Het grote VAG #Dieselgate topic

Spierings

Forumguru
Mensen die NU nog denken/zeggen "valt wel mee" hebben zich niet ingelezen en hebben zeker niet proefondervindelijk ervaren. Persoonlijk vind ik dat dan wel weer een beetje jammer.
Hebben je tekst wel degelijk gelezen maar de cheat modus zoals in dat filmpje hoeft niet te vergelijken zijn met goede software.

Simpele software om een test voor de gek te houden wil niet zeggen dat dit te vergelijken is met de hardware en softwareupdate met de daarbij horende rijeigenschappen zijn welke ze aan het ontwikkelen zijn... Zal eerder een soort noodloop zijn.

Dus nog even wachten tot dat je het goed proefondervindelijk kunt uittesten...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@kansberg Een kleine aantekening op je 'samenvatting': de uitstoot van vliegtuigen is kleiner dan veel mensen denken. Grofweg als je met een (benzine) auto met 1 inzittende 10 km op een liter rijdt, dan heb je ongeveer dezelfde uitstoot/brandstofverbruik als een vliegtuig. Het grote probleem met vliegtuigen is dat de uitstoot op grote hoogte plaatsvindt, en daardoor is het effect veel groter dan van een auto op de grond.

Wat hybride auto's betreft: daarvan is bekend dat er fors gesjoemeld wordt met de uitstoot/verbruik, en het werkelijke verbruik is vergelijkbaar met een redelijk zuinige gewone benzine auto.
 

Spierings

Forumguru
Wat hybride auto's betreft: daarvan is bekend dat er fors gesjoemeld wordt met de uitstoot/verbruik, en het werkelijke verbruik is vergelijkbaar met een redelijk zuinige gewone benzine auto.
Productie en recyclen van zo'n auto is ook nog eens veel slechter voor het milieu als een normale auto waardoor zo'n Hybrid opeens niet meer zo heel erg milieubewust is.
 

kansberg

Forumguru
Productie en recyclen van zo'n auto is ook nog eens veel slechter voor het milieu als een normale auto waardoor zo'n Hybrid opeens niet meer zo heel erg milieubewust is.

Daar wordt wel hard aan gewerkt volgens mijn buurman en de mogelijkheden zijn er al, maar nog kostbaar en tijdrovend. Hij is ingenieur op het gebied van duurzame afvalverwerking en o.a. uitvinder van het milieuvriendelijk recyclen van gelaagde autoruiten. Ik snap niet altijd wat hij zegt, maar ik geloof hem op zijn woord.
 
En niet te vergeten dan 28% van het energieverbruik in de totale levenscyclus van een auto tijdens productie en transport plaatsvindt. Ofwel de sloopregeling van een paar jaar terug was ook lang niet altijd gunstig voor het milieu.

Oh en ik zal hier wel de enige zijn, maar ik vind niet alle politici leugenaars. Ze geven waar veel mensen om vragen, het is een bedieningsconcept.
 

Epson

Nieuw lid
Ik vind het erg dom van VAG dat er sjoemelsoftware is toegepast. Ik neem aan dat dit gedaan is om tegen lagere kosten aan de gestelde emissie eisen te kunnen voldoen bij een bepaald prestatie niveau en een bepaalde motor efficiency en betrouwbaarheid.
Als nu ineens blijkt dat er aan de emissie eisen voldaan kan worden zonder de sjoemelsoftware en zonder hardware aanpassingen en prestaties en motor efficiency en betrouwbaarheid blijven gelijk dan is het nog dommer dat deze software überhaupt is toegepast. En eerlijk gezegd geloof ik dit dus niet. Het is nooit de bedoeling geweest van VAG om ons, klanten, eerlijk te informeren over de echte NOx emissie van haar producten. Hiermee heeft VAG haar diesel klanten bedrogen, en het milieu onnodig zwaar belast.
Voor mij is de enige manier waarop ik het vertrouwen in het concern terug kan krijgen volledige openheid over de gevolgen van de (software) aanpassingen, en dit onafhankelijk aangetoond! Icm een vernieuwde garantie periode op de motor, roetfilter en egr klep.
Ik begrijp dat het voor VAG tijd kost om alles zorgvuldig uit te zoeken, maar als er nu al bekend is dat het bij bepaalde typen kan volstaan met een software update en bij andere typen er ook hardware aanpassingen nodig zijn dan vind ik dat ze dat ook open kunnen toelichten wat de aanpassingen exact zullen zijn en wat het precies voor invloed heeft.
Skoda-MAN, dit mag je zeldzaam gezever noemen. Daar zijn fora voor:pardon:.
Dit is nu eens perfect samengevat hoe ik het ook zie...
 

andrehj

Forumguru
@kansberg Een kleine aantekening op je 'samenvatting': de uitstoot van vliegtuigen is kleiner dan veel mensen denken. Grofweg als je met een (benzine) auto met 1 inzittende 10 km op een liter rijdt, dan heb je ongeveer dezelfde uitstoot/brandstofverbruik als een vliegtuig. Het grote probleem met vliegtuigen is dat de uitstoot op grote hoogte plaatsvindt, en daardoor is het effect veel groter dan van een auto op de grond.
Mijn probleem met de uitstoot van vliegtuigen is:
  1. Er wordt totaal geen belasting over geheven, terwijl ik met mijn auto BPM, BTW en accijns betaal, betaalt iemand over zijn vliegticket nog niet eens BTW!
  2. De uitstoot per kilometer per persoon van een vliegtuig is weliswaar ongeveer gelijk aan die van een auto, maar de mensen die dit argument gebruiken om hun vliegreis goed te praten vergeten dan voor het gemak even dat de bestemming van die vliegreis een stuk verder weg lag dan mijn vakantiebestemming, waardoor de totale uitstoot van hun reis toch vele malen hoger was dan de mijne.
 

Epson

Nieuw lid
Wat een zeldzaam gezever over gevolgen waar niemand nog iets van weet.
Allerlei vermeende geleerden weten zogenaamd al hoe het zit behalve Volkswagen


Lees wat EHS hierboven schreef, en dan besef je dat het niet anders kan, anders hadden ze helemaal geen reden om die sjoemelsoftware te plaatsen...

Ik citeer:

Waar ik echt nieuwsgierig naar ben is hoe ze nu een update van software kunnen doen (eventueel icm hardware aanpassing).

Waarom zouden ze nu die waardes ineens wel halen met een update? Dan was die "aangepaste" software van vw toch helemaal niet nodig geweest destijds??

Kan me niet voorstellen dat onderstaande 100% gelijk blijft:
- verbruik
- vermogen
- koppel
- 0-100 sprint
- topsnelheid
- rijgevoel tov auto waarin je destijds hebt proefgereden (daarop heb je immers deels de keuze voor de auto gemaakt)
Denk dat de berijder op geen van bovenstaande punten in wil leveren want dan klopt het product niet meer tov waar je destijds voor gekozen hebt.
 

MacManiac78

Forumguru
Zoals eerder gezegd wordt het gewoon inleveren. Zowel verbruik als vermogen. Inspuittiming en EGR opensturing zullen worden aangepast. Opensturing EGR zorgt voor een niet volledige verbranding (lagere verbrandingstemperatuur) [dus daarin al minder vermogen] waardoor NOx worden teruggedrongen, wat meer roet tot gevolg heeft. En dat resulteert in het vaker regenereren van de DPF. M.b.t. de inspuittiming kan ik nog niet veel zinnigs zeggen. En die "schone-modus" is geen noodloop. In de noodloop wordt alles tot een minimum beperkt. In de "schone-modus" heb je dit minimum niet.
 

laagvlieger

Forumguru
Tot nu toe lees ik op enkele nieuwssites dat er enkel bij de 1.6 TDI grote aanpassingen 'nodig' zijn. Bij de 1.2 en 2.0 TDI zou men gewoon de sjoemelsoftware verwijderen ... Als dat zo is dan moet men bij die laatste motoren niets inleveren, toch?
 

MacManiac78

Forumguru
Nee, alleen beide sleutels voor de update. En daarna gaat je verbruik omhoog en heb je minder vermogen. *(Kleine zucht)*
 

peterrapid

Forumguru
@MacManiac78 ik vraag me toch af op welke bronnen jij hebt, want tot nu toe is er nog geen details vrijgegeven door VW wat de update effectief gaat inhouden en welke gevolgen dit gaat hebben op het effectieve rijgedrag. Men kan gissen enz. maar eerst moet het bewijs nog geleverd worden dat er effectief grote verschillen gaan zijn in merkbaar rijgedrag. Ofwel heb jij al een geupdate VAG en deze getest hier op een officiële testbank (en dan zou ik graag die uitdraaien eens zien) ... ofwel ga je teveel op in het grote mediafeest hierover waar zoveel informatie verkeerd geïnterpreteerd kan worden en ook gebeurt door mediasensatie. Ik spreek VAG absoluut niet goed hierover hé, maar als ze 8.5 miljoen wagens gaan aanpassen en het rijgedrag zo intens gaan aanpassen zoals jij beweerd dan krijgen ze ook bijna 8.5 miljoen ontevreden klanten om nog maar te zwijgen over alle rechtszaken die daaraan gepaard gaan.

Dus blijf kalm, en wacht effectief betrouwbare tests af vooraleer iedereen bang te maken.
Ik heb vertrouwen in moeder VAG dat het wel goed komt.
 

MacManiac78

Forumguru
Peter, met alle respect voor je mening en gedachte. Maar heb je sjoemeldiesel? Heb je zelf al in deze modus rondgereden? Gezien je handtekening niet. Ik wel, ik heb dus praktijkervaring. Mensen "bang" maken? Wat een kul. Je moet gewoon logisch blijven nadenken. Vermogen en uitstoot hebben een direct verband met elkaar. Werking EGR heb ik ook al vele malen uitgeschreven. Dus dat verband hoef ik ook niet meer uit te leggen. Hierna de DPF. Ook die werking is bekend. Dus als er gedacht wordt dat het vermogen en verbruik gelijk (of beter) wordt en de uitstoot slechts naar beneden gebracht wordt, dan is dat wel wat naief.
 

OctaviaWest

Actief lid
Men kan gissen enz. maar eerst moet het bewijs nog geleverd worden dat er effectief grote verschillen gaan zijn in merkbaar rijgedrag.

Peter, de wetten van de fysica en de chemie gelden, net als voor iedereen op deze aarde, ook voor VW. Ik ga het omdraaien: we moeten eerst het bewijs zien dat VW dit kan oplossen zonder dat de eigenaar op iets moet inboeten. Ik denk met enige zekerheid te mogen stellen dat geen enkele klant nog overhoudt wat hij gekocht heeft: qua verbruik, vermogen, koppel, enz... wordt het inzake specificaties totaal niet meer de wagen die de klant destijds in de showroom gekozen heeft. Ik kan ernaast zitten, en als dat zo is ga ik dat graag toegeven. Maar ik denk dat alles hier in het nadeel van VW pleit, dus eerst zien, en dan geloven.
 

duopenotti

Senior Member
@kansberg: Als je mijn naam in één zin noemt met falen in het respecteren van het milieu dan ben ik wel genoodzaakt om te reageren. Ik heb het milieu wel hoog zitten, net zo als dierenwelzijn. In ieder geval zo hoog dat ik niet alleen prive maar ook professioneel, ik werk dan ook bij een milieudienst, daarmee fulltime bezig ben. Als hoogopgeleide had ik ook in het bedrijfsleven kunnen gaan werken en voor het grote geld kunnen gaan om daarmee even duidelijk te maken dat gelukkig niet iedereen zoals jij hierover denkt. Helaas blijkt dus wel, ook uit jouw verhaal, dat mensen alleen tot milieubewuste keuzes zijn te verleiden als er geld aan te verdienen is. Dus politiek gestuurd.

Overigens blijken de huidige zogenaamde schone diesels nog slechter te presteren dan oudere diesels. Dat mag je de automobielindustrie verwijten die ons om de tuin leiden.
 
Bovenaan Onderaan