Het grote VAG #Dieselgate topic

MacManiac78

Forumguru
EGR kan er niet uit. (Omdat er nog geen OBD aanpassing is). Die EGR kan er dus pas als ALS er een OBD chip mogelijk is.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik ga me niet populair maken, maar JA! Terecht!

Je betaalt belastingen op basis van de zuinigheid van je auto, op basis van typegoedkeuring. Verander je daar iets doelbewust aan, dan steel je van je buren, die wel correct belasting betalen..r
Ehm... Je steelt zeker niet van je buren. Je doet hen immers helemaal niets tekort.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is nog even de vraag of het percentage pk's inleveren bij het ene model zomaar 1 op 1 ook geldt voor elk ander motortype.
 

Frank

Forumguru
Ehm... Je steelt zeker niet van je buren. Je doet hen immers helemaal niets tekort.

Tuurlijk wel. Elke keer iemand bewust te weinig belastingen betaalt, en zijn buurman wel correct betaalt,
steelt die van zijn buurman:
De buurman betaalt immers te veel, omdat jij te weinig betaalt...
 

Wouter1

Forumguru
Het kan aan mij liggen, maar ik vind de concurerende diesel fabrikanten verdacht stil. :pieker: Deze zijn in mijn ogen n.l. het meest benadeeld door de sjoemelsoftware is er oneerlijk geconcureerd door "euro 5 sjoemel dieseltjes" te verkopen. Of zouden de dci, hdi, tdci, jtd, etc ook niet helemaal eerlijk de Euro 5 test norm gehaald hebben???:arghh:
Waar ik ook echt benieuwd naar ben is wat de praktijk NOx uitstoot van deze euro 5 auto's is en of de ea 189 in de praktijk veel milieu onvriendelijker is. Denk 't :nono:.
 

Rallye

Forumguru
@Rallye, het lijkt mij dat het aanbrengen van wijzigingen die verhogend werken op de uitstoot van NOx (EGR) of fijnstof (roetfilter) wel tot mileudelict verklaard zouden kunnen worden, als vanwege die verhoging bepaalde normen wordenn overschreden.

Voor wat betreft 'zuiniger door chippen': dat zal best kunnen, bij gelijkblijvende rijstijl. Ik heb er natuurlijk gneen onderzoek naar gedaan, maar ik heb zo het vage vermoeden dat de meeste chippers toch met enige regelmaat - of elke dag... - ook wel willen profiteren van de extra pk's en Nm's waarvan hier vaak zo vol trots gewag wordt gemaakt. En dat betekent dus simpelweg weer onnodig extra verbruik en daarmee extra CO2-uitstoot.
De algemene, ongeclausuleerde kreet 'chippen maakt zuiniger' is dan ook een beetje te kort door de bocht, lijkt me... ;)

1) het ging om wijzigingen met belastingeffect, dus gaat het om CO2, geen NOx.
2) jij kijkt naar werkelijk verbruik (van de feitelijke bestuurder) en niet naar een objectieve test. Dat maakt het verbruik niet vergelijkbaar. Om (mogelijk enig) extra verbruik door het gebruikmaken van de extra prestaties na tuning "onnodig" te noemen gaat mij ook wat ver: degene die zijn auto zo gebruikt heeft het er voor over....
 

Canon-Eye

Forumguru
Wie zich bv. de Bentley suv aanschaft met rond de 300g/km CO2 heeft het er kennelijk ook voor over. Maar dat is nog niet goed voor het milieu natuurlijk. Wel voor de belastingopbrengst overigens, maar dit terzijde.
Waar ik even de aandacht op wilde vestigen, is de nogal eens gehoorde bewering dat chippen de auto zuiniger maakt en dus eigenlijk goed zou zijn voor het milieu.
Welnu, in theorie en op de testbank misschien wel, maar in de praktijk is dat m.i. toch vooral een rationalisatie (vrij vertaald: goedpratertje). Daar trap ik niet in...
 

MarcoO2

Forumguru
Tuurlijk wel. Elke keer iemand bewust te weinig belastingen betaalt, en zijn buurman wel correct betaalt,
steelt die van zijn buurman:
De buurman betaalt immers te veel, omdat jij te weinig betaalt...
Leg eens concreet uit waarom de buurman ineens teveel betaalt als ik minder betaal?
 

MarcoO2

Forumguru
De buurman betaalt wat hij moet betalen, ik minder. Dat maakt niet dat ik mijn buurman iets tekort doe. Wél de overheid - maar daar merkt mijn buurman financieel niets van.
 
De kosten van iets is 100 euro. Als je het met z'n tienen ervoor moet opdraaien is men 10 euro de man kwijt. Als er 2 dit ontduiken moeten de overige 8 12,50 pp betalen.

Of je moet met 5.000.000 auto 's 500.000 ton co2 of nox of wat dan ook minder uitstoten. Als er 500.000 auto's niet meedoen betekent dit dat de overige 4.500.000.... nou ja, je snapt het wel. Ofwel op lange termijn moet de rest ervoor opdraaien.
 

Frank

Forumguru
De buurman betaalt wat hij moet betalen, ik minder. Dat maakt niet dat ik mijn buurman iets tekort doe. Wél de overheid - maar daar merkt mijn buurman financieel niets van.

Als de overheid een tekort heeft (omdat jij te weinig betaalt), zal die de belastingen verhogen. Jouw buurman betaalt dan meer dan als jij correct zou betalen. Als je het niet stelen wil noemen, noem het dan... Euh... Ik weet eigenlijk niet... Je buurman teveel laten betalen omdat jij te weinig betaalt?
 

Frank

Forumguru
Maar we dwalen af... Mijn vraag aan de techniekers onder ons: waarom zou het bij de 2.0 met een software update kunnen, en bij de 1.6 niet? Te hard geduwd op de greenline/bluemotion motoren?

En zou die fix dan "zo eenvoudig" zijn als nieuwe EGR/injectoren? Of gaan we richting adblue?
 

laagvlieger

Forumguru
Maar we dwalen af... Mijn vraag aan de techniekers onder ons: waarom zou het bij de 2.0 met een software update kunnen, en bij de 1.6 niet? Te hard geduwd op de greenline/bluemotion motoren?

En zou die fix dan "zo eenvoudig" zijn als nieuwe EGR/injectoren? Of gaan we richting adblue?

Tot zover bekend kunnen de 1.2 TDI en 2.0 TDI het enkel met een software upgrade stellen, terwijl de 1.6 TDI 'zware' aanpassingen moet ondergaan. Waarom is mij ook niet bekend, hoewel ik hier best nieuwsgierig over ben! Maar een software aanpassing kan ook best grote gevolgen hebben op de prestaties. Als dit enkel bij deellast is, merk je er misschien niet veel van ... behalve misschien een hoger verbruik en meer slijtage/rotzooi in de motor ...
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb toch serieus mijn bedenkingen bij het filmpje van @MacManiac78

Wat ik eruit begrijp is dat de auto onder vollast (bij 4 wielen moeten immers ook de achterste rollen aangedreven worden) het fabrieksvermogen levert. Bij 2 wielaandrijving (en ASR uitgeschakeld?) komt ie niet aan het vermogen.
Nu ben ik laatst bij TVS geweest tijdens de nazomer meeting en daar staan de auto's ook gewoon op een 2 wiel aangedreven rollenbank en daar meten ze ook gewoon het maximale vermogen.
Wat doen die Amerikanen dan verkeerd??
 

johnboy

Donateur
Wie zich bv. de Bentley suv aanschaft met rond de 300g/km CO2 heeft het er kennelijk ook voor over. Maar dat is nog niet goed voor het milieu natuurlijk. Wel voor de belastingopbrengst overigens, maar dit terzijde.
Waar ik even de aandacht op wilde vestigen, is de nogal eens gehoorde bewering dat chippen de auto zuiniger maakt en dus eigenlijk goed zou zijn voor het milieu.
Welnu, in theorie en op de testbank misschien wel, maar in de praktijk is dat m.i. toch vooral een rationalisatie (vrij vertaald: goedpratertje). Daar trap ik niet in...
Als je er idd mee gaat blazen wel...ik rij na chippen op een regelmatige route nu 1 op 17 ipv 1 op 15. Hoef ik niet goed te praten :-)
 

Brightstar1981

Forumguru
Beste forumleden,
Vandaag kreeg ik een brief van Seat dat mijn Ibiza 1.2 tdi ook de sjoemelsoftware bevat.
Echter heb ik Skoda superb3 besteld..
Mijn huidige auto is ZEKER voor export richting Polen,Rusland etc.
In de brief staat dat ze mij echter opnieuw gaan contacteren.
Moet ik dit aan D'ieteren laten weten dat ik reeds een nieuwe auto bestelde ?
Thnx voor de feedback
 
Bovenaan Onderaan