Het feit dat veel politici vaak niet de waarheid spreken, vind ik niet zo spannend. Tenslotte weet iedereen dit met een helder verstand.
Ergerlijker vind ik de types die deze politici napraten, zeker daar waar het milieu betreft, maar zelf vaak falen in het respecteren van het milieu, dat bedoel ik met de (
@duopenotti ) 'linkse elite.' Alhoewel ik het woord 'links' niet gebezigd heb.
Met mijn kennis en ervaring durf ik te stellen dat ik meer bekendheid heb met emissies dan de 'gemiddelde Nederlander,' voor zover die al bestaat. Ik ben geen universitair wetenschapper op dit punt, maar weet wel dat een Lada Niva meer uitstoot geeft dan een Superb Greenline. En als het tegenovergestelde je dat dan met een belerend vingertje verweten wordt op een feestje door types die refereren aan bovenstaande omschrijving, dan mag je het misschien 'onderbuik gevoelens' noemen, mij geeft het aan dat men niet of valselijk geïnformeerd is. Puur om het feit dat zij het een 'grote bak' vinden met een te hoge 'business' uitstraling. Een vies woord in deze kringen, want dan verdien jezelf je geld. Ook weet ik dat 1100 kilometer per jaar rijden met de caravan een stuk milieuvriendelijker is dan 3 á 4 keer per jaar met het vliegtuig afreizen naar een ver en zonnig oord. Ik gun iedereen zijn of haar auto en zijn of haar vakanties, leven en laten leven is mijn motto in deze.
Ons huis is voorzien van zonnepanelen, alle verlichting is led, alle apparatuur in huis is voorzien van het hoogst mogelijk energielabel en ik rij in een 'Greenline.' Voor woon/werk gebruik ik de fiets, ook in de winter. Afval scheiden wij. Op deze manier is het prettig het milieu te sparen, maar ik doe het alleen voor het geld. Ik kan wel zeggen 'kijk mij eens, hoe bewust ik met het milieu omga,' maar dat zou een grote leugen zijn en begeef ik mij op het niveau van de gemiddelde politicus, mijn insteek is de portemonnee te ontzien. C'est tout.
Ik wil niet voor anderen spreken, maar mijn (subjectieve) mening is dat voor velen de financiële motivatie hoger is dan de motivatie het milieu te sparen. De gemiddelde Nederlander moet nu eenmaal hard werken voor z'n centen en springt daar, terecht, zuinig en bewust mee om.