Het speelt mij parten dat de automotive weer eens negatief in beeld komt door toedoen van Europa's grootste speler, het VAG concern.
Dat deze sector vaak met een schuin oog wordt aangekeken is begrijpelijk, het is nu eenmaal een branche waarin veel 'gesjoemeld' is en wordt. En dit dient zonder meer aangepakt te worden. Het leek juist de laatste jaren stapvoets wat beter te gaan in deze wereld.
Maar als een VAG organisatie dit, als hoofdmeester van de school, doet, dan is het begrijpelijk dat het vertrouwen van de consument tot het vriespunt zakt. Bovendien straalt dit 'naar beneden' uit en heeft de hele automotive sector hier last van en dat gaat mij echt aan het hart. Inmiddels 'gepokt en gemazeld' in deze branche voel ik momenteel de achterdocht en het wantrouwen van de consument.
Dit schaadt partijen (waaronder ik mijn werkgever ook reken) die stinkend hun best doen volgens de regelgeving te werken en handelen, maar ook zij worden 'voor het gemak' tot de frauderende automotive branche gerekend. Veelal door onkunde en vanuit theoretisch perspectief gevoed. Dit vind ik ontzettend jammer en buiten dat, onterecht.
Tot voorheen was het met name een klein elitair groepje wat dit negatieve beeld van de branche koste wat kost in stand probeerde te houden, met als speerpunt het milieu, maar nu sluit het brede publiek zich ook langzaam aan.
Het is een lange weg te gaan om dit debacle te herstellen, laat staan te vergeten. De hele automotive, van fabrikant tot monteur en alles wat daar tussen is en aan gelieerd, zal nu nog meer op z'n tenen moeten lopen om dit beeld te keren. Daar rust dus een hele zware taak op de schouders van velen, maar ik geloof dat als iedereen die ook maar iets met de automotive te maken heeft, zich zal kwijten van deze taak, het mogelijk is om een goede en zonnige toekomst te creëren, de sector verdient het, tenslotte is het een prachtig vak en daar dien je respectvol mee om te gaan!
Dit wilde ik even kwijt. Groet Albert.