Het grote VAG #Dieselgate topic

Skoda-MAN

Forumguru
@kansberg +1
Natuurlijk is in dit geval de consument de profiterende partij geweest en zijn er geen gevaarlijke situaties ontstaan.
De druk op de producten en de concurrentie is moordend en de verleiding was te groot om van de moderne mogelijkheden gebruik te maken.
Toch vraag ik mij af of in de huidige snelle wereld er nog veel mensen zijn die er over drie of vier jaar nog over praten.
Het lijkt erop dat de pers dit enorm opklopt en over een paar maanden is er weer ander nieuws waar de storm over los gaat.

Maar je hebt gelijk het is triest dat VW zoiets flikt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik leef met de sector mee @kansberg maar in dit specifieke geval zit het probleem toch wel heel erg vóór in de keten, namelijk bij de ontwerpers/ontwikkelaars en hun (directe?) baasjes. 't Zijn net mensen, hè - die hebben iets bedacht om bepaalde regels te omzeilen en dachten daarmee weg te komen.
Zoals de Engelsen dat noemen: "Caught with their pants down".

En wat ook opvalt is de oorverdovende stilte bij de andere volumemerken. Ik ben er niet gerust op...
 

peterrapid

Forumguru
Voor wat betreft de VS was natuurlijk VAG de grote voortrekker in de Amerikaan op diesel te laten rijden ... Maar ik denk dat Mercedes die daar graag ook aan meewerkte om de Amerikaan te laten dieselen ook met problemen zit, maar dat is nieuws voor binnen een paar maanden als alle dieselwagens getest gaan worden in de VS.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ik denk dat VAG niet het enige concern is wat moet boeten, het concern wat dit aanhangig heeft gemaakt bij de controle instanties zal ook nog wel de boot in gaan of wordt de hand boven het hoofd gehouden.
 
E

Ex-lid 2926

Ik had eerlijk gezegd ook verwacht dat een paar topmensen van andere concerns hoog van de toren hadden geblazen na het vernemen van "dieselgate" bij VW. Vooral de topman van Fiat/Chrysler heeft in het verleden een paar keer VW genoemd in zijn kritiek op andere fabrikanten. Ik denk dat ze allemaal vrezen voor de uitkomst van onderzoeken naar de uitstoot van vooral diesels. Diesels zijn heel belangrijk voor de Europese autobouwers.
Ik vrees dat niet alleen VW moet boeten, maar dat ook andere fabrikanten flink schade gaan ondervinden van deze affaire.
 

Spierings

Forumguru
Ik ben het met je eens @Arthur79 ..
Wordt nu van een mug een olifant gemaakt..

De regels zijn tegenwoordig zo streng, Het is niet alleen de uitstoot bij warme motor welke perfect moet zijn maar ook een fractie na de start..

Maar ze maken het er ook zelf naar, kijk maar eens naar de brandstof verbruik test... Die test is verre van normaal en komt niet in de buurt van een echte praktijk situatie.
 

Canon-Eye

Forumguru
De wet vereist niet, maar schrijft de procedure exact voor.

Overigens is die testprocedure zoals hij is op aandrang van de verzamelde autolobby in Brussel. Zegt ook wel iets...
 

Spierings

Forumguru
De procedure welke voorgeschreven is klopt gewoon niet. Je mag zolang met motor uit staan, zolang uitrollen, een eeuwigheid accelleren met minimaal gas.

Niet reëel en geloofwaardig en dan zeuren over dat hij het milieu wat meer vervuild.

Bij zo'n test in America zullen ze net zo goed van die stomme procedures hebben, anders kan het software matig ook niet herkend worden...
 

peterrapid

Forumguru
In VS is het een statische test op rollenbank daarom ook net die sjoemelsoftware omdat die wielen bewegen en gas geven maar toch stil staan herkent en dan wat extra Ad Blue inspuit. Dus de hamvraag is heeft die sjoemelsoftware ook een effectief gevolg hier in Europa op hun aangegeven uitstoot ? Moet wel want anders zou VAG geen hardware en software aanpassingen aangeven ook in Europa ?
 

kansberg

Forumguru
@Spierings : Ik ben het helemaal met jou en @Arthur79 eens. Dat vooropgesteld. Maar als werknemer in de autobranche en berijder van een EA189 intrigeert mij 'dieselgate' nogal.
Ik wordt er ook op aangesproken binnen de familie/vriendenkring en krijg het gevoel mij iedere keer weer te moeten verdedigen tegen iets waar ik zelf geen hand in heb (gehad). Men heeft veelal een totaal verkeerd beeld van zaken (het olieprobleem van de TFSI motoren en de 'sjoemelchip' worden lukraak met elkaar verbonden bijvoorbeeld) en dat probeer ik dan uit de doeken te doen. Dit gebeurt vaker uiteraard, maar sinds het VAG schandaal krijg ik de indruk dat ik de 'onderbuik gevoelens' maar moeilijk weg kan nemen.
 
Volledig mee eens, maar het zijn bij mij alleen maar grappig bedoelde pesterijen, en ik doe er vrolijk aan mee door te beweren dat alle vogels dood uit deze lucht komen vallen als ik de auto start. Gewoon een gespreksonderwerp zoals het weer, voetbal etc. Niet persoonlijk aantrekken, niemand ziet jou als verantwoordelijk voor het vergaan van de wereld. Hoop ik.
Ik ben ook erg benieuwd naar de technische oplossing.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@kansberg volgens mij ben je slachtoffer en geen dader.
Meestal zijn het lollig bedoelde grapjes en mag je daar om lachen als een boer die kiespijn heeft.
Waarom zou je je moeten verdedigen voor de fouten van een bobo.
Stel nu eens dat alle gechipte auto's van de weg zijn dan zijn de meeste file problemen opgelost.
Voldoen die voertuigen nog aan de gestelde uitlaatgasemissies? Ja dat vinden wij allemaal leuk en stoer veel PK's.
 

Cordoba

Forumguru
@kansberg Ik begrijp je reactie, aan de andere kant, kiest de politiek er ook voor om scooters en motoren eigenlijk zonder emissie-eisen rond te laten rijden, dus logisch dat je het daar niet zult vinden. (die 'sjoemelsoftware'). Daarnaast is het ook zo dat het autoverkeer maar een heel klein percentage van de vuiligheid in de lucht veroorzaakt, en is de industrie bijvoorbeeld een veel grotere vervuiler. Eigenlijk vergelijkbaar met het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer: dat is de laatste decennia flink afgenomen, en bijvoorbeeld het aantal doden door medische fouten (in ziekenhuizen, bejaardenhuizen enz.) is ondertussen (naar schatting) veel groter dan het aantal verkeersdoden. Over doden door medische missers hoor je zelden iets, over verkeersdoden zijn er steeds mensen die vinden dat dit tegen iedere prijs omlaag moet. Persoonlijk denk ik dan: zijn er geen andere terreinen waar je met minder geld méér leed kunt voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan