Het grote VAG #Dieselgate topic

auriga

Forumguru
Ik heb contact gehad met vele tuners en allemaal zeggen ze hetzelfde. Inspuitiming en EGR zijn de te verwachten aanpassingen. Dit zal voornamelijk betrekking hebben op het rijden op deellast. Of dit merkbaar wordt wordt zeker niet uitgesloten. Het is echter niet meetbaar. Althans niet op een vermogenstestbank.


Ik moet deze opmerking na wat YouTube filmpjes alweer aanpassen.....
Ik zocht DieselGate en vond:

15 PK op 140PK inleveren als er op "schone modus" gereden wordt. Dat is best een boel.
Met een 75PK TDI lever je dus 8 PK in.
En.... de EGR loopt sneller vol roet! (En wat kostte het vervangen van die EGR ook alweer? 400 euro?)

EGR vervangen is goed voor VAG èn de staat die ook 21% meepikt.
 

Wouter1

Forumguru
Ik vind het erg dom van VAG dat er sjoemelsoftware is toegepast. Ik neem aan dat dit gedaan is om tegen lagere kosten aan de gestelde emissie eisen te kunnen voldoen bij een bepaald prestatie niveau en een bepaalde motor efficiency en betrouwbaarheid.
Als nu ineens blijkt dat er aan de emissie eisen voldaan kan worden zonder de sjoemelsoftware en zonder hardware aanpassingen en prestaties en motor efficiency en betrouwbaarheid blijven gelijk dan is het nog dommer dat deze software überhaupt is toegepast. En eerlijk gezegd geloof ik dit dus niet. Het is nooit de bedoeling geweest van VAG om ons, klanten, eerlijk te informeren over de echte NOx emissie van haar producten. Hiermee heeft VAG haar diesel klanten bedrogen, en het milieu onnodig zwaar belast.
Voor mij is de enige manier waarop ik het vertrouwen in het concern terug kan krijgen volledige openheid over de gevolgen van de (software) aanpassingen, en dit onafhankelijk aangetoond! Icm een vernieuwde garantie periode op de motor, roetfilter en egr klep.
Ik begrijp dat het voor VAG tijd kost om alles zorgvuldig uit te zoeken, maar als er nu al bekend is dat het bij bepaalde typen kan volstaan met een software update en bij andere typen er ook hardware aanpassingen nodig zijn dan vind ik dat ze dat ook open kunnen toelichten wat de aanpassingen exact zullen zijn en wat het precies voor invloed heeft.
Skoda-MAN, dit mag je zeldzaam gezever noemen. Daar zijn fora voor:pardon:.
 

Spierings

Forumguru
Noem het eerder dromen, er worden wel vaker motor software updates toegepast voor problemen .... Hierbij krijg je ook geen verlengde garantie en uitgebreide uitleg.

Ik denk dat ze jou vertrouwen niet terug zullen winnen....
 

Wouter1

Forumguru
Geen verlengde garantie, een vernieuwde garantie. Hiermee zou VAG aan kunnen tonen dat ze zelf wel vertrouwen in hun producten hebben...:nailbiting:
De genoemde onderdelen zouden normaal gesproken een auto leven mee moeten kunnen dus lijkt mij geen probleem. Tevens is het een nette compensatie die waarde verhogend zou kunnen werken... En het zal waarschijnlijk mee helpen om de auto bij de dealer in onderhoud te houden...
Ik wacht het rustig af, waar men hier in Nederland mee komt. Ik zal mijn auto er niet om weg doen, maar ik zal me wel 2 keer bedenken voordat ik nog eens iets van ze koop.
Ik hou er nl niet van om belazerd te worden en vervolgens met een kluitje het riet in gestuurd te worden.
 

MarcoO2

Forumguru
En jij denkt dat dit alleen bij VAG voorkomt? :deuk:

Ik koop liever een VW met sjoemelsoftware dan een Toyota met ondeugdelijke remmen. Of een auto waarbij het stuurslot kan vastslaan. Of de brandstoftank kan scheuren. Om maar eens een paar dwarsstraten te noemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

duopenotti

Senior Member
@Cordoba: de feiten worden ondersteund door onderzoek hierna van tno, maar goed jij praat liever vanuit je onderbuikgevoelens. Het is zo makkelijk om af te geven op de politiek. Maar dat is schijnbaar niet gewenst op de soms boude uitspraken die op dit forum worden gedaan.
@Peter-036 : het hele stadsbussen park is/wordt vervangen door bussen die voldoen aan de euro VI-norm.
Deze info is eenvoudig terug te vinden op het internet. eerst even googelen voordat je hier onzin spuit.

Utrecht doet ten minste wat.
P.S. Ik woon niet in Utrecht nog ben actief in de politiek.
 

Cordoba

Forumguru
@duopenotti Het feit dat je actief bent in de politiek, verklaart waarom je ziende blind bent? TNO klinkt leuk voor mensen die weinig kennis en ervaring met wetenschap hebben. De werkelijkheid is dat veel onderdelen van TNO in wetenschappelijke kring een twijfelachtige reputatie hebben (en van wat ik gezien heb terecht). Daarnaast is een onderzoek dat op allerlei manieren afgebakend is door de opdrachtgever, vaak dé methode om 'onderzoeksgegevens' te genereren die je wil, en zaken die je niet wil buiten het onderzoek te houden.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Hiermee heeft VAG haar diesel klanten bedrogen, en het milieu onnodig zwaar belast.
Ach van VAG weten we nu dat er bedrog gepleegd is en van Samsung ook.
Van hoeveel producenten weten we het nu nog niet, soms hoor je iets over de voedselketen (paardenvlees, kleurstoffen) en het bedrog van de banken, pensioenvoorzieningen, verzekeraars en beleggingsfondsen
Internet bedrog niet te vergeten.
En vergeet zeker niet onze democratisch gekozen Roverheid niet . (zaken verzwijgen, valse uitspraken, verdwenen bonnetjes)
Zijn wij zelf altijd wel eerlijk?

Kortom, de wereld is in verval :banghead::maakmegek:
 

Rallye

Forumguru
@duopenotti Het feit dat je actief bent in de politiek, verklaart waarom je ziende blind bent?

@Cordoba : @duopenotti bedoelt "noch" in plaats van "nog" actief in de politiek. Hij is dus niet actief in de politiek.

@Cordoba: Daarnaast is het ook zo dat het autoverkeer maar een heel klein percentage van de vuiligheid in de lucht veroorzaakt"??

De stad Utrecht neem niet voor niks maatregelen tegen oude vervuilende diesels die voor 30% van de schadelijk uitstoot in de stad verantwoordelijk zijn.

Van de totale vervuiling wordt inderdaad maar een deel veroorzaakt door het verkeer. Lokaal kan dat anders zijn, zoals in de binnenstad. Of Utrecht terecht of onterecht deze maatregelen neemt zie ik graag bevestigd door onafhankelijk onderzoek. Uit Duits onderzoek is gebleken dat milieuzones weinig helpen.

De manier waarop Utrecht de maatregelen heeft ingevoerd (niet kijken naar de techniek van de auto, maar enkel naar bouwjaar, zodat de inbouw achteraf van een roetfilter niet wordt meegenomen) is schandelijk. Bovendien gaan nu allerlei verschillende steden andere regels invoeren.
 
Laatst bewerkt:

duopenotti

Senior Member
Niet actief in de politiek dus.
Maar goed genoeg off topic..
Kon het alleen niet laten om even te reageren op een aantal suggestieve uitspraken.

Inmiddels is mij wel duidelijk dat de zgn. "schone" diesel auto niet bestaat. Om zowel de roetuitstoot als de NOx uitstoot te verminderen moet je conflicterende maatregelen nemen. Dat vraagt om zoveel technische inspanning dat ik me afvraag of we niet beter (voorlopig) kunnen beperken tot (hybride-) benzine auto's totdat de elektrische auto een reële optie is.
 

MacManiac78

Forumguru
Mensen die NU nog denken/zeggen "valt wel mee" hebben zich niet ingelezen en hebben zeker niet proefondervindelijk ervaren. Persoonlijk vind ik dat dan wel weer een beetje jammer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mensen die NU nog denken/zeggen "valt wel mee" hebben zich niet ingelezen en hebben zeker niet proefondervindelijk ervaren.
Ik weet even niet op welke mensen je doelt - volgens mij wordt de berichtgeving in fora e.d. juist overheerst door allerlei vooralsnog ongefundeerde spookverhalen.
Eerst zien, dan oordelen. Niet huilen voor je geslagen wordt...
En 'proefondervindelijk ervaren?' Dat heeft nog niemand, aangezien er nog niks is om te ervaren. :arghh:
Als het zo ver is, dan zien we wel weer.








In het ergste geval ga ik op zoek naar een klassieker van vóór het motorelectronicatijdperk (met trekhaak en 1200kg trekvermogen, dat dan weer wel).
Dan gooi ik de Fabia eruit... ;)
 

Wouter1

Forumguru
Nee hoor, MarcoO2. Dat denk ik niet.
En dat staat ook nergens.

Ik koop liever bij een concern waarbij er per ongeluk een technisch mankement kan ontstaan (dat kan n.l. altijd) dan bij een concern waarbij het aantoonbaar beleid is haar klanten voor te liegen. En nee VAG is hier zeker niet uniek, maar dat is voor mij geen reden het te accepteren.

Voor wat betreft de politieke sturing: Het kan altijd beter, maar het werkt wel. Fabrikanten worden gedwongen om schonere en zuinigere auto's te bouwen en consumenten worden gestimuleerd deze aan te schaffen. Hierdoor zijn auto's een stuk schoner en zuiniger dan bijv 10 jaar geleden. En over 10 jaar zullen ze ongetwijfeld schoner zijn dan nu.
 

MacManiac78

Forumguru
Ik weet even niet op welke mensen je doelt - volgens mij wordt de berichtgeving in fora e.d. juist overheerst door allerlei vooralsnog ongefundeerde spookverhalen.
Eerst zien, dan oordelen. Niet huilen voor je geslagen wordt...
En 'proefondervindelijk ervaren?' Dat heeft nog niemand, aangezien er nog niks is om te ervaren. :arghh:
Als het zo ver is, dan zien we wel weer.








In het ergste geval ga ik op zoek naar een klassieker van vóór het motorelectronicatijdperk (met trekhaak en 1200kg trekvermogen, dat dan weer wel).
Dan gooi ik de Fabia eruit... ;)


Mmmmm.... Jawel hoor! Als je GOED gelezen hebt dan heb ik al in de "schone-modus" gereden. In deze modus is het een euro 5 auto. Post #588
 

kansberg

Forumguru
Het feit dat veel politici vaak niet de waarheid spreken, vind ik niet zo spannend. Tenslotte weet iedereen dit met een helder verstand.
Ergerlijker vind ik de types die deze politici napraten, zeker daar waar het milieu betreft, maar zelf vaak falen in het respecteren van het milieu, dat bedoel ik met de (@duopenotti ) 'linkse elite.' Alhoewel ik het woord 'links' niet gebezigd heb.

Met mijn kennis en ervaring durf ik te stellen dat ik meer bekendheid heb met emissies dan de 'gemiddelde Nederlander,' voor zover die al bestaat. Ik ben geen universitair wetenschapper op dit punt, maar weet wel dat een Lada Niva meer uitstoot geeft dan een Superb Greenline. En als het tegenovergestelde je dat dan met een belerend vingertje verweten wordt op een feestje door types die refereren aan bovenstaande omschrijving, dan mag je het misschien 'onderbuik gevoelens' noemen, mij geeft het aan dat men niet of valselijk geïnformeerd is. Puur om het feit dat zij het een 'grote bak' vinden met een te hoge 'business' uitstraling. Een vies woord in deze kringen, want dan verdien jezelf je geld. Ook weet ik dat 1100 kilometer per jaar rijden met de caravan een stuk milieuvriendelijker is dan 3 á 4 keer per jaar met het vliegtuig afreizen naar een ver en zonnig oord. Ik gun iedereen zijn of haar auto en zijn of haar vakanties, leven en laten leven is mijn motto in deze.

Ons huis is voorzien van zonnepanelen, alle verlichting is led, alle apparatuur in huis is voorzien van het hoogst mogelijk energielabel en ik rij in een 'Greenline.' Voor woon/werk gebruik ik de fiets, ook in de winter. Afval scheiden wij. Op deze manier is het prettig het milieu te sparen, maar ik doe het alleen voor het geld. Ik kan wel zeggen 'kijk mij eens, hoe bewust ik met het milieu omga,' maar dat zou een grote leugen zijn en begeef ik mij op het niveau van de gemiddelde politicus, mijn insteek is de portemonnee te ontzien. C'est tout.

Ik wil niet voor anderen spreken, maar mijn (subjectieve) mening is dat voor velen de financiële motivatie hoger is dan de motivatie het milieu te sparen. De gemiddelde Nederlander moet nu eenmaal hard werken voor z'n centen en springt daar, terecht, zuinig en bewust mee om.
 
Bovenaan Onderaan