MacManiac78
Forumguru
EGR kan er niet uit. (Omdat er nog geen OBD aanpassing is). Die EGR kan er dus pas als ALS er een OBD chip mogelijk is.
Ehm... Je steelt zeker niet van je buren. Je doet hen immers helemaal niets tekort.Ik ga me niet populair maken, maar JA! Terecht!
Je betaalt belastingen op basis van de zuinigheid van je auto, op basis van typegoedkeuring. Verander je daar iets doelbewust aan, dan steel je van je buren, die wel correct belasting betalen..r
Ehm... Je steelt zeker niet van je buren. Je doet hen immers helemaal niets tekort.
@Rallye, het lijkt mij dat het aanbrengen van wijzigingen die verhogend werken op de uitstoot van NOx (EGR) of fijnstof (roetfilter) wel tot mileudelict verklaard zouden kunnen worden, als vanwege die verhoging bepaalde normen wordenn overschreden.
Voor wat betreft 'zuiniger door chippen': dat zal best kunnen, bij gelijkblijvende rijstijl. Ik heb er natuurlijk gneen onderzoek naar gedaan, maar ik heb zo het vage vermoeden dat de meeste chippers toch met enige regelmaat - of elke dag... - ook wel willen profiteren van de extra pk's en Nm's waarvan hier vaak zo vol trots gewag wordt gemaakt. En dat betekent dus simpelweg weer onnodig extra verbruik en daarmee extra CO2-uitstoot.
De algemene, ongeclausuleerde kreet 'chippen maakt zuiniger' is dan ook een beetje te kort door de bocht, lijkt me...
Leg eens concreet uit waarom de buurman ineens teveel betaalt als ik minder betaal?Tuurlijk wel. Elke keer iemand bewust te weinig belastingen betaalt, en zijn buurman wel correct betaalt,
steelt die van zijn buurman:
De buurman betaalt immers te veel, omdat jij te weinig betaalt...
De buurman betaalt wat hij moet betalen, ik minder. Dat maakt niet dat ik mijn buurman iets tekort doe. Wél de overheid - maar daar merkt mijn buurman financieel niets van.
Maar we dwalen af... Mijn vraag aan de techniekers onder ons: waarom zou het bij de 2.0 met een software update kunnen, en bij de 1.6 niet? Te hard geduwd op de greenline/bluemotion motoren?
En zou die fix dan "zo eenvoudig" zijn als nieuwe EGR/injectoren? Of gaan we richting adblue?
Als je er idd mee gaat blazen wel...ik rij na chippen op een regelmatige route nu 1 op 17 ipv 1 op 15. Hoef ik niet goed te praten :-)Wie zich bv. de Bentley suv aanschaft met rond de 300g/km CO2 heeft het er kennelijk ook voor over. Maar dat is nog niet goed voor het milieu natuurlijk. Wel voor de belastingopbrengst overigens, maar dit terzijde.
Waar ik even de aandacht op wilde vestigen, is de nogal eens gehoorde bewering dat chippen de auto zuiniger maakt en dus eigenlijk goed zou zijn voor het milieu.
Welnu, in theorie en op de testbank misschien wel, maar in de praktijk is dat m.i. toch vooral een rationalisatie (vrij vertaald: goedpratertje). Daar trap ik niet in...