Het grote VAG #Dieselgate topic

Canon-Eye

Forumguru
" class="bbCodeImage LbImage" alt="
emoji12.png
" />

Zou je die link misschien even kunnen corrigeren? Zó leidt hij nergens heen... :pieker:
 

Kempes

Forumguru
In onderstaande link staat dat de 1.6tdi motoren een technische wijziging nodig hebben welke pas in september volgend jaar gereed is:laugh:

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/10/08...mige-volkswagens-pas-in-september-2016-klaar/

Ik was van plan mijn 1.6tdi te laten chippen bij JD, maar vanwege dit gedoe ben ik even aan het afwachten. Afwachten tot september heb ik eigenlijk niet veel zin in..maar om nu een auto te laten chippen die vervolgens technisch veranderd gaat worden..
 

Bakkertje

Forumguru
Grappig in het artikel van @Kempes wordt gesproken over het vaker bijvullen van een Adblue tankje, die zit helemaal niet op de getroffen modellen..
Zou er dan achteraf alsnog een Adblue installatie nodig zijn om aan de emissie-eisen te voldoen?
Overigens staat in hetzelfde artikel dat bestuurders niet verplicht zijn om de modificatie uit te voeren, als dat zo is (en blijft) kun je die afspraak bij JD kun rustig maken ;)
 

emiel10

Senior Member
Wat een paniekvoetbal allemaal. Als iedereen gewoon even afwacht wat er komen gaat.... Kijken we dan wel weer verder. In de tussentijd rij ik er geen km minder om.
 

johnboy

Donateur
Grappig in het artikel van @Kempes wordt gesproken over het vaker bijvullen van een Adblue tankje, die zit helemaal niet op de getroffen modellen..
Zou er dan achteraf alsnog een Adblue installatie nodig zijn om aan de emissie-eisen te voldoen?
Overigens staat in hetzelfde artikel dat bestuurders niet verplicht zijn om de modificatie uit te voeren, als dat zo is (en blijft) kun je die afspraak bij JD kun rustig maken ;)
Mijn getroffen 2 liter heeft toch echt adblue...
 

Joske

Forumguru
Jij spreekt ook over een Seat Alhambra é ;)

ik zie trouwens geen graten in het AdBlue systeem... weet niet wat de extra kostprijs is, maar ik geloof dat het ding 1 liter per 1000km verbruikt? En uiteindelijk is het ureum.. dat kan toch niet zo duur zijn :)
 

Wouter1

Forumguru
Adblue in bulk (1m3) kost ca 1,00 euro per liter. In kleinere hoeveelheden (10l) ca 1,35 euro. Die kosten zijn dus wel te overzien.
 

Bakkertje

Forumguru
@johnboy mea culpa, ik dacht dat Adblue pas vanaf de huidige modellen toegepast werd bij de 190 en 240 pk tdi's.
De euro 6 TDI's (de 1.6 met 120 en de 2.0 met 150 pk) hebben beide geen Adblue toevoeging.

Overigens refereerde ik naar het onderstaadne uit het artikel:"
KOMT IEDEREEN WEL NAAR DE DEALER?
Ook is het niet zeker dat Volkswagen-eigenaren hun auto laten updaten; automobilisten zijn niet verplicht om bij de garage een update te halen. Door de aanpassing neemt mogelijk het vermogen van de auto iets af en zullen automobilisten het tankje AdBlue – tegen stikstofoxiden – vaker moeten bijvullen

Dat wekte bij mij de indruk dat ervan uitgegaan wordt dat alle EA189 motoren een adblue tank hebben, dat is niet het geval. Maar dat staat ook in het artikel, de 1.6 heeft ook een hardware aanpassing nodig. Wie weet komt daar een retrofit Adblue systeem op?
 

kansberg

Forumguru
Dat wekte bij mij de indruk dat ervan uitgegaan wordt dat alle EA189 motoren een adblue tank hebben, dat is niet het geval. Maar dat staat ook in het artikel, de 1.6 heeft ook een hardware aanpassing nodig. Wie weet komt daar een retrofit Adblue systeem op?

Ik hoop echt van niet :nono:
 

andrehj

Forumguru
Mijn advies: Gewoon een half jaartje niet druk over maken, tegen die tijd is alles zo'n beetje uitgekristaliseerd en kan een ieder (met correcte data) voor zichzelf beslissen of ie z'n auto laat updaten of niet.
Met een TDI heb je nog mazzel, die blijven (op een uitzondering na), tenminste lopen. Dat kun je van veel TSI's niet zeggen... :cry:
 

CharlesTucker

Forumguru
Voor wat het waard is, volgens een artikel op een Duitse website (helaas ben ik vergeten welke) betrof die hardware aanpassing het plaatsen van nieuwe injectoren. Het zou pas vanaf september 2016 gaan plaatsvinden voor de 1.6 motoren. Maar ik sluit me graag aan bij @andrehj aan, ik ga me er een hele tijd niet druk om maken, in ieder geval totdat echt helemaal duidelijk is wat de aanpassingen gaan zijn, voor nu neem ik alle berichten (inclusief dat van die Duitse website) met een flinke korrel zout.
 

ElScorpione

Forumguru
Dit is het wat ik over de 1.2 TDI greenline kan vinden.
Misschien is het voor sommigen juist overzichtelijk als hetgeen wat echt van belang is te verzamelen ipv
al het gezemel te moeten doorlezen om wat te weten te komen.

:koffie:
Dat is nou juist wat ik mis hier in dit forum. Een startpost met een samenvatting van alle relevante zaken uit het topic. Die zie je op tweakers wel terug. Dat scheelt enorm veel tijd. Het doorlezen van topics, waarvan soms de helft van de reacties niet on topic zijn, is dan niet perse meer nodig.
 
Bovenaan Onderaan