoop voor de DPF-verwijderaars onder ons dat ze nu niet NOx gaan gaan meten op de technische keuring/APK.... :pieker:
 

ElScorpione

Forumguru
Die kans bestaat @Joske maar we zullen dat moeten afwachten. In ieder geval heb je bewust dat risico genomen bij het verwijderen van je DPF en/of dichtzetten van de EGR. In het ergste geval zal er weer een DPF onder moeten. Het zij zo. Ik wacht het rustig af en als het zover is, hoop ik de mijne al te hebben verkocht.

Overigens valt op internet te lezen dat de herstelactie vanaf januari 2016 gaat beginnen.
 

MacManiac78

Forumguru
We hebben het hier over 2 verschillende banktesten:

1. De uitstoot banktest (Met een aangesloten diagnostische stekker en slechts 2 van de 4 draaiende wielen, etc, etc, gaat de ECU op SCHONE modus..... dit zal me aan m'n derriere oxideren. Dat is een uitstootnorm die in Europa is verzonnen en is opgelegd.

2. Een VERMOGEN uitdraai, MET sjoemelsoftware en een uitdraai met AANGEPASTE (sjoemel) software. Het verschil in deze 2 vind ik WEL interessant. Natuurlijk levert elke auto een andere curve en levert de auto af fabriek al meer vermogen.... dat alles is me bekend. Het gaat mij erom dat de auto leuk moet blijven om mee te rijden.

Daarnaast ging de EGR eerder al VEEL te snel kapot. Dat zal nu alleen NOG sneller gaan gebeuren! De uitstoot van NOx wordt namelijk met de EGR geregeld.

De DPF vangt ROET af, geen NOx. Om NOx terug te draaien is ureum een toegepaste catalysator. (AdBlue) Of wordt de verbrandingstemperatuur laag gehouden, door reeds verbrande gassen terug de motor in te sturen (Werking EGR) waardoor er een onvolledige verbranding plaatsvind... (en juist MEER roet ontstaat.)
Voor de mensen die de EGR hebben afgedopt (verwijderd) of softwarematig hebben laten wegschrijven* is niet te hopen dat NOx een APK dingetje wordt. (*Hierdoor wordt de roetuitstoot wel weer lager.)
 

mwhite

Forumguru
Ben ik verplicht om aan de komende recall deel te nemen? Update 5 oktober 2015. Dit wordt nagevraagd bij de RDW.

Ben je strafbaar als je nu met een auto rondrijdt waarvan je vermoedt dat er sjoemelsoftware in zit?
Update 5 oktober 2015. Nee u bent op dit moment niet strafbaar.

uhm op dit moment niet :shutup:
ben benieuwd hoe dit afloopt...

misschien het kijken naar een benzine veranderen in gericht zoeken naar benzine..
denk dat ik wel minder krijg voor de diesel bij inruil....

bron anwb
http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2015/oktober/dieselgate-online-check-voor-volkswagen-seat-en-skoda
 

ElScorpione

Forumguru
@mwhite het ligt er maar net aan hoeveel kilometers je per jaar rijdt. Ik klok er jaarlijks dik 30k bij, dus benzine is voor mij geen optie. Ik zit wel te kijken naar een andere diesel (zelfs niet van het VAG concern). Maar ik vrees dat de inruil wel eens probleem kan worden. Sowieso omdat de mijne is aangepast (net als die van jou meen ik). Misschien is export interessant. Ik volg de ontwikkelingen nog maar even. Het is nu ook een kwestie van geen gehaaste sprongen maken.

Als die terugroepactie bij de RDW wordt geregistreerd, dan zou dat wel eens een afkeur kunnen opleveren als je hem niet laat uitvoeren vrees ik.
 

andrehj

Forumguru
toon mij eens een brochure waar de NOx-uitstoot vermeld stond? :lezen:
In de brochure stond over het algemeen wel aan welke Euro-norm de motor voldeed. En in die euro-norm wordt netjes de maximale NOx uitstoot beschreven.
Ook als ik mijn voertuiggegevens opvraag bij de RDW, dan staat daar bij dat de motor aan Euro-5 voldoet. Die gegevens komen van de fabrikant. Dan zal de fabrikant er ook voor moeten zorgen dat dat klopt.
Als dat dan niet zo is, heb je als klant (of overheid) zeker reden tot klagen.
 

yves1966

Forumguru
Ik verwacht elk moment een offerte voor overname van mijn 1.6 TDI manueel voor een nieuwe 1.4 TSI DSG. Ben benieuwd wat ze mij voorstellen.
 

mwhite

Forumguru
@ElScorpione momenteel rij ik niet zoveel ivm opdracht dicht bij huis kan volgend jaar wel weer meer worden. rij ik nog wel 20k.
ik wil wel graag in het vag concern blijven met name de superb...
in het verleden heb ik tijdens de oldtimer wijziging ook niet gehaaste gesprongen heeft me toen wel wat gekost.
net te laat mijn benz van de hand gedaan (heb er nog wel wat voor gehad, had ik hem later verkocht zou ik alleen oud ijzer prijs gehad hebben).
kijk het wel even aan nog...
 

duopenotti

Senior Member
Mijn ( en ik neem aan zo'n beetje alle) skoda fabia greenline uit 2010 blijkt dus ook over de sjoemel software te beschikken.

De dealer geeft aan dat de update waarschijnlijk alleen het verwijderen van de sjoemelsoftware betreft aangezien deze vereist is om te kunnen voldoen aan een zekere NOX-uitstoot en in Nederland kijken we naar de CO2-uitstoot.
Kortom storm in een glas water?? Of ben ik hier verkeerd geïnformeerd?
 

Joske

Forumguru
Zoals geopperd zou het best kunnen dat de CO2-uitstoot beïnvloed wordt door de ingrepen die gedaan worden om de NOx-uitstoot te beperken. Minder NOx is kans op meer roet, welke normaal gesproken opgevangen wordt door je roetfilter.
 

yves1966

Forumguru
ben benieuwd naar de afschrijving...
Heb 2,5 jaar betaald van de 4 jaar aan 0%, dus als ik nu een nieuwe krijg met 5000 euro meerwaarde en mijn lening herbegint voor 4 jaar aan 0% aan dezelfde aflossing ga ik niet twijfelen denk ik.
 

duopenotti

Senior Member
Inmiddels is mij duidelijk dat ook mijn skoda fabia II over de gewraakte sjoemelsoftware beschikt.

De dealer heeft mij verteld dat de software update waarschijnlijk niet meer dan het verwijderen van de sjoemelsoftware is aangezien deze is geplaatst om te kunnen voldoen aan de NOX-eisen die in Nederland niet relevant is want hier kijken we naar de CO2-uitstoot.
Kunnen jullie dat beamen?
 

Joske

Forumguru
@yves1966
geheel offtopic wel.... maar een 0% - lening gaat toch altijd ten koste van de korting die je op een nieuw voertuig krijgt? Alé.. dat heb ik me toch altijd laten vertellen ;)
 
Bovenaan Onderaan