Het grote VAG #Dieselgate topic

yves1966

Forumguru
@yves1966
geheel offtopic wel.... maar een 0% - lening gaat toch altijd ten koste van de korting die je op een nieuw voertuig krijgt? Alé.. dat heb ik me toch altijd laten vertellen ;)
Nee, bij de aankoop van de huidige kreeg ik evenveel korting. Was een salon-actie zoals nu met de lancering.
 

duopenotti

Senior Member
Sh*t foutje in titel. Soemelsoftware moet uiteraard sjoemelsoftware zijn. Lukt me niet meer om aan te passen. Mijn excuses.
 

punicajack

Actief lid
Mijn ( en ik neem aan zo'n beetje alle) skoda fabia greenline uit 2010 blijkt dus ook over de sjoemel software te beschikken.

De dealer geeft aan dat de update waarschijnlijk alleen het verwijderen van de sjoemelsoftware betreft aangezien deze vereist is om te kunnen voldoen aan een zekere NOX-uitstoot en in Nederland kijken we naar de CO2-uitstoot.
Kortom storm in een glas water?? Of ben ik hier verkeerd geïnformeerd?

Je moet begrijpen dat de "extra software" er juist voor zorgt dat de NOx onder de norm zit tijdens de test. Als die software weggehaald wordt komt hij erboven (waarom zou het er anders op zitten) en moet er dus NOG iets gebeuren, de vraag is WAT en wat dat gaat veroorzaken.

Als ze de software eraf halen en de NOx gewoon hoger dan de norm laten is er voor ons niets aan de hand, maar het lijkt me niet dat VAG daarmee weg komt.:nono:

Of ze moeten de software aanpassen dat de auto werkt zoals hij altijd in die "testmode" zit, maar dan zal de auto waarschijnlijk anders rijden en slijten. De oplossing zal in het midden liggen.
 

Bakkertje

Forumguru
We mogen er allemaal vanuit gaan dat de VAG de aanpassingen dermate doet dat de auto's aan de wettelijke eisen voldoen. Een dergelijk ingreep is dermate kostbaar dat ze dat echt in 1x goed gaan (in ieder geval willen) doen.
De eisen ten aanzien van NOx ken ik verder niet, maar ik heb de afgelopen periode ergens gelezen dat na verloop van tijd een auto meer mag gaan uitstoten. Daar zal de VAG ook rekening mee gaan houden neem ik aan..
 

duopenotti

Senior Member
Ik begrijp dat deze software alleen van belang is in landen die op NOx-uitstoot reguleren. En ik begrijp dat dat in Nederland niet het geval is. Kortom hier zou je dus het "probleem" eenvoudig kunnen oplossen door de sjoemelsoftware te verwijderen. In andere landen waar dat wel het geval is kunnen ze het niet verkopen dat een aanpassing van de software leidt tot mindere prestaties. Dat wordt niet geaccepteerd en dat weten ze wel op voorhand dus daar zijn ingrijpende maatregelen vereist.
 

duopenotti

Senior Member
Ben inmiddels wat wijzer. Dit zijn de euro V normen:
Euro 5-norm
Emissies van dieselvoertuigen:

  • koolstofmonoxide: 500 mg/km;
  • deeltjes: 5 mg/km (een verlaging met 80% in vergelijking met de Euro 4-norm);
  • stikstofoxiden (NOx): 180 mg/km (een verlaging met meer dan 20% in vergelijking met de Euro 4-norm);
  • gecombineerde emissies van koolwaterstoffen en stifkstofoxiden: 230 mg/km.
 

duopenotti

Senior Member
Ik begin het (steeds meer) te begrijpen.
De Europese Unie stelt eisen aan de kwaliteit van de uitstoot dus onder meer de NOx-uistoot. Dat zijn de zogenaamde euro V en VI normen.
De lokale overheid stimuleert middels beloningen en boetes op CO2-uitstoot de verkoop van zogenaamde zuinige auto's.
Mijn dealer heeft me dan toch niet geheel juist geïnformeerd!
Wordt vervolgt.
 

Canon-Eye

Forumguru
zal iedere aanpassing ook effect hebben op CO2
Dit geldt alleen als de aanpassing leidt tot een ander verbruik.
CO2-uitstoot is immers recht evenredig met de hoeveelheid koolwaterstoffen die worden opgestookt (= omgezet in water en CO2).
Dus alleen bij hoger verbruik komt er meer CO2 vrij.
 

Tafkah

Forumguru
Dus alleen bij hoger verbruik komt er meer CO2 vrij.

Dat klopt, maar gezien de marges vrij klein zijn (let op, ik bedoel bijtellingtechnisch voor leaserijders) zal dit een uitdaging worden. VW zal niet veel ruimte hebben (krijgen?) om hierin te bewegen.
De belastingregels voor CO2 uitstoot zijn strenger dan de Euro5.
 

maartenv84

Senior Member
Hahaha zo veel verhalen over mogelijke gevolgen (hoger verbruik, meer slijtage EGR, lager vermorgen). Eerst maar eens zien wat het echt doet. En wat betreft mogelijk lager vermogen: Het is dus geen sjoemelsoftware, maar af fabriek tuning die de motor optimaliseert. En als ze dit uitleggen kiest elke koper hiervoor, dus is het maar als standaard opgenomen. Bekijk het eens out of the box :)


Edit: En nu snel wegduiken voor alle kritiek :)
 

Tafkah

Forumguru
Hahaha zo veel verhalen over mogelijke gevolgen (hoger verbruik, meer slijtage EGR, lager vermorgen). Eerst maar eens zien wat het echt doet. En wat betreft mogelijk lager vermogen: Het is dus geen sjoemelsoftware, maar af fabriek tuning die de motor optimaliseert. En als ze dit uitleggen kiest elke koper hiervoor, dus is het maar als standaard opgenomen. Bekijk het eens out of the box :)


Edit: En nu snel wegduiken voor alle kritiek :)

Je hebt helemaal gelijk Maarten, maar daar ik altijd van het postitieve uitga... Denk ik dat als VW die blokken had kunnen uitleveren zonder sjoemel software, behoud van performance en aan de Euro eisen voldoend.. ze dat ongetwijfeld al wel hadden gedaan.

Dat dat niet eerder is gebeurd, doet mij er sterk aan denken dat de 'tuning' zoals jij het mooi omschrijft, niet zonder slag of stoot veel verbetering gaat brengen...
:deuk:
 
Ik zit eraan te denken eens met de auto naar een tuner te rijden, hem daar vooraf op de bank uit te laten rollen en achteraf nogmaals.... Als daar een wezenlijk verschil tussen zit, dan kijk ik of ik stappen ga ondernemen.

Dit overweeg ik ook. Ik wacht eerst even op de oplossing en de nadelen wanneer ik de software niet laat aanpassen (problemen met toekomstige updates, keuring, inruil etc). Voordat ik de update laat invoeren brief naar VW sturen dat ik een claim indien als er meer dan X% verschil in vermogen is en reactie afwachten. Voor na update op de rollerbank, bij (te) groot verlies aan vermogen inruilen en verlies bij VW claimen. 105pk is voldoende maar veel minder moet het niet worden, zo ja ga ik op zoek naar een andere auto.
Ik ga hiervoor op zoek naar een betrouwbare vermogenstest (dus geen cowboy maar een professioneel bedrijf), als er hier ervaringen zijn (rond Utrecht/Rotterdam/Den Haag) dan hoor ik het graag. Misschien kunnen wij gezamenlijk gaan tegen gereduceerd tarief.

Groeten van Arthur
 

achbrouwer

Forumguru
mijn auto valt er wellicht ook onder, nog niet echt naar gekeken.
echter ik laat geen dealer toe de software te wijzigen
wie weet wat ze met de tuning doen.
ten tijde van kopen was de auto, nog steeds, Europees goed gekeurd.
dat kunnen ze niet zo maar terug draaien.

als consument kun je hieraan niets doen.

ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt

gr. André
 

kansberg

Forumguru
Vandaag heb ik contact gehad met mijn dealer (Ab Mulder Apeldoorn) die nog eens bevestigde dat mijn Superb met gemanipuleerde software was toegerust. Wat er gaat gebeuren is ook hen nog niet bekend, ze weten ook niet wat de aanpassing inhoudt, wat de termijn zal zijn en welke effecten het heeft m.b.t. de APK en in welke zin het een verplicht nummer is, al verwachtte de persoon die ik sprak niet dat dit laatste zo zal zijn. Zij zitten ook met smart te wachten op instructies van 'bovenaf' om hun klanten concreet te kunnen informeren over het e.e.a.
Wat mij opviel was de tijd die men nam om alles uit te leggen en het begrip dat men toonde, terwijl ze erg druk zijn met het gebeuren rondom 'dieselgate.' Daarvoor neem ik mijn petje af, tenslotte is een dealerbedrijf, klein of groot, ook de dupe in dit geheel.
 
wegen de kosten van twee maal een rollenbanktest op tegen wat je -eventueel- zou kunnen claimen bij VW/Skoda/Audi of Seat? Daar komt dan nog bij, een claim is niet meer dan dat, als je ervoor moet gaan rechten is de 'winst' :wavecry: al weg voor je begint.

Volgens mij gaat het om 2x75 euro, of minder als wij iets gezamenlijks kunnen regelen. Als wij het hebben over extra afschrijving zal het om meer dan 150 euro gaan, anders ga ik er natuurlijk ook geen moeite in steken.

Ik betaal 11.000 voor een (gebruikte) auto die ik na 3 jaar verwacht in te ruilen voor 5.000. Dus mijn afschrijving is 2000 euro per jaar. Als blijkt na 1 jaar dat het vermogen niet is wat de fabrikant op heeft gegeven omdat ze gefraudeerd hebben maar veel minder (na knijpen van de motor), wil ik inruilen voor een andere auto, ik mocht tenslotte rekenen op die 105pk (of iets minder omdat de auto niet nieuw is). Dit is hard aantoonbaar door een vermogentest, wat in de aanwezigheid van iemand van Skoda of wat mij betreft bij Mr. Skoda zelf kan worden getest (ofwel die mogelijkheid moet hun wel worden geboden, bestaat er dan geen discussie over).

Natuurlijk draai ik extra verlies omdat inruilen altijd extra verlies oplever (als ik nu een auto koop kan ik hem morgen voor slechts 1/2 - 2/3e van de aanschafprijs inruilen), als ik er nu bijvoorbeeld 6000 euro voor krijg in plaats van mijn "boekwaarde" van 9000 heb ik aantoonbaar 3000 euro verloren door hun frauduleuze handelen. Als ze hun werk hadden gedaan had mijn auto nog steeds 105pk gehad en had ik die 3 jaar gewoon uitgezeten.

Wat moeilijker wordt het verhaal van extra slijtage, maar dat is weer een ander verhaal.

Dit is allemaal theorie en gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen, de cijfers moeten nog wat worden bijgeschaafd en ik ben geen jurist, maar dit is dus het idee.

Groeten,
Arthur
 

Import Yeti

Forumguru
En ook de nieuwe diesels komen aan de beurt..
http://m.ad.nl/ad/m/nl/5597/Economi...e-Volkswagens-is-software-gemanipuleerd.dhtml

Ik had het al een keer gekscherend geschreven, maar het blijkt nog waar ook. Het artikel gaat wederom over Amerikaanse modellen maar ik neem aan dat mijn euro 6 tdi ook niet gemelde software heeft..
Verbaast mij niet dit artikel. Ik heb altijd al gedacht dat VW dit trucje ook bij de euro 6 motoren kan uitvoeren.
Als dit waar is heeft VW echt een groot probleem en dat is het echt gedaan met de geloofwaardigheid van dit ooit zo mooie bedrijf.
 
Ben heel benieuwd welke beerputten er verder nog open gaan. Ik geloof totaal niet dat dit gedrag alleen bij VW voorkomt.

Misschien is Tesla de enige autoproducent die niet sjoemelt met de uitstoot van z'n auto's;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan