Het grote VAG #Dieselgate topic

laagvlieger

Forumguru
Ik heb toch serieus mijn bedenkingen bij het filmpje van @MacManiac78

Wat ik eruit begrijp is dat de auto onder vollast (bij 4 wielen moeten immers ook de achterste rollen aangedreven worden) het fabrieksvermogen levert. Bij 2 wielaandrijving (en ASR uitgeschakeld?) komt ie niet aan het vermogen.
Nu ben ik laatst bij TVS geweest tijdens de nazomer meeting en daar staan de auto's ook gewoon op een 2 wiel aangedreven rollenbank en daar meten ze ook gewoon het maximale vermogen.
Wat doen die Amerikanen dan verkeerd??

Het is toch zelfs algemeen geweten dat TDI's op de rollenbank veel meer vermogen leveren dan wat er op papier staat? Een standaard 2.0 TDI haalt hier gemakkelijk 150 pk (omgerekend 148 bhp) terwijl die Jetta in het filmpje niet hoger dan 140 pk uitkomt (138bhp). Zit er om te beginnen al een andere sofware in die Amerikaanse TDI's?
 

Bakkertje

Forumguru
Het is toch zelfs algemeen geweten dat TDI's op de rollenbank veel meer vermogen leveren dan wat er op papier staat? Een standaard 2.0 TDI haalt hier gemakkelijk 150 pk (omgerekend 148 bhp) terwijl die Jetta in het filmpje niet hoger dan 140 pk uitkomt (138bhp). Zit er om te beginnen al een andere sofware in die Amerikaanse TDI's?

De Amerikaanse TDI's hebben een afwijkend vermogen tov de Europese modellen.
Waar het mij meer om ging is dat er op 2 wielen een ander vermogen gemeten wordt dan op 4 wielen?
Dat kan ik niet rijmen en daarmee heb ik direct mijn twijfels aan de manier van meten uit het filmpje.
 

Senned

Actief lid
ik hang er ook aan - gisteren brief van D'ieteren ontvangen.
heb niet heel de discussie en topic gevolgd - dus het antwoord op mijn vraag staat er misschien al tussen maar :
Als de software wordt aangepast - gaat de Nox uitstoot omhoog - gaat dan ook de co2 uitstoot omhoog. ?

offtopic - gisteren nog een Tesla zien rijden met nummerplaat "NO CO-2" offtopic
 

duopenotti

Senior Member
Bestaat er dan ook sjoemelsoftware die tijdens een vermogensmeting leidt tot meer performance....
Zou me niks verbazen!
 

OctaviaWest

Actief lid
Stuurt d'Ieteren alleen maar brieven naar klanten wiens motor WEL de sjoemelsoftware bevat? Diverse kennissen ontvingen reeds zo'n brief. Mijn motor bevat de sjoemelsoftware niet (heb ik online gecheckt op de site van d'Ieteren) maar ik kreeg nog geen brief om te zeggen dat die van mij okee is.
 

MacManiac78

Forumguru
Je kan alvast zelf even testen wat de auto doet in de sjoemel "schone-modus":

Haal BEIDE sensoren op de achteras los, zet de auto op contact (nog niet starten) trap 5x op het gaspedaal. In het display gaan nu een aantal lampjes branden en je hoort de "PLING". (De "SCHONE-modus" is nu geactiveerd.) Nu kan je de auto starten en ermee gaan rijden. Haal je de sensoren NIET los, dan gaat de auto na het laten draaien van de achterwielen weer UIT de "schone-modus".

Ik heb het al getest --> :nono:NOT HAPPY!:nono:

Let op! Doe dit alles op eigen risico!

Ik mag dus hopen dat ze de software geheel herschrijven en het vermogen van de auto gelijk blijft.
 
Volgens mij gaat het hier gewoon om "ouderwetse" motoren die absoluut niet aan de Euro-5 norm of de EPA-normen voldoen, en dient de sjoemelsoftware alleen maar om dit te verdoezelen. Ik ben echt benieuwd hoe ze dit technisch en/of softwarematig gaan oplossen zonder significant vermogensverlies.
 

laagvlieger

Forumguru
Ook verdachte software in nieuwe auto's Volkswagen

Autobouwer Volkswagen heeft aan de Amerikaanse autoriteiten toegegeven dat er ook in dieselauto's die volgend jaar op de markt moeten komen, software is ingebouwd om de uitslagen van emissietesten positief mee te beïnvloeden. Dat meldt persbureau AP woensdag.

Het gaat om software die ervoor zorgt dat de auto's van Volkswagen milieuvriendelijker lijken dan ze zijn. Eerder gaf Volkswagen toe dat zulke software in de periode van 2009 tot 2015 werd gebruikt. Die bekentenis stortte het grote Duitse bedrijf afgelopen maand in een diepe crisis.

Het bestaan van de nieuwe software werd vorige week bekendgemaakt tijdens een getuigenis over het dieselschandaal in het Amerikaanse Congres.

Volkswagen heeft vorige week voor dieselauto’s die volgend jaar geleverd moeten worden de aanvraag van certificaten teruggetrokken, omdat ze software bevatten die niet is aangegeven bij de Amerikaanse milieudiensten.

Het gaat over een bijkomende controleapparaat voor de uitstoot. De software doet de katalysator sneller opwarmen, waardoor het apparaat dat schadelijke stikstofoxiden in stikstof en zuurstof omzet beter werkt.

Mogelijk zou de software de uitlaatsystemen schoner laten draaien tijdens tests, maar dat is dus nog niet zeker. De autoriteiten moeten nog uitmaken of de software al dan niet legaal is.

Vorige maand gaf Volkswagen toe dat het 11 miljoen dieselwagens had uitgerust met software die emissietests misleidde.



bron: hbvl.be
_______________________________________




De aap is nog niet helemaal uit de mouw ...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik opperde al eerder dat het vast niet beperkt zou blijven tot de gewraakte EA-motor - en zie...

Zo durf ik er nog wel eentje aan, want ook voor benzinemotoren geldt natuurlijk dat men graag zo schoon mogelijk uit het laboratorium komt, want "schoner" verkoopt nu eenmaal. Dus ik zal niet verbaasd zijn als blijkt dat daar vergelijkbare trucjes zijn uitgehaald.
Sterker: het zal me eerder verbazen als daarbij géén trucjes zijn uitgehaald. Want het werkte bij die diesels toch ook zo lekker? :pardon:

Wordt vervolgd - in meer dan één betekenis....
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

MacManiac78

Forumguru
@MacManiac78 en wat leverd de test op weinig denk, alleen inleveren :laugh:

Inderdaad, alleen vermogen inleveren.
Ik ben dus op zoek naar een riem aangedreven 4 wiels vermogenstestbank, zodat bij de voorwiel aangedreven auto's de achterwielen via de riem worden aangedreven. Alleen daarmee is een goede dyno-run uit te voeren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Da's het punt niet.
Het punt is dat software kan worden gemanipuleerd om auto's schoner te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Dat is bij de diesels goed gelukt en ik verwacht dan ook dat het bij benzinemotoren ook gebeurd is.
"Gewoon, omdat het kan..."
 

kansberg

Forumguru
Het speelt mij parten dat de automotive weer eens negatief in beeld komt door toedoen van Europa's grootste speler, het VAG concern.

Dat deze sector vaak met een schuin oog wordt aangekeken is begrijpelijk, het is nu eenmaal een branche waarin veel 'gesjoemeld' is en wordt. En dit dient zonder meer aangepakt te worden. Het leek juist de laatste jaren stapvoets wat beter te gaan in deze wereld.

Maar als een VAG organisatie dit, als hoofdmeester van de school, doet, dan is het begrijpelijk dat het vertrouwen van de consument tot het vriespunt zakt. Bovendien straalt dit 'naar beneden' uit en heeft de hele automotive sector hier last van en dat gaat mij echt aan het hart. Inmiddels 'gepokt en gemazeld' in deze branche voel ik momenteel de achterdocht en het wantrouwen van de consument.

Dit schaadt partijen (waaronder ik mijn werkgever ook reken) die stinkend hun best doen volgens de regelgeving te werken en handelen, maar ook zij worden 'voor het gemak' tot de frauderende automotive branche gerekend. Veelal door onkunde en vanuit theoretisch perspectief gevoed. Dit vind ik ontzettend jammer en buiten dat, onterecht.
Tot voorheen was het met name een klein elitair groepje wat dit negatieve beeld van de branche koste wat kost in stand probeerde te houden, met als speerpunt het milieu, maar nu sluit het brede publiek zich ook langzaam aan.

Het is een lange weg te gaan om dit debacle te herstellen, laat staan te vergeten. De hele automotive, van fabrikant tot monteur en alles wat daar tussen is en aan gelieerd, zal nu nog meer op z'n tenen moeten lopen om dit beeld te keren. Daar rust dus een hele zware taak op de schouders van velen, maar ik geloof dat als iedereen die ook maar iets met de automotive te maken heeft, zich zal kwijten van deze taak, het mogelijk is om een goede en zonnige toekomst te creëren, de sector verdient het, tenslotte is het een prachtig vak en daar dien je respectvol mee om te gaan!

Dit wilde ik even kwijt. Groet Albert.
 
Ik zie de automotive sector als erg innoverend, kijk alleen al naar de ontwikkelingen op gebied van milieu en veiligheid in de afgelopen 20 jaar. Auto's zijn ongelooflijk complex dus er zit wel eens een ontwerpfout in, maar er worden gigantische bedragen gestoken in ontwikkeling.

Volgens mij valt dat gesjoemel wel mee, behalve bij autohandelaren dan.

Wat moeten mensen gaan doen, de auto boycotten en een alternatief zoeken?

Het waait wel weer voorbij, ik vind het alleen lullig voor de betrokken medewerkers die in onzekerheid zitten omdat een handjevol managers perse hun bonussen ten koste van alles moesten halen.
 
Bovenaan Onderaan